1
0)
O
O
lil
16 ECONOMIE
CORONA REISVERBODEN
Topman Pieter Elbers van KLM roept de regering op zo snel
mogelijk de Nederlandse reisverboden en testverplichtingen te
versoepelen. Anders komt het economisch herstel van de
luchtvaartmaatschappij in gevaar. Het verlies over de eerste drie
maanden van 2021 bedraagt 337 miljoen euro, alleen voor KLM.
Kort
Voormalige chemietak
AkzoNobel splitst zich in tweeën
De voormalige chemietak van verfprodu-
cent AkzoNobel, Nouryon, wordt in twee
bedrijven gesplitst. Het chemiebedrijf
splitst de tak af die basischemicaliën voor
gebruik in de industrie maakt. Dat onder
deel wordt een nieuw bedrijf, dat Nobian
gaat heten. Beide bedrijven blijven in han
den van investeerders Carlyle en GIC.
Carlyle en GIC namen de speciaalchemietak
in 2018 voor ruim 10 miljard euro over van
AkzoNobel en noemden die Nouryon. Een
jaar later speculeerden de investeerders al op
een opsplitsing, waarbij ze de zouttak en de
industriële chemicaliën in een apart bedrijf
wilden onderbrengen. De zoutwinningstak
werd eerder dit jaar verkocht door Nouryon.
Sony aangeklaagd vanwege te
dure PlayStation-games
Techbedrijf Sony is door consumenten in de
Verenigde Staten aangeklaagd omdat het de
prijzen voor zijn PlayStation-games kunst
matig hoog zou houden. Sony staat niet
meer toe dat Amazon, Best Buy en Walmart
de downloadcodes voor de games verkopen.
Daarmee kon Sony zijn eigen te hoge prij
zen rekenen, menen de klagers. Mensen
zouden 175 procent meer betalen voor
downloadbare games. Sony reageerde voor
alsnog niet op verzoeken om commentaar.
Signify
Heineken
ING
Air France
KLM
Nederland vindt als een van de
weinige landen dat de hele wereld
ten minste 'oranje' kleurt, wat be
tekent dat alleen hoogstnoodzake
lijke vliegreizen gemaakt mogen
worden. Ook moeten mensen die
nog wel reizen alleen van ons land
voor vertrek twéé keer een corona
test ondergaan, aanvankelijk zelfs
maximaal vier uur voor de vlucht.
Vanwege die eigenzinnige Ne
derlandse reisbeperkingen ver
voerde KLM tussen januari en april
slechts 1,7 miljoen passagiers. In
het eerste kwart van 2019, toen co
rona nog ver weg was, waren dat er
7,7 miljoen. KLM leed de afgelopen
drie maanden een operationeel
verlies van 337 miljoen euro. Bij
moederbedrijf Air France-KLM
kwam het kwartaalverlies op
1,5 miljard euro uit, terwijl de om
zet met 57 procent daalde tot 2,2
miljard. ,,De cijfers laten zien hoe
moeizaam het eerste kwartaal is
geweest'', zegt KLM-topman Pieter
Elbers. ,,De dubbele testverplich
ting heeft ons de grootste knauw
gegeven.''
Daarnaast gelden in Nederland
nog altijd algehele reisverboden
naar Zuid-Amerika, Zuid-Afrika
en sinds vorige week ook naar In
dia. Dat KLM desondanks toch
naar die gebieden doorvliegt, heeft
te maken met het transport van
medische vracht en vaccins, vaak
tot op de lege stoelen. Ook worden
nog wel mensen nMr die gebieden
vervoerd.
De impact van de Nederlandse
reisbeperkingen op het aantal be
smettingen in ons land is daarbij
nihil, voert Elbers aan. In de laatste
januariweek voor alle reisbeper
kingen werden ingevoerd, telde
het RIVM 582 besmettingen die
verband hielden met een buiten
landse reis. Afgelopen week waren
dat er 580. Het merendeel van die
reisbesmettingen heeft bovendien
niets met vliegen te maken maar
met bezoek per auto of trein aan
onze buurlanden.
Ook onder KLM-personeel wor
den nauwelijks besmettingen ge
vonden: van de 98.000 coronatests
die de maatschappij de afgelopen
drie maanden na de vlucht afnam
bij vliegend personeel, waren er 76
positief.
,,De besmettingscijfers die te
maken hebben met inreizen zijn
ongelooflijk laag'', constateert ook
Elbers, „terwijl de impact op onze
activiteiten groot is, met name
vanwege de testplicht voor trans
ferpassagiers op Schiphol.'' Die
zorgt ervoor dat mensen via an
dere luchthavens en maatschap
pijen reizen. ,,Nu andere landen
ander beleid voeren, is het heel be
langrijk dat die dubbeltest er af
gaat. Het raakt ons enorm.''
Elbers roept Den Haag daarnaast
op zo snel mogelijk gehoor te ge
ven aan de oproep van de Euro
pese Commissie deze week om
reismaatregelen te versoepelen.
,,We verliezen 3,5 miljoen euro per
dag en zijn nog zeker niet uit de
problemen. In heel Europa gaat de
vaccinatiegraad omhoog en kan de
lappendeken aan beperkingen op
geheven worden.''
Daarnaast wil Elbers dat vlieg
verboden of het aanwijzen van
'oranje' en 'rode' gebieden weer
per land wordt aangepakt. Buur
landen als Duitsland staan bij
voorbeeld wél vakantiereizen naar
Spanje toe.
Als er versoepelingen komen, is
Elbers voorzichtig optimistisch
over de nabije toekomst voor KLM.
De maatschappij heeft diep in haar
kosten gesneden, door onder meer
5500 arbeidsplaatsen te schrappen
en 500 werknemers intern te her
plaatsen. Over een extra ingreep
van 800 banen wordt nog met de
bonden gesproken. Zowel de Eu
ropese Commissie (5 miljoen
euro) als de Nederlandse regering
(3,4 miljoen) zijn bereid bij te dra
gen aan de omscholing van
KLM'ers.
,,Ik geloof sterk in de veerkracht
van de luchtvaart en KLM. We
zien dat mensen weer op pad wil
len. Kijk alleen al naar het aantal
Reisbranche: Los willekeur bij
coronasteunregeling Tonk op
Reisbrancheorganisatie ANVR wil dat mi
nister Wouter Koolmees (Sociale Zaken) de
uitvoering van de coronasteunregeling Tonk
herziet. De regeling moet mensen die we
gens de coronapandemie minder inkomen
hebben, ondersteunen in hun vaste woon
lasten, maar gemeenten verschillen in hoe
ze hiermee omgaan. Ze bepalen zelf hun be
leid omtrent de regeling, die voluit Tijde
lijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten
heet. Daardoor kunnen soortgelijke gevallen
in de ene gemeente leiden tot financiële
steun en in de andere tot afwijzing. Kleine
reisondernemers komen daardoor in de pro
blemen, zegt de ANVR.
vrijdag 7 mei 2021
INDUSTRIE
MONOPOLIEZAAK
GO
Waardering
verlichtingsbe-
drijf stijgt verder
na koopadvies
van ING.
•2J%
Groene cijfers
nadat concurrent
AB Inbev de bier
verkopen zag
aantrekken in het
eerste kwartaal.
Daling van de
koers ondanks
beter resultaat
dan aanvankelijk
verwacht.
Luchtvaartbedrijf
leed wederom
zwaar verlies
door de corona
crisis.
KLM staat in de
Herman Stil
Schiphol
rÉÊL
ONGELIJKHEID
E
o
c
Twaalf passagierstoestellen
van KLM wachten op Groningen
Airport Eelde. foto anp