ECONOMIE 17
Duits voorbeeld inspireert
Nederlander
financiële baas
bij concern
In een brief aan minister Wouter
Koolmees (Sociale Zaken en Werk
gelegenheid) pleiten Kitty Jong (vi-
cevoorzitter FNV) en Piet Fortuin
(voorzitter CNV) voor wetgeving
die het mogelijk maakt alle flex-
krachten in de vleessector in vaste
dienst te nemen. Ze verwijzen
daarbij naar Duitsland, waar de re
gering na de corona-uitbraak in
meerdere vleesfabrieken werkge
vers verplicht hun mensen niet lan
ger op flexbasis te laten werken. De
bonden willen dat ook de Neder
landse vleesfabrieken hun mede
werkers niet meer via uitzendbu
reaus laten werken, maar dat ze ze
in dienst nemen. In de sector wer
ken zo'n 12.000 mensen.
,,Het is wat ons betreft klaar met
pappen en nathouden. Er is wetge
ving en dus dwang nodig om de
problemen in deze sector aan te
pakken, want uit eigen beweging
doen de betrokken organisatie veel
te weinig. De uitbraak van corona
in de slachthuizen heeft de vinger
vorig jaar dubbel en dwars op de
zere plek gelegd. Er zijn te veel mis
standen. Arbeidsmigranten wonen
te dicht op elkaar, zijn te afhankelijk
van hun baas - het uitzendbureau -
die ook huurbaas is, werken te lang
door onder vaak onveilige omstan
digheden. Als ze een vast contract
hebben, verbeteren de arbeidsom
standigheden en zijn ze in elk geval
beschermd als ze voor zichzelf op
komen. Opdrachtgevers kunnen
niet langer wegkijken, want ze zijn
zelf verantwoordelijk'', zegt Kitty
Jong.
Fortuin en Jong stellen minister
Koolmees voor de verplichting op
te nemen in de Arbowet. ,,Deze
wijziging kan binnen drie jaar wor
den bereikt. De eerste stap is dat de
mensen die langer dan een jaar bij
dezelfde opdrachtgever werken, per
direct een contract krijgen voor on
bepaalde tijd tegen minimaal de
zelfde arbeidsvoorwaarden. Daarna
zou voor 1 juli 2024 iedereen na één
jaar werk een vast contract moeten
krijgen'', aldus Fortuin.
Volgens zijn collega Jong zijn in
Duitsland inmiddels 40.000 werk
nemers in de vleesindustrie in
vaste dienst genomen. ,,Een be
hoorlijk deel is ook lid van een vak-
bond geworden en ze durven zich
nu ook uit te spreken. Dat moet ook
in ons land gebeuren. We krijgen te
vaak signalen van intimidatie door
met name uitzendorganisaties. Zelf
ben ik onlangs ook geïntimideerd
door twee louche heren, het waren
net Jacobse en Van Es, (typetjes van
Van Kooten en De Bie, red.) die
onze bemoeienis niet op prijs stel
den.''
Een groot vleesconcern als Vion
gaf eerder aan dat het aanbieden
van vaste contracten in Nederland
niet nodig is aangezien de flexwer-
kers hier al onder een cao vallen.
Die opmerking wordt door CNV en
FNV weggehoond. ,,Dat is een was
sen neus, het is een puinhoop in
deze sector waarbij sprake is van
moderne slavernij. De cao wordt
nauwelijks nageleefd, er bestaan
niet eens ondernemingsraden en
Opdrachtgevers
kunnen niet
wegkijken, ze zijn
verantwoordelijk
wij mogen de werkvloer niet op.
Nee, het is echt hard nodig dat er
andere maatregelen worden geno
men'', concludeert Fortuin.
Eind vorig jaar nam de Tweede
Kamer een motie aan waarin ook
wordt opgeroepen tot vaste con
tracten in de slachtindustrie. Een
woordvoerder van het ministerie
van Sociale Zaken laat weten dat
het onderwerp zeker op de agenda
staat. ,,In april heeft zowel minister
Koolmees als minister Schouten
(van Landbouw, red.) overleg ge
voerd met werknemers en werkge
vers over deze kwestie. Binnenkort
volgt opnieuw overleg en onder
tussen werkt het kabinet aan nieuw
beleid op het gebied van de Flex-
wet.'' Het ministerie laat weten de
wens om flexcontracten terug te
dringen, te begrijpen. ,,Maar er is
ook de behoefte van werkgevers in
de slachtindustrie om wendbaar te
zijn om zich aan te passen aan en in
te kunnen spelen op veranderende
omstandigheden. Kanttekening is
dat de rekening van deze flexibili
teit niet bij de werkenden wordt
neergelegd.''
