TV-AVONDJE IN HUIZE DE JONG EUROVISIE SONGFESTIVAL 3 Voorwoord 'We hebben alle vijf een voorliefde voor kitscherige Oostblok-dance met veel glitters' Reportage Als in 2020 de coronacrisis het Eurovisie Songfestival dwarsboomt, zit Rotterdam niet bij de pakken neer. Al snel wordt besloten het in 2021 weer te proberen. Want wat er ook gebeurt, het muzikale mega-evenement gaat dóór. 'Mooi dat uit tests blijkt dat het songfestival veilig kan' Angela de Jong is columnist bij deze krant De datum staat al bijna een jaar met rood omcirkeld in mijn agenda: 22 mei, finale Eurovisie Songfestival, Ahoy. En vlak daaronder: 'kaartjes scoren, anders vilt Fiene me levend'. Fiene is mijn 14-jarige dochter en hardcorefan van het songfestival. Terwijl Duncan in de green room in Tel Aviv amper zijn handen in de lucht had en Cornald Maas ongelovig 'we hebben hem' mompelde vanuit de commentaarpost, schreeuwde zij al in mijn oor dat ze erbij móest zijn, in Nederland. Welnu, het verhaal is bekend. We zitten al een poosje op het plateau van de derde coronagolf waar door het een wonder is dat er überhaupt een plukje publiek bij mag zijn in Ahoy. Aangezien het voor de editie van 2020, toen het er nog op leek dat we met 16.000 liefhebbers gezellig in elkaars gezicht konden joelen en zingen, al niet lukte om kaartjes te bemach tigen, heb ik de hoop nu bij voorbaat opge geven. We kijken gewoon op tv. Ook leuk. aan de songfesti val-avonden uit mijn jeugd. Mijn moeder taaide vaak halverwege af naar bed, die liep bepaald niet warm voor het liedjesfestijn. Zat ik samen met mijn vader in een bijna donkere woon kamer de ellenlange puntentelling uit, terwijl we van te voren al wisten dat Ierland wéér ging winnen. Want in mijn jeugd won Ierland namelijk altijd. Inmiddels ziet een avondje songfestival in huize De Jong er zo uit: graaiend in een berg chocolade en chips nemen we alle deelnemers stuk voor stuk door. Dat gaat meestal in niet al te politiek-correcte bewoordingen, moet ik bekennen. Vaak zijn we opvallend eensgezind in ons oordeel. We hebben alle vijf een voorliefde voor kitscherige Oostblok-dance met veel glitters en diepe decolletés en anderszins theatrale optredens, tot een gemaskerde hardrock band aan toe. Maar we kunnen een mooi luisterliedje op zijn tijd ook zeker waarderen. Ik verheug me er nu al op. Misschien moet ik mijn vader bellen, of hij bij ons komt kijken. et zijn herinneringen die Ahoy-directeur Jolanda Jansen liever even vermijdt. Begin 2020, nog zo hoopvol begonnen als het jaar van de waarheid, belandt ze van de hemel in de hel. Langzaam maar onverbiddelijk duwt een uit China overgewaaid, potentieel dodelijk virus de maat schappij in het slot, en de 65ste edi tie van het Eurovisie Songfestival van de kalender. Geen artiest zal in Rotterdam Ahoy de bühne betreden, geen miljoenen euro's zullen de beurs van de stad doen zwellen, noch gaan de kassa's rinkelen van de lokale ondernemers, de horeca voorop. Demonstratief Een horrorscenario, waar misschien alleen een - zeer lokale - komeet inslag overheen kan. Toch een kleine terugblik: ,,Begin maart vorig jaar, vlak nadat premier Rutte aankon digde om maar even geen handen meer te schudden, hadden we een bijeenkomst met delegatiehoofden in het stadhuis aan de Coolsingel. Ik weet nog dat burgemeester Aboutaleb heel demonstratief met zijn handen in de zakken bij de deur stond. We gingen hutjemutje met z'n allen op de trap van het stadhuis op de foto. Maar toen dacht ik al: hoe realistisch is het om vol te houden dat het allemaal doorgaat?'' Niet dus. De Nederlandse editie, waar decennia lang reikhalzend naar was uitgekeken, wordt geschrapt. Er volgt een korte periode van rouw en wat vurige debatjes in de gemeente raad, maar al snel gaat het vizier op 2021. Hoewel het beeld rond corona in die periode nog buitengewoon troebel is, een werkend vaccin nog slechts op de tekentafel bestaat en de ic's afgestampt liggen met Covid-19- slachtoffers, richt het Rotterdamse Eurovisie-team zich op en begint zich voor te bereiden op de Grote Herkansing: Open Up Again! Profetisch Een staaltje culturele wederopbouw, niet bepaald onbekend in de Maas stad. Jansen: „Wethouder Kasmi zei nog voordat de boel werd afgeblazen: het songfestival gaat door, hoe dan ook. Die woorden blijken profetisch. En we gaan het op de maximale ma nier doen. En hoe mooi is het dat uit die testevenementen van Fieldlabs blijkt dat het ook veilig kSn. Mét publiek dus hopelijk.'' Maar ofschoon het plaatselijke organisatiecomité er met volle kracht tegenaan gaat, lijkt de Rotter dammer vooralsnog de kat uit de boom te kijken. Waar nS de winst van Duncan Laurence in Tel Aviv - in 2019, het lijkt wel 20 jaar geleden - en het binnenloodsen van het ver maarde liedjesspektakel het enthou siasme in Rotterdam niet op kan, loopt het volk nog niet echt warm GO VRIJDAG 7 MEI 2021 ft Ik bewaar mooie herinneringen COLOFON Deze bijlage is een eenmalige uitgave van ADR Nieuwsmedia in samenwerking met ESF Rotterdam. Aan deze bijlage werkten o.a. mee Alexander van Eenennaam, Suzanne Eijgenraam, Salwa van der Gaag, Annet de Groot (eindredactie), Bart Hoogveld (fotoredactie), Timo van de Kasteele, Marcel Potters, Mariska Schotman (vormgeving), Peter Schuiten (peter@schuiten.nl), Koos de Wilt (coördinatie). Directie Erik van Gruijthuijsen en Bart Verkade. DPG Media NL «s£c3| Festival in de herkansing TEKST MARCEL POTTERS Neerlands hoop Jeangu Macrooy voor het megaportret dat Tymon de Laat van hem maakte. - Jolanda Jansen is directeur Rotterdam Ahoy

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 51