10 EUROVISIE SONGFESTIVAL
Interview
In een studio van slechts vijftien vierkante meter
maakten Jeangu Macrooy en Pieter Perquin samen
Birth of a New Agede Nederlandse inzending
voor het songfestival. Macrooys muzikale wederhelft
opent voor deze krant de deur van zijn studio.
'Jeangu blies me
omver. Met zijn
stem, zijn liedjes,
maar ook met zijn
voorkomen'
TEKST ALEXANDER VAN EENENNAAM FOTO MARCO OKHUIZEN
Centraal in de
ruimte ligt het
onvermijdelijke
Perzische tapijtje
dat muziekstudio's
in één klap een
huiselijk gevoel
geeft. Dat het ook
nog goed is voor de
akoestiek is mooi meegenomen. In de
hoek staat een lage, grijze zitbank. Aan
de muur hangen strijkinstrumenten, er
staan synthesizers en orgeltjes en vanaf
een plankje aan de muur kijkt een Gou
den Kalf toe. Pieter Perquin (39), alias
Perquisite, kreeg de prijs voor de film
muziek van Carmen van het Noorden.
Perquin zit op zijn comfortabele
bureaustoel achter de computer waarin
alle geheimen schuilen van Birth of a
New Age, het lied waarmee Jeangu
Macrooy op 22 mei Nederland vertegen
woordigt in de finale van het songfesti
val. Op deze plek in Amsterdam-West
werd het nummer vanaf het eerste idee
ontwikkeld en voltooid.
Pete Philly Perquisite
Tussen 2004 en 2009 maakt Pieter
Perquin furore als helft van het duo
Pete Philly Perquisite. Best een leuk
en eervol bestaan, maar hij ziet zijn
meerwaarde vooral bij produceren en
componeren - het creëren van muziek -
dan bij het uitvoeren ervan.
In de zomer van 2015 ontmoet
Perquin Macrooy op het conservato
rium in Enschede, die daar zijn oplei
ding volgt. ,,Een onderdeel daarvan was
een auditie, waarbij studenten twee ei
gen nummers moesten spelen voor een
panel van professionals uit de muziek
wereld. Ik was daar te gast, zag allerlei
studenten langskomen, maar Jeangu
blies me omver. Met zijn stem, zijn lied
jes, maar ook met zijn voorkomen. De
muziek kwam echt uit zijn tenen, dat
hebben maar weinig artiesten. Na twee
weken stuurde ik hem een berichtje, of
hij eens wilde komen praten.''
Dat gesprek kwam er - met een kop
koffie bij Perquin thuis - en leidde tot
een samenwerking die nog steeds
voortduurt. ,,We vullen elkaar aan,
Jeangu is tekstueel en melodieus heel
sterk, ik ben vooral van de productie en
de harmonie. Ik hoor soms een liedje op
de radio voor de vijfde keer passeren
voordat ik echt naar de tekst luister.''
Het eerste idee voor Birth of a New
Age komt van Macrooy. ,,Jeangu kwam
op 17 december binnen met zijn laptop,
met daarop een basloopje en een drum
groove'', zegt Perquin. ,,Hij had er een
stuk tekst bij bedacht dat uiteindelijk
het eerste couplet is geworden. Samen
gingen we ermee verder, maar dat eer
ste idee van die bas en drums bleef
overeind.''
Het is een bijzondere uitdaging voor de
twee, die deze keer van tevoren weten
dat ze een nummer moeten creëren
voor het songfestival. Dat is de erfenis
van het afgelasten van de editie van
2020, het festival waarvoor Macrooy
was uitverkoren met zijn gevoelige
ballade Grow. Dat lied was al klaar voor
Macrooys uitverkiezing en omdat de
regels van Eurovisie voorschrijven dat
een lied nieuw moet zijn, is het niet
houdbaar tot 2021.
,,Dat was wel even een kater'', vertelt
Perquin, die bij het songfestival voor
Macrooys act de creatieve supervisor is.
Een paar maanden denken ze niet aan
liedjes schrijven, maar na de zomer van
2020 kunnen ze niet langer wachten.
,,In september begonnen we aan nieu-
mm
'De muziek
komt uit
Jeangu zelf'
VRIJDAG 7 MEI 2021 GO