Vlissings Museum
Scheldewerf heeft
nog 30 mille nodig
7
TURFKAAI ONVEILIG
Afzettingen
vanwege
instortingsge
vaar, sinkholes en
verzakkingen; het
klinkt allemaal
onheilspellend en
verontrustend. Wat
is er aan de hand
met de Turfkaai in
Middelburg?
Gaten in de bestrating
achter de kademuur
langs de Turfkaaien
zijn geen goed teken,
op z'n zachtst ge
zegd. Uit onderzoek eind maart
blijkt dat de constructie van de
kadewand er slecht aan toe
is. Om niet het risico te lopen dat
een parkeerder zijn geliefde voer
tuig in het water ziet verdwijnen
of een voetganger struikelt in een
'vers' gat, neemt de gemeente ex
tra beveiligingsmaatregelen. En
trekt zestigduizend euro uit voor
die beveiliging en onderzoek naar
een oplossing voor de problemen.
Sinkholes,,Dat woord kennen
veel mensen, maar het zijn na
tuurlijk niet die van Chinese pro
portie", zegt proj ectleider J ohan
Padmos van de gemeente Mid
delburg. Deze zinkgaten verzwel
gen dus geen bus zoals vorig jaar
in China gebeurde.
We hebben Amsterdam als
voorbeeld van instorting. Dat
moeten we voor zijn", aldus Pad
mos. Doelend op het stuk Grim-
burgwal dat met lantaarnpalen
en al in de gracht verdween. ,,De
lantaarnpalen staan hier ver ge
noeg weg'', lacht collega Angelo
Commelin enigszins wrang. ,,En
de huizen staan hier gelukkig ook
niet pal langs het water. Maar feit
blijft dat de kademuur slecht is en
er een risico op instorten van be
paalde delen bestaat. Dus zijn de
parkeervakken aan de waterkant
achter de Stadsschuur afgesloten
en plaatsen we ook zo snel moge
lijk hekken, zodat voetgangers
niet binnen twee meter van de
kadewand kunnen lopen.''
Het voetpad blijft intact, maar
de stroken kinderkopjes zijn
straks niet langer toegankelijk.
Commelin: ,,Er komt een stevig,
verankerd hek. Geen dranghek
ken die je zo het water in kan kie
peren." De bushalte kan ook blij
ven, de achterkant zou ver genoeg
van het water af staan.
De rondvaartboot houdt, als dat
straks weer kan, keurig het mid
den van de gracht aan en vaart
niet dicht langs de muur om pas
sagiers bijzondere plantjes te la
ten bewonderen. Commelin: ,,Er
zitten hier ook weinig plantjes en
langs de muur is het vrij ondiep,
dus daar voer hij toch al niet. De
tijdelijke waarschuwingsborden
zijn zowel vanaf de straatkant als
vanaf de waterkant te zien. Dus
ook voor suppers en kanoërs."
Vergunningaanvragen voor ter
rassen aan de waterkant, zoals het
voormalige Hard en Ziel dat vorig
jaar had, zijn er nog niet. Ro-
sanne den Toonder, die op i juli
in dat pand haar espressobar Roos
opent: Nee, ik ga dit straks al
leen doen dus ik hou het voorlo
pig bij het terras voor de zaak,
met zo'n zes tafeltjes.''
,,De constructie van de Turfka-
demuur is vrij ingewikkeld'', ver
telt Commelin. ,,Metselwerk tus
sen metaal, op houten palen en
balken, gebouwd in 1901. Geen
massief stenen muur zoals bij de
Punt en de Rouaansekaai.'' In
2007 is herstelwerk verricht aan
de Turfkaai en in 2013 is aan de
overkant de muur bij de recht
bank (Kousteensedijk) groots ge
restaureerd. Destijds geen reden
om ook de Turfkaai direct te pak
ken, legt Padmos uit: ,,De Kou-
steensedijkkant was zichtbaar
slecht, dat was hier toen niet het
geval." Maar inmiddels staat de
Turfkaai duidelijk wel bovenaan
de prioriteitenlijst. Overbuurman
Johan Laboyrie (96) bekijkt alles
maar eens vanuit zijn deurope
ning. ,,Het cement is vergaan, net
als bij mij achter is gebeurd. Een
heel werk hoor,'' weet hij zeker.
Opgetogen zijn bestuurders en vrij
willigers van het museum over het
intussen toegezegde bedrag van
zo'n 73.000 euro. Maar om het ge
bouw te kopen en - als corona het
toelaat - nog dit jaar een mooie ten
toonstelling op poten te zetten, is
nog een kleine 35 mille nodig.
De gemeente had vorig jaar al van
de Oude Verbandkamer af gewild,
maar heeft de stichting in de moei
lijke coronatijd extra tijd gegeven
om het benodigde bedrag bij elkaar
te zoeken.
Coördinator Marian Roos-Kool
wijk liet bij het begin van de
crowdfundingsacties weten dat de
stichting niet genoeg had aan het
aankoopbedrag (een ton plus zo'n
acht mille kosten koper). Ook voor
achterstallig onderhoud en een
spaarpotje moest wat geld in kas
zijn. Aan die voorwaarde is al vol
daan door een mooi gebaar van de
Stichting Moerman Promotie.
Die geeft geen geld voor de aan
koop van het gebouw, maar stort
25.000 euro als de Oude Verband-
kamer bij de Stichting Scheeps-
bouwgeschiedenis in eigendom is.
,,Prachtig, want dat betekent dat we
echt een frisse start kunnen maken
als het museum blijft bestaan", al
dus Marian Roos. De afgelopen
maanden hebben 168 particulieren
16.321 euro toegezegd. ,,Bijna hon
derd euro gemiddeld van particu
liere Vlissingers en voormalige be
zoekers van ver weg. Hopelijk zeg
gen de komende maanden nog veel
gulle gevers een bijdrage toe."
Met penningmeester Peter Fey,
die zelf nog bij De Schelde werkte,
en secretaris Riet Roelse Daalhui
zen hoopt Roos dat de stichting
binnen een paar maanden meer ze
kerheid heeft over het binnenhalen
van het benodigde bedrag.
Grotere bijdragen van bedrijven
en instanties zijn daarbij natuurlijk
welkom, bevestigt schatbewaarder
Fey. Met Roos wijst hij er nog eens
op dat sponsors via de site muse-
umscheldewerf.nl een bedrag 'toe
zeggen'. Ze hoeven het cadeau pas
over te maken als het bestuur het
museumgebouw daadwerkelijk
aankoopt. ,,Als we niet genoeg geld
bij elkaar zouden krijgen, hoeven
mensen het bedrag dus niet over te
maken."
Uitpakken
Het bestuur hoopt wel dat het er
komende zomer naar uitziet dat het
historische pand (de Oude Ver-
bandkamer was de zetel van de eer
ste bedrijfsgeneeskundige dienst in
Nederland) kan worden aange
kocht. Roelse: ,,Als musea eind deze
maand weer open mogen, dan
komt dat voor ons nog te vroeg. We
willen dit najaar graag uitpakken
met een tentoonstelling van op de
werf en de boten van De Schelde
geïnspireerde kunst. Aangevuld
met een expositie over alle oude
bruggen die vroeger op de werf wa
ren te vinden. Om die ambities
waar te maken, moet wel zo goed
als vaststaan dat het museum blijft
bestaan."
UW SPECIALIST
IN HET AANLEGGEN
VAN UW COMPLETE TUIN
WWWJAN-GBM.NL 1 n Jan-GBM V.O.F Middelburg
De kademuur is
slecht en er bestaat
een risico op
instorten van
bepaalde delen
vrijdag 7 mei 2021
WA
'Lantaarnpalen staan
hier ver genoeg weg'
Annemarie Zevenbergen
Middelburg
Ze zijn er van overtuigd dat Mu
seum Scheldewerf volgend jaar
als particulier museum op eigen
benen staat. Maar voor het zo
ver is, moet de Stichting
Scheepsbouwgeschiedenis Vlis-
singen nog wel dik 30.000 euro
aan sponsorgeld binnenslepen.
René Hoonhorst
Vlissingen
GRONDWERK BESTRATING MUZIEK
-Angelo Commelin, gemeente
Angelo Commelin bij de kademuur langs de Turfkaai. Aan de waterkant zijn parkeerplaatsen afge
zet en langs de kadewand komen nog hekken voor voetgangers. foto dirkjan gjeltema