O
Woordkunstenaar Amara scoort op de Dam
24 MEDIA CULTUUI
ANGELA
KIJKT TV
SERIE THE HANDMAID'S TALE
De toespraak van André van Duin op een dood
stille Dam was net een paar minuten achter de
rug. Ik mijmerde nog wat na over zijn voelbaar
zorgvuldig gekozen woorden en toen zat ik ineens in
het achtuurjournaal. Verslaggever Albert Bos vertelde
Annechien Steenhuizen en de kijker hoe indrukwek
kend de voordracht van de volkskomiek was geweest.
Volkskomiek. Met die benaming is niks mis natuur
lijk. Dat was André van Duin ook. Decennialang. Met
slechts een alpinopet of een fluitketel verbond hij
niet alleen diverse generaties, maar ook alle maat
schappelijke klassen in een heerlijke lachstuip. Bo
vendien hoeft hij nog steeds maar 'bakkers klaar, bak
ken maar' te roepen in de Heel Holland Bakt Tent of
een wenkbrauw op te trekken als Janny iets zegt en
zijn publiek ligt dubbel. Dat is een unieke gave.
Maar toch. Volkskomiek? Naar mijn bescheiden me
ning doet dat geen recht meer aan wat Van Duin de
afgelopen tien jaar is gaan betekenen voor dit land.
Als er iemand is die dit hopeloos verdeelde volkje bij
elkaar kan brengen, is hij het. En daar komt geen raar
hoofddeksel meer aan te pas. Een blik in de camera,
een relativerend woord of een persoonlijk liedje is ge
noeg. Hij zelf is genoeg.
Ik vroeg me af wat me precies zo raakte in zijn toe
spraak op de Dam. Die handkus in de lucht naar zijn
overleden grote liefde Martin natuurlijk, da's niet
heel moeilijk. Bij leven week Martin al niet van de
zijde van André en daar heeft de dood niks aan kun
nen veranderen. Maar het zat hem ook in het toegan
kelijke, persoonlijke verhaal. En misschien nog wel
meer in de woorden die Van Duin met uitsprak, het
verdriet dat onder zijn verhaal over het homomonu
ment schuil ging. Een zinnetje als 'daar liggen het
hele jaar bloemen' zegt natuurlijk alles over de vrij
heidsstrijd die velen op dat vlak nog dagelijks moeten
uitvechten. ,,De Nederlandse grondwet ademt ver
draagzaamheid en tolerantie'', was niet alleen een za
kelijke constatering, maar ook een opdracht aan ons
allemaal.
klinkt wellicht een tikkeltje pretentieus en Van Duin
zal het, bescheiden als hij is, lachend verwerpen.
Maar dat is wel precies wat hij is. Hij is als geen ander
in staat een figuurlijke arm om het land te slaan als
we dat nodig hebben. Ook als we zelf nog niet besef
fen dat het zo is.
Maar in die rol van Vader des Vaderlands zit ook iets
wederkerigs. Wij moeten op onze beurt ook hém
koesteren en op hem letten. Maar dat lijkt me niet
meer dan vanzelfsprekend na alles wat hij ons gege
ven heeft.
Quote van de dag
TV
Netflix stopt
'Irregulars'
Tevreden
met testen
Het weer is prut, de lockdown is nog steeds een feit, buiten en op
sociale media demonstreren de zogenaamde vrijheidsstrijders, is er
een betere tijd om binnen te blijven en een serie te bingen? Nee. Maar of
The Handmaid's Tale nu de beste escape uit onze wonderlijke
werkelijkheid is? Integendeel, vindt schrijfster Saskia Noort.
ooit lag ik zo
vaak wakker
van een serie,
dacht ik zo
veel na over
het ontstaan
van een fic
tieve staat, sloeg mijn hart zo
vaak over bij de hartverscheu
rende nagelbijtscènes. Sommi
gen noemen het leedporno, an
deren kunnen de dramatische
blikken van Elisabeth Moss, die
hoofdpersoon June speelt, niet
meer aan, maar The Handmaid's
Tale laat niemand onberoerd.
