Zo motiveer je je tiener in huis De eindexamens staan voor de deur. Waar haal je in deze tijd de motivatie vandaan? Een korte handleiding voor leerlingen zelf, en hun ouders natuurlijk. 27 Maak een planning Neem de regie vooral niet over Eindexamen doen in allerlei verschil lende vakken kan overweldigend voelen. Waar moet je in hemelsnaam beginnen? Schrijf eens op wat je alle maal moet leren en hoeveel tijd dat ongeveer kost. Deel het vervolgens in per dag, zodat er een overzichtelijk schema ontstaat. Zorg dat je niet te veel uren achter elkaar hoeft te leren. Volgens de Hersenstichting zorgt te veel stress of spanning ervoor dat je hersenen minder goed functioneren. Wie een fris hoofd wil houden, moet tussendoor even ontspannen. Kijk naar wat er wel kan In deze tijd missen veel jongeren de feestjes en de sportschool, maar volgens Bressers blijven er genoeg mogelijkheden over om sociaal en actiefbezig te zijn. ,,Vraag bijvoor beeld een klasgenoot om samen te studeren; dat is gezellig, breekt de dag én je kunt elkaar helpen.'' Bewegen doet wonderen voor je geestelijke conditie, dus ga vooral dat rondje hardlopen of fietsen. Zet muziek aan tijdens het leren voor een vrolijke sfeer en eet niet te ongezond. Van al die suikers word je alleen maar sloom. Steun je kind Wanneer jouw kind ongemotiveerd of gestrest raakt, is het belangrijk dat je als ouder ontdekt wat de reden is. Heeft je kind inderdaad, zoals de leerlingen achter de petitie, het gevoel onvoorbereid te zijn? Of is het zo veel werk dat je zoon of dochter het simpelweg niet overziet? Volgens pedagoog Krista Okma (44) moet het uitgangspunt in zo'n gesprek positief zijn. ,,Al zie je onge motiveerd gedrag, er ligt altijd een reden achter. Begin niet met zeuren, ga vanuit vertrouwen in gesprek.'' Afgelopen januari gingen meerdere petities rond, opgezet door eindexa menleerlingen. Ze riepen op de eindexamens af te schaffen, net als vorig jaar. De be langrijkste reden? Door het gewissel tussen online onderwijs en les op school voelden ze zich onvoldoende voorbereid. Dat zorgde voor stress en gebrek aan motivatie. Inmiddels we ten we dat de examens gewoon door gaan. Hoe kunnen al die leerlingen zich het beste motiveren? Wees 30 seconden dapper Kleine stapjes zetten is volgens spreker en inspirator Jaap Bressers (37) belangrijk. „Iedereen die worstelt met een gebrek aan motivatie raad ik aan om dertig seconden dapper te zijn'', zegt hij. ,,Bel iemand die je kan helpen, stuur een mailtje of lees een eerste hoofdstuk. Je voorbereiden op het eindexamen kan zo groot voelen, dat het voor sommige leerlingen moeilijk is om te beginnen. Maar als je eenmaal de eerste stap hebt gezet, volgt die tweede stap vanzelf.'' 'Beloon hoge cijfers niet met cadeaus. Kinderen kunnen dan de interne motivatie verliezen' Pas op met belonen elke complete puzzel, de andere helft niets. Verrassend was wat er gebeurde toen Deci bij beide groepen het einde van het onderzoek aankondigde. De groep die geld kreeg stopte bijna twee keer zo vaak met puzzelen als de groep die geen geld had gekregen. Wie wil dat zijn kind op langere ter mijn enthousiast blijft om te leren, kan beter geen geld of cadeaus beloven voor hoge cijfers. ,,Al is het ook weer niet zo dat je als ouders niets kunt doen. Je kind complimenteren omdat het zo hard werkt, is ook een vorm van belonen en dat kan juist weer wel motiverend wer ken voor het leren.'' RIANNE VAN DER MOLEN De grote valkuil voor ouders is dat ze zo'n gesprek helemaal over nemen. Dat is funest voor het verder ontwikkelen van zelfstandigheid. Okma gelooft dat je de puber simpel weg kan vragen naar zijn of haar mogelijke oplossingen. Bij de een helpt het om een planning te maken, een ander vindt het fijn als je ze af en toe overhoort en weer een ander wil een beetje hulp via bijles. ,,Je mag best ideeën aandragen in zo'n gesprek, maar laat de keuze bij het kind. Laat gewoon zien dat je er bent voor ze.'' Goede cijfers belonen met cadeaus is riskant, vindt hoogleraar onderwijs wetenschappen Jan van Tartwijk (60) van de Universiteit Utrecht. ,,Daar- door kunnen kinderen de interne motivatie verliezen.'' Hij verwijst naar een onderzoek uit 1972 van Edward Deci. Die Ameri kaanse psycholoog gaf proefperso nen een puzzel van houtblokjes waar ze een kubus van moesten maken. De helft van de groep kreeg geld voor GO ZATERDAG 8 MEI 2021 - JAN VAN TARTWIJK Laatste zetje richting het eindexamen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 75