ECONOMIE 17 Duits voorbeeld inspireert Nederlander financiële baas bij concern In een brief aan minister Wouter Koolmees (Sociale Zaken en Werk gelegenheid) pleiten Kitty Jong (vi- cevoorzitter FNV) en Piet Fortuin (voorzitter CNV) voor wetgeving die het mogelijk maakt alle flex- krachten in de vleessector in vaste dienst te nemen. Ze verwijzen daarbij naar Duitsland, waar de re gering na de corona-uitbraak in meerdere vleesfabrieken werkge vers verplicht hun mensen niet lan ger op flexbasis te laten werken. De bonden willen dat ook de Neder landse vleesfabrieken hun mede werkers niet meer via uitzendbu reaus laten werken, maar dat ze ze in dienst nemen. In de sector wer ken zo'n 12.000 mensen. ,,Het is wat ons betreft klaar met pappen en nathouden. Er is wetge ving en dus dwang nodig om de problemen in deze sector aan te pakken, want uit eigen beweging doen de betrokken organisatie veel te weinig. De uitbraak van corona in de slachthuizen heeft de vinger vorig jaar dubbel en dwars op de zere plek gelegd. Er zijn te veel mis standen. Arbeidsmigranten wonen te dicht op elkaar, zijn te afhankelijk van hun baas - het uitzendbureau - die ook huurbaas is, werken te lang door onder vaak onveilige omstan digheden. Als ze een vast contract hebben, verbeteren de arbeidsom standigheden en zijn ze in elk geval beschermd als ze voor zichzelf op komen. Opdrachtgevers kunnen niet langer wegkijken, want ze zijn zelf verantwoordelijk'', zegt Kitty Jong. Fortuin en Jong stellen minister Koolmees voor de verplichting op te nemen in de Arbowet. ,,Deze wijziging kan binnen drie jaar wor den bereikt. De eerste stap is dat de mensen die langer dan een jaar bij dezelfde opdrachtgever werken, per direct een contract krijgen voor on bepaalde tijd tegen minimaal de zelfde arbeidsvoorwaarden. Daarna zou voor 1 juli 2024 iedereen na één jaar werk een vast contract moeten krijgen'', aldus Fortuin. Volgens zijn collega Jong zijn in Duitsland inmiddels 40.000 werk nemers in de vleesindustrie in vaste dienst genomen. ,,Een be hoorlijk deel is ook lid van een vak- bond geworden en ze durven zich nu ook uit te spreken. Dat moet ook in ons land gebeuren. We krijgen te vaak signalen van intimidatie door met name uitzendorganisaties. Zelf ben ik onlangs ook geïntimideerd door twee louche heren, het waren net Jacobse en Van Es, (typetjes van Van Kooten en De Bie, red.) die onze bemoeienis niet op prijs stel den.'' Een groot vleesconcern als Vion gaf eerder aan dat het aanbieden van vaste contracten in Nederland niet nodig is aangezien de flexwer- kers hier al onder een cao vallen. Die opmerking wordt door CNV en FNV weggehoond. ,,Dat is een was sen neus, het is een puinhoop in deze sector waarbij sprake is van moderne slavernij. De cao wordt nauwelijks nageleefd, er bestaan niet eens ondernemingsraden en Opdrachtgevers kunnen niet wegkijken, ze zijn verantwoordelijk wij mogen de werkvloer niet op. Nee, het is echt hard nodig dat er andere maatregelen worden geno men'', concludeert Fortuin. Eind vorig jaar nam de Tweede Kamer een motie aan waarin ook wordt opgeroepen tot vaste con tracten in de slachtindustrie. Een woordvoerder van het ministerie van Sociale Zaken laat weten dat het onderwerp zeker op de agenda staat. ,,In april heeft zowel minister Koolmees als minister Schouten (van Landbouw, red.) overleg ge voerd met werknemers en werkge vers over deze kwestie. Binnenkort volgt opnieuw overleg en onder tussen werkt het kabinet aan nieuw beleid op het gebied van de Flex- wet.'' Het ministerie laat weten de wens om flexcontracten terug te dringen, te