Voor de enkeling die nog nooit
gehoord heeft van de verfilming
van Margaret Atwoods roman,
die al in 1985 verscheen, een
korte samenvatting: In een dys-
topische, nabije toekomst is het
geboortecijfer door seksueel
overdraagbare aandoeningen en
milieuvervuiling enorm ge
daald. De VS is tot op het bot
verdeeld, en na een burgeroorlog
grijpt een groep christelijke fun
damentalisten, genaamd Gilead,
de macht. Ze vormen het land
om tot een zeer religieuze sa
menleving, geleid door een
mannelijke elite. De vruchtbare
vrouwen moeten als handmaid
dienen, wat erop neerkomt dat
zij kinderen baren voor de bevel
hebbers en hun onderdanige
echtgenotes. Deze kinderen
worden door verkrachting ver
wekt, en dienen na de bevalling
te worden afgestaan aan de
meester en zijn vrouw. June Os-
born, de hoofdpersoon, probeert
in eerste instantie te vluchten
met haar man en dochter, maar
deze poging mislukt. Haar doch
ter wordt haar ontnomen en ze
eindigt als Offred, de handmaid
bij Serena en Fred Waterford.
En dan begint de ellende, die
weliswaar schitterend gestyled
en gefilmd is, maar juist daar
door zo ijzingwekkend beklem
mend. Ellende bovendien die ver
van ons bed lijkt, maar eigenlijk
verdomd dichtbij blijkt. Alles
wat in The Handmaid's Tale met
VOORDRACHT 4 MEI
A -
tusse
Een naam die mij de vrijheid
geeft om te zweven
links, rechts, boven en
onder. Die past bij de
'X' die ik in mijn
paspoort wil krijgen
donderdag 6 mei 2021
GO
Koesteren
Volkskomiek? Hij is Vader des Vaderlands. Het
De Sherlock
Holmes-serie
The Irregulars
verdwijnt na één
seizoen van
Netflix. De
streamingser-
vice gaat niet
verder met de
show over een
groepje straat
schoffies dat
soms wordt in
gehuurd door
Dr. Watson.
CULTUUR
De cultuur
branche vindt
testbewijzen
voor concerten
en festivals een
goede maatre
gel. De testen
zijn in te zetten
tijdens periodes
waarin het be
smettingsrisico
hoog is en om
eerder de 1,5
metermaatregel
los te laten.
3
■o
Amara van der Elst
(19) is na haar voor
dracht tijdens de Na
tionale Dodenherden
king op de Dam een
nationale bekendheid.
De Haagse wordt ver
geleken met de jonge
vrouwelijke dichter die
de wereld raakte bij de
inauguratie van de
Amerikaanse president
Biden. Die dichter, de
Amerikaanse Amanda
Gorman (23), werd
door de hele wereld in
de armen gesloten en
scoort nu met haar
poëzie. ,,Die vergelij
king is eervol'', zegt de
jonge gesproken
woordkunstenaar Van
der Eist. „Gorman
betekent heel
veel voor de
gesproken-
woordscene.
Maar ik ben
gewoon mijn
eigen persoon
met mijn eigen bood
schap.''
Dat zij in de ogen van
anderen verschilde van
de gemiddelde Hol
landse kaaskop ont-
dekte ze pas toen an
deren haar daarop
wezen.
Want voor haar waren
haar opa en oma,
die uit het
voormalige
Nederlands-
Indië kwa
men, onder
deel van haar
leven. Ze refe
reerde eraan in de
voordracht op de Dam
met haar veelgeci
teerde uitspraak: 'Ik
leerde half en half
maken heel mooi'.
Dat veel mensen nog
niet hadden gehoord
over het bestaan van
de kunst van het ge
sproken woord - spo
ken word - is haar ook
opgevallen. ,,Het komt
uit de rapscene,
waarin een aantal rap
pers genoeg hadden
van het rappen over
geld en vrouwen. Ze
haalden de beat onder
hun teksten weg en
begonnen verhalen te
vertellen.''
Maaike Kraaijeveld
- Presentator/artiest gaat
voortaan door het leven
als Raven van Dorst