SCHUTTINGEN EN HOKJES houdt water vast van hun grof afval containers per wijk WONEN 3 Voorwoord en doet ook iets te bepalen. In de 'Groen verkoelt, goeds met je gezondheid' Designlabel Weltevree ontwerpt duurzame (tuin)producten vanuit de stelling: rijkdom is bereikbaar zodra je de deur uitstapt. 'Een product dat niet vernieuwend is, heeft weinig bestaansrecht' Trends Iemand in een hokje stoppen maakt dat je minder naar persoonlijke eigenschap pen kunt kijken. De hokjes in nieuw bouwwijken die we tuinen noemen, zijn ook vaak niet persoonlijk. Maak je van bovenaf een foto, dan zie je bijna overal tegels, omringd door saaie schuttingen. Met hooguit een pluk gras en een plant in een pot, want tuinieren is kennelijk aan maar weinig moderne gezinnen besteed. Toch worden we ook een beetje gedwóngen minder groen te wonen. Uit onderzoek van containerverhuurbedrijf Regiocontainer in 2019 blijkt dat bij nieuwbouwwoningen gemiddeld 90 procent van het perceeloppervlak uit woonoppervlak bestaat, bovenverdiepingen meegerekend. Voor het bedrijf is die kennis relevant om de maatvoering jaren 50 werden er nog huizen gebouwd op perce len van bijna 190 vierkante meter. De huizen zelf waren relatief klein. Vervolgens werd elk decennium het perceel en dan vooral de tuin een stuk kleiner. Het woonoppervlak schommelt een beetje, maar groeide flink in verhouding tot de tuin. Ruimte is schaarser geworden en de grondprijs stijgt. Om iets te doen aan de prijs van een nieuwe woning, is een kleiner perceel een aantrekkelijke optie. Het is óók een cultuurverandering, weten stedenbouwkundigen. In Eindhoven liet Philips in de jaren 20 voor de medewerkers huizen bouwen met diepe tuinen om hun eigen groente te verbouwen. Die tijd ligt ver achter ons. Het tij is natuurlijk wel te keren. Moestuinieren wordt onder hippe twintigers en dertigers weer populair en vanuit klimaatoverwegingen zijn er alleen maar redenen om de tuin te vergroenen. Groen ver koelt, houdt water vast, bevordert de biodiversiteit en het schijnt ook iets met onze gezondheid te doen. Alleen al als we naar een boom kijken, vermindert de stress in ons lichaam. Het is te hopen dat de campagnes van onder meer Stichting Steenbreek (pag. 6 en 7) in goede aarde val len. Is de tuin klein, denk dan in ieder geval eens aan een groene afscheiding met de buren. Dat opgesloten hokjesgevoel zou zomaar kunnen verdwijnen als je met elkaar afspreekt de schuttingen af te breken. eenvoudig uit, maar verandert een boom of lantaarnpaal in een hand omdraai in een speelplek. Zowel het idee als het ontwerp zijn origineel, het product activeert je en is duur zaam. Een product dat niet vernieu wend is, heeft weinig tot geen bestaansrecht. We denken daarom twee keer na voor we iets in produc tie nemen. Het ontwikkelen kan jaren duren omdat bijvoorbeeld recyclingtechnieken niet voor het oprapen liggen. Het is voor ons niet verenigbaar om iets te realiseren waarbij niet is nagedacht over de impact die het heeft op de aarde. ,,Buiten-zijn is een helder belang geworden. In feite heeft corona ons wat dat betreft vijf jaar vooruit ge- katapulteerd. We zullen uiteraard weer de dingen doen die we voor corona deden. Maar het buitenleven zal daar een belangrijke rol in blijven spelen.'' -Marlous Snijder e buitenruimte is niet langer een entree waar je doorheen moet om bin nen te komen, of de plek waar je je alleen maar in een tuinmeubel laat zakken met een koud biertje erbij. Buiten is een plek om te ervaren, om van te genieten, om te sporten, het hoofd leeg te maken en - belangrijker dan ooit in coronatijd - om samen te zijn met degenen die we liefhebben. Het Nederlandse designlabel Weltevree ontwerpt vanuit die gedachte ingenieuze (buiten)pro- ducten die duurzaam, innovatief én oogstrelend zijn. Bülent Yokus, ceo: ,,Weltevree is ontstaan vanuit de gedachte dat niet het bezitten en tentoonspreiden van steeds meer luxe ons grootste goed is, maar dat de tijd en de ervaringen die we met an deren delen dat zijn. Die laatste twee - Bülent Yokus, ceo Weltevree zijn schaarser geworden, zodat we ons vaker kunnen afvragen wat we nu écht willen in dit leven. Kopen we die nieuwe auto voor de bui tenwereld of voor onszelf? Met Weltevree willen we herdefinië ren wat luxe is. Dat rijkdom bereikbaar is zodra je de deur uit stapt, of je nu je balkon, de tuin of het park om de hoek betreedt." Mobiele schommel Samen met gevestigde en nieuwe namen uit de designwereld ont werpt Weltevree producten die mensen stimuleren om hun omge ving op een nieuwe manier te ver kennen en te gebruiken. ,,Een mooi voorbeeld hiervan - en representa tief voor al onze producten - is de mobiele schommel van Thor ter Kulve in de Weltevree-collectie", zegt Yokus. ,,Het frame in de vorm van een driehoek ziet er bedrieglijk Bülent Yokus Stefan ten Teije is redacteur Wonen bij deze krant GO VRIJDAG 14 MEI 2021 Als mensen het hebben over 'hokjes- denken', wordt dat negatief bedoeld. COLOFON Deze bijlage is een uitgave van ADR Nieuwsmedia. Aan deze bijlage werkten o.a. mee: Annet de Groot (eindredactie), Romke van de Kaa, Caspar Pisters, Mariska Schotman (vormgeving), Marlous Snijder, Stefan ten Teije, Koos de Wilt (coördinatie en eindredactie). Directie Erik van Gruijthuijsen en Bart Verkade. DPG Media NL M De Swing van Thor ter Kulve verandert een boom of een lantaarnpaal in een handom draai in een speelplek. FOTO'S WELTEVREE M Hoe ongelijk de ondergrond ook is, de aluminium Bended-tafel zal niet wiebelen. In al zijn eenvoud zit de Fieldchair van Weltevree comfortabel en is hij eenvoudig mee te nemen. Weldaad in plaats van overdaad

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 51