Het is nog steeds een mysterie dat wereldwijd leeft: wat gebeurde er in Panama met de Nederlandse backpackers Kris (21) en Lisanne (22)? Voor hun boek Verloren in de jungle reconstrueerden Marja West en Jürgen Snoeren de verdwijning van de vriendinnen. 'Het was onze opdracht de onzin op internet te stoppen.' Op de tuintafel in Zaandam strijkt Jürgen Snoeren (56) zorgvuldig een uitgeprinte satellietkaart - formaat behangstrook - plat. Als hij die tussen twee andere plattegronden schuift, ontstaat een extreme uitvergro ting van het gebied waarin de Amers- foortse backpackers Kris Kremers (links op de grote foto) en Lisanne Froon in 2014 verdwenen. Tien bij tien kilometer meet dat stuk jungle waarin de meiden hun dood vonden. Marja West (48) wijst naar een spelden prik tussen boomtoppen die ogen als minuscule broccolistronkjes en haarfijne paden die door weilanden en langs water meanderen: daar werd de laatste foto van Kris genomen. 'Het bos achter mijn huis in Eexterveen is voor mij meer onbekend terrein dan dit stuk jungle in Panama. Elke steen daar ken ik. Zo lang hebben we boven kaarten gehangen en naar beelden op Google Earth getuurd.' Het is slechts een voorbeeld van het fanatisme en het meer dan solide speurwerk van Marja West en Jürgen Snoeren, van oorsprong fictieauteurs, dat na twintig maanden uitmondde in het 363 pagina's tellende boek Verloren in de jungle. Over hun betrokkenheid: 'Wij zijn bijna twee jaar lang 's morgens opgestaan en 's avonds naar bed gegaan met Kris en Lisanne op ons netvlies.' Jürgen Snoeren over zijn fascinatie: 'Twee gezonde Hollandse meiden die hun leven nog voor zich hadden. De laatste foto van Kris raakte mij. Ze is net een stroompje overgestoken en kijkt achterom. Maar haar glimlach lijkt vermoeid. Wist ze dat ze in de problemen zaten? Had ze toen twijfels over hun keuze om tegen de adviezen in na het uitzichtpunt verder door te lopen? Lisanne vond de Veluwe al ingewikkeld, waarom deed ze dat? Ik wilde weten wat er achter die foto zat. Wat ik niet van me af kon schudden: het beeld van hen kleumend in korte broek, vergeefs wachtend op een zoekteam. Zo intens.' Marja West: 'En donker in de wildernis is totaal anders dan donker in Nederland. Daar is het echt zwart. De geluiden die je dan hoort, het geritsel. Doodeng. Als fictieauteur vroeg ik me af: hoe voel je je als dit je overkomt? Ik heb een dochter die destijds 20 was en zei: mam, ik ga naar Egypte met vriendinnen. Daar was ik niet blij mee. Maar ze was volwassen, dus moest ik haar laten gaan. Het is ook zo triest, ze hadden een mooi doel: vrijwilligerswerk doen en de wereld bekijken. Alles was al klaar voor hun terugkomst, de studentenkamer van Lisanne was ingericht. En dan gebeurt dit. Wat Kris en Lisanne is overkomen, is de nachtmerrie van iedere ouder.' Jürgen Snoeren: 'Nadat ik was gecon fronteerd met fysiek bewijs van de vondst van Lisannes voet, moest ik even stoppen. Zo tastbaar werd het verhaal.' Marja West: 'Ik kreeg tranen in mijn ogen toen ik las dat zij haar teennagels roze had gelakt. Dat is voor mij een uiting van vrijheid en blijheid.' 'Door de nachtfoto's op de teruggevon den camera en het regelmatige aan- en uitzetten van de telefoons dagen na hun vermissing ontstond een gigantische hoeveelheid complottheorieën,' zegt Jürgen Snoeren. 'Onze Engelse site wordt elke dag door 1200 bezoekers uit 89 landen bekeken. Door zelfoenoemde internetdetectives, van wie 99 procent beweert dat het moord is.' Marja West vult aan: 'Daardoor ontvangen gidsen en andere betrokkenen in Panama nog altijd doodsbedreigingen, omdat zij de hand in de verdwijning zouden hebben. Worden ze uitgemaakt voor moorde- MEZZA 33 Deel van de route Sendero El Pianista. Een van de selfies die Kris en Lisanne onderweg maakten. In hun zonnebrillen weerspiegelt de omgeving. Inzoomen op de foto's leerde dat er verder niemand in de buurt was.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 113