Beslagleggingen om misbruik coronasteun Eerste Nederlandse mondkapjesfabriek ECONOMIE 15 ,,De winkelkar is ook duurder ge worden, zowel in Nederland als in België. We zijn gewend onze econo mische keten van vraag en aanbod in balans te hebben. De pandemie heeft dat perfecte evenwicht gron dig verstoord. Nu de vraag naar grondstoffen weer groter wordt, stijgt de prijs. En dat gaat rap. Kijk alleen al naar de prijsstijging van hout, aluminium en olie. Daarnaast waren supermarkten en fabrikanten helemaal niet voorbereid op de enorme verkoopcijfers. Ze hebben geïnvesteerd in nieuwe infrastruc tuur, distributiecentra, vrachtwa gens. Dat hebben ze doorberekend aan de klant. Dus ik verwacht niet dat de boodschappen snel weer goedkoper zullen worden. Ja, super markten zullen de klanten willen lokken met aanbiedingen om de omzet op peil te houden. Maar de gemiddelde prijs gaat zeker niet omlaag.'' ,,Het heeft zeker effect op de fysieke winkels, want mensen zijn gewend geraakt aan het gemak van internet. Kopen is zo gemakkelijk geworden, een paar keer klikken met je muis en je bestelling wordt vaak al bin nen een dag thuisbezorgd. En we bestellen ook werkelijk van alles, eerst was het ondenkbaar dat je een bankstel via een website zou kopen. Maar we doen het. We hebben ook alle keus en bijna alles is op voor raad. En als het niet past of het is niet naar onze zin, dan sturen we het weer terug. Die service wil de consument niet meer opgeven.'' ,,In de beginjaren van wifi vonden we het geweldig als dat in een café of een winkelcentrum werd aange boden. Maar als een zaak vandaag geen wifi heeft, hoor je alleen maar mopperende klanten. We zijn ge wend geraakt aan een bepaalde standaard. Het is crisis, maar we zijn nog nooit zo verwend geweest. We worden er ook niet geduldiger op. In een fysieke winkel kun je maar moeilijk alles op voorraad hebben, maar dat accepteren we minder, doordat we via internet alles meteen kunnen bestellen. Zeker voor zelf standige ondernemers met vaak au thentieke winkeltjes wordt het moeilijker daaraan weerstand te bieden. E-commerce bepaalt nu het ritme van ons koopgedrag.'' ,,Dat stemt mij positief. Het is nu de tijd om kritisch naar ons consumen tengedrag te kijken. Veel experts gaan ervan uit dat we het meest wakker liggen van de economisch- sociale effecten van deze pandemie, maar dat blijkt niet zo te zijn. Uit onderzoek van bureau GfK blijkt dat we ons drukker maken om het kli maat. Dat biedt kansen voor duurza mer consumptiegedrag. We maken de gang naar de boerderijwinkel, lo kaal voedsel was nog nooit zo popu lair. Maar aan de andere kant bestel den we dus ook nog nooit zoveel online, om vervolgens weer veel spullen retour te sturen omdat dat zo gemakkelijk en goedkoop gaat. Om dat te verminderen is er over heidsbeleid nodig. Denk bijvoor beeld aan het invoeren van een CO2-heffing, zodat het duurder wordt die miljoenen pakketten te vervoeren. Of kijk naar het effect van aantrekkelijke fiscale maatrege len bij elektrische auto's. Hierdoor ontstond een kentering en werd het voor veel bedrijven - en ook parti culieren - interessanter om over te stappen op elektrisch rijden. Een overheid kan ons gedrag dus wel de gelijk sturen, een eerlijker belasting voor de Amazons van deze wereld zal daarbij zeker helpen. De kans is groot dat de prijzen van veel pro ducten hierdoor omhoog gaan, maar daarvoor krijgen we wel een duur zamere maatschappij terug. Vergis je niet, we hebben een enorme sprong gemaakt in levenskwaliteit. We leven in overvloed, alleen besef fen we dat zelf veel te weinig. Na tuurlijk, we mogen niet vergeten dat een deel van de bevolking - zo'n 20 procent - de gevolgen van de crisis voelt. Maar gemiddeld genomen zijn we er zelfs in deze tijd sterk op We bestelden nog nooit zoveel online, om vervolgens weer veel spullen retour te sturen vooruitgegaan. De crisis heeft zelfs ervoor gezorgd dat we zijn gaan ko pen ter compensatie. Het lijkt op een verslaving: je ervaart een verlies of een tekort en probeert dat nare gevoel weg te stoppen door te drin ken of te roken; in dit geval door vooral veel producten te kopen. Het wordt nog een toer om die overcon sumptie aan te pakken. Wanneer we naar het normale leven terugkeren, kunnen we twee richtingen uit. Of we blijven overconsumeren zonder erbij na te denken. Of we zetten de stap naar een nieuwe, duurzame economie. Want wat mij betreft zit er een grens aan het kopen van pro ducten die we eigenlijk niet nodig hebben.'' Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Ne derland (RVO), die voor de overheid alles rond de co- ronasteun regelt. Na uitge breid onderzoek en overleg met opsporingsdienst Fiod en het Openbaar Ministe rie heeft de RVO aangifte gedaan van enkele honder den gevallen van misbruik en oneigenlijk gebruik. Ook zijn de controles op nieuwe aanvragen aange scherpt. Er is tijdelijk be slag gelegd op de bankre keningen van de bedrijven waartegen aangifte is ge daan. Hoeveel geld er met het misbruik is gemoeid, is niet naar buiten gebracht. De TVL wordt verstrekt aan ondernemers en zzp'ers die meer dan 30 procent omzet verliezen en daardoor in de problemen komen bij het betalen van hun vaste lasten. Tot nu toe is in totaal voor 3,5 miljard euro subsidie toegekend. De beslaglegging volgt op signalen over misbruik eerder dit jaar en is een van de stappen die de Rijks dienst voor Ondernemend Nederland zet om mis bruik van de TVL te be strijden. Komende tijd vol gen meer stappen, laat de rijksdienst weten. RVO hoopt zo nog een deel van de onterecht uitbetaalde subsidies te terug te krij gen. De komende weken volgen naar verwachting meer beslagleggingen. »De controles op nieuwe aanvragen zijn aangescherpt Als de RVO een vermoe den heeft van misbruik, wordt altijd aangifte ge daan, benadrukt de organi satie. Inmiddels is op een totaal van 241.000 subsi dieaanvragen 1133 keer aan gifte gedaan en zijn 679 van de 206.000 verleende subsidies ingetrokken we gens misbruik. Die eerste maanden waren alle landen op zoek naar me dische mondmaskers. Daar door vlogen de prijzen door het dak en werden veel kopers opgelicht met inferieure mas kers. Chemieconcern DSM en machinebouwer VDL beslo ten daarom de krachten te bundelen en een Nederlandse productiefaciliteit voor mondkapjes te openen. Giste ren opende Dutch PPE Soluti ons (DPS), zoals het bedrijf heet, de deuren in Geleen. ,,We kunnen jaarlijks zo'n tien tot twaalf miljoen mond- maskers maken voor de Ne derlandse markt'', zegt Pieter Wolters, bestuurslid van DPS. ,,En we kunnen opschalen als de vraag groter wordt.'' De fabriek komt op stoom op een moment dat de coro- napandemie op zijn retour lijkt. Bovendien is er een overschot aan mondmaskers, bleek afgelopen week. Dat roept de vraag op of de fabriek niet als mosterd na de maal tijd komt. Dat is niet het geval volgens Mark Bakermans, directeur van DPS. ,,Ook zonder pande- mie is er vraag naar medische mondmaskers. En we ver wachten niet dat dit de laatste pandemie zal zijn. Bovendien kunnen we ook andere secto ren dan de zorg bedienen.'' De belangrijkste reden om de fabriek te bouwen is de leve ringszekerheid van medische mondmaskers te garanderen. zaterdag 8 mei 2021 GO schappen er niet goedkoper op. Ik betaal nu voor een volle bood schappentas aanmerkelijk meer dan een jaar geleden. De pandemie zorgde ook voor de definitieve doorbraak van e-com- merce. Verwacht u een kaalslag in de winkelstraat? In het blad Humo noemde u dat het wifisyndroom. In uw boek geeft u ook aan dat niet alleen de verkoop via e-com- merce met 40 procent is geste gen, maar dat dat ook geldt voor de verkoop van biologische en lo kale producten. Pierre-Alexandre Billiet ziet kansen voor duurzamer consumentengedrag. FOTO ERMINDO ARMINO - Pierre-Alexandre Billiet De overheid heeft afgelo pen week de gerechts deurwaarder beslag laten leggen op de bezittingen van vierhonderd bedrij ven die misbruik hebben gemaakt van corona steunregeling TVL, de te gemoetkoming in vaste lasten voor onderne mers. ANP Den Haag Nederland is voor medische mondmaskers voortaan niet meer afhankelijk van bui tenlandse leveranciers. In de eerste maanden na de corona-uitbraak was de be schikbaarheid van mond kapjes een groot probleem. Peet Vogels Geleen De productie van mond kapjes in Geleen. FOTO ERMINDO ARMINO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 15