ECONOMIE 17
FAILLISSEMENT REISBRANCHE
J
De komende weken wordt pas dui
delijk welke winkels van D-reizen
worden heropend. Prijsvrij Vakan
ties wil eerst gesprekken voeren
met de ondernemingsraad, perso
neel en verhuurders van de reisbu
reaus. D-reizen, met 285 reisbu
reaus en ruim 1100 medewerkers
een van de grootste reisorganisaties
van Nederland, ging begin april
failliet. Door de coronacrisis waren
er nauwelijks inkomsten, waardoor
het bedrijfin financiële problemen
kwam. Ook de vertraging van het
voucherfonds leidde tot een on
overkomelijke situatie.
Directeur Marc van Deursen van
Prijsvrij Vakanties zegt dat hij 100
tot 150 reiswinkels wil heropenen.
De doorstart heeft daarnaast grote
gevolgen voor het personeel. Van de
1100 medewerkers neemt Prijsvrij
er maximaal 450 over, de overige
werknemers zijn hun baan kwijt.
,,Ik kan nog niet zeggen wie blijft
en wie niet. Dat geldt ook voor de
reiswinkels. We hebben een inven
tarisatie gemaakt, maar zullen eerst
iedereen op de hoogte brengen van
onze plannen.'' De naam D-reizen
blijft bestaan, zegt Van Deursen,
hoewel hij een voorbehoud maakt.
,,Als blijkt te veel imagoschade is
opgelopen door het faillissement,
gaan we over tot rebranding. Dan is
het logisch dat de naam verandert
in Prijsvrij Vakanties.''
Al snel na het faillissement bleek
dat er voldoende belangstelling was
uit de reisbranche om het bedrijf
r
Wti B
over te nemen. Van Deursen: ,,Toen
ik twintig jaar geleden als ict-on-
dernemer begon, was D-reizen
mijn eerste klant. Dat eerste ver
trouwen dat ze mij als het grootste
reisbedrijf van Nederland toen ga
ven, heeft vervolgens de deur ge
opend bij onder andere KLM en
veel andere reisbedrijven. Ik heb
veel aan D-reizen en de familie Van
den Broek te danken.''
Eindstreep
Het is volgens Van Deursen triest
dat de coronacrisis D-reizen heeft
geveld en veel gezinnen in onzeker
heid heeft gebracht. ,,Het bedrijf
ging winstgevend de crisis in, maar
is helaas niet tot de eindstreep ge
komen. Het is nu aan ons om aan
een gezonde toekomst te bouwen.
We gaan er met de nieuwe collega's
alles aan doen om D-reizen zo snel
mogelijk door te starten.''
De afwikkeling van het faillisse
ment is een behoorlijke klus voor
de curatoren. Uit hun verslag blijkt
dat D-reizen vouchers met een
waarde van 43 miljoen euro uitgaf
aan klanten die hun reis moesten
uitstellen door corona. Om de be
langen van de schuldeisers en
werknemers van D-reizen te be
schermen, is er een speciale com
missie in het leven geroepen. Deze
commissie bestaat uit een afvaardi-
We gaan er alles aan
doen om D-reizen zo
snel mogelijk door te
starten
ging van branchevereniging ANVR
(namens de reisorganisaties), de
Belastingdienst en vakbond FNV.
Er zijn miljoenen aan terugbeta
lingen zoek, die door luchtvaart
maatschappijen en touroperators
aan D-reizen zijn overgemaakt,
maar die de uiteindelijk de klanten
niet hebben bereikt. Gedupeerde
klanten kunnen hun claims niet
neerleggen bij de nieuwe eigenaar
Prijsvrij, aangezien het gaat om een
vordering op een failliete onderne
ming. Van Deursen: ,,Het is aan de
curatoren om dit af te handelen. Je
kunt het vergelijken met het kopen
van een auto. Als jij mijn auto
koopt, dan blijft de verantwoorde
lijkheid van de bekeuringen die ik
heb gekregen ook bij mij.''
Volgens de Prijsvrij-topman had
de doorstart al veel sneller een feit
kunnen zijn. ,,Maar we beleefden
een valse start met het bestuur van
D-reizen toen bleek dat de merk
naam en ook een deel van de tech
nologie buiten de overnamedeal
zouden vallen. Die stap schaadde
het vertrouwen en zette het ver
koopproces op een laag pitje. Uit
eindelijk is het goed gekomen en
hoort gelukkig ook de naam D-rei-
zen weer bij de inventaris. Maar dit
gedoe heeft het proces wel weken
vertraagd, zeker voor de medewer
kers is dat een hard gelag.''
De overname van een deel van D-
reizen door Prijsvrij Vakanties is
volgens de vakbonden goed
nieuws, maar ze vinden dat de vlag
voor de werknemers nog niet uit
kan. ,,Er zijn op dit moment nogal
wat vragen, veel is onduidelijk'',
zegt onderhandelaar Sijtze de
Bruine van CNV Vakmensen.
,,Welke reisbureaus neemt Prijsvrij
over, wie houdt zijn baan en onder
welke voorwaarden? Niemand die
het weet."
Sollicitatieplicht
Het nieuws over de overname komt
precies op de dag dat het dienstver
band van de werknemers officieel
eindigt. Degenen die nog geen an
dere baan hebben gevonden, zijn
nu aangewezen op een WW-uitke-
ring. ,,Voor de werknemers is dat
een lastige situatie", zegt De
Bruine. ,,Het betekent dat ze een
sollicitatieplicht hebben, terwijl ze
misschien gewoon het liefst bij hun
eigen reisbureau verder willen. Het
is belangrijk dat er snel duidelijk
heid komt over de plannen die
Prijsvrij met de reisbureaus heeft."
Prijsvrij is eigendom van de
Duitse ReWe-groep, een van de
grootste reisorganisaties in Europa.
Tot nu toe was het vooral online ac
tief. Volgens Van Deursen draaide
zijn bedrijf voor de crisis een omzet
van 240 miljoen euro per jaar.
Prijsvrij Vakanties neemt niet
alle reisbureaus van D-reizen over.
Zo'n vijftig reisbureaus gaan zo
goed als zeker verder onder de
naam Hillman Travel. Het bedrijf
maakte maandag bekend dat het
daarvoor een akkoord heeft bereikt
met pandeigenaren over het huren
van winkels. Over vier a zes weken
moeten de eerste reiswinkels weer
open gaan. Hilman heeft recht
streeks zaken gedaan met de pand-
eigenaren, de curatoren van D-rei-
zen zijn hier niet bij betrokken.
donderdag 20 mei 2021
PC
Veel medewerkers D-reizen op
straat na overname door Prijsvrij
D-reizen blijft (voorlopig) be
staan. Prijsvrij Vakanties neemt
een groot deel van de failliete
reisorganisatie over. Daarover is
een deal gesloten met de cura
toren. Gevolg van de doorstart
is dat een groot deel van het
personeel zijn baan verliest. Ook
krimpt het aantal reisbureaus
van 285 naar maximaal 150.
Sanne Schelfaut
Den Bosch
Marc van Deursen, directeur van Prijsvrij Vakanties. foto marc bolsius
-Marc van Deursen, directeur
Prijsvrij Vakanties