zo'n apparaat' Alleskunner deinst nergens voor terug 8,7 jkopen.nl met GRAT/s 19 specfal ladcadeau r keuze. Soms hebben mensen een auto nodig die ze werkelijk overal brengt én die ze blindelings kunnen vertrouwen. De Land Cruiser doet dat al ruim 68 jaar. Het is geen SUV, maar een echte terreinauto die je technisch niet gauw in de steek laat, blijkt telkens weer uit de betrouwbaarheids statistieken. Zijn op veel manieren instelbare vierwielaan- drijving kan je uit de lastigste situaties redden. Een overstro ming, steile berghellin gen, diepe modder, rotsblokken, woestijn zand of een dik pak sneeuw: deze Toyota deinst nergens voor te rug. Geen wonder dat hij al jaren de favoriet is van het Rode Kruis, de Verenigde Naties, de Nationale Politie en de Reddingsbrigade. De Land Cruiser ver laagt zich niet tot modi euze trekjes; in het inte rieur doet hij soms ou derwets aan. Zo'n deels met glanzend hout af gewerkt stuur is in Azië misschien chic, maar in westerse ogen vooral gedateerd. Verwacht ook geen hippe auto maathendel. De trend om knopjes weg te laten is evenzeer aan deze Toyota voorbijgegaan. Het infotainment zou alerter en logischer moeten werken en is ook niet van de mo dernste soort. In plaats van mode trends krijg je een rui me terreinauto met goed zitmeubilair. Ste vige handgrepen bij de voorruit helpen je bij de hoge instap. Ook de aandrijving negeert de huidige trends. Niks elektrisch, maar ge woon een stevige die selmotor. Misschien niet de milieuvriende lijkste, maar wel een krachtbron die je ver brengt (testverbruik i op 9). Wel klinkt het traditionele dieselgeluid soms te rumoerig. Je merkt tijdens het rijden hoe zwaar (ruim 2200 kg) en groot deze auto is. Hoewel vol doende comfortabel geveerd, blijkt vooral de onrustige carrosserie minder prettig voor de inzittenden. Een beetje hobbel in de weg laat ze te gauw heen en weer schudden. Radiobak Eigenlijk waren de eerste autoradio's al redelijk compleet, zegt Zitman. ,,Zelfs het automatische zoeksysteem voor radiozenders stamt al uit die tijd. In 1933 maakte Blaupunkt de eerste Europese autoradio. Een jaar later volgde Philips met de 241B. Dat model woog 12 kilo en bestond uit een 30 centimeter lange bak met bui zen, spoelen en condensatoren die ergens in de auto werd geplaatst. Vaak was dat onder het schutbord. Dat moest dan wel eerst worden ver stevigd met een stalen plaat vanwege het grote gewicht van de radiobak.'' De afstemmer en de volumeknop zaten aan het stuur en waren via flexibele kabels met de eigenlijke radio verbonden. Ook de antennes maakten een ontwikkeling door. ,,Tot ongeveer 1937 vond men een antenne een esthetisch onverantwoord ge zicht. Die werd daarom zo veel moge lijk in het dak of tussen de stalen chassisbalken weggewerkt.'' Daarna mochten ze gezien worden. In de loop der jaren werden ze zelfs steeds langer, maar tegenwoordig worden ze juist weer zo veel mogelijk weggewerkt. Zitman: ,,De slede, eind vorige eeuw vaak toegepast om diefstal te voor komen, is ook ooit met geheel andere motieven ontwikkeld. Toen de eerste autoradio's op de markt kwamen, was een radio nog een duur apparaat. Door een uitneembare autoradio te kopen, kon men niet alleen onder weg, maar ook thuis op batterijen of op het lichtnet genieten van het exclusieve apparaat. Of op de hotel kamer. Want als je vroeger van Lim burg naar Groningen reed, moest je doorgaans onderweg wel ergens overnachten.'' Multimedia Anno 2021 is wel duidelijk dat een aparte autoradio zijn langste tijd heeft gehad. Alleen de allergoed koopste versies van auto's worden nog met alleen een radio geleverd. In toenemende mate worden ze vervan gen door veelzijdige multimediasys temen, waar je veel meer mee kunt dan alleen naar een radioprogramma luisteren. Je kunt er mee navigeren, bellen of instellingen van de auto wijzigen. Je kunt ze met gesproken commando's bedienen en ze kunnen desgewenst worden gekoppeld met je telefoon via Bluetooth, Apple CarPlay of Android Auto. Het oude, vertrouwde radiopro gramma is weliswaar dankzij digitale radio (DAB) in steeds betere audio- kwaliteit te horen, maar dat krijgt te gelijkertijd steeds meer concurrentie van gestreamde muziek en podcasts die je via internet en apps als Spotify ook in de auto kunt beluisteren. Privacy Toch is de beleving volgens Karin Bijsterveld onveranderd. ,,Voor velen is de auto tegenwoordig een verleng stuk van de woonkamer. Mensen ko men er tot rust. Voor wie de mobiele telefoon uitzet en zelf bepaalt wan neer hij belt, kan de auto het laatste bastion van privacy zijn. Omdat de gebruikers het geluid van de heden daagse auto prettig en controleerbaar vinden, is hij niet alleen een voer tuig, maar ook een akoestische cocon waarin ze privacy en ontspanning ervaren. Automobilisten kunnen hun muziek hard zetten, vals mee zingen en hun eigen soundtrack cre- eren, zonder anderen te storen of af geluisterd te worden. Thuis kan dat meestal niet.'' GO VRIJDAG 7 MEI 2021 Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D (204 pk/150 kW), vanaf €99.495 Technisch is de Land Cruiser oerdegelijk. Het interieur is wat gedateerd. fotos bart hoogveld Unieke alleskun ner. Erg ruim. Be wezen technische top kwaliteit. Briljante 4x4-techniek. Onrustige carros seriebewegingen. Soms lawaaiige diesel motor. Groot en zwaar. De Land Cruiser komt waar andere au to's het al lang hebben opgegeven. Hij is hét voorbeeld van de tech nische kwaliteit waar mee Toyota groot is ge worden. In de dage lijkse praktijk blijkt dit vooral een grote, zware maar ook ruime en luxueuze auto. -Niek Schenk Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities een radio ingebouwd in het dashboard van een auto. foto mercedes Decennialang het toppunt van luxe a Moederdag! OfütKUMu

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19