A.F.TH. VAN DER HEIJDEN had een erotische novelle willen schrijven, maar het 'tussendoortje' groeide uit tot een lijvige roman over de liefde tussen twee vrouwen. 'Toen ik eenmaal begon af te dalen in deze vrouwen, was er geen houden meer aan.' 1 at is er spannender dan de grenzen op te heffen tussen de geslachten en je proberen in te leven in de gevoelens van een ander?' vraagt Adri van der Heijden (69) zich hardop af. Dat is wat hij doet in Stemvorken. De getrouwde Zwanet Vrauwdeunt wordt verliefd op een voormalige geliefde van haar man Albert Egberts en met toestemming van haar man beginnen de twee aan een erotisch avontuur, waarbij Albert het nakijken heeft. Vrauwdeunt en geliefde Corinne Suwijn bedrijven de liefde in het echtelijk bed, terwijl Albert in de werkkamer precies daarboven schrijft aan een toneelstuk. Zwanet is een belangrijke bijfiguur in Advocaat van de hanen (1990), deel vier uit de romancyclus De tandeloze tijd waarin Egberts de hoofdpersoon is. Bijna voortdurend werkt de auteur aan het uitbreiden van deze romanreeks. 'Stap voor stap leidde ik de vrouwen naar een hevige verliefdheid toe. Al schrijvende ontdekte en leerde ik veel. Ik hoefde mijn werkkamer er niet eens voor te verlaten. Onder mijn pen kwam het vanzelf tot leven. Ik merk dat ik steeds meer durf. Als schrijver word ik steeds egoïstischer, vermoed ik. Mijn wil is wet. En ja, bij het schrijven van deze roman heb ik veel plezier beleefd. Als je de stap kunt zetten om echt op te schrijven wat je voor je ziet en wat je innerlijke oor je influistert, dan kom je dicht bij het geheim van wat schrijven is.' 'Mijn oom was kunstschilder en als jongetje liep ik rond in zijn atelier en zag ik hoe hij voortdurend aan meerdere schilderijen tegelijk werkte. Het atelier stond vol met ezels en al die doeken daarop raakten langzaam vol. Dat is kunst maken, vond ik. Ik werk aan een hoop boeken synchroon en als ik me verveel met het verhaal dat ik onderhanden heb, dan is er niks heerlijkers dan op te schuiven naar een andere roman. Vaak letterlijk. Ik rol met mijn stoel naar de volgende tafel. Zoals mijn ooms atelier vol stond met ezels, zo staat mijn werkkamer vol met aan elkaar geschoven tafels en dossierkasten. Een andere tafel betekent een ander boek, maar ook een andere lichtval, ander papier en andere inzichten.' 'Schrijven geeft mij de noodzakelijke verdoving. In dubbele zin: geestdodend en geestverruimend. Je kunt zeggen dat het me onthecht van de alledaagse wereld. Heel veel behoefte aan gezelschap heb ik niet meer. Er is een stemmetje dat zegt: 'Denk aan je tijd. Het is zonde van je tijd om niet te schrijven.' Ik heb eindelijk de tijd ten dienste weten te maken aan dat wat ik het liefste doe. Ooit was ik een kroegtijger, maar door Tonio's dood is daar een einde aan gekomen. Na een dag arbeid is daar geluk kig wel altijd mijn vrouw Mirjam Stemvorken beneden in de huiskamer. In die verschijnt bij zin ben ik niet helemaal alleen. uitgeverij We hebben een prachtige Querido, veranda en een fantastische 29,99. bank in de woonkamer. Deze plekken laten zich makkelijk ombouwen tot een café voor twee.' vS^Heijde» 'Heel veel behoefte aan gezelschap heb ik niet meer' O l O LU LU CD X co LU I Wd U heeft vast veel plezier beleefd aan het beschrijven van de vrouwelijke erotiek. U werkt aan meerdere boeken tegelijkertijd. Hoe gaat dat? U heeft in eerdere interviews gezegd dat u sinds de dood van uw zoon Tonio harder werkt dan ooit. Op eerste pinksterdag is zijn dood elf jaar geleden. Stemvorken 36

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 124