Imposant gespeelde verwarring in Indië stationery collectie MEDIA CULTUUR 29 Nu in de winkel of bestel op vtwonen.nl/ stationery RECENSIE DE OOST^ Misérables, Aida en Evita - verbond zijn naam vanaf het eerste moment aan de musical en kruipt straks in de huid van Thomas Andrews, de scheepsbouwkundige die ook aan boord was en in de laatste uren van het schip uit alle macht probeert om zijn fouten te herstellen. Tijdens een kleine preview, gisteren in theater De Kom in Nieuwegein, zong de architect over zijn reusachtige schip, dat hij vergelijkt met ongeëvenaarde monumenten als de Chinese Muur en Stonehenge. „Andrews was trots op zijn ontwerp. Het was het groot ste en snelste schip ooit." Wanhoop Die trots maakt al snel plaats voor wanhoop. Net als in de film probeert Andrews uit te dokteren waar het misging. Had hij zelf een kapitale blunder begaan? Was het schip ver keerd gebouwd? Waren de materia len te goedkoop geweest? ,,Een van de mooiste nummers gaat over de schuldvraag", zegt Van Kooten. ,,Lag Iedereen wijst naar elkaar. Bij een ramp is er nooit één schuldige het aan zijn eigen ontwerp, aan de kapitein die te snel voer om een record te vestigen, aan de rederij die te weinig reddingsboten aan boord had geheveld? Iedereen wijst naar elkaar. Het zit in ons om iemand de schuld te geven. Dat zie je bij alle grote crisissen, ook tijdens deze pan- demie. Maar je kunt gevoeglijk zeg gen dat er bij alle rampen een einde loze keten van dingen plaatsvindt die leidt tot een ramp. Er is nooit één schuldige", denkt Van Kooten. Hij heeft overigens nooit een cruisevakantie geboekt. Van Kooten houdt niet van vliegtuigen en boten, waar je afhankelijk bent van techniek en van anderen. ,,Ik zit liever op een fiets." Van Kolck vond haar cruise naar Noorwegen juist 'geweldig'. Samen met acteur Jon van Eerd, die tijdens de bootreis in hetzelfde theatergezel schap bivakkeerde, deed ze de wereld beroemde boegscène van Jack en Rose uit de film na. Lachend: ,,En nee, die filmpjes krijgen jullie nóóit te zien." dinsdag 11 mei 2021 GO bb —René van Kooten OORLOGSDRAMA Regie: Jim Taihuttu. Hoofdrol len: Martijn Lakemeijer, Mar wan Kenzari, Jonas Smulders en Jim Deddes. Vanaf donderdag te zien op Amazon Prime Video. Een Nederlandse film over de Indonesische onafhankelijk heidsoorlog? Gegarandeerd paniek in de tent. De geschie denis is razend complex en onmogelijk samen te vatten in hokjes van good guys en bad guys. En er vinden nog onder zoeken plaats naar wat daar precies tussen 1946 en 1949 gebeurde. Maar hoe goed is het langverwachte De Oost nu eigenlijk? De filmische klasse druipt er in elk geval vanaf, de sfeer is broeierig en het ac teerwerk subliem. Maar een meesterwerk is het zeker niet. De Federatie Indische Neder landers (FIN) zag in de trailer van De Oost verwijzingen naar nazi-Duitsland, onder meer omdat er oud-militairen rondlo pen in donkere uniformen en de (omstreden) legerkapitein Raymond Westerling alias De Turk in de gedaante van acteur Marwan Kenzari ineens een hitlersnorretje bezit. De FIN pleitte in een kort geding voor een adequate disclaimer om het fictieve karakter van Jim Taihuttu's oorlogsdrama te be nadrukken. Vandaag volgt de uitspraak. De regisseur zette in een interview in deze krant de criticasters weg als 'gekkies', waarna ook de Molukse orga nisatie Maluku4Maluku om de hoek kwam kijken. Zij doen zelfs aangifte vanwege groepsbelediging en haat- zaaien. De film is genuanceerder. Tai- huttu is zo wijs de focus te leg gen op jonge soldaten die vlak na de Tweede Wereldoorlog naar 'De Oost' moesten om daar het gezag te herstellen in 'hun' Nederlands-Indië. Het Martijn Lakemeijer (links) en Marwan Kenzari in De Oost. FOTO AMAZON PRIME VIDEO collectieve 'wat doen we hier in vredesnaam'-gevoel voert, vooral in de eerste akte, de boventoon. De complexiteit van de situatie zorgt voor in drukwekkend gespeelde ver warring, vooral door Martijn Lakemeijer als Johan. Griezelig De tweede helft is bozer van toon. Johan raakt in de ban van de even charismatische als griezelig onberekenbare 'Turk', die er lustig op los zuivert. Tai- huttu schotelt de kijker een eindeloze reeks executies voor, waarschijnlijk om het stelsel matige van deze acties te onderstrepen. In dramatisch opzicht werkt het minder goed. Ja, er vonden oorlogsmisda den plaats, dat punt is nu wel gemaakt. Problematischer is waaróm Johan, die we leren kennen als de rechtvaardigheid zelve, be sluit hieraan mee te doen. Omdat hij zich verveelt? Of omdat zijn vader een NSB-kop- stuk was en hij düs ook kiest voor de verkeerde kant? Johans plotselinge radicalisering is een sterk staaltje psychologie van de koude grond. Het is er nu eindelijk wel: cinema over dit hypergevoelig stuk his torie. De Oost is eigenlijk een driesterrenfilm, maar krijgt er een sterretje bij voor de lef. - Gudo Tienhooven vtwonen 4 Wieneke Remmers, René van Kooten en Mariska van Kolck (vlnr) spelen in Titanic de musical. FOTO BRUNOPRESS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 29