Pieter Perquin
'Wehebben
zelfs een
tafelpoot
gebruikt als
slaginstrument'
EUROVISIE SONGFESTIVAL
11
ASPOORT
-
Favoriet bij
Shary-An
Ook Jeangu's tweelingbroer Xillan is te
horen in het lied. ,,Jeangu zong 24 par
tijen in, hij was in zijn eentje het koor.
Later haalden we Xillan en Milaisa
Breeveld erbij als achtergrondzangers,
om het meer als een echt koor te laten
klinken.''
Een werkdag in de studio begint om
een uur of tien en eindigt rond half zes.
Meestal zitten ze samen in de studio,
soms trekt Macrooy zich terug in het
kantoor of het keukentje om aan de
teksten te werken. ,,Als we de zang op
namen, deed hij dat hiernaast'', vertelt
Perquin, die zelf onder meer de strijk
en toetsenpartijen inspeelde. Het piep
kleine zanghok van de studio is uiter
aard goed geïsoleerd, met een lamp en
microfoon op een opvallend lange stan
daard. ,,Jeangu is bijna 2 meter.''
Altijd wanneer Macrooy achter de
microfoon staat, neemt Perquin een
deur verderop voorzorgsmaatregelen.
Hij wijst op een apparaat op zijn bu
reau. ,,Dat is de voorversterker, daarmee
regel ik het volume van de opname.
Meestal staat die op standje 5, bij Jeangu
zet ik hem op 3. Hij heeft een stem vol
power met een gigantisch bereik van
hoog tot laag. Voor een producer is dat
een luxe om mee te werken. Zie het als
een Porsche. Daarmee kun je 200 over
de snelweg, maar ook als je maar 50 ki
lometer per uur gaat, rijdt het nog
steeds een stuk fijner dan 50 in pakweg
een Fiat Punto.''
Op 22 mei, wanneer Jeangu Macrooy
als 23ste aan de beurt is in de finale in
Ahoy, kan Perquin slechts toekijken.
Maar met een gerust hart, dat weet hij
nu al. ,,Jeangu overtuigt live. In het
begin trad hij weleens op in een luid
ruchtig café en was het na een paar
tonen al stil. Omdat hij vanuit zijn
gevoel zingt. Dat voelen mensen, dat is
iets universeels. Liefst had ik hem op
het podium gehad met de hele band van
acht man en een compleet koor van 24.
Maar zo zijn de regels nu eenmaal.
Straks lopen in Ahoy de meeste sporen
mee en een paar niet. Maar dat zijn wel
meteen de belangrijkste, die van de
vocals. We doen mee om te winnen,
maar mochten we bijvoorbeeld vijfde
worden, dan is dat nog steeds een
prachtklassering. Maar hoe gaaf zou het
voor Nederland zijn om twee keer ach
ter elkaar te winnen?''
we liedjes. Niet met het idee dat we hét
songfestivalnummer moesten schrij
ven, want dat is niet bevorderlijk voor je
creativiteit. We hielden er wel rekening
mee; een songfestivalliedje mag niet
langer zijn dan 3 minuten, dus we
schreven geen lange nummers. We wil
den iets anders maken dan Grow, een
introvert lied.''
De maandenlange sessies leveren
zo'n twaalf nummers op. ,,Niet allemaal
zo gedetailleerd uitgewerkt als Birth of a
New Age, maar het is een mooi begin
voor een nieuw album.'' De selectie
commissie van AvroTros, die dit jaar
samen met de artiest het Nederlandse
songfestivalnummer uitkiest, krijgt de
keuze uit vijf nummers. „Gelukkig lag
hun voorkeur net als die van ons bij dit
lied.''
Surinaamse invloeden
Birth of a New Age, een opgewekt num
mer met een deels Surinaamse tekst,
een koor en percussie, komt in zeven
werkdagen in december en januari tot
stand. De helft van de tijd gaat op aan
het mixen van de sporen, waarbij in
houdelijk niets meer wordt veranderd.
,,Van begin tot eind deden wij het
samen. Jeangu maakte het lied toen ik
net als zijn producer begon en vervol
gens arrangeerde ik dat zonder dat hij
zich daar echt mee bemoeide. Tegen
woordig geeft Jeangu ook feedback als
ik aan het mixen ben en andersom denk
ik mee met de teksten.''
Perquin toont op zijn computer
scherm de audiosporen van het lied.
,,Even tellen'', zegt hij terwijl hij naar
beneden scrollt langs tientallen lijntjes
met pieken en dalen; de afzonderlijke
stemmen en instrumenten die samen
het nummer vormen. ,,Het zijn er 84,
waarvan grofweg de helft vocals. De
sporen zijn niet allemaal even belang
rijk, soms is het iets heel subtiels. Deze
bijvoorbeeld, onderdeel van een koor
tje, waar Jeangu de woorden 'your
rhythm is rebellion' niet zingt, maar
roept. Dat hoor je niet bewust in het
lied, maar als ik dit spoor nu uitzet hoor
je toch verschil.''
Het voltooien van zo'n lied is een
kwestie van creatieve ideeën krijgen,
uitproberen, goed luisteren en fine-
tunen. ,,Jeangu liet me op YouTube
filmpjes zien van Surinaamse percussie.
Dat inspireerde ons om aan de slag te
gaan met allerlei ritme- en slaginstru
menten die hier in de studio liggen.''
Een daarvan is een tafelpoot, die
daadwerkelijk in een van de 84 sporen
is terug te horen. ,,Bij een verhuizing
wilde ik van mijn tafel een bijzettafeltje
maken'', vertelt Perquin. ,,Toen heb ik
de poten er deels afgezaagd, daar kwam
die poot vandaan. Ik tikte er gewoon
mee op het bureau, dat geluid namen
we op.''
3 r
nnMi
Geboren op 13 april 1982 in
Amsterdam. Werkt onder de
naam Perquisite als producer
en componist. Hij heeft zijn
eigen platenlabel, Unexpected
Records, en werkt sinds 2015
samen met Jeangu Macrooy,
van wie hij ook manager is.
Tussen 2004 en 2009 is hij
actief binnen het hiphopduo Pete
Philly Perquisite, dat de wereld
rondreist, een hit scoort met
Mystery Repeats en in het
voorprogramma staat van onder
anderen Kanye West en James
Brown. Perquisite legt zich ook
toe op filmmuziek. In 2009 wint
hij bij het Nederlands Filmfestival
een Gouden Kalf voor Carmen
van het Noorden, waarna hij ook
de muziek maakt voor films als
Hartenstrijd, Niemand in de stad
en Huisvrouwen bestaan niet.
GO VRIJDAG 7 MEI 202
,,Wie er zeker kans maakt?
Set Me Free van Eden Alene.
Echt een fantastisch nummer.
Het klinkt gewoon heerlijk
en ze ziet er ook nog eens
onwijs cool uit. De Israëlische
won in eigen land de talenten
jacht Rising Star en was vorig
jaar ook songfestival-kandidaat.
Ze gaat het zeker ver schoppen."
A Met Kristel de
Haak vormde Pieter
Perquin het duo Kris
Berry Perquisite.
FOTO PAUL BERGEN
Shary-An is bekend van The Voice
of Holland en Expeditie Robinson
O- A