Royal Dutch Airlines
We verliezen
3,5 miljoen
euro perdag
en zijn nog
niet uit de
problemen
MM
meldingen voor de testvakanties
bij Transavia. Het is vooral een
zaak van timing; vrijetijdsreizen
zullen sneller terugkomen dan het
zakelijke verkeer. Maar ook na de
crisis zal KLM een rol van beteke
nis blijven spelen in de Neder
landse economie en samenle
ving."
Nieuwe steun
Wel heeft de maatschappij op ter
mijn nieuwe staatssteun nodig.
Waar Air France-KLM en Air
France inmiddels van de Franse
regering een steunpakket van in
totaal 4 miljard euro hebben ont
vangen, staan onderhandelingen
over nieuwe hulp in Nederland op
een laag pitje.
Struikelblok is de compensatie
die de Europese Commissie voor
staatssteun eist: het inleveren van
vliegrechten op Schiphol die dan
ook nog eens in handen komen
van rivalen. Dat zou de concurren
tiepositie van KLM en daarmee
het herstel bedreigen.
Air France heeft wel starts en
landingen ingeleverd in ruil voor
de Franse steun, net als eerder
Lufthansa in Duitsland. Maar die
twee bedrijven opereren vanaf
vliegvelden waar geen grens aan
het aantal vliegbewegingen zit,
zoals op Schiphol.
,,Het kabinet voert al enige tijd
gesprekken met Brussel over het
omzetten van schuld in een aan-
delenbelang voor Nederland'', zegt
Elbers. ,,Maar daar is nog geen
conclusie uit gekomen. Met het
pakket leningen van 3,4 miljard
euro vorig jaar kunnen we nog
voort. Daar is nu 940 miljoen euro
van gebruikt. We hebben nog wel
vaste grond onder de voe-
AIR FRANCE-KLM
MM
vrijdag 7 mei 2021
GO
startblokken
Vakbonden
willen eind
aan flex in
slachthuis
Geef het personeel in de Neder
landse slachthuizen zo snel mo
gelijk een vast contract. Hier
mee wordt de (rechts)positie
van de vaak uit Oost-Europa af
komstige werknemers flink ver
beterd. Dat vinden vakbonden
FNV en CNV.
Sanne Schelfaut
Den Haag
- Kitty Jong, vicevoorzitter FNV
- Pieter Eibers,
ceo KLM
Air France-KLM krijgt nog
een Nederlander in de top.
Oud-KLM'er Steven Zaat
wordt de nieuwe financieel
topman van de luchtvaart
groep.
Zaat (51, foto onder) volgt de
Fransman Frédéric Gagey op,
die met pensioen gaat. Gagey
gold als 'halve Nederlander'
omdat hij tussen 2005 en
2012 in Amstelveen de finan
cieel topman was bij KLM.
,,Ik heb ongelooflijk plezierig
gewerkt met Gagey'', zegt El
bers, die een deel van die pe
riode operationeel topman
van KLM was. ,,Hij is toch een
van de grondleggers van Air
France-KLM. We hebben re
cent nog nauw samengewerkt
bij de financiële regelingen
rondom coronasteun.''
Zaat werkt sinds 2000 bij
KLM in verschillende functies.
In 2014 werd hij financieel ver
antwoordelijk bij de gezamen
lijke onderhoudsafdelingen
van KLM en Air France. Sinds
2019 is hij financieel topman
bij Air France.
Elbers is tevreden met de be
noeming. ,,Ik ken hem al jaren.
Met Steven, die binnen KLM,
Air France-KLM en Air France
heeft gewerkt, haal je enorm
veel ervaring binnen.''
Het twaalfkoppige uitvoerend
bestuur bij Air France-KLM
telt met de komst van Zaat
vier Nederlanders. Volgens El
bers is nationaliteit van onder
geschikt belang. ,,We moeten
door die Nederland-Franse
dynamiek heen kijken'', zegt
de KLM-topman. ,,Het is be
langrijk om in de groep ver
schillende achtergronden op
verschillende posities te heb
ben.''