<D \^m IRENE VAN DEN BERG 14 CORONA CONSUMPTIE Hang een prijskaartje aan vervuiling, en de wereld wordt schoner. Dat is het idee achter de handel in emissierechten, een soort tegoedbonnen voor CO2- uitstoot. Deze week steeg de prijs daarvan tot een recordhoogte. Dins dag kwamen de kosten van 1 ton CO2-uitstoot voor het eerst boven de 50 euro uit. Dat vervuilen duurder wordt, klinkt als winst voor het kli maat. Toch was het ook een cham pagnemomentje voor sommige grote vervuilers. Dat komt door de perverse prikkel in het systeem. Europa heeft een CO2-grens gesteld voor de hele indu strie. Per jaar krijgt elk bedrijf, dat boven een bepaald maximum uit stoot, een aantal emissierechten. Heeft een bedrijf meer tegoedbon nen dan het uitstoot, dan mag het de overgebleven rechten verkopen. Zo levert het dus geld op om te verduur zamen. Maar, en daar komt de weef fout, sommige bedrijven krijgen een groot deel van die emissierechten gratis. Zij kunnen, van onze belas tingcenten, een lucratief handeltje in vervuiling opzetten. Het zijn de usual suspects die veel gratis emissierechten krijgen, onder meer Tata Steel, Shell en AkzoNobel. Dat gebeurt vanwege hun 'concur rentiepositie'. Anders gezegd, deze industriegiganten dreigen hun fa brieken naar het buitenland te ver plaatsen als ze eerlijk moeten afreke nen voor de klimaatopwarming die ze veroorzaken. En daar zijn politici gevoelig voor. Want ja, werkgelegen heid. En als de fabriekspijp in China of Afrika staat te walmen, is het kli maat niet beter af, zo luidt het geza menlijke verhaal van politiek en be drijfsleven. Nu die gratis rechten in prijs stij gen, zijn deze grote vervuilers spek- koper. Weekblad De Groene Amster dammer ontdekte eind vorig jaar dat Tata Steel sinds 2007 opgeteld 646 miljoen euro heeft verdiend aan het systeem van emissierechten, dat juist bedoeld is om grote vervuilers te be lasten. De prijs van de CO2-bonnen steeg de afgelopen tijd doordat Europa er ieder jaar minder uitgeeft, en ze dus schaarser worden. De Europese Commissie besloot onlangs nog sneller te willen afbouwen. Ze wil ook iets doen aan die gratis rechten, maar achter de schermen probeert de zware industrie dat van tafel te vegen. De oplossing lijkt simpel: po litici moeten zich niet laten chante ren door de zware jongens. Maar het dilemma is wat mij be treft veel fundamenteler: kun je kli maatverandering wel bestrijden met hetzelfde systeem dat het veroor zaakt heeft? Doorgeschoten markt verwerking heeft ertoe geleid dat be drijven steeds goedkoper zijn gaan produceren, zelfs ten koste van een leefbare planeet. Die eenzijdige focus op geld ver dienen en het opschroeven van de winst versterk je alleen maar met emissierechten die van milieuver vuiling een handeltje maken. Het is De politiek kan bedrijven gewoon een maximum CO2- uitstoot opleggen niet verrassend dat een multinatio nal als Tata Steel, die gedijt binnen een systeem van marktwerking en zo min mogelijk overheidsbemoei enis, ook nu weer als winnaar uit de bus komt. Het kan ook anders. De politiek kan bedrijven gewoon een maximum CO2-uitstoot opleggen. Geen te goedbonnen, geen gehandel, maar verduurzamen. Punt uit. De motiva tie voor bedrijven om te vergroenen is dan niet daarmee nog meer geld te verdienen, maar simpelweg dat de overheid van ze eist dat ze onze aarde leefbaar houden. Aperam DSM Signify Nederlanders gingen in 2020 51 miljoen keer minder naar de supermarkt dan het jaar ervoor. Het is een van de opvallende conclusies die retailprofessor Pierre-Alexandre Billiet trekt in zijn onderzoek naar