II
5
GEVAREN ROND HET SPOOR MACHINISTEN STOPPEN MET VOORLICHTING
Amsterdam Centraal
16.0Ö0
Zeeuwse basis
schoolleerlin
gen hebben
onze gastlessen
gevolgd." fOto-s
Wie kent ze niet: treinmachinisten Johan en
Arjan. Voor veel Zeeuwse jongeren tot een jaar
of 26 zijn ze een begrip. Het duo gaf op
basisscholen voorlichting over de gevaren
rondom het spoor. Maar daar komt nu abrupt een
eind aan. De NS kan het niet langer bekostigen.
,,We hebben niet eens afscheid kunnen nemen.
Het geeft een leeg gevoel."
Wat deden ze het
graag. Naast ma
chinist 'spelen' af
en toe terug naar
school. Om daar in
groep 7 en 8 voorlichting te geven
over de gevaren rondom het spoor.
Niet wijzend met het vingertje,
maar met humor. ,,Ze kennen ons
allemaal van die grap met die bal
lon", zegt machinist Arjan Boke-
laar. ,,Die lieten we achterin de
klas stiekem afgaan terwijl de kids
naar een testfilmpje zaten te kij
ken waarbij een locomotief vol in
rijdt op een auto. Dan zag je ze een
meter omhoog komen."
Dat soort schrikreacties maken
de machinisten met enige regel
maat mee, wanneer voetgangers,
fietsers of automobilisten op het
Het liefst zou je die
kids meenemen in je
cabine. Laten zien
wat jij ziet
Onze kerntaak is
het vervoeren van
reizigers. Daar gaan
nu even alle
prioriteiten naar uit
Dat kost in het beste geval 600
meter. En bij regen bijna een kilo
meter", zegt Bokelaar.
Hij begrijpt ook wel dat kinde
ren daar helemaal niet mee bezig
zijn. ,,Voor de jeugd uit Meliskerke
is het begrip trein soms compleet
nieuw", zegt hij. ,,Die weten niet
hoe een overweg werkt. Dat het 30
seconden duurt als de lampen
gaan branden voordat er een trein
komt. Dat je moet wachten totdat
de slagbomen helemaal omhoog
zijn. Dat soort details geven wij ze
mee. Zodat we ongelukken kun
nen voorkomen." Dat het werkt,
weten ze. ,,Jaren later worden we
nog aangesproken over die ene
keer voor de klas. Kinderen ont
houden dat."
Inkrimpen
Maar aan die voorlichting komt
nu, na bijna vijftien jaar, abrupt
een eind. De NS gaat het voorlich
tingsprogramma drastisch in-
krimpen. Van de 100 voorlichters,
machinisten en conducteurs, blij
ven er 48 over. Docenten op school
nemen een deel van het pro
gramma over. Arjan en Johan kun
nen opnieuw solliciteren naar een
voorlichtingsbaantje. Maar dat
zien de Zeeuwse machinisten niet
zitten. ,,Dat betekent dat je straks
van Vlissingen tot Maastricht les
kan gaan geven."
Dat het voorlichtingspro
gramma zou worden herzien, daar
wisten de twee van. Maar niet dat
het zo snel en zo drastisch zou ge
beuren. ,,We rijden op staatssteun,
de urgentie om te bezuinigen is
gewoon heel hoog", zegt NS-
woordvoerder Inge Rijgersberg.
,,En hoewel we voorlichting aan
scholieren ont
zettend be
langrijk vin
den, is onze
kerntaak
het vervoe-
Dan is die keer in
januari op de Ds. G.H.
Kerstenschool in
Yerseke de laatste
keer geweest
ren van reizigers. Daar gaan nu
even alle prioriteiten naar uit. Re
den dat we het voorlichtingspro
gramma nu anders vormgeven."
Johan en Arjan moeten nog
steeds wennen aan het idee. ,,Dan
is die keer in januari op de Ds. G.H.
Kerstenschool in Yerseke de laat
ste keer geweest", zegt Johan de
Haan. Waarop Arjan hardop be
gint te rekenen. ,,We deden 23 les-
dagen per schooljaar, bestaande
uit twee voorlichtingen per dag.
Dat zijn 46 groepen en dat maal
gemiddeld 25 leerlingen, maakt
1150 kinderen per jaar. Doe dat
eens keer 14 jaar, dan kom je aan
ruim 16.000 Zeeuwse basisschool
leerlingen die onze gastlessen
hebben gevolgd.
Prijsvraag
Hoewel noodgedwongen, kijken
de twee met veel plezier terug.
,,We hebben schitterende voor
lichtingen gegeven. Duizenden
kinderen inzichten gegeven in wat
ze wel en wat ze absoluut niet
moeten doen. Vier of vijf keer won
een Zeeuwse school zelfs de lan
delijke prijsvraag die aan het pro
gramma gekoppeld zat, en moch
ten wij als Zeeuwse voorlichters
mee naar het Spoorweg Museum
in Utrecht, om de kids daar te be
geleiden. Jammer dat we nu geen
afscheidsrondje hebben kunnen
houden."
allerlaatste moment besluiten nog
even het spoor over te steken. ,,Het
liefst zou je die kids meenemen in
je cabine. Laten zien wat jij ziet.
Maar dat kan niet. Daarom doen
we het met filmpjes en door le
vendig te vertellen wat wij zoal
meemaken. Dat een trein die met
140 kilometer
voorbij raast
niet in een
paar tellen
tot stilstand
kan komen.
zaterdag 8 mei 2021
GO
Bergen op Zoom, Roosendaal,
j Dordrecht, Blaak, Rotterdam C.,
Schiedam C„ Delft, Den Haag HS,
Laan vi NOI, Leiden C Heemstede-A.
-* Machinisten
Johan de Haan
I (links) uit 's
Gravenpolder
en Arjan Boke-
V la^r uit Arne-
muiden stoppen
met voorlichting
op basisscho
len>. „Ruim—.
DIRK-JAN GJELTEMA,
HHs
Timo van de Kasteele
Vlissingen
- Arjan Bokelaar, machinist
- Inge Rijgersberg, NS
- Johan de Haan, machinist