J Kom maar op, we zijn er klaar voor Koningin Maxima JOL op tournee door Nederland 'Deze bezoeken vind ik een enorm cadeau' Autobranche én milieuwaakhond eens over autobelasting Zeeuwse Top 40 Walcheren De kern van het plan is dat er veel meer goedkope - tot 40.000 euro - elektrische auto's moeten worden verkocht, waardoor op den duur een betaalbare tweedehandsmarkt ontstaat. Na 2030, denken de plan nenmakers, kan een belasting systeem worden ingevoerd waarbij de automobilist per gereden kilo meter belasting betaalt. Die tijd is nodig omdat wetgeving ingewik keld is en de invoering tijdrovend. Er is bovendien nog niet nagedacht over de techniek om de kilometers te registreren. Het kilometertarief moet ook af hankelijk worden van de uitstoot van de auto. Wie vasthoudt aan zijn 8-cilinder, betaalt zich blauw; wie elektrisch rijdt, zal veel minder betalen per kilometer. Kilometer vreters gaan veel betalen, wie wei nig rijdt, weinig. Brede steun Het is niet toevallig dat het uitge werkte idee vandaag wordt gepre senteerd. De kabinetsformatie zal een dezer dagen losbarsten en duurzame automobiliteit staat hoog op de agenda. Volgens de ini tiatiefnemers heeft hun kant-en- klare belastingplan zo'n brede steun dat de toekomstige forma teur het zo kan kopiëren voor in het regeerakkoord. Een bont gezelschap van oud politici steunt het belastingplan. Annemarie Jorritsma (VVD, oud minister van Verkeer en van Eco nomische Zaken), Menno Snel (D66, oud-staatssecretaris Finan ciën), Jolande Sap (GroenLinks, oud-woordvoerder Financiën), Ka- rien van Gennip (CDA, oud-staats secretaris Economische Zaken) en Sharon Dijksma (PvdA, oud-staats secretaris Economische Zaken, oud-woordvoerder Verkeer) heb ben op persoonlijke titel hun naam onder de plannen gezet. Elke kan didaat-regeringspartij is vertegen woordigd in het handtekeningen- lijstje. Zonder een nieuw autobe lastingplan wordt het niks met de verduurzaming van het wagen park, stellen de initiatiefnemers. Nederlanders rijden in de oudste - en dus meest vervuilende - auto's van West-Europa. Bij ongewijzigd beleid is in 2030 nog steeds maar één op de drie nieuwe auto's elek trisch, en daarmee is klimaatneu- traliteit in 2050 onhaalbaar. Met bi obrandstoffen, synthetische brandstoffen en miljoenen elektri sche auto's moet dat wel lukken. Om de verkoop te stimuleren moet de aanschafsubsidie worden aangepast: 3000 euro voor nieuwe elektrische auto's mits ze niet duurder zijn dan 45 mille, voor ge bruikte exemplaren zou dat nog steeds 2 mille moeten zijn. Elektri sche auto's blijven vrijgesteld van aanschafbelasting bpm. P 20 Artiesten doen alles om in de hitlijst terecht te komen i woensdag 12 mei 2021 16°C Nieuwsmedia Nog even een paar dagen blokken en dan beginnen de eindexamens voor Fleur, Coen en Eddy. Natuurlijk, de vele H onlinelessen in het coronajaar hebben het er allemaal niet makkelijker op gemaakt, maar de drie Zeeuwse leerlingen hebben vertrouwen in een goede afloop. - zeeland 2 »P7 Plan: rekeningrijden en betalen per gram CO2 Elektrische auto's moeten forse subsidies krijgen om de ver groening van het wagenpark te versnellen. En er moet een vorm van rekeningrijden komen die wordt gekoppeld aan de CO2-uitstoot. Een brede coali tie van ANWB, Natuur Milieu, Bovag, RAI, VNA en een bont gezelschap van oud-politici pre senteren vandaag een nieuw autobelastingplan 2022-2030. Ton Voermans Den Haag ZEELAND1 BIJLAGE VANDAAG BIJ DEZE KRANT ijff&üilWRk Zonnige perioden. Later kans op een bui. pzc.nl Ook voor het laatste cfk regionale nieuws Jaargang 263 De PZC is onderdeel van: Prijs €2,85 Geen krant ontvangen? pzc.nl/service/bezorging g 711688 555530 Eindexamen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 1