10 EUROVISIE SONGFESTIVAL Interview In een studio van slechts vijftien vierkante meter maakten Jeangu Macrooy en Pieter Perquin samen Birth of a New Agede Nederlandse inzending voor het songfestival. Macrooys muzikale wederhelft opent voor deze krant de deur van zijn studio. 'Jeangu blies me omver. Met zijn stem, zijn liedjes, maar ook met zijn voorkomen' TEKST ALEXANDER VAN EENENNAAM FOTO MARCO OKHUIZEN Centraal in de ruimte ligt het onvermijdelijke Perzische tapijtje dat muziekstudio's in één klap een huiselijk gevoel geeft. Dat het ook nog goed is voor de akoestiek is mooi meegenomen. In de hoek staat een lage, grijze zitbank. Aan de muur hangen strijkinstrumenten, er staan synthesizers en orgeltjes en vanaf een plankje aan de muur kijkt een Gou den Kalf toe. Pieter Perquin (39), alias Perquisite, kreeg de prijs voor de film muziek van Carmen van het Noorden. Perquin zit op zijn comfortabele bureaustoel achter de computer waarin alle geheimen schuilen van Birth of a New Age, het lied waarmee Jeangu Macrooy op 22 mei Nederland vertegen woordigt in de finale van het songfesti val. Op deze plek in Amsterdam-West werd het nummer vanaf het eerste idee ontwikkeld en voltooid. Pete Philly Perquisite Tussen 2004 en 2009 maakt Pieter Perquin furore als helft van het duo Pete Philly Perquisite. Best een leuk en eervol bestaan, maar hij ziet zijn meerwaarde vooral bij produceren en componeren - het creëren van muziek - dan bij het uitvoeren ervan. In de zomer van 2015 ontmoet Perquin Macrooy op het conservato rium in Enschede, die daar zijn oplei ding volgt. ,,Een onderdeel daarvan was een auditie, waarbij studenten twee ei gen nummers moesten spelen voor een panel van professionals uit de muziek wereld. Ik was daar te gast, zag allerlei studenten langskomen, maar Jeangu blies me omver. Met zijn stem, zijn lied jes, maar ook met zijn voorkomen. De muziek kwam echt uit zijn tenen, dat hebben maar weinig artiesten. Na twee weken stuurde ik hem een berichtje, of hij eens wilde komen praten.'' Dat gesprek kwam er - met een kop koffie bij Perquin thuis - en leidde tot een samenwerking die nog steeds voortduurt. ,,We vullen elkaar aan, Jeangu is tekstueel en melodieus heel sterk, ik ben vooral van de productie en de harmonie. Ik hoor soms een liedje op de radio voor de vijfde keer passeren voordat ik echt naar de tekst luister.'' Het eerste idee voor Birth of a New Age komt van Macrooy. ,,Jeangu kwam op 17 december binnen met zijn laptop, met daarop een basloopje en een drum groove'', zegt Perquin. ,,Hij had er een stuk tekst bij bedacht dat uiteindelijk het eerste couplet is geworden. Samen gingen we ermee verder, maar dat eer ste idee van die bas en drums bleef overeind.'' Het is een bijzondere uitdaging voor de twee, die deze keer van tevoren weten dat ze een nummer moeten creëren voor het songfestival. Dat is de erfenis van het afgelasten van de editie van 2020, het festival waarvoor Macrooy was uitverkoren met zijn gevoelige ballade Grow. Dat lied was al klaar voor Macrooys uitverkiezing en omdat de regels van Eurovisie voorschrijven dat een lied nieuw moet zijn, is het niet houdbaar tot 2021. ,,Dat was wel even een kater'', vertelt Perquin, die bij het songfestival voor Macrooys act de creatieve supervisor is. Een paar maanden denken ze niet aan liedjes schrijven, maar na de zomer van 2020 kunnen ze niet langer wachten. ,,In september begonnen we aan nieu- mm 'De muziek komt uit Jeangu zelf' VRIJDAG 7 MEI 2021 GO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 58