II 5 GEVAREN ROND HET SPOOR MACHINISTEN STOPPEN MET VOORLICHTING Amsterdam Centraal 16.0Ö0 Zeeuwse basis schoolleerlin gen hebben onze gastlessen gevolgd." fOto-s Wie kent ze niet: treinmachinisten Johan en Arjan. Voor veel Zeeuwse jongeren tot een jaar of 26 zijn ze een begrip. Het duo gaf op basisscholen voorlichting over de gevaren rondom het spoor. Maar daar komt nu abrupt een eind aan. De NS kan het niet langer bekostigen. ,,We hebben niet eens afscheid kunnen nemen. Het geeft een leeg gevoel." Wat deden ze het graag. Naast ma chinist 'spelen' af en toe terug naar school. Om daar in groep 7 en 8 voorlichting te geven over de gevaren rondom het spoor. Niet wijzend met het vingertje, maar met humor. ,,Ze kennen ons allemaal van die grap met die bal lon", zegt machinist Arjan Boke- laar. ,,Die lieten we achterin de klas stiekem afgaan terwijl de kids naar een testfilmpje zaten te kij ken waarbij een locomotief vol in rijdt op een auto. Dan zag je ze een meter omhoog komen." Dat soort schrikreacties maken de machinisten met enige regel maat mee, wanneer voetgangers, fietsers of automobilisten op het Het liefst zou je die kids meenemen in je cabine. Laten zien wat jij ziet Onze kerntaak is het vervoeren van reizigers. Daar gaan nu even alle prioriteiten naar uit Dat kost in het beste geval 600 meter. En bij regen bijna een kilo meter", zegt Bokelaar. Hij begrijpt ook wel dat kinde ren daar helemaal niet mee bezig zijn. ,,Voor de jeugd uit Meliskerke is het begrip trein soms compleet nieuw", zegt hij. ,,Die weten niet hoe een overweg werkt. Dat het 30 seconden duurt als de lampen gaan branden voordat er een trein komt. Dat je moet wachten totdat de slagbomen helemaal omhoog zijn. Dat soort details geven wij ze mee. Zodat we ongelukken kun nen voorkomen." Dat het werkt, weten ze. ,,Jaren later worden we nog aangesproken over die ene keer voor de klas. Kinderen ont houden dat." Inkrimpen Maar aan die voorlichting komt nu, na bijna vijftien jaar, abrupt een eind. De NS gaat het voorlich tingsprogramma drastisch in- krimpen. Van de 100 voorlichters, machinisten en conducteurs, blij ven er 48 over. Docenten op school nemen een deel van het pro gramma over. Arjan en Johan kun nen opnieuw solliciteren naar een voorlichtingsbaantje. Maar dat zien de Zeeuwse machinisten niet zitten. ,,Dat betekent dat je straks van Vlissingen tot Maastricht les kan gaan geven." Dat het voorlichtingspro gramma zou worden herzien, daar wisten de twee van. Maar niet dat het zo snel en zo drastisch zou ge beuren. ,,We rijden op staatssteun, de urgentie om te bezuinigen is gewoon heel hoog", zegt NS- woordvoerder Inge Rijgersberg. ,,En hoewel we voorlichting aan scholieren ont zettend be langrijk vin den, is onze kerntaak het vervoe- Dan is die keer in januari op de Ds. G.H. Kerstenschool in Yerseke de laatste keer geweest ren van reizigers. Daar gaan nu even alle prioriteiten naar uit. Re den dat we het voorlichtingspro gramma nu anders vormgeven." Johan en Arjan moeten nog steeds wennen aan het idee. ,,Dan is die keer in januari op de Ds. G.H. Kerstenschool in Yerseke de laat ste keer geweest", zegt Johan de Haan. Waarop Arjan hardop be gint te rekenen. ,,We deden 23 les- dagen per schooljaar, bestaande uit twee voorlichtingen per dag. Dat zijn 46 groepen en dat maal gemiddeld 25 leerlingen, maakt 1150 kinderen per jaar. Doe dat eens keer 14 jaar, dan kom je aan ruim 16.000 Zeeuwse basisschool leerlingen die onze gastlessen hebben gevolgd. Prijsvraag Hoewel noodgedwongen, kijken de twee met veel plezier terug. ,,We hebben schitterende voor lichtingen gegeven. Duizenden kinderen inzichten gegeven in wat ze wel en wat ze absoluut niet moeten doen. Vier of vijf keer won een Zeeuwse school zelfs de lan delijke prijsvraag die aan het pro gramma gekoppeld zat, en moch ten wij als Zeeuwse voorlichters mee naar het Spoorweg Museum in Utrecht, om de kids daar te be geleiden. Jammer dat we nu geen afscheidsrondje hebben kunnen houden." allerlaatste moment besluiten nog even het spoor over te steken. ,,Het liefst zou je die kids meenemen in je cabine. Laten zien wat jij ziet. Maar dat kan niet. Daarom doen we het met filmpjes en door le vendig te vertellen wat wij zoal meemaken. Dat een trein die met 140 kilometer voorbij raast niet in een paar tellen tot stilstand kan komen. zaterdag 8 mei 2021 GO Bergen op Zoom, Roosendaal, j Dordrecht, Blaak, Rotterdam C., Schiedam C„ Delft, Den Haag HS, Laan vi NOI, Leiden C Heemstede-A. -* Machinisten Johan de Haan I (links) uit 's Gravenpolder en Arjan Boke- V la^r uit Arne- muiden stoppen met voorlichting op basisscho len>. „Ruim—. DIRK-JAN GJELTEMA, HHs Timo van de Kasteele Vlissingen - Arjan Bokelaar, machinist - Inge Rijgersberg, NS - Johan de Haan, machinist

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 33