Pieter Perquin 'Wehebben zelfs een tafelpoot gebruikt als slaginstrument' EUROVISIE SONGFESTIVAL 11 ASPOORT - Favoriet bij Shary-An Ook Jeangu's tweelingbroer Xillan is te horen in het lied. ,,Jeangu zong 24 par tijen in, hij was in zijn eentje het koor. Later haalden we Xillan en Milaisa Breeveld erbij als achtergrondzangers, om het meer als een echt koor te laten klinken.'' Een werkdag in de studio begint om een uur of tien en eindigt rond half zes. Meestal zitten ze samen in de studio, soms trekt Macrooy zich terug in het kantoor of het keukentje om aan de teksten te werken. ,,Als we de zang op namen, deed hij dat hiernaast'', vertelt Perquin, die zelf onder meer de strijk en toetsenpartijen inspeelde. Het piep kleine zanghok van de studio is uiter aard goed geïsoleerd, met een lamp en microfoon op een opvallend lange stan daard. ,,Jeangu is bijna 2 meter.'' Altijd wanneer Macrooy achter de microfoon staat, neemt Perquin een deur verderop voorzorgsmaatregelen. Hij wijst op een apparaat op zijn bu reau. ,,Dat is de voorversterker, daarmee regel ik het volume van de opname. Meestal staat die op standje 5, bij Jeangu zet ik hem op 3. Hij heeft een stem vol power met een gigantisch bereik van hoog tot laag. Voor een producer is dat een luxe om mee te werken. Zie het als een Porsche. Daarmee kun je 200 over de snelweg, maar ook als je maar 50 ki lometer per uur gaat, rijdt het nog steeds een stuk fijner dan 50 in pakweg een Fiat Punto.'' Op 22 mei, wanneer Jeangu Macrooy als 23ste aan de beurt is in de finale in Ahoy, kan Perquin slechts toekijken. Maar met een gerust hart, dat weet hij nu al. ,,Jeangu overtuigt live. In het begin trad hij weleens op in een luid ruchtig café en was het na een paar tonen al stil. Omdat hij vanuit zijn gevoel zingt. Dat voelen mensen, dat is iets universeels. Liefst had ik hem op het podium gehad met de hele band van acht man en een compleet koor van 24. Maar zo zijn de regels nu eenmaal. Straks lopen in Ahoy de meeste sporen mee en een paar niet. Maar dat zijn wel meteen de belangrijkste, die van de vocals. We doen mee om te winnen, maar mochten we bijvoorbeeld vijfde worden, dan is dat nog steeds een prachtklassering. Maar hoe gaaf zou het voor Nederland zijn om twee keer ach ter elkaar te winnen?'' we liedjes. Niet met het idee dat we hét songfestivalnummer moesten schrij ven, want dat is niet bevorderlijk voor je creativiteit. We hielden er wel rekening mee; een songfestivalliedje mag niet langer zijn dan 3 minuten, dus we schreven geen lange nummers. We wil den iets anders maken dan Grow, een introvert lied.'' De maandenlange sessies leveren zo'n twaalf nummers op. ,,Niet allemaal zo gedetailleerd uitgewerkt als Birth of a New Age, maar het is een mooi begin voor een nieuw album.'' De selectie commissie van AvroTros, die dit jaar samen met de artiest het Nederlandse songfestivalnummer uitkiest, krijgt de keuze uit vijf nummers. „Gelukkig lag hun voorkeur net als die van ons bij dit lied.'' Surinaamse invloeden Birth of a New Age, een opgewekt num mer met een deels Surinaamse tekst, een koor en percussie, komt in zeven werkdagen in december en januari tot stand. De helft van de tijd gaat op aan het mixen van de sporen, waarbij in houdelijk niets meer wordt veranderd. ,,Van begin tot eind deden wij het samen. Jeangu maakte het lied toen ik net als zijn producer begon en vervol gens arrangeerde ik dat zonder dat hij zich daar echt mee bemoeide. Tegen woordig geeft Jeangu ook feedback als ik aan het mixen ben en andersom denk ik mee met de teksten.'' Perquin toont op zijn computer scherm de audiosporen van het lied. ,,Even tellen'', zegt hij terwijl hij naar beneden scrollt langs tientallen lijntjes met pieken en dalen; de afzonderlijke stemmen en instrumenten die samen het nummer vormen. ,,Het zijn er 84, waarvan grofweg de helft vocals. De sporen zijn niet allemaal even belang rijk, soms is het iets heel subtiels. Deze bijvoorbeeld, onderdeel van een koor tje, waar Jeangu de woorden 'your rhythm is rebellion' niet zingt, maar roept. Dat hoor je niet bewust in het lied, maar als ik dit spoor nu uitzet hoor je toch verschil.'' Het voltooien van zo'n lied is een kwestie van creatieve ideeën krijgen, uitproberen, goed luisteren en fine- tunen. ,,Jeangu liet me op YouTube filmpjes zien van Surinaamse percussie. Dat inspireerde ons om aan de slag te gaan met allerlei ritme- en slaginstru menten die hier in de studio liggen.'' Een daarvan is een tafelpoot, die daadwerkelijk in een van de 84 sporen is terug te horen. ,,Bij een verhuizing wilde ik van mijn tafel een bijzettafeltje maken'', vertelt Perquin. ,,Toen heb ik de poten er deels afgezaagd, daar kwam die poot vandaan. Ik tikte er gewoon mee op het bureau, dat geluid namen we op.'' 3 r nnMi Geboren op 13 april 1982 in Amsterdam. Werkt onder de naam Perquisite als producer en componist. Hij heeft zijn eigen platenlabel, Unexpected Records, en werkt sinds 2015 samen met Jeangu Macrooy, van wie hij ook manager is. Tussen 2004 en 2009 is hij actief binnen het hiphopduo Pete Philly Perquisite, dat de wereld rondreist, een hit scoort met Mystery Repeats en in het voorprogramma staat van onder anderen Kanye West en James Brown. Perquisite legt zich ook toe op filmmuziek. In 2009 wint hij bij het Nederlands Filmfestival een Gouden Kalf voor Carmen van het Noorden, waarna hij ook de muziek maakt voor films als Hartenstrijd, Niemand in de stad en Huisvrouwen bestaan niet. GO VRIJDAG 7 MEI 202 ,,Wie er zeker kans maakt? Set Me Free van Eden Alene. Echt een fantastisch nummer. Het klinkt gewoon heerlijk en ze ziet er ook nog eens onwijs cool uit. De Israëlische won in eigen land de talenten jacht Rising Star en was vorig jaar ook songfestival-kandidaat. Ze gaat het zeker ver schoppen." A Met Kristel de Haak vormde Pieter Perquin het duo Kris Berry Perquisite. FOTO PAUL BERGEN Shary-An is bekend van The Voice of Holland en Expeditie Robinson O- A

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 59