m
tf)
Oscarwinnaars verdwaald in leuk zooitje
14
Groots, goor
en véél te lang
Nu on demand
Ferry
Our Friend
French Exit
FILMNIEUWS
Reünie
Willis en
Travolta
Cast Enola
Holms weer
bijeen
Half weggerot,
strompelend en
grommend, zoe
ken ze naar een
verse hap men
senvlees. En wie
gebeten wordt,
kan zich bij de meute voegen. Je
kunt ze vrij eenvoudig met een
kogel (of een puntig voorwerp,
desnoods een tuinkabouter) door
de hersenpan uitschakelen, maar
het vervelende van 'de levende
doden' is: ze opereren nooit alleen.
Zombies zijn een virus op benen.
Het is een even infantiel als bril
jant gegeven. De zombie vindt zijn
oorsprong al in de Caraïbische
folklore en in de jaren 30 versche
nen de eerste films op het witte
doek. Cineast George A. Romero
bracht het fenomeen pas echt tot
leven met Night of the Living Dead
in 1968. Het was een voor die tijd
schokkende voorstelling waarin
een onvoorbereid publiek ineens
kinderen hun eigen moeder zagen
opeten.
De betere titels uit het genre be
helzen meer dan een potje bloed
vergieten en hebben een politieke
ARMY OF THE DEAD
The Woman in the Window
of maatschappijkritische lading. In
de jaren 80 bijvoorbeeld speelden
veel zombiefilms (soms onbe
wust) in op de aidsepidemie. Ze
komen uit alle windstreken (zelfs
uit Nederland, getuige het horror-
vervolg op de culthit New Kids
Turbo) en kennen eindeloos veel
varianten. Zo verscheen in 2013 de
aandoenlijke 'zomromkom' Warm
Bodies.
Vanwaar die blijvende trend? In
tegenstelling tot andere monsters,
draait het hier om mensen. Ze wa
ren ooit je moeder, vader of buurt-
vriendje. Dat maakt het lastiger ze
zomaar uit te schakelen. Zombies
blijven ook eng realistisch, omdat
we weten dat de mens altijd zijn
eigen grootste bedreiging is.
In 2010 verscheen de eerste afle
vering van The Walking Dead en
het eind van de populaire tv-reeks
is nog niet in zicht. Het genre blijft
relevant. Zombiefilms (en -series)
gaan over overleven in een wereld
vol bedreigingen, uit alle hoeken
en gaten van de wereld. De ondo-
den zelf zijn bijzaak. Het draait om
ons. Hoe pakken we dit probleem
aan? En wat zegt dat over onze blij
vende behoefte aan samenwerking
en gemeenschapszin?
Anna is een wrak. Dat ze kampt
met onder meer pleinvrees moet
de kijker meteen op scherp zetten,
zeker wanneer ze vanuit haar
woonkamer de overbuurman een
moord ziet plegen. Als ze vervol
gens door alles en iedereen voor
gek wordt verklaard, weten we het
zeker: ^ets van haar vermoedens
moet kloppen. Waarom kijken we
hier anders naar?
The Woman in the Window doet
zijn uiterste best om meer te zijn
dan een opsomming van clichés
uit het ooit door Alfred Hitchcock
groot gemaakte thrillergenre. Re
gisseur Joe Wright (Pride and Pre
judice) leek vooral geïnteresseerd
in het project om rijkelijk te kun
nen knipogen naar de filmgeschie
denis (en dus naar Hitchcock-klas-
siekers als Rear Window) en fil
misch helemaal los te gaan met
flitsend camerawerk, kleurgebruik
en andere theatrale gebaren.
Maar dat maakt het verhaal vol
doorzichtige dwaalsporen niet
minder knullig. Het blijft raadsel
achtig waarom zo'n overgekwalifi-
ceerde cast vol Oscarwinnaars
hiervoor kwam opdraven. The
Woman in the Window is een on
waarschijnlijk zooitje, maar wel
een erg vermakelijk zooitje.
Omdat de bioscopen voorlopig
gesloten zijn, bestaan de filmtips uit
titels die op een on-demandplat-
form te zien zijn. Een greep uit het
aanbod.
