EUROVISIE SONGFESTIVAL 7 Promotie Als Host City staat Rotterdam internationaal in de schijnwerpers. Dat moet in de toekomst zorgen voor meer toeristen, congressen en evenementen in de stad. 'Het songfestival is een ideaal platform om Rotterdam te promoten.' 'Rotterdam is zo'n filmische stad. Rauw, imposant' Een jong, klassiek orkest speelt in de finale midden op de Erasmusbrug. Oud- songfestivalwinnaars zingen vanaf de daken van het histo rische Hotel New York, het gloed nieuwe Depot Boijmans Van Beuningen en de rauwe Maassilo. 'Postcard-filmpjes' laten onder andere de Maasvlakte en het Sparta Stadion zien. Beelden van Rotter dam gaan straks, ver weven in de live uitzendingen, de hele wereld over. ,,Ik durf te zeggen dat niet eer der een stad tijdens een songfestivaluitzending zo rijk voorbij is gekomen", zegt Head of Show Gerben Bakker. ,,Dat is een bewuste keuze. Rotterdam is zo'n filmische stad. Rauw, industrieel, met veel architectuur en zo imposant om vanaf het water te filmen. Ieder shot is raak.'' Het zijn beelden waar city marketingorganisatie Rotterdam Partners blij van wordt. ,,Het songfestival is een ideaal platform om Rotterdam te promoten'', zegt algemeen directeur Wilbert Lek. ,,200 miljoen kijkers zien onze stad. Daarnaast krijgt het evene ment veel media-aandacht en zijn songfestivalfans erg betrokken.'' Dansje Rotterdam Partners wil ervoor zorgen dat die songfestivalfans, ook al kunnen ze nu niet live aan wezig zijn, zich Rotterdam blijven herinneren als een stad die anders is. Een experimentele en rauwe stad vol kunst, cultuur en archi tectuur. Een stad voor de toerist die verrast wil worden en iets nieuws wil ontdekken. ,,We wil- euro'', zegt Lek. ,,In Lissabon groeide het aantal bezoekers met 35 procent.'' Daarnaast wijst hij erop dat als Rotterdam meer bezoekers trekt die uit eten gaan, musea bezoeken en in hotels slapen, dat tot meer werkgelegen heid leidt. „Cruciaal in deze tijd.'' Ook voor de zakelijke markt geeft Rotterdam een visite kaartje af. ,„Het song festival is eigenlijk een letter of approval. We laten zien dat we zulke grote evene menten kunnen hos ten en we daar met Ahoy een geschikte locatie voor hebben." Hotelgasten Voor Roel Dusseldorp, general manager van Hotel New York en voorzitter van de Stichting Rotter damse Hotel Combinatie, komt het songfestival dan ook op het juiste moment. De hotels zijn al maanden leeg en tijdens het eve nement slapen er geen hordes fans, maar alleen journalisten, mensen van de organisatie en delegaties. Hij hoopt daarom dat de stad later dit jaar veel buitenlandse én Nederlandse toeristen mag ver welkomen. ,,De verwachting is dat veel Nederlanders deze zomer nog in eigen land op vakantie gaan. Hopelijk denken ze dankzij het songfestival eerder aan Rotterdam. Niet alleen voor een dagtrip, maar ook als weekendbestemming.'' De hoop is er. ,,Mensen hebben het nog steeds over de Tourstart op de Erasmusbrug in 2010. Ik ga voor een soortgelijk scenario.'' Head of Show Bakker is daarvan overtuigd: ,,Ik kan me niet voor stellen dat het bij kijkers niet blijft hangen dat dit songfestival in Rotterdam plaatsvindt.'' len Rotterdam nu in volle omvang laten zien, zodat mensen de stad later in het echt kunnen ontdek ken.'' Dat gebeurt onder meer met de campagne Rotterdam #SWINGALONG. In een clip zien we dansers in onder meer circu laire broedplaats BlueCity in voor malig zwembad Tropicana aan de Maasboulevard, op de Luchtsingel en op een Spido-boot. Fans kunnen hun dansje nadoen en posten op sociale media. De meest swingende inzendingen wor den tijdens het songfestival gepro jecteerd op het World Port Center. „Normaal zou de stad in die week vol zijn met dansende mensen uit allerlei culturen en met verschillende nationaliteiten. Dat willen wij nu online realise ren. We laten zien dat Rotterdam nooit stilstaat, ook niet in deze tijd.'' - Gerben Bakker, Head of Show ESF In de lounges op Schiphol, en vanaf juni op continentale KLM- vluchten, is de film Rotterdam For Real te zien. Die was al onderdeel van het bidbook, het projectvoor stel. ,,Daarin willen we vertellen hoe je Rotterdam ervaart als je op een vrije dag erdoorheen loopt'', zegt regisseur Rien Bexkens. Aan de film zijn nieuwe beelden toegevoegd. ,,Die laten zien dat Rotterdam in coronatijd nog steeds een toffe stad is waar je je niet hoeft te vervelen.'' Economische impuls Als projectorganisatie Host City Rotterdam vormt de gemeente samen met de European Broad casting Union (EBU) en de NPO, NOS en AvroTros de organisatie van het evenement. Dat kostte Rotterdam aanvankelijk 15,5 mil joen euro. Door het uitstel komt daar maximaal 6,7 miljoen euro bovenop. Rotterdam Partners directeur Wilbert Lek is ervan overtuigd dat het de investering waard is. Want al blijft het nu stil in de stad, op de langere ter mijn verwacht hij een stevige groei van de bezoe kersaantallen. Hoewel vergelijken vanwege de coronasituatie lastig is, wijst hij naar Stockholm en Lissabon, die in 2016 en 2018 gast stad waren. Dat leverde die steden op de lange termijn meer op dan het kostte. ,,Stockholm had een eco nomische impuls van 30 miljoen GO VRIJDAG 7 MEI 2021 TEKST SUZANNE EIJGENRAAM Visitekaartje: '200miljoen ki kers zien onze stad' l». !S!s2! lïjrjffïjH 5 ft la®»* ijr m'S Dansers ^65 op de Lucht- singel, een voormalig spoorviaduct in Rotterdam- ;~Noörd. w

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 55