II Reisexpositie met een Zeeuws tintje 10 ZEELAND EXPOSITIE VANDEVLIET EN VAN OERS IN GHL EN CAESUUR Plekken waar kunstenaars nieuwe ideeën kunnen delen met publiek worden zeldzamer. Daarom is het zo waardevol dat er locaties zijn als GHL en Caesuur in Middelburg. Monnikenwerk Enkele dagen terug her dachten we de bezetting en vierden we de vrij heid. Vrijheid betekent ook ruimte voor kunste naars om te onderzoeken wat kunst kan zijn en daarbij onbe kende paden te betreden. In GHL en Caesuur kan dat. In GHL toont Harry Vandevliet (Utrecht,1947) zeven paviljoens op schaal, geïn spireerd door Insel Hombroich, een door een bemiddelde make laar gesticht kunstpark. Vandevliet maakte een prachtig ensemble, een gedroomd museum. Met een markante toren die tot hoog in de lucht reikt en daar het water uit de wolken haalt om een droge bodem te bevloeien. Een metafoor voor kunst: vanuit dromen en denken tot materialisatie komen die helpt de wereld vruchtbaar te maken en tot bloei te brengen. Nu zal niet elke mini-zaal die VandeVliet heeft ingericht voor eenieder meteen begrijpelijk zijn. Ook ik heb bijvoorbeeld niet met een een verhaal bij een reusachtige metalen kom waaraan loden con- soles zijn bevestigd. Maar ik stel me wel de ontmoeting voor met zo'n met zo'n metershoog object. En dan bedenk ik dat een console de drager kan zijn van een beeld, van een gedachte. En dat die enorme kom ook vol gedachten kan zijn. Maar als die in die kom rond blijven draaien, gebeurt er niets. Om verder te komen moet je eruit, denkend en kijkend de we reld in. Elk van de objecten en object combinaties die Vandevliet toont, stimuleert verwondering en prik kelt de fantasie. En als je zoals ik niet alles meteen snapt, dan neem je de beelden in gedachten mee naar huis om er later nog eens op terug te komen. Dat doe ik, want er is nog een andere plek: Ceasuur, waar Romee Van Oers (Leiderdorp, 1993) en kele weken werkt. Zij is nieuws gierig naar wat je kunt doen met de standaardelementen van de schilderkunst: verf, doek, een dra ger, vorm, kleur en handschrift. Ze bracht een prachtig klein werkje mee als uitgangspunt voor een bij de ruimte passende presentatie. Op het moment dat ik kom, staat er een aantal semi-transparante rollen papier op de vloer, elk voor zien van één kleur. Ze staan in el kaar gedraaid, als zuilen in de ruimte. Sommige 'zuilen' bestaan uit meer vellen papier, soms met verschillende kleuren. De kleur is sterker aan de binnenzijde, maar hij schemert ook door naar buiten. Alleen als de zuilen worden uitge rold, wordt wat zij in zich dragen zichtbaar. Metafoor De zuilen ogen kwetsbaar, als ge stalten die een plek zoeken in ver houding tot anderen. Ik zie ze als personages, als metafoor voor ons zelf. Van Oers gebruikt ook de wanden van de ruimte als drager: ze heeft er losjes van kleur voor ziene doeken aan bevestigd. Bij haar is de schaal juist een-op-een, zodat je deel uitmaakt van haar werk. Naast opbrengst van onder zoek en beeld van kwetsbaarheid is dit ensemble een metafoor voor Om verder te komen moet je eruit, denkend en kijkend de wereld in ons bestaan. Ook u en ik hebben een scala aan kleuren in ons en kunnen ons alleen ontwikkelen als we elkaar de ruimte geven. Corrie Kopmels vertrok in de jaren zestig uit 's-Graven- polder om theologie te stu deren aan de Universiteit van Am sterdam. ,,Ik bleef daarna in Am sterdam, verhuisde later met man