O Woordkunstenaar Amara scoort op de Dam 24 MEDIA CULTUUI ANGELA KIJKT TV SERIE THE HANDMAID'S TALE De toespraak van André van Duin op een dood stille Dam was net een paar minuten achter de rug. Ik mijmerde nog wat na over zijn voelbaar zorgvuldig gekozen woorden en toen zat ik ineens in het achtuurjournaal. Verslaggever Albert Bos vertelde Annechien Steenhuizen en de kijker hoe indrukwek kend de voordracht van de volkskomiek was geweest. Volkskomiek. Met die benaming is niks mis natuur lijk. Dat was André van Duin ook. Decennialang. Met slechts een alpinopet of een fluitketel verbond hij niet alleen diverse generaties, maar ook alle maat schappelijke klassen in een heerlijke lachstuip. Bo vendien hoeft hij nog steeds maar 'bakkers klaar, bak ken maar' te roepen in de Heel Holland Bakt Tent of een wenkbrauw op te trekken als Janny iets zegt en zijn publiek ligt dubbel. Dat is een unieke gave. Maar toch. Volkskomiek? Naar mijn bescheiden me ning doet dat geen recht meer aan wat Van Duin de afgelopen tien jaar is gaan betekenen voor dit land. Als er iemand is die dit hopeloos verdeelde volkje bij elkaar kan brengen, is hij het. En daar komt geen raar hoofddeksel meer aan te pas. Een blik in de camera, een relativerend woord of een persoonlijk liedje is ge noeg. Hij zelf is genoeg. Ik vroeg me af wat me precies zo raakte in zijn toe spraak op de Dam. Die handkus in de lucht naar zijn overleden grote liefde Martin natuurlijk, da's niet heel moeilijk. Bij leven week Martin al niet van de zijde van André en daar heeft de dood niks aan kun nen veranderen. Maar het zat hem ook in het toegan kelijke, persoonlijke verhaal. En misschien nog wel meer in de woorden die Van Duin met uitsprak, het verdriet dat onder zijn verhaal over het homomonu ment schuil ging. Een zinnetje als 'daar liggen het hele jaar bloemen' zegt natuurlijk alles over de vrij heidsstrijd die velen op dat vlak nog dagelijks moeten uitvechten. ,,De Nederlandse grondwet ademt ver draagzaamheid en tolerantie'', was niet alleen een za kelijke constatering, maar ook een opdracht aan ons allemaal. klinkt