m tf) Oscarwinnaars verdwaald in leuk zooitje 14 Groots, goor en véél te lang Nu on demand Ferry Our Friend French Exit FILMNIEUWS Reünie Willis en Travolta Cast Enola Holms weer bijeen Half weggerot, strompelend en grommend, zoe ken ze naar een verse hap men senvlees. En wie gebeten wordt, kan zich bij de meute voegen. Je kunt ze vrij eenvoudig met een kogel (of een puntig voorwerp, desnoods een tuinkabouter) door de hersenpan uitschakelen, maar het vervelende van 'de levende doden' is: ze opereren nooit alleen. Zombies zijn een virus op benen. Het is een even infantiel als bril jant gegeven. De zombie vindt zijn oorsprong al in de Caraïbische folklore en in de jaren 30 versche nen de eerste films op het witte doek. Cineast George A. Romero bracht het fenomeen pas echt tot leven met Night of the Living Dead in 1968. Het was een voor die tijd schokkende voorstelling waarin een onvoorbereid publiek ineens kinderen hun eigen moeder zagen opeten. De betere titels uit het genre be helzen meer dan een potje bloed vergieten en hebben een politieke ARMY OF THE DEAD The Woman in the Window of maatschappijkritische lading. In de jaren 80 bijvoorbeeld speelden veel zombiefilms (soms onbe wust) in op de aidsepidemie. Ze komen uit alle windstreken (zelfs uit Nederland, getuige het horror- vervolg op de culthit New Kids Turbo) en kennen eindeloos veel varianten. Zo verscheen in 2013 de aandoenlijke 'zomromkom' Warm Bodies. Vanwaar die blijvende trend? In tegenstelling tot andere monsters, draait het hier om mensen. Ze wa ren ooit je moeder, vader of buurt- vriendje. Dat maakt het lastiger ze zomaar uit te schakelen. Zombies blijven ook eng realistisch, omdat we weten dat de mens altijd zijn eigen grootste bedreiging is. In 2010 verscheen de eerste afle vering van The Walking Dead en het eind van de populaire tv-reeks is nog niet in zicht. Het genre blijft relevant. Zombiefilms (en -series) gaan over overleven in een wereld vol bedreigingen, uit alle hoeken en gaten van de wereld. De ondo- den zelf zijn bijzaak. Het draait om ons. Hoe pakken we dit probleem aan? En wat zegt dat over onze blij vende behoefte aan samenwerking en gemeenschapszin? Anna is een wrak. Dat ze kampt met onder meer pleinvrees moet de kijker meteen op scherp zetten, zeker wanneer ze vanuit haar woonkamer de overbuurman een moord ziet plegen. Als ze vervol gens door alles en iedereen voor gek wordt verklaard, weten we het zeker: ^ets van haar vermoedens moet kloppen. Waarom kijken we hier anders naar? The Woman in the Window doet zijn uiterste best om meer te zijn dan een opsomming van clichés uit het ooit door Alfred Hitchcock groot gemaakte thrillergenre. Re gisseur Joe Wright (Pride and Pre judice) leek vooral geïnteresseerd in het project om rijkelijk te kun nen knipogen naar de filmgeschie denis (en dus naar Hitchcock-klas- siekers als Rear Window) en fil misch helemaal los te gaan met flitsend camerawerk, kleurgebruik en andere theatrale gebaren. Maar dat maakt het verhaal vol doorzichtige dwaalsporen niet minder knullig. Het blijft raadsel achtig waarom zo'n overgekwalifi- ceerde cast vol Oscarwinnaars hiervoor kwam opdraven. The Woman in the Window is een on waarschijnlijk zooitje, maar wel een erg vermakelijk zooitje. Omdat de bioscopen voorlopig gesloten zijn, bestaan de filmtips uit titels die op een on-demandplat- form te zien zijn. Een greep uit het aanbod. MISDAAD Te zien op Netflix Ook iedereen die nooit een minuut zag van de hitserie Undercover krijgt met deze 'prequel' een volwaardige en spannende film voorgeschoteld. Acteurs Frank Lammers en Elise Schaap zijn zo teder en dynamisch samen, dat je schrikt als er weer ie mand door zijn kop wordt geknald. Uil DRAMA Te zien op Videoland Pathé Thuis Ontroerend drama, gebaseerd op een autobiografisch verhaal van een jour nalist (Casey Affleck) die tijdens het ziekbed van zijn vrouw Nicole (Dakota Johnson) kon leunen op de onvoor waardelijke steun van een vriend. Gaat opzichtig voor de makkelijke traan, maar het acteurswerk is top. DRAMA Te zien op Amazon Prime Video Pathé Thuis Michelle Pfeiffer speelt een weduwe die niet bij het fortuin van haar echt genoot kan. Met de laatste centen trekt zij met haar zoon van New York naar Parijs om alles te verbrassen. Pfeiffer verdient een betere film. PARADISE CITY Bruce Willis en John Travolta hebben hoofd rollen in de ac tiefilm Paradise City. Het is de eerste keer dat ze samen te zien zijn sinds Pulp Fiction van 27 jaar geleden. Willis (66) is een premiejager die in de Hawaï- aanse onderwe reld wraak wil nemen op de moordenaar (Travolta, 67) van zijn vader. NETFLIXFILM Millie Bobby Brown en Henry Cavill keren terug voor het vervolg op Enola Holmes. De Netflixfilm van vorig jaar gaat over het jonge zusje van de beroemde detective Sher lock Holmes. Brown is be kend door haar rol als Eleven in Stranger Things. Cavill speelde de rol van Su perman in Jus tice League. E donderdag 20 mei 2021 GO HORROR Regie: Zack Snyder. Hoofdrollen: Dave Bautista, Garret Dillahunt en Ana de la Reguera. Vanaf morgen te zien op Netflix Las Vegas, toch al de ultieme poel des verderfs in de Verenigde Sta ten, ten prooi laten vallen aan een zombieplaag: dan moet je als film maker toch enigszins pervers zijn ingesteld. Zack Snyder (Justice League, Man of Steel) houdt zich niet in en dient de proloog van Army of the Dead op als een gro teske in wansmaak ondergedom pelde kitsch-opera. Halfnaakte zombiestrippers die hotelgasten in stukken scheuren, Elvis-imitators die in alles wat be weegt een maaltijd zien, slowmo- tionbeelden vol sierlijk rondspui- tend bloed. Tussendoor zien we al vast de voornaamste hoofdrolspe- Tweeënhalf uur zombie- geweld. FOTO NETFLIX lers de revue passeren. Potsierlijk of niet, het is een fraai staaltje visu eel vertelwerk. De plot betreft eigenlijk een soort Ocean's Twelve waarbij de kraak plaatsvindt in een postapocalyp- tisch Vegas. Aan het hoofd van het team staat Scott Ward, gespeeld door voormalig worstelaar Dave Bautista, die we kunnen kennen als de infantiele Drax uit The Guardians of the Galaxy. Ook hier speelt hij een binnenvetter met een klein hartje. Jammer dat Army of the Dead lijdt onder een onnodig lange speelduur (liefst 2,5 uur!) en dat het niveau van die fraaie proloog nooit meer wordt gehaald. - G.T THRILLER Regie: Joe Wright Hoofdrollen: Amy Adams, Gary Oldman en Julianne Moore. Te zien op Netflix - G.T. podcast Movie- Insiders waarin film redacteur Gudo Tien- hooven en mede-cinefiel John de Jong hun licht laten schijnen over de nieuwste titels, de beroemdste klas siekers en het laatste filmnieuws. Beluister op de site van deze krant de

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 42