7 INTERVIEW NPO-BAZEN Wat is er aan de hand bij de publieke omroep? Populaire programma's als Radar, Andere Tijden en Opsporing Verzocht verdwijnen of zijn ingekort. Tegelijkertijd floppen nieuwe amusementshows. NPO-bazen Frans Klein en Gijs van Beuzekom geven uitleg. rans Klein heeft soci ale media amper be keken in de afgelopen weken. ,,Je moet je niet laten vergiftigen door alle reacties'', vindt de directeur Vi deo van de NPO. ,,Je moet kunnen ontwarren: wat is nu écht de stem ming in het land en wat zijn de smaakmakers die veel lawaai maken. En daarmee doe ik de kritiek niet af.'' Want kritiek was er volop. Journa listieke programma's (Radar, Opspo ring Verzocht, Opgelicht?!, Andere Tij den) leveren zendtijd in of worden geschrapt, terwijl de kijker wegloopt bij het geboden amusement. ,,We zijn bezig met een aantal be wegingen'', aldus Klein. ,,Om te be ginnen is het vernieuwen van onze programmering een continu proces. Ook zagen we dat mensen door co rona meer lineaire televisie gingen kijken. Daarbij hebben we iets min der gekeken naar on demand. We moeten daar nu een inhaalslag ma ken en geld verleggen naar on de mand. Dat is van vitaal belang, het kijkgedrag verandert snel. Verder moet er geld worden vrijgespeeld voor de groei van Human, PowNed en WNL en mogelijke nieuwe toetre ders. En ja, we moeten ook aan de jongere kijker denken.'' Klein: ,,We hebben in Nederland 6,5 miljoen 20- tot 49-jarigen. Dat is zo'n grote groep, die ga ik niet afschrijven. Sterker nog, dat is de dood in de pot voor de publieke omroep. Jongere mensen, en zeker de groep van 20 tot 49, kijken nog héél veel televisie. Oké, momenteel is acht op de tien kijkers van NPO1 vijftigplus. Onze ambitie is om die balans terug te brengen naar zeven op de tien. Dat kan, als de onderwerpen maar klop pen. Een goed voorbeeld is De Wereld Draait Door, waar een kwart van de kijkers tussen de 20 en 49 jaar was.'' Netmanager Gijs van Beuzekom: ,,We moeten blijven vernieuwen.'' Klein: ,,Het is ook een kwestie van pech. Soms, als je iets nieuws uitpro beert, gaan er dingen mis. Ik zei gis teren nog tegen de omroepen: 'Als wij vijfjaar geleden Heel Holland Bakt hadden geïntroduceerd en het was niet met kwaliteit uitgevoerd, dan hadden we de discussie gevoerd: waarom gaat de publieke omroep taarten bakken?' Jan Slagter (Omroep Max) heeft Showcolade omarmd. Hij dacht: 'Als we het goed uitvoeren, kan het best ontspannen en hilarisch zijn.' Maar het luistert héél nauw of het geapprecieerd wordt.'' Klein: ,,Ik verschuil me achter nie mand. De NPO gaat over de program mering, de omroepen over de uitvoe ring en inhoud.'' Klein: ,,De eerste selectie gebeurt We horen nu steeds: waar is de journalistiek? Nou, volop op NPO 2 en ook op NPO 1 Elk programma heeft een natuurlijke levenscyclus, ook 'Andere Tijden' door Remco (van Westerloo, netma nager van NPO 1, red.). Hij geloofde in het speelse format en keek onder meer naar de prestaties van Showco- lade in het buitenland. Op basis daar van leek het interessant om deze titel in de programmering op te nemen. Er is lef nodig voor vernieuwing. En nogmaals: soms gaat dat niet goed.'' Klein: ,,Nu ontstaat er een beeld alsof we niet weten waar we mee bezig zijn. Het tegendeel is waar. Nog altijd gaat bijna 50 procent van ons totaal budget op aan journalistieke, infor matieve, educatieve en culturele pro gramma's. We horen nu steeds: waar is de journalistiek? Nou, volop op NPO 2 en ook op NPO 1, waar we Tijd voor Max, EenVandaag, De Vooravond, het NOS-journaal, Op1, Radar en Kassa uitzenden. Ook veel gehoord: we zouden afscheid nemen van de 50-plusser. Natuurlijk niet. Dat is ab surd! Maar we willen als publieke omroep iedereen bedienen, dus óók de 20- tot 49-jarigen. Dat doen we goed met Oogappels, Even tot Hier en nieuwe titels als Kamp van Konings- brugge, De kinderen van Ruinerwold, Floortje Blijft Thuis, de series van Nick Simon, Matthijs Gaat Door. Ik vind alle beschuldigingen prima, maar we proberen de vernieuwingsagenda heel zorgvuldig te brengen.'' Van Beuzekom: „Natuurlijk begrijp ik de emoties van de makers. Elk pro gramma heeft een natuurlijke le venscyclus en dat geldt ook voor An dere Tijden na twintig jaar. De kijkcij fers werden al geruime tijd minder. Daarnaast zien wij dat 20- tot 49-jari- gen erg geïnteresseerd zijn in infor matieve series die ze op elk moment kunnen terugkijken. DMr willen we dan ook in investeren. We nemen dus geen afscheid van geschiedenis programma's. Er komen on demand- series en documentaires op NPO 2 en NPO Start voor terug. Een goed voor beeld is de De Roze Revolutie, een nieuwe serie over de geschiedenis van de lhbt-gemeenschap die deze week is gestart.'' Klein: ,,Er wordt zo harteloos ge praat over de manier van program meren. Niet de eerste keer overigens. We maakten dit ook mee met Sesam straat, Brandpunt en Lingo." Van Beuzekom: ,,We moeten voortdurend ons best doen om de kijker naar de zender te krijgen, maar we hebben maar één zak geld. Er moeten dus keuzes worden ge maakt.'' Toen we Brandpunt vervin gen door onderzoeksprogramma Pointer riep dat ook emoties op. Maar Pointer is een succes dat deze week nog een prijs kreeg voor een online- vertelling.'' vrijdag 14 mei 2021 GO 'Alsof we niet weten waar we mee bezig zijn' Dennis Jansen Hanneke van Houwelingen Jonge mensen kijken geen tv meer. Kun je hen wel terugwinnen? Met het vernieuwen wil het niet echt lukken, toch? Nieuwe pro gramma's als Showcolade, De Bluf fer, Tik M Aan en Dino's Bezorgser- vice scoren zo slecht dat twee ti tels al van de buis zijn. De Bluffer is naar een later tijdstip verschoven. De NPO-baas kan zich bij zo'n flop toch niet verschuilen achter Om roep Max? Maar zo'n nieuw programma komt toch eerst langs uw bureau? Had u geen twijfels? - Frans Klein - Gijs van Beuzekom Vernieuwend? De NPO lijkt de weg kwijt. Op journalistieke program ma's wordt beknibbeld, het amuse ment is pulp. Zorgvuldig? Zo voelt dat niet als een bekroond geschiedenispro gramma als Andere Tijden moet verdwijnen. NPO-bazen Frans Klein en Gijs van Beuzekom: ,,We willen iedereen bedienen.'' foto pim ras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 7