DERNEMER Video OBLIGE iü I^IMARKTLINK GOUDEN GIRAFFE ©NDERNEMER 'Merknamen mogen steeds vrijer zijn' van de week deondernemer.nl ré Floris Hülsmann over het belang van een goede naam voor bedrijven en merken Own the name, win the game. Die slogan staat prominent op de vernieuwde website van naamexpert Floris Hülsmann. Hij heeft een uitgesproken visie op goede en slechte namen voor bedrijven en merken. ,,Als ondernemer wil ik geen allemansvriend meer zijn." Een merkdenker moet ook aan zijn eigen merk denken, weet Hülsmann. Daarom moest er een nieuwe huisstijl komen voor zijn namenbureau. En die slogan? ,,Die gebruikte ik al langer, als positieve verrassing op offertes. Dat die slogan nu zo prominent op mijn homepage staat, hoort bij het proces dat ik doormaak als ondernemer: ik ben uitgesprokener geworden sinds ik vijf jaar geleden voor mezelf begon onder de bedrijfsnaam Namarama. Mijn nieuwe site moet dat ook uitstralen." Profileringsdrang Zichzelf als ondernemer profileren is iets dat Hülsmann goed kan. Hij is onder meer bekend van De Zo Genaamde Podcast, die via De Ondernemer valt te beluisteren. Toch zat aan die profileringsdrang ook een keerzijde. ,,Ik merkte dat ik een soort allemansvriend wilde zijn, die iedereen wilde bedienen, van startup tot multi national. Ook mijn website wekte die indruk. Toen ik er in 2016 als copywriter voor koos om me helemaal te storten op naamcreatie, dacht ik dat die niche helemaal voor zichzelf sprak. Via mijn oude site leverde dat veel leads en con tacten op, maar zodra ik over offertes begon, waren veel geïnteresseerden meteen weer weg. Ik wil nog steeds het gesprek op gang brengen, maar daarbij wel een duidelijker kader scheppen. Namarama is geen persoon, maar echt een bedrijf." Gekunstelde merknamen Over namen voor bedrijven en merken heeft Hülsmann een uitgesproken visie. ,,Ik geloof in bedrijfsnamen die echt iets vertellen', legt hij uit. ,,Wie als ondernemer zijn eigen achternaam op z'n gevel plakt, moet zich realiseren dat die naam er eeuwig aan blijft kleven. Lastig als je de boel wilt verkopen." Ook is hij niet dol op gekunstelde namen. „Fantasiewoorden met een y of q erin, bedacht omdat het reguliere woord niet vrij was als domeinnaam, dat werkt niet." Door corona schoven ook voor Hülsmann sommige klussen op de lange baan, maar begin dit jaar werd een door hem bedachte merknaam gelanceerd waar hij heel trots op is: Tastes Like Chicken, het nieuwe vegetarische broodje van Subway. ,,Een merknaam mag nu vrijer zijn. De afkor ting was mooie bijvangst: TLC, als alternatief voor de BLTC." Hülsmann richt zich het liefst op grotere bedrijven die met iets innovatiefs komen. ,,Een goede productnaam helpt daarbij, maar de meerwaarde wordt enorm onderschat. Bedrijven investeren liever in octrooien dan in marketing. Een gemiste kans, want anderen gaan je toch wel kopiëren. Bouw liever aan je imago, want dat maakt je uniek." Hoe vanzelfsprekend is storytelling voor startup Moonback? Hoe valideer je succes? isav/ JENT AWARDS #1 Dealmaker van Nederland nu ook genomineerd voor de Gouden Giraffe in categorie 'congressen en kennisevents'. Gefeliciteerd met deze nominatie en dank voor onze mooie jarenlange samenwerking! 'Meerwaarde van merknaam wordt enorm onderschat' De website van Floris Hülsmann: namarama.nl volg ons op Broodje Verhaal Cor Hospes Bekijk deze video-serie! Scan de QR-code om alle afleveringen van Broodje Verhaal te bekijken. Of ga naar deondernemer.nl/broodje Broodje Verhaal is een nieuwe serie video's en podcasts over storytelling, opgenomen in de keuken van Cor Hospes. Als aftrap kookt hij met Niels Meijssen, Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar. Hij is initiator van Moonback, het eerdere Beterboeken.nl, als sympathiek alternatief voor Booking.com. Broodje Verhaal dus. Tien afleveringen met Hospes en een ondernemer die tijdens de lunch letterlijk de ingrediënten van zijn (of haar) ondernemersverhaal deelt. Wat willen deze ondernemers bereiken en waarom? Welke obstakels moeten zij daarbij zien te overwinnen. En niet onbelangrijk: wat koken zij van de lunchkaart? Valt de keuze op een gebakken eitje, pasta van de dag of toch dat broodje bal? En welke boodschap wordt er op de koelkast geplakt? Üri-'UM. Niels Meijssen vertelt in deze video het verhaal achter het platform Moonback, dat het aaibare alternatief voor Booking.com wil zijn. In ieder geval is 'eerlijkheid' een belangrijk hoofdstuk van zijn marketingverhaal. In deze aflevering van Broodje Verhaal beantwoordt hij de vraag die elke ondernemer zichzelf vaak stelt of moet stellen: hoe valideer je als ondernemer dat je met jouw idee en content op de goede weg zit? Tussen de gesneden groenten en de verse kruiden zoeken storytelling-expert Hospes en startup-strateeg Meijssen naar het antwoord. 11 BEDRIJF (VER)KOPEN Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19