8 NIEUWS SONGFESTIVAL DECORS Kerstklokjes, telefoontoestellen en de Poolse met het wasbord. De 65-jarige historie van het Eurovisie Songfestival kent heel wat toffe én totaal mislukte decorstukken. Songfestivalhistoricus Dave Boomkens maakt een kleine selectie. maandag 17 mei 2021 Eefje Oomen 1 Duitse telefoon Volgens Dave Boomkens (fan, kenner en schrijver van onder andere Het Eurovisie Songfestival/Alle jaren, alle liedjes, alle verha len) is Margot Hielscher waarschijnlijk de eerste artiest plus decorstuk. Een zeer be scheiden decorstukje. De zangeres die in 1957 voor Duitsland uitkwam met het liedje Telefon, Telefon, pakt bij de eerste tonen van haar liedje de hoorn van een bonkig, ouder wets toestel. Margot heeft ook een heerlijke fifties vibe: lange handschoenen, geëpileerde wenkbrauwen, overdosis violen. 2Sienekes draaiorgel Als het aan Boomkens ligt staan we niet te lang stil bij Sha-la-lie, Sieneke en dat draai orgel. De Nederlandse voorronde van dat jaar was misschien wel de rommeligste ooit. Die weifelende Pierre Kartner die een win naar móést aanwijzen. Het tekende de ma nier waarop wij destijds met het evenement omgingen: we namen het niet serieus.'' Dat Sieneke in 2010 al in de halve finale strandde, lag volgens Boomkens niet aan het barokke, pastelkleurige gevaarte. ,,Dat draaiorgel paste in het verhaal van Sienekes team.'' Er was overigens al eerder een Ne derlandse inzending met orgel: Mouth MacNeal met I See A Star, in 1974. 3Ilses minimalisme Dat je op het feest van de glitter, glamour en pure extravaganza zonder noemenswaar dige rekwisieten toch ver kan komen, bewe zen winnaars zoals de Portugese Salvador Sobral (Amar pelos dois, 2017), de Duitse Ni cole (Ein bisschen Frieden,198i) en Johnny Logan (What's Another Year, 1980 en Hold Me Now, 1987). Voor Waylon en Ilse DeLange waren twee microfoons, wat witte strepen op het podium en verstilde achtergrond- beelden in 2014 genoeg voor een spectacu laire tweede plaats. DSt en de daarna nog vaak gekopieerde cirkelende camera van Hans Pannecoucke, de Vlaamse regisseur. Boomkens: ,,Ilse en Waylon zongen over druppels op de ruit, het nut van huilen, en de wegmarkering waarlangs ze elkaar misschien nog konden terugvinden. Al die literaire elementen werden door Panne- coucke prachtig in beeld gebracht.'' 4 Wassende Poolse Die ene 'traditionele' Poolse wasvrouw die met wasbord en borstel haar cup G sugges tief de camera in slingerde, leidde in 2014 tot veel gegiechel en gedoe. Jammer, vindt Boomkens. ,,Alle dingen op het podium ver wezen naar de inhoud van het liedje. Dat ging over de vooroordelen over Slavische vrouwen. De melk die tijdens het optreden nét niet over haar wangen en decolleté liep, was er niet alleen om de kijker te prikkelen. Het vol in beeld brengen van de borsten was een middelvinger naar al die conservatieve- lingen die de vrouw het liefst in een traditi onele rol zien.'' Een Engels jurylid noemde het hele zaakje 'two boobs too far'. 5 Het klokje van Teach-In Ook het legendarische Ding-A-Dong van Teach-In (winnaar in 1975) kende een cru ciaal rekwisiet: een glazen kerstklokje dat pianist Ard Weenink aan het einde van het optreden als een laatste hoge noot kapot moest slaan. Boomkens: ,,Hij sloeg het klokje alleen tijdens de repetitie per ongeluk stuk en er was geen reserve. Een Zweedse hostess is toen snel naar huis gesjeesd en heeft daar een kerstklokje van haar zolder geplukt.'' 6 Australië op palen Het imponerendste rekwisiet op het festival in Tel Aviv dat Duncan Laurence in 2019 won: de 5 meter hoge paal waarop de Aus tralische Kate Miller-Heidke ogenschijnlijk gewichtloos rondtolde. ,,Het paste prachtig bij het lied Zero Gravity." De uitdaging bij alle bovenmaatse rekwisieten: hoe krijg je ze snel het podium op? ,,De crew heeft er maar een seconde of 30 voor, dat wordt dit jaar ook weer een uitdaging. Vooral in de pauze tussen Cyprus en Noorwegen. Die hebben behoorlijk wat decorstukken.'' 7 Het poppetje van Mans Eén land loopt altijd vijf passen vooruit op de rest: Zweden. ,,Of het nu om het lied, de act of rekwisieten gaat.'' Denk aan dat op treden van winnaar Mans Zelmerlöw in 2015. ,,Het decor voor zijn lied Heroes was wat je noemt een decor 5.0. De zanger be woog zich synchroon met een virtueel pop petje dat zijn jongere ik voorstelde. Mans adviseert zijn jongere versie: 'Wrijf de tra nen uit je ogen en dans! Ondanks de bulle bakken die door je hoofd spoken.' Aan het einde steken Mans en het poppetje allebei een vuist in de lucht en luisteren naar de vier laatste woorden. Wij. Zijn. De. Helden. Magistraal stukje storytelling.'' 8 Joans tooi In de categorie 'eens maar nooit meer' valt de indianentooi van de Nederlandse inzen- ding Joan Franka, roemloos afgedropen in de halve finale van 2012. ,,Het was een knip oog naar een nooit vergeten jeugdliefde, met wie zij vroeger veel indiaantje speelde. Jammer genoeg kwam dat prachtige verhaal nauwelijks tot z'n recht. Iedereen dacht: wat doet die tooi daar op haar hoofd? Als je het verhaal niet kent, kan het - zeker nu - als cultural appropriation worden gezien: het ridiculiseren van cultureel erfgoed dat voor andere volkeren van grote betekenis is.'' Halve finale 1 Halve finale 2 Finale Goed is het niet altij d, maar saai is het nooit i - 11 'fPHn FCTüni.'ittj.Tïnn 'üÜLE jÜüïEHH O JHIO flintiiiMn

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 8