consumentengedrag tijdens een pandemie. Brussel Aanleiding om zijn boek Private Consumption in Times of Pandemic te schrijven was de nieuwsgierigheid van Pierre-Alexandre Billiet naar ons eet- en koopgedrag in coronatijd. Ook voelde de Belgische retailprofessor de behoefte om speculaties over dit ge drag te staven aan data. Pierre-Alexandre Billiet: ,,Toch wel. Tijdens de eerste piek hamsterden we vooral wc-papier en houdbare producten, zoals pasta, rijst en con serven. Dat hamsteren was een pa niekreactie; uit angst dat we ernaast zouden grijpen. Daarna zijn we vooral luxe en verse producten gaan kopen. Je zou denken dat mensen in tijden van crisis de hand op de knip houden en zich soberder gedragen. Maar mensen die financieel amper zijn geraakt, hebben daaraan geen boodschap. Ze kunnen hun geld niet uitgeven aan etentjes, reizen of uit gaan. Wél kunnen ze hun hart uitle ven in supermarkten en in speciaal zaken, en dat hebben ze ook massaal gedaan. In België is vorig jaar 35 pro cent meer kreeft verkocht, en ook dure wijnen, chocolade, snoep en snacks plusten met dubbele cijfers. We bakten ook heel wat af. Het ge volg is dat we gemiddeld 2,1 kilo zijn aangekomen. Trouwens, we verwen den niet alleen onszelf, maar ook onze huisdieren. We gaven onze hond of kat ook betere en duurdere voeding. A-merken van dierenvoe- ding werden 80 procent meer ver kocht.'' miljoen bezoeken afnam, en in Ne derland gingen we 51 miljoen keer minder naar de supermarkt; terwijl de omzet van deze ketens door sluiting van horeca en niet-essenti- ele winkels door het dak ging. ,,Klopt. Dat heeft ermee te maken dat we per supermarktbezoek veel meer kochten. Dus we gingen minder vaak, maar onze winkelkar was beter gevuld. Dat minder frequent bezoe ken van de supermarkt is overigens een behoorlijke bedreiging voor deze winkels. Als supermarkten zich niet heruitvinden, wacht ze hetzelfde lot als bijvoorbeeld schoenen- en kle dingwinkels: steeds minder filialen en een hyperconcentratie van enkele internationale spelers, met een conti nue daling van het aantal supermark ten. Hun grootste bedreigingen zijn De pandemie heeft het perfecte evenwicht van vraag en aanbod grondig verstoord de opkomst van online boodschap pendiensten, en niet te vergeten de thuisbezorging van maaltijdboxen en kant-en-klaarmaaltijden. Uit onder zoek van het FoodService Instituut Nederland blijkt dat Nederlanders minder vaak zin en tijd hebben om te koken. De helft heeft minstens één keer per week geen zin om te koken, in 2019 was dat nog 35 procent. Daar van profiteren de maaltijdbezorgers. De supermarkten zullen zich in de fysieke winkels moeten onderschei den met verse, duurzame en ook ge makkelijk te bereiden producten. Anders hebben ze een groot pro bleem.'' zaterdag 8 mei 2021 ^0 @ivandenberg Hoe bedrijven verdienen aan Irene van den Berg is journalist en columnist, gespecialiseerd in financiële psychologie. Zij probeert ons economische gedrag te verklaren. O GO Staalproducent liet kwartaal cijfers zien die beter zijn dan verwacht. Biotechbedrijf kwam met aanpassing strategie. -U% Winststijging fijn chemiebedrijf viel tegen. Beleggers namen winst na koerssprong eerder deze week. o 'Crisis? We zijn nog nooit zo verwend geweest' Sanne Schelfaut Zijn onze eet- en koopgewoonten door elkaar gehusseld door co rona? Toch constateert u op basis van onderzoek door marktonderzoek bureau GfK dat het supermarktbe zoek in uw land vorig jaar met 33 - Pierre-Alexandre Billiet, retaildeskundige Ondertussen worden de bood-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 14