MISDAAD
Te zien op Netflix
Ook iedereen die nooit een minuut
zag van de hitserie Undercover krijgt
met deze 'prequel' een volwaardige
en spannende film voorgeschoteld.
Acteurs Frank Lammers en Elise
Schaap zijn zo teder en dynamisch
samen, dat je schrikt als er weer ie
mand door zijn kop wordt geknald.
Uil
DRAMA
Te zien op Videoland Pathé Thuis
Ontroerend drama, gebaseerd op een
autobiografisch verhaal van een jour
nalist (Casey Affleck) die tijdens het
ziekbed van zijn vrouw Nicole (Dakota
Johnson) kon leunen op de onvoor
waardelijke steun van een vriend.
Gaat opzichtig voor de makkelijke
traan, maar het acteurswerk is top.
DRAMA
Te zien op Amazon Prime Video
Pathé Thuis
Michelle Pfeiffer speelt een weduwe
die niet bij het fortuin van haar echt
genoot kan. Met de laatste centen
trekt zij met haar zoon van New York
naar Parijs om alles te verbrassen.
Pfeiffer verdient een betere film.
PARADISE CITY
Bruce Willis en
John Travolta
hebben hoofd
rollen in de ac
tiefilm Paradise
City. Het is de
eerste keer dat
ze samen te
zien zijn sinds
Pulp Fiction van
27 jaar geleden.
Willis (66) is
een premiejager
die in de Hawaï-
aanse onderwe
reld wraak wil
nemen op de
moordenaar
(Travolta, 67)
van zijn vader.
NETFLIXFILM
Millie Bobby
Brown en Henry
Cavill keren
terug voor het
vervolg op
Enola Holmes.
De Netflixfilm
van vorig jaar
gaat over het
jonge zusje van
de beroemde
detective Sher
lock Holmes.
Brown is be
kend door haar
rol als Eleven in
Stranger Things.
Cavill speelde
de rol van Su
perman in Jus
tice League.
E
donderdag 20 mei 2021
GO
HORROR
Regie: Zack Snyder. Hoofdrollen:
Dave Bautista, Garret Dillahunt en
Ana de la Reguera.
Vanaf morgen te zien op Netflix
Las Vegas, toch al de ultieme poel
des verderfs in de Verenigde Sta
ten, ten prooi laten vallen aan een
zombieplaag: dan moet je als film
maker toch enigszins pervers zijn
ingesteld. Zack Snyder (Justice
League, Man of Steel) houdt zich
niet in en dient de proloog van
Army of the Dead op als een gro
teske in wansmaak ondergedom
pelde kitsch-opera.
Halfnaakte zombiestrippers die
hotelgasten in stukken scheuren,
Elvis-imitators die in alles wat be
weegt een maaltijd zien, slowmo-
tionbeelden vol sierlijk rondspui-
tend bloed. Tussendoor zien we al
vast de voornaamste hoofdrolspe-
Tweeënhalf uur zombie-
geweld. FOTO NETFLIX
lers de revue passeren. Potsierlijk
of niet, het is een fraai staaltje visu
eel vertelwerk.
De plot betreft eigenlijk een soort
Ocean's Twelve waarbij de kraak
plaatsvindt in een postapocalyp-
tisch Vegas. Aan het hoofd van het
team staat Scott Ward, gespeeld
door voormalig worstelaar Dave
Bautista, die we kunnen kennen als
de infantiele Drax uit The Guardians
of the Galaxy. Ook hier speelt hij
een binnenvetter met een klein
hartje.
Jammer dat Army of the Dead lijdt
onder een onnodig lange speelduur
(liefst 2,5 uur!) en dat het niveau
van die fraaie proloog nooit meer
wordt gehaald. - G.T
THRILLER
Regie: Joe Wright Hoofdrollen:
Amy Adams, Gary Oldman en
Julianne Moore.
Te zien op Netflix
- G.T.
podcast
Movie-
Insiders
waarin film
redacteur
Gudo Tien-
hooven en mede-cinefiel John de
Jong hun licht laten schijnen over de
nieuwste titels, de beroemdste klas
siekers en het laatste filmnieuws.
Beluister
op de site
van deze
krant de