'Als we niets doen, kijkt over tien jaar niemand meer van onder de 50' 7 De NPO1 wil een jonger publiek trekken, maar die strategie gaat ten koste van goed bekeken programma's als Radaren Opsporing Verzocht. Dat zorgt voor onrust in Hilversum. Tv-programma's als Radar, Het Familiediner, Opgelicht?! en Op sporing Verzocht trekken al jaren miljoenen kijkers, maar staan tóch onder druk. Het publiek is te oud, waardoor de pro gramma's moeten verdwijnen, of moeten worden ingekort. Of ze moeten hun formule zo aan passen dat ook jongeren er naar toe zappen. Dat is kort gezegd de strategie van NPO1 nu het kijk- publiek in rap tempo vergrijst. Publiekslieveling Radar - we kelijks goed voor zo'n 1,5 miljoen kijkers - schrapt dit jaar veertien afleveringen. De 24 afleveringen die overblijven, moeten een jon ger publiek trekken. ,,Dat besluit viel ons heel rauw op het dak'', zegt Antoinette Hertsenberg, 26 jaar presentator van Radar. „Blijft er nog ruimte voor goede onderzoeksjournalistiek, dé hoofdtaak van de publieke om roep? Nu hebben we budget en ervaren mensen om maanden lang onderzoek te verrichten, maar ik vrees dat in ronde twee aan ons budget gemorreld zal worden.'' Hertsenberg is bovendien bang dat Radar naar een andere zender of tijdstip wordt ver plaatst. ,,Onze kijkers zijn ver groeid met ons tijdslot van maandag half negen. Dat losla ten is een groot gevaar.'' Blijft er nog ruimte voorgoede onderzoeks journalistiek? Ook Anniko van Santen, sinds 2005 het gezicht van Opsporing Verzocht, maakt zich grote zor gen. ,,We moesten al terug van drie kwartier naar dertig minu ten en nu was er ook opeens sprake van dat we in de zomer minder afleveringen zouden maken. Gelukkig is de politie in actie gekomen. Je kunt niet alle zaken oppotten en ze dan in na jaar pas gaan bespreken.'' Door de kortere zendtijd wor den nu minder zaken behan deld. ,,Dat vinden we heel erg, want in 40 procent van de zaken worden er aanhoudingen ver richt. Maar we hebben wel tijd nodig. Een moord kun je niet oplossen in drie minuten. Je moet uitleggen wat er is ge beurd, maar mensen ook emoti oneel raken.'' De kijker vaker doorverwijzen naar internet is geen oplossing, benadrukt ze. ,,Het werkt juist zo goed omdat we op NPO1, of wel in de Eredivisie zitten. Het programma geeft ook druk op de criminele wereld. De moeder van de boef zit ook te kijken.'' Knokken Omroepdirecteuren, program mamakers en producenten dur ven hun zorgen amper te uiten. Als zij te hoog van de toren bla zen, snijden zij zichzelf in de vingers. Jan Slagter, directeur van Omroep Max, wil wel kwijt dat hij 'harder moet knokken om een programma geplaatst te krijgen'. Remco van Westerloo, netma nager van NPO1, begrijpt de on rust, maar stelt dat de verjon gingsslag onontbeerlijk is. ,,Je kunt de programmering laten zoals die is. Dan is nu iedereen blij, maar dan kijkt er over tien jaar niemand meer van onder de 50 jaar.'' Nu al bestaat het kijkerspubliek van NPO1 voor 80 procent uit 50-plussers. Tien jaar geleden was dat nog 70 procent. De basis is goed, stelt hij, maar de leeftijdssamenstel ling van het publiek moet echt breder. Kijkcijferkanonnen Wie is de Mol? of Kamp Van Konings- brugge trekken jongere kijkers, maar dat zou ook moeten bij nieuws- en actuali teitenprogramma's. 1 Er is al groei te zien bij de doelgroep 20 tot 49 jaar: 15,8 pro cent in 2018 tot 17,9 procent in 2020. Kleine aantekening: door de lockdown keek ieder een meer televisie, ook 1 de jeugd. NPOi sloeg recent de plank mis met nieuwe I programma's als Dino's Be- 1 zorgservice, Tik M Aan en Showcolade. Ze trokken wel iswaar een jonger publiek maar bleken inhoudelijk mager. Dino's Bezorgservice werd deze week van de buis gehaald. Van Wes terloo: ,,De realiteit is dat er ook wel eens iets mislukt. Uitzon derlijk was wel dat we veel nieuwe programma's in korte tijd moesten introduceren, maar dat had alles te maken met co rona.'' Pijnlijk Hertsenberg vindt het pijnlijk dat de ingeleverde uren naar amusementenprogramma's gaan. „Wanneer de journalistiek onder druk staat, is het moeilijk om te zien dat er kostbare zend tijd naar een programma gaat waar een paneltje van bekende Nederlanders in chocola staat te happen.'' De presentator ver wacht ook meer visie van NPOi. „Natuurlijk willen wij ook meer jonge kijkers trekken. Maar hoe? Online bereiken we hen mis schien wel het beste, maar wan neer Radar iets publiceert over slecht werkende spiraaltjes tel len die duizenden bezoekjes op onze website niet mee." Ook KRO-NCRV zoekt naar stig naar aansluiting met jonge ren, vertelt directeur Peter Kui pers. Zo koos The Passion dit jaar bewust voor een jonge, gemê leerde cast, inclusief een homo seksuele man die de rol van Je zus speelde. Kuipers roept NPOi op om te blijven letten op de in houd. „Dus niet: doe maar Lego op tv, omdat de jeugd graag met blokjes speelt." f donderdag 6 mei 2021 GO Verjongingsslag NPO1 valt oude garde rauw op het dak Hanneke van Houwelingen Dennis Jansen Hilversum -Antoinette Hertsenberg, presentator Radar Remco van Westerloo. FOTO MARCO OKHUIZEN Het Familiedi ner, Opsporing Verzochten Opge licht?! trekken mil joenen kijkers. Toch is 80 procent van het publiek van NPO 50-plus. FOTO'S AVROTROS, EO, GETTY

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 7