begrijpen. ,,Maar er is ook de behoefte van werkgevers in de slachtindustrie om wendbaar te zijn om zich aan te passen aan en in te kunnen spelen op veranderende omstandigheden. Kanttekening is dat de rekening van deze flexibili teit niet bij de werkenden wordt neergelegd.'' Royal Dutch Airlines We verliezen 3,5 miljoen euro perdag en zijn nog niet uit de problemen MM meldingen voor de testvakanties bij Transavia. Het is vooral een zaak van timing; vrijetijdsreizen zullen sneller terugkomen dan het zakelijke verkeer. Maar ook na de crisis zal KLM een rol van beteke nis blijven spelen in de Neder landse economie en samenle ving." Nieuwe steun Wel heeft de maatschappij op ter mijn nieuwe staatssteun nodig. Waar Air France-KLM en Air France inmiddels van de Franse regering een steunpakket van in totaal 4 miljard euro hebben ont vangen, staan onderhandelingen over nieuwe hulp in Nederland op een laag pitje. Struikelblok is de compensatie die de Europese Commissie voor staatssteun eist: het inleveren van vliegrechten op Schiphol die dan ook nog eens in handen komen van rivalen. Dat zou de concurren tiepositie van KLM en daarmee het herstel bedreigen. Air France heeft wel starts en landingen ingeleverd in ruil voor de Franse steun, net als eerder Lufthansa in Duitsland. Maar die twee bedrijven opereren vanaf vliegvelden waar geen grens aan het aantal vliegbewegingen zit, zoals op Schiphol. ,,Het kabinet voert al enige tijd gesprekken met Brussel over het omzetten van schuld in een aan- delenbelang voor Nederland'', zegt Elbers. ,,Maar daar is nog geen conclusie uit gekomen. Met het pakket leningen van 3,4 miljard euro vorig jaar kunnen we nog voort. Daar is nu 940 miljoen euro van gebruikt. We hebben nog wel vaste grond onder de voe- AIR FRANCE-KLM MM vrijdag 7 mei 2021 GO startblokken Vakbonden willen eind aan flex in slachthuis Geef het personeel in de Neder landse slachthuizen zo snel mo gelijk een vast contract. Hier mee wordt de (rechts)positie van de vaak uit Oost-Europa af komstige werknemers flink ver beterd. Dat vinden vakbonden FNV en CNV. Sanne Schelfaut Den Haag - Kitty Jong, vicevoorzitter FNV - Pieter Eibers, ceo KLM Air France-KLM krijgt nog een Nederlander in de top. Oud-KLM'er Steven Zaat wordt de nieuwe financieel topman van de luchtvaart groep. Zaat (51, foto onder) volgt de Fransman Frédéric Gagey op, die met pensioen gaat. Gagey gold als 'halve Nederlander' omdat hij tussen 2005 en 2012 in Amstelveen de finan cieel topman was bij KLM. ,,Ik heb ongelooflijk plezierig gewerkt met Gagey'', zegt El bers, die een deel van die pe riode operationeel topman van KLM was. ,,Hij is toch een van de grondleggers van Air France-KLM. We hebben re cent nog nauw samengewerkt bij de financiële regelingen rondom coronasteun.'' Zaat werkt sinds 2000 bij KLM in verschillende functies. In 2014 werd hij financieel ver antwoordelijk bij de gezamen lijke onderhoudsafdelingen van KLM en Air France. Sinds 2019 is hij financieel topman bij Air France. Elbers is tevreden met de be noeming. ,,Ik ken hem al jaren. Met Steven, die binnen KLM, Air France-KLM en Air France heeft gewerkt, haal je enorm veel ervaring binnen.'' Het twaalfkoppige uitvoerend bestuur bij Air France-KLM telt met de komst van Zaat vier Nederlanders. Volgens El bers is nationaliteit van onder geschikt belang. ,,We moeten door die Nederland-Franse dynamiek heen kijken'', zegt de KLM-topman. ,,Het is be langrijk om in de groep ver schillende achtergronden op verschillende posities te heb ben.''

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 17