m I 16 ECONOMIE Redding komt op losse schroeven te staan 1^ Kort Hoger loon pakketbezorgers Het loon van pakketbezorgers van DHL gaat de komende vier jaar omhoog van 12 euro per uur naar 14,25 euro per uur. Dat betekent een stijging van bijna 19 procent in vier jaar. De circa negenduizend DHL-bezorgers zien hun uurloon dit jaar stijgen naar 12,75 eur, de rest van de verhoging volgt stapsgewijs. Vakbonden FNV en CNV zijn dat overeen gekomen met DHL. De bonden zijn tevre den met de afspraken, temeer omdat daar voor de lopende cao werd opengebroken. Ze hopen dan ook dat meerdere bedrijven het voorbeeld van DHL volgen. Picnic breidt uit over grens Onlinesupermarkt Picnic breidt uit naar Frankrijk. Het bedrijf begint na enkele we ken proefdraaien met het bezorgen van be stelde boodschappen in Valenciennes. Het is de bedoeling dat Picnic vervolgens stad voor stad groeit op de Franse markt. Eerder breidde het in 2015 opgerichte webwinkel bedrijf al uit naar Duitsland. Daar rijden de elektrische bezorgauto's van Picnic rond in ruim veertig steden, waar volgens het be drijf zelf 350.000 klanten de app gebruiken. In Nederland telt Picnic 650.000 klanten in 125 plaatsen. In Frankrijk begint Picnic met een bescheiden aantal bezorgers. Nu zijn dat er twintig en eind 2021 mikt het bedrijf erop vijftig 'runners' in dienst te hebben. Waarde bitcoin onderuit De waarde van de bitcoin is gisteren ver weggezakt, tot onder de 34.000 dollar, een daling van ruim 22 procent, volgens Coin- MarketCap. Die website houdt verschil lende platforms in de gaten waarop crypto- munten worden verhandeld. De waarde is sinds het recordniveau van half april bijna gehalveerd en honderden miljarden dollars aan marktwaarde zijn verloren gegaan. De bitcoin en andere cryptomunten gingen hard omlaag, nadat de Chinese centrale bank herhaalde dat cryptomunten niet kun nen worden gebruikt om mee te betalen. Ajax Sligro Air France KLM ING Als een wildebras vocht de Ierse prijsvechter Ryanair de afgelopen maanden alle overheidssteun in Europa voor luchtvaartmaatschap pijen aan. De maatschappij, die geen beroep heeft gedaan op staatshulp, voelt zich achterge steld. Waar Ryanair en onder meer Easyjet coronaklappen opvangen door geld op te halen bij financiers, worden concurrenten die daartoe niet meer in staat zijn overeind ge houden met overheidshulp. Tot nu kreeg de budgetvlieger steeds on gelijk bij het Europees Hof van Jus titie in Luxemburg. Ryanair is te gen die uitspraken in beroep ge gaan. Maar de wijze waarop Ne derland KLM vorig najaar met in stemming van de Europese Com missie een miljard euro aan over- heidsleningen in het vooruitzicht heeft gesteld en zich nog voor het merendeel van 2,4 miljard euro commerciële lening garant stelt, deugt volgens het Europese Hof niet. Volgens de Europese rechters heeft de Europese Commissie bij haar goedkeuring van de noodhulp on voldoende onderbouwd waarom de concurrentieregels opzij zijn geschoven. De commissie schortte de concurrentieregels, die over heidssteun aan bedrijven eigenlijk verbieden, kort na de uitbraak van corona in de EU vorig jaar met in stemming van de lidstaten tijdelijk op. Maar volgens het Hof heeft de Europese Commissie een 'ernstige beoordelingsfout' gemaakt door te oordelen dat de Nederlandse KLM-hulp 'een ernstige verstoring van de Nederlandse economie aanpakt'. Het is volgens de rechters niet duidelijk onderbouwd of de gevolgen van een KLM zonder overheidshulp voor de Neder landse economie groot genoeg zijn om de Europese concurrentiere gels opzij te schuiven. Daarnaast zijn de voordelen van die hulp niet voldoende afgewo gen tegen de nadelen ervan en heeft Brussel het besluit genomen zonder formeel onderzoek, waar binnen gedupeerden als Ryanair dan bezwaar hadden kunnen ma ken. Ook is de relatie tussen de steun aan KLM en die (van Frank rijk) aan Air France en moederbe drijf Air France-KLM onvoldoende verduidelijkt. Zo wordt niet beantwoord of KLM-steun naar Frankrijk kan wegvloeien. Dat Ne derland - bij monde van minister Wopke Hoekstra van Financiën - alleen Nederlandse bedrijven wil steunen (waardoor zelfs de Franse moedermaatschappij Air