ECONOMIE 17 FAILLISSEMENT REISBRANCHE J De komende weken wordt pas dui delijk welke winkels van D-reizen worden heropend. Prijsvrij Vakan ties wil eerst gesprekken voeren met de ondernemingsraad, perso neel en verhuurders van de reisbu reaus. D-reizen, met 285 reisbu reaus en ruim 1100 medewerkers een van de grootste reisorganisaties van Nederland, ging begin april failliet. Door de coronacrisis waren er nauwelijks inkomsten, waardoor het bedrijfin financiële problemen kwam. Ook de vertraging van het voucherfonds leidde tot een on overkomelijke situatie. Directeur Marc van Deursen van Prijsvrij Vakanties zegt dat hij 100 tot 150 reiswinkels wil heropenen. De doorstart heeft daarnaast grote gevolgen voor het personeel. Van de 1100 medewerkers neemt Prijsvrij er maximaal 450 over, de overige werknemers zijn hun baan kwijt. ,,Ik kan nog niet zeggen wie blijft en wie niet. Dat geldt ook voor de reiswinkels. We hebben een inven tarisatie gemaakt, maar zullen eerst iedereen op de hoogte brengen van onze plannen.'' De naam D-reizen blijft bestaan, zegt Van Deursen, hoewel hij een voorbehoud maakt. ,,Als blijkt te veel imagoschade is opgelopen door het faillissement, gaan we over tot rebranding. Dan is het logisch dat de naam verandert in Prijsvrij Vakanties.'' Al snel na het faillissement bleek dat er voldoende belangstelling was uit de reisbranche om het bedrijf r Wti B over te nemen. Van Deursen: ,,Toen ik twintig jaar geleden als ict-on- dernemer begon, was D-reizen mijn eerste klant. Dat eerste ver trouwen dat ze mij als het grootste reisbedrijf van Nederland toen ga ven, heeft vervolgens de deur ge opend bij onder andere KLM en veel andere reisbedrijven. Ik heb veel aan D-reizen en de familie Van den Broek te danken.'' Eindstreep Het is volgens Van Deursen triest dat de coronacrisis D-reizen heeft geveld en veel gezinnen in onzeker heid heeft gebracht. ,,Het bedrijf ging winstgevend de crisis in, maar is helaas niet tot de eindstreep ge komen. Het is nu aan ons om aan een gezonde toekomst te bouwen. We gaan er met de nieuwe collega's alles aan doen om D-reizen zo snel mogelijk door te starten.'' De afwikkeling van het faillisse ment is een behoorlijke klus voor de curatoren. Uit hun verslag blijkt dat D-reizen vouchers met een waarde van 43 miljoen euro uitgaf aan klanten die hun reis moesten uitstellen door corona. Om de be langen van de schuldeisers en werknemers van D-reizen te be schermen, is er een speciale com missie in het leven geroepen. Deze commissie bestaat uit een afvaardi- We gaan er alles aan doen om D-reizen zo snel mogelijk door te starten ging van branchevereniging ANVR (namens de reisorganisaties), de Belastingdienst en vakbond FNV. Er zijn miljoenen aan terugbeta lingen zoek, die door luchtvaart maatschappijen en touroperators aan D-reizen zijn overgemaakt, maar die de uiteindelijk de klanten niet hebben bereikt. Gedupeerde klanten kunnen hun claims niet neerleggen bij de nieuwe eigenaar Prijsvrij, aangezien het gaat om een vordering op een failliete onderne ming. Van Deursen: ,,Het is aan de curatoren om dit af te handelen. Je kunt het vergelijken met het kopen van een auto. Als jij mijn auto koopt, dan blijft de verantwoorde lijkheid van de bekeuringen die ik heb gekregen ook bij mij.'' Volgens de Prijsvrij-topman had de doorstart al veel sneller een feit kunnen zijn. ,,Maar we beleefden een valse start met het bestuur van D-reizen toen bleek dat de merk naam en ook een deel van de tech nologie buiten de overnamedeal zouden vallen. Die stap schaadde het vertrouwen en zette het ver koopproces op een laag pitje. Uit eindelijk is het goed gekomen en hoort gelukkig ook de naam D-rei- zen weer bij de inventaris. Maar dit gedoe heeft het proces wel weken vertraagd, zeker voor de medewer kers is dat een hard gelag.'' De overname van een deel van D- reizen door Prijsvrij Vakanties is volgens de vakbonden goed nieuws, maar ze vinden dat de vlag voor de werknemers nog niet uit kan. ,,Er zijn op dit moment nogal wat vragen, veel is onduidelijk'', zegt onderhandelaar Sijtze de Bruine van CNV Vakmensen. ,,Welke reisbureaus neemt Prijsvrij over, wie houdt zijn baan en onder welke voorwaarden? Niemand die het weet." Sollicitatieplicht Het nieuws over de overname komt precies op de dag dat het dienstver band van de werknemers officieel eindigt. Degenen die nog geen an dere baan hebben gevonden, zijn nu aangewezen op een WW-uitke- ring. ,,Voor de werknemers is dat een lastige situatie", zegt De Bruine. ,,Het betekent dat ze een sollicitatieplicht hebben, terwijl ze misschien gewoon het liefst bij hun eigen reisbureau verder willen. Het is belangrijk dat er snel duidelijk heid komt over de plannen die Prijsvrij met de reisbureaus heeft." Prijsvrij is eigendom van de Duitse ReWe-groep, een van de grootste reisorganisaties in Europa. Tot nu toe was het vooral online ac tief. Volgens Van Deursen draaide zijn bedrijf voor de crisis een omzet van 240 miljoen euro per jaar. Prijsvrij Vakanties neemt niet alle reisbureaus van D-reizen over. Zo'n vijftig reisbureaus gaan zo goed als zeker verder onder de naam Hillman Travel. Het bedrijf maakte maandag bekend dat het daarvoor een akkoord heeft bereikt met pandeigenaren over het huren van winkels. Over vier a zes weken moeten de eerste reiswinkels weer open gaan. Hilman heeft recht streeks zaken gedaan met de pand- eigenaren, de curatoren van D-rei- zen zijn hier niet bij betrokken. donderdag 20 mei 2021 PC Veel medewerkers D-reizen op straat na overname door Prijsvrij D-reizen blijft (voorlopig) be staan. Prijsvrij Vakanties neemt een groot deel van de failliete reisorganisatie over. Daarover is een deal gesloten met de cura toren. Gevolg van de doorstart is dat een groot deel van het personeel zijn baan verliest. Ook krimpt het aantal reisbureaus van 285 naar maximaal 150. Sanne Schelfaut Den Bosch Marc van Deursen, directeur van Prijsvrij Vakanties. foto marc bolsius -Marc van Deursen, directeur Prijsvrij Vakanties

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 17