en twee kleine kinderen naar Epe en woon nu al weer vijftien jaar in Harderwijk. Zeeuws spreken doe ik tegenwoordig niet vaak meer, maar als ik een vriendin bel - ze woont in Groningen - dan schake len we automatisch over." ,,Zelf ben ik nooit zo heel erg kerkelijk geweest. Mijn ouders wa ren, zoals dat toen werd gezegd, 'gewoon hervormd'. In mijn tijd gingen alleen de gereformeerde en oud-gereformeerde kinderen uit het dorp naar de christelijke school, de anderen naar de open- bare school. In mijn herinnering keken zij jaloers door de ramen wanneer wij van de openbare school 's middags eerder uit wa ren. Zij moesten dan nog psalmen zingen", vertelt ze. ,,Ons gezin was wel kerks. Mijn vader was er praktisch mee bezig, mijn moeder was vromer. Op zon dag mochten we wel fietsen en wandelen, maar niet zwemmen. Ik heb er niks naars aan overgehou den hoor! Wij meisjes kregen van onze ouders dezelfde mogelijkhe den als jongens. Mijn broer stu deerde al theologie in Utrecht, maar die stad leek mij te saai. Ik ging naar Amsterdam." In 1975 studeerde Corrie af. Ze werd geen predikant, maar ging werken in de psychiatrie. Voor het werkschrift ZEVEN werken van barmhartigheid, dat deze week uitkwam en met het PKN-blad Diakonia werd ver spreid, maakte Jeltje Hoogenkamp schilderijen en schreef Corrie ge dichten. De schilderijen en ge dichten vormen ook een reisexpo- sitie. Eerder werkte Corrie mee aan de vertaling van de Bijbel in het Zeeuws. ,,Dat was mooi. Mijn He breeuws zat er nog aardig in en dat was bij het vertaalwerk van waarde." De gedichten in het werkschrift getuigen ook van Zeeuws DNA. ,,Mijn basis is Zee land, nu ik wat ouder en kwets baarder word lijkt het alsof ik wat meer hang naar en steun vind in de omgeving waar ik mij als kind veilig wist. Ik ben altijd bij Zee land betrokken gebleven. Als ik hier in Harderwijk langs het water loop, kan ik daar zomaar aan den ken. Er komen dan woorden of fragmenten van zinnen in mijn hoofd. Dat kan het begin zijn van een gedicht. Ik schrijf ze thuis niet uit, ik tik ze op de laptop. Aan de fragmenten haakt als vanzelf iets vast, dat voeg ik toe. Dan komt het krassen, strepen en knippen. Daarna laat ik een gedicht rusten. Wanneer ik het later oppak, veran der ik nog het nodige", legt Corrie uit. ,,Ik ben getraind in het dichters collectief in Zwolle. Iedere maand dichtten we rond een ander thema, lazen we elkaar voor en be oordeelden we elkaars werk. In het werkschrift gaan drie gedichten over Zeeland. Het gaat ook over co rona trouwens, bij De doden begra ven. En een jeugdherinnering paste zó naadloos bij Naakten kle den één van de andere zeven wer ken: Dit wordt de warmste dag, een mus viel van het dak. Nu wil vader zwemmen. Veldfles, brood en droge vis, alles wordt ingepakt. Ik mag uit de kleren. Bloot dans ik op de dijk tot mijn gebloemde moeder mij schaterlachend vangt en in een badpak dwingt. zaterdag 8 mei 2021 Verwondering en kwetsbaarheid Nico Out Recensie Installatie van Romee Van Oers. T/m 30/5. Harry Vandevliet, Gra venstraat 63 Middelburg. Zo. 13.00 - 17.00 uur. T/m 22/5. Ro mee van Oers, Caesuur, Lange Noordstraat 67 Middelburg. Za.14.00 - 17.00, afspraak via romeevanoers@msn.com. An dere dagen via caesuur@ zeelandnet.nl. José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk Paviljoens van Harry Vandevliet. foto s nico out

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 38