France- KLM wordt overgeslagen) is daar bij meegerekend. Het verschil zit hem in die directe staatslening van een miljard die het kabinet KLM heeft toegezegd. Maar ook in de verschillende con currentieposities van de diverse maatschappijen in hun thuismark ten. Zo kan de Noorse steun aan SAS door de beugel, omdat het »In ruil heeft het kabinet grote offers afgedwongen marktaandeel van die maatschap pij in Scandinavië zoveel groter is dan van de naaste concurrenten dat er geen verstoring van de con currentieverhoudingen plaats vindt. Bij Finnair werd de omvang van de impact van de pandemie en de gevolgen van een eventuele te loorgang van die maatschappij op de Finse economie meegewogen. Voor het Europees Hof is het blijkbaar niet duidelijk hoe groot de impact van een omvallende KLM op de Nederlandse economie is en kan uit de uitspraak worden afgeleid dat het marktaandeel van KLM in Nederland -ruwweg 60 procent - te gering is, waardoor overheidshulp de concurrentie verhoudingen met andere spelers op de Nederlandse markt ver stoort. Brussel moet van het Europese Hof een nieuwe afweging maken en deze beter onderbouwen. Daar bij zal het ook de gewone - lang durige - procedures moeten vol gen waarbij de bezwaren van Rya- nair onderbouwd moeten worden beantwoord. Dat kan ertoe leiden dat Nederland de opzet van de steunronde moet wijzigen. Die is echter zwaar bevochten. In ruil voor de steun heeft het ka binet grote offers afgedwongen, zoals een loonoffer, zijn bonussen en dividend uit den boze en moet haast worden gemaakt met mi lieudoelen. De uitvoering van de uitspraak is opgeschort vanwege de 'bijzonder schadelijke gevolgen van de pan- demie voor de Nederlandse econo mie'. Ook hoeven kabinet en ban ken het uitbetalen van de afge sproken leningen niet te staken. KLM bestudeert de uit spraak, maar verwacht geen pro blemen op korte termijn. KLM heeft tot nu bijna 950 mil joen euro van het totale leningen bedrag van 3,4 miljard opgeno men. Het kan in principe een be roep doen op de rest van het geld, maar loopt dan wel het risico dat weer te moeten terugstorten als Brussel er alsnog niet uitkomt. Dat kan de maatschappij zich niet veroorloven. Weliswaar is KLM nu eventjes uit de proble men, maar de rest van de steun is onontbeerlijk om te overleven. Daarbij is de regeling die nu on der vuur ligt niet voldoende; al weken wordt door het kabinet en de Europese Commissie gepraat over het omzetten van de schul den die door de huidige afspraak ontstaan in directe steun. Neder land vergroot daarmee dan zijn be lang in de maatschappij. Eerder ge beurde dat ook al bij onder meer Air France, Lufthansa en British Airways. Dat werd telkens goedge keurd door de Europese Commis sie, die in ruil voor die directe staatssteun wel offers eiste: het in leveren van start- en landings rechten. Nederland en KLM willen dat op Schiphol voorkomen, waar door de onderhandelingen over nieuwe staatssteun in een impasse zitten. Maar gesprekken over zulke nieuwe steun zullen nu ook moe ten wachten op een oplossing uit Brussel voor de eerste hulpronde. Dat kan nog maanden duren, tijd die KLM waarschijnlijk niet heeft. Bovendien komt het herstel van de maatschappij nog verder op ach terstand te staan, omdat andere Europese maatschappijen wel vaart kunnen maken nu hun steunrondes zijn goedgekeurd. CAO OPENGEBROKEN FRANSE EXPANSIE CRYPTOMUNTEN o donderdag 20 mei 2021 PC Beleggers heb ben vertrouwen in het nieuwe seizoen van de landskampioen. De langere ter rastijden zijn goed voor de groothandel die voornamelijk aan de horeca levert. Gerecht van de Europese Unie heeft streep gezet door staatssteun aan KLM. Bankensector is hersteld van grootste corona- klap, ondanks dagkoersen. a> E o EU Hof meent: staatssteun aan KLM deugt niet Brussel had de Nederlandse mil- jardensteun aan KLM niet mogen goedkeuren, vindt de Eu ropese rechter. De redding van de maatschappij staat daarmee op losse schroeven. Herman Stil Luxemburg Wie is er tegen steun aan KLM? Waarom niet? Waarom vinden de rechters steun voor andere maatschap pijen wel goed? Wat nu? Wat betekent dit voor KLM?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 16