zo'n apparaat'
Alleskunner deinst
nergens voor terug
8,7
jkopen.nl
met
GRAT/s
19
specfal
ladcadeau
r keuze.
Soms hebben mensen
een auto nodig die ze
werkelijk overal brengt
én die ze blindelings
kunnen vertrouwen.
De Land Cruiser doet
dat al ruim 68 jaar.
Het is geen SUV, maar
een echte terreinauto
die je technisch niet
gauw in de steek laat,
blijkt telkens weer uit
de betrouwbaarheids
statistieken.
Zijn op veel manieren
instelbare vierwielaan-
drijving kan je uit
de lastigste situaties
redden. Een overstro
ming, steile berghellin
gen, diepe modder,
rotsblokken, woestijn
zand of een dik pak
sneeuw: deze Toyota
deinst nergens voor te
rug. Geen wonder dat
hij al jaren de favoriet is
van het Rode Kruis, de
Verenigde Naties, de
Nationale Politie en de
Reddingsbrigade.
De Land Cruiser ver
laagt zich niet tot modi
euze trekjes; in het inte
rieur doet hij soms ou
derwets aan. Zo'n deels
met glanzend hout af
gewerkt stuur is in Azië
misschien chic, maar in
westerse ogen vooral
gedateerd. Verwacht
ook geen hippe auto
maathendel. De trend
om knopjes weg te laten
is evenzeer aan deze
Toyota voorbijgegaan.
Het infotainment zou
alerter en logischer
moeten werken en is
ook niet van de mo
dernste soort.
In plaats van mode
trends krijg je een rui
me terreinauto met
goed zitmeubilair. Ste
vige handgrepen bij de
voorruit helpen je bij de
hoge instap. Ook de
aandrijving negeert de
huidige trends. Niks
elektrisch, maar ge
woon een stevige die
selmotor. Misschien
niet de milieuvriende
lijkste, maar wel een
krachtbron die je ver
brengt (testverbruik i
op 9). Wel klinkt het
traditionele dieselgeluid
soms te rumoerig.
Je merkt tijdens het
rijden hoe zwaar (ruim
2200 kg) en groot deze
auto is. Hoewel vol
doende comfortabel
geveerd, blijkt vooral
de onrustige carrosserie
minder prettig voor de
inzittenden. Een beetje
hobbel in de weg laat ze
te gauw heen en weer
schudden.
Radiobak
Eigenlijk waren de eerste autoradio's
al redelijk compleet, zegt Zitman.
,,Zelfs het automatische zoeksysteem
voor radiozenders stamt al uit die
tijd. In 1933 maakte Blaupunkt de
eerste Europese autoradio. Een jaar
later volgde Philips met de 241B. Dat
model woog 12 kilo en bestond uit
een 30 centimeter lange bak met bui
zen, spoelen en condensatoren die
ergens in de auto werd geplaatst.
Vaak was dat onder het schutbord.
Dat moest dan wel eerst worden ver
stevigd met een stalen plaat vanwege
het grote gewicht van de radiobak.''
De afstemmer en de volumeknop
zaten aan het stuur en waren via
flexibele kabels met de eigenlijke
radio verbonden. Ook de antennes
maakten een ontwikkeling door. ,,Tot
ongeveer 1937 vond men een antenne
een esthetisch onverantwoord ge
zicht. Die werd daarom zo veel moge
lijk in het dak of tussen de stalen
chassisbalken weggewerkt.'' Daarna
mochten ze gezien worden. In de
loop der jaren werden ze zelfs
steeds langer, maar tegenwoordig
worden ze juist weer zo veel mogelijk
weggewerkt.
Zitman: ,,De slede, eind vorige eeuw
vaak toegepast om diefstal te voor
komen, is ook ooit met geheel andere
motieven ontwikkeld. Toen de eerste
autoradio's op de markt kwamen,
was een radio nog een duur apparaat.
Door een uitneembare autoradio te
kopen, kon men niet alleen onder
weg, maar ook thuis op batterijen of
op het lichtnet genieten van het
exclusieve apparaat. Of op de hotel
kamer. Want als je vroeger van Lim
burg naar Groningen reed, moest je
doorgaans onderweg wel ergens
overnachten.''
Multimedia
Anno 2021 is wel duidelijk dat een
aparte autoradio zijn langste tijd
heeft gehad. Alleen de allergoed
koopste versies van auto's worden
nog met alleen een radio geleverd. In
toenemende mate worden ze vervan
gen door veelzijdige multimediasys
temen, waar je veel meer mee kunt
dan alleen naar een radioprogramma
luisteren. Je kunt er mee navigeren,
bellen of instellingen van de auto
wijzigen. Je kunt ze met gesproken
commando's bedienen en ze kunnen
desgewenst worden gekoppeld met je
telefoon via Bluetooth, Apple CarPlay
of Android Auto.
Het oude, vertrouwde radiopro
gramma is weliswaar dankzij digitale
radio (DAB) in steeds betere audio-
kwaliteit te horen, maar dat krijgt te
gelijkertijd steeds meer concurrentie
van gestreamde muziek en podcasts
die je via internet en apps als Spotify
ook in de auto kunt beluisteren.
Privacy
Toch is de beleving volgens Karin
Bijsterveld onveranderd. ,,Voor velen
is de auto tegenwoordig een verleng
stuk van de woonkamer. Mensen ko
men er tot rust. Voor wie de mobiele
telefoon uitzet en zelf bepaalt wan
neer hij belt, kan de auto het laatste
bastion van privacy zijn. Omdat de
gebruikers het geluid van de heden
daagse auto prettig en controleerbaar
vinden, is hij niet alleen een voer
tuig, maar ook een akoestische cocon
waarin ze privacy en ontspanning
ervaren. Automobilisten kunnen
hun muziek hard zetten, vals mee
zingen en hun eigen soundtrack cre-
eren, zonder anderen te storen of af
geluisterd te worden. Thuis kan dat
meestal niet.''
GO VRIJDAG 7 MEI 2021
Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D (204 pk/150 kW),
vanaf €99.495
Technisch is de Land Cruiser oerdegelijk. Het
interieur is wat gedateerd. fotos bart hoogveld
Unieke alleskun
ner. Erg ruim. Be
wezen technische top
kwaliteit. Briljante
4x4-techniek.
Onrustige carros
seriebewegingen.
Soms lawaaiige diesel
motor. Groot en zwaar.
De Land Cruiser
komt waar andere au
to's het al lang hebben
opgegeven. Hij is hét
voorbeeld van de tech
nische kwaliteit waar
mee Toyota groot is ge
worden. In de dage
lijkse praktijk blijkt dit
vooral een grote, zware
maar ook ruime en
luxueuze auto.
-Niek Schenk
Kijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities
een radio ingebouwd in het dashboard van een auto. foto mercedes
Decennialang het toppunt van luxe
a Moederdag!
OfütKUMu