m
I
16 ECONOMIE
Redding komt op losse schroeven te staan
1^
Kort
Hoger loon pakketbezorgers
Het loon van pakketbezorgers van DHL gaat
de komende vier jaar omhoog van 12 euro
per uur naar 14,25 euro per uur. Dat betekent
een stijging van bijna 19 procent in vier jaar.
De circa negenduizend DHL-bezorgers zien
hun uurloon dit jaar stijgen naar 12,75 eur,
de rest van de verhoging volgt stapsgewijs.
Vakbonden FNV en CNV zijn dat overeen
gekomen met DHL. De bonden zijn tevre
den met de afspraken, temeer omdat daar
voor de lopende cao werd opengebroken. Ze
hopen dan ook dat meerdere bedrijven het
voorbeeld van DHL volgen.
Picnic breidt uit over grens
Onlinesupermarkt Picnic breidt uit naar
Frankrijk. Het bedrijf begint na enkele we
ken proefdraaien met het bezorgen van be
stelde boodschappen in Valenciennes. Het is
de bedoeling dat Picnic vervolgens stad voor
stad groeit op de Franse markt. Eerder
breidde het in 2015 opgerichte webwinkel
bedrijf al uit naar Duitsland. Daar rijden de
elektrische bezorgauto's van Picnic rond in
ruim veertig steden, waar volgens het be
drijf zelf 350.000 klanten de app gebruiken.
In Nederland telt Picnic 650.000 klanten in
125 plaatsen. In Frankrijk begint Picnic met
een bescheiden aantal bezorgers. Nu zijn dat
er twintig en eind 2021 mikt het bedrijf erop
vijftig 'runners' in dienst te hebben.
Waarde bitcoin onderuit
De waarde van de bitcoin is gisteren ver
weggezakt, tot onder de 34.000 dollar, een
daling van ruim 22 procent, volgens Coin-
MarketCap. Die website houdt verschil
lende platforms in de gaten waarop crypto-
munten worden verhandeld. De waarde is
sinds het recordniveau van half april bijna
gehalveerd en honderden miljarden dollars
aan marktwaarde zijn verloren gegaan. De
bitcoin en andere cryptomunten gingen
hard omlaag, nadat de Chinese centrale
bank herhaalde dat cryptomunten niet kun
nen worden gebruikt om mee te betalen.
Ajax
Sligro
Air France
KLM
ING
Als een wildebras vocht de Ierse
prijsvechter Ryanair de afgelopen
maanden alle overheidssteun in
Europa voor luchtvaartmaatschap
pijen aan. De maatschappij, die
geen beroep heeft gedaan op
staatshulp, voelt zich achterge
steld. Waar Ryanair en onder meer
Easyjet coronaklappen opvangen
door geld op te halen bij financiers,
worden concurrenten die daartoe
niet meer in staat zijn overeind ge
houden met overheidshulp. Tot nu
kreeg de budgetvlieger steeds on
gelijk bij het Europees Hof van Jus
titie in Luxemburg. Ryanair is te
gen die uitspraken in beroep ge
gaan. Maar de wijze waarop Ne
derland KLM vorig najaar met in
stemming van de Europese Com
missie een miljard euro aan over-
heidsleningen in het vooruitzicht
heeft gesteld en zich nog voor het
merendeel van 2,4 miljard euro
commerciële lening garant stelt,
deugt volgens het Europese Hof
niet.
Volgens de Europese rechters heeft
de Europese Commissie bij haar
goedkeuring van de noodhulp on
voldoende onderbouwd waarom
de concurrentieregels opzij zijn
geschoven. De commissie schortte
de concurrentieregels, die over
heidssteun aan bedrijven eigenlijk
verbieden, kort na de uitbraak van
corona in de EU vorig jaar met in
stemming van de lidstaten tijdelijk
op. Maar volgens het Hof heeft de
Europese Commissie een 'ernstige
beoordelingsfout' gemaakt door te
oordelen dat de Nederlandse
KLM-hulp 'een ernstige verstoring
van de Nederlandse economie
aanpakt'. Het is volgens de rechters
niet duidelijk onderbouwd of de
gevolgen van een KLM zonder
overheidshulp voor de Neder
landse economie groot genoeg zijn
om de Europese concurrentiere
gels opzij te schuiven.
Daarnaast zijn de voordelen van
die hulp niet voldoende afgewo
gen tegen de nadelen ervan en
heeft Brussel het besluit genomen
zonder formeel onderzoek, waar
binnen gedupeerden als Ryanair
dan bezwaar hadden kunnen ma
ken. Ook is de relatie tussen de
steun aan KLM en die (van Frank
rijk) aan Air France en moederbe
drijf Air France-KLM onvoldoende
verduidelijkt. Zo wordt niet
beantwoord of KLM-steun naar
Frankrijk kan wegvloeien. Dat Ne
derland - bij monde van minister
Wopke Hoekstra van Financiën -
alleen Nederlandse bedrijven wil
steunen (waardoor zelfs de Franse
moedermaatschappij Air France-
KLM wordt overgeslagen) is daar
bij meegerekend.
Het verschil zit hem in die directe
staatslening van een miljard die
het kabinet KLM heeft toegezegd.
Maar ook in de verschillende con
currentieposities van de diverse
maatschappijen in hun thuismark
ten. Zo kan de Noorse steun aan
SAS door de beugel, omdat het
»In ruil heeft
het kabinet
grote offers
afgedwongen
marktaandeel van die maatschap
pij in Scandinavië zoveel groter is
dan van de naaste concurrenten
dat er geen verstoring van de con
currentieverhoudingen plaats
vindt. Bij Finnair werd de omvang
van de impact van de pandemie en
de gevolgen van een eventuele te
loorgang van die maatschappij op
de Finse economie meegewogen.
Voor het Europees Hof is het
blijkbaar niet duidelijk hoe groot
de impact van een omvallende
KLM op de Nederlandse economie
is en kan uit de uitspraak worden
afgeleid dat het marktaandeel van
KLM in Nederland -ruwweg 60
procent - te gering is, waardoor
overheidshulp de concurrentie
verhoudingen met andere spelers
op de Nederlandse markt ver
stoort.
Brussel moet van het Europese
Hof een nieuwe afweging maken
en deze beter onderbouwen. Daar
bij zal het ook de gewone - lang
durige - procedures moeten vol
gen waarbij de bezwaren van Rya-
nair onderbouwd moeten worden
beantwoord. Dat kan ertoe leiden
dat Nederland de opzet van de
steunronde moet wijzigen.
Die is echter zwaar bevochten.
In ruil voor de steun heeft het ka
binet grote offers afgedwongen,
zoals een loonoffer, zijn bonussen
en dividend uit den boze en moet
haast worden gemaakt met mi
lieudoelen.
De uitvoering van de uitspraak is
opgeschort vanwege de 'bijzonder
schadelijke gevolgen van de pan-
demie voor de Nederlandse econo
mie'. Ook hoeven kabinet en ban
ken het uitbetalen van de afge
sproken leningen niet te
staken. KLM bestudeert de uit
spraak, maar verwacht geen pro
blemen op korte termijn.
KLM heeft tot nu bijna 950 mil
joen euro van het totale leningen
bedrag van 3,4 miljard opgeno
men. Het kan in principe een be
roep doen op de rest van het geld,
maar loopt dan wel het risico dat
weer te moeten terugstorten als
Brussel er alsnog niet uitkomt.
Dat kan de maatschappij zich
niet veroorloven. Weliswaar is
KLM nu eventjes uit de proble
men, maar de rest van de steun is
onontbeerlijk om te overleven.
Daarbij is de regeling die nu on
der vuur ligt niet voldoende; al
weken wordt door het kabinet en
de Europese Commissie gepraat
over het omzetten van de schul
den die door de huidige afspraak
ontstaan in directe steun. Neder
land vergroot daarmee dan zijn be
lang in de maatschappij. Eerder ge
beurde dat ook al bij onder meer
Air France, Lufthansa en British
Airways. Dat werd telkens goedge
keurd door de Europese Commis
sie, die in ruil voor die directe
staatssteun wel offers eiste: het in
leveren van start- en landings
rechten. Nederland en KLM willen
dat op Schiphol voorkomen, waar
door de onderhandelingen over
nieuwe staatssteun in een impasse
zitten. Maar gesprekken over zulke
nieuwe steun zullen nu ook moe
ten wachten op een oplossing uit
Brussel voor de eerste hulpronde.
Dat kan nog maanden duren, tijd
die KLM waarschijnlijk niet heeft.
Bovendien komt het herstel van de
maatschappij nog verder op ach
terstand te staan, omdat andere
Europese maatschappijen wel
vaart kunnen maken nu hun
steunrondes zijn goedgekeurd.
CAO OPENGEBROKEN
FRANSE EXPANSIE
CRYPTOMUNTEN
o
donderdag 20 mei 2021
PC
Beleggers heb
ben vertrouwen
in het nieuwe
seizoen van de
landskampioen.
De langere ter
rastijden zijn
goed voor de
groothandel die
voornamelijk aan
de horeca levert.
Gerecht van de
Europese Unie
heeft streep
gezet door
staatssteun aan
KLM.
Bankensector is
hersteld van
grootste corona-
klap, ondanks
dagkoersen.
a>
E
o
EU Hof meent:
staatssteun aan
KLM deugt niet
Brussel had de Nederlandse mil-
jardensteun aan KLM niet
mogen goedkeuren, vindt de Eu
ropese rechter. De redding van
de maatschappij staat daarmee
op losse schroeven.
Herman Stil
Luxemburg
Wie is er tegen steun aan KLM?
Waarom niet?
Waarom vinden de rechters
steun voor andere maatschap
pijen wel goed?
Wat nu?
Wat betekent dit voor KLM?