J
Kom maar op, we zijn er klaar voor
Koningin
Maxima
JOL
op tournee
door
Nederland
'Deze
bezoeken
vind ik een
enorm
cadeau'
Autobranche én milieuwaakhond eens over autobelasting
Zeeuwse Top 40
Walcheren
De kern van het plan is dat er veel
meer goedkope - tot 40.000 euro -
elektrische auto's moeten worden
verkocht, waardoor op den duur
een betaalbare tweedehandsmarkt
ontstaat. Na 2030, denken de plan
nenmakers, kan een belasting
systeem worden ingevoerd waarbij
de automobilist per gereden kilo
meter belasting betaalt. Die tijd is
nodig omdat wetgeving ingewik
keld is en de invoering tijdrovend.
Er is bovendien nog niet nagedacht
over de techniek om de kilometers
te registreren.
Het kilometertarief moet ook af
hankelijk worden van de uitstoot
van de auto. Wie vasthoudt aan
zijn 8-cilinder, betaalt zich blauw;
wie elektrisch rijdt, zal veel minder
betalen per kilometer. Kilometer
vreters gaan veel betalen, wie wei
nig rijdt, weinig.
Brede steun
Het is niet toevallig dat het uitge
werkte idee vandaag wordt gepre
senteerd. De kabinetsformatie zal
een dezer dagen losbarsten en
duurzame automobiliteit staat
hoog op de agenda. Volgens de ini
tiatiefnemers heeft hun kant-en-
klare belastingplan zo'n brede
steun dat de toekomstige forma
teur het zo kan kopiëren voor in het
regeerakkoord.
Een bont gezelschap van oud
politici steunt het belastingplan.
Annemarie Jorritsma (VVD, oud
minister van Verkeer en van Eco
nomische Zaken), Menno Snel
(D66, oud-staatssecretaris Finan
ciën), Jolande Sap (GroenLinks,
oud-woordvoerder Financiën), Ka-
rien van Gennip (CDA, oud-staats
secretaris Economische Zaken) en
Sharon Dijksma (PvdA, oud-staats
secretaris Economische Zaken,
oud-woordvoerder Verkeer) heb
ben op persoonlijke titel hun naam
onder de plannen gezet. Elke kan
didaat-regeringspartij is vertegen
woordigd in het handtekeningen-
lijstje. Zonder een nieuw autobe
lastingplan wordt het niks met de
verduurzaming van het wagen
park, stellen de initiatiefnemers.
Nederlanders rijden in de oudste -
en dus meest vervuilende - auto's
van West-Europa. Bij ongewijzigd
beleid is in 2030 nog steeds maar
één op de drie nieuwe auto's elek
trisch, en daarmee is klimaatneu-
traliteit in 2050 onhaalbaar. Met bi
obrandstoffen, synthetische
brandstoffen en miljoenen elektri
sche auto's moet dat wel lukken.
Om de verkoop te stimuleren
moet de aanschafsubsidie worden
aangepast: 3000 euro voor nieuwe
elektrische auto's mits ze niet
duurder zijn dan 45 mille, voor ge
bruikte exemplaren zou dat nog
steeds 2 mille moeten zijn. Elektri
sche auto's blijven vrijgesteld van
aanschafbelasting bpm. P 20
Artiesten doen alles om
in de hitlijst terecht te
komen i
woensdag 12 mei 2021
16°C
Nieuwsmedia
Nog even een paar dagen blokken en dan beginnen de
eindexamens voor Fleur, Coen en Eddy. Natuurlijk, de vele
H onlinelessen in het coronajaar hebben het er allemaal niet
makkelijker op gemaakt, maar de drie Zeeuwse leerlingen
hebben vertrouwen in een goede afloop. - zeeland 2
»P7
Plan: rekeningrijden en
betalen per gram CO2
Elektrische auto's moeten forse
subsidies krijgen om de ver
groening van het wagenpark te
versnellen. En er moet een
vorm van rekeningrijden komen
die wordt gekoppeld aan de
CO2-uitstoot. Een brede coali
tie van ANWB, Natuur Milieu,
Bovag, RAI, VNA en een bont
gezelschap van oud-politici pre
senteren vandaag een nieuw
autobelastingplan 2022-2030.
Ton Voermans
Den Haag
ZEELAND1
BIJLAGE VANDAAG
BIJ DEZE KRANT
ijff&üilWRk
Zonnige
perioden.
Later kans
op een bui.
pzc.nl
Ook voor het laatste
cfk regionale nieuws
Jaargang 263
De PZC is onderdeel van:
Prijs €2,85
Geen krant ontvangen?
pzc.nl/service/bezorging g
711688 555530
Eindexamen