ra* ft T\ rW MEDIA CULTUUR 25 The Handmaid's Tale 4 vertoont slijtage Sri music 1 1 ,ss M-fi V vrouwen gebeurt, is gebaseerd op de werkelijkheid. Ergens op deze wereld worden vrouwen in strafkampen gestopt, (Oeigoe- ren), onvruchtbaar gemaakt (Oeigoeren), besneden (200 mil joen wereldwijd), tot baren ge dwongen (Nigeria) bedekt (Iran, Afghanistan, Saoedi-Arabië) en tot seksslaaf gemaakt (Islamiti sche Staat). Bedreiging 'Nu ben ik wakker. Ik sliep eer der. Dat is hoe we het hebben la ten gebeuren. Toen ze het Con gres afslachtten, werden we niet wakker. Toen ze de terroristen de schuld gaven en de grondwet opschortten, werden we niet wakker. Niets verandert meteen. In een geleidelijk verwarmde badkuip, word je uiteindelijk dood gekookt.' Atwood schreef het, June zegt het, en wij lijken het steeds meer te leven. Niet al leen klimaatverandering is een heuse bedreiging, de discussie rondom onze abortusrechten is ook weer terug. Een pandemie heeft onze vrijheid ingeperkt, compleet met avondklok, qua rantaineplicht en samenscho lingsverbod, en een partij die openlijk fascistisch is, en fake news verspreidt over de journa listiek, de rechterlijke macht en onze gezondheid wint acht ze tels in onze Tweede Kamer. Wie in de hoofdstad woont kijkt niet meer op of om van een eindeloze rij ME-wagens compleet met waterkanon, of afgesloten stra ten waar ze je alleen maar door laten als je je identiteitsbewijs kunt laten zien. Het dragen van een mondkapje is doorgedron gen in het modebeeld en in de VS werd het Capitool bestormd door mensen die oprecht gelo ven dat alle politici, met uitzon dering van Donald Trump, pe- doseksuele criminelen zijn, en uit op The Great Reset, een ultra links complot dat aanstuurt op de dood van 3 miljard mensen. Allemaal redenen om niet The handmaid's Tale, maar de zoveel ste herhaling van Friends te kij ken, want mijn hemel, vrolijk word je er niet van. Het is geen leedporno, maar leedhorror. Het leven in Gilead is angstaanja gend en verontrustend, zonder enige ruimte voor een vleugje plezier, een zuchtje romantiek, maar toch, ze kruipt onder je huid, die June met haar dappere handmaidsleger, en je kan niet anders dan alles meevoelen, de hele emotionele rollercoaster uitzitten in de hoop dat June zich zal herenigen met haar dochter, haar man, maar ook met Nick, de mysterieuze verboden liefde. Haar razernij is voelbaar. Blaas die hele flikkersezooi op! Nooit eerder schreeuwde ik naar de tv, behalve tijdens voetbal, maar The Handmaid's Tale is als eindeloze penalty's met verlen ging op verlenging. Wanneer houdt het op, denk je, tegelijker tijd verlangend naar meer. Het is geen leedporno, maar leedhorror The Handmaid's Tale, seizoen 4 In het begin van het vierde seizoen van The Handmaid's Tale passen de makers een veelge bruikt en modieus procedé toe. Zij gebruiken een popklassieker, in dit geval I say a little prayer (de versie van Aretha Franklin), om een scéne die er niet om liegt van ironisch commentaar te voorzien. Die truc herhalen zij ook in latere afle veringen waarin nummers van Carole King (A Natural Womanen David Bowie (Suffragette City) die dezelfde functie hebben. Het geeft de openingsscène een extra lading. De opstandige en hevig bloedende dienstmaagd June Osborne (nog altijd een dramatische krachttoer van Elisabeth Moss) wordt in het be wuste fragment in een bos opgelapt na een schotwond die zij aan het slot van het derde sei zoen opliep nadat zij 86 kinderen had weten te redden uit de klauwen van een totalitair regime. Omringd door haar lotgenoten vecht June voor haar leven. Een toekomst in buurland Ca nada, na de vlucht uit Gilead (een dictatoriale versie van Amerika), is haar enige uitweg. Ook in de nieuwe reeks van The Handmaid's Tale, de succesvolle televisiebewerking van het gelijknamige boek van de Canadese schrijfster Margaret Atwood uit 1985, wordt het er niet ge zelliger op. Een van de nieuwe personages is het 14-jarige meisje Esther Keyes dat door toedoen van haar hoogbejaarde echtgenoot aan de lo pende band is verkracht en als wraak hem lang zaam aan het vergiftigen is. Het heeft haar bitter en onberekenbaar gemaakt. De toon in het vierde seizoen van The Hand maid's Tale, waarvan in 1990 de Duitser regisseur Volker Schlöndorff al een speelfilm maakte, gaat onverstoorbaar dezelfde kant op als in de vorige reeksen. Op basis van de eerste delen uit het nieuwe vervolg ontstaat de indruk dat de serie aan slijtageverschijnselen lijdt. Het verzet van June wordt wel heel erg uitgemolken. Het ge toonde geweld is er soms letterlijk met de haren bijgesleept. Met het originele boek van Atwood heeft de plot weinig meer te maken. Er dreigt zelfs een internationaal conflict te ontstaan tussen het liberale Canada en het fun damentalistische Gilead, het land van de on vruchtbare echtparen. Voorlopig is het einde van dit conflict, waarbij elementen uit het Trumptijdperk te ontdekken zijn, nog lang niet in zicht. Een vijfde seizoen van The Handmaid's Tale is ook al aangekondigd, evenals een verfil ming van het vervolgboek van Atwood, The Tes taments. Naar de laatste bewerking zijn wij het meest benieuwd. - Ab Zagt Vii 1 Luister vandaag naar de ontknoping van de Top 500 van de '80s op Qmusic en geniet van de beste hits uit die tijd. donderdag 6 mei 2021 gjpaïKïöfiöïii Hoofdpersoon Elisabeth Moss (June), 2de van rechts, in de serie die niemand onbe roerd laat. FOTO RTL 44 —Saskia Noort DRAMA Te zien op Videoland 9 TOP 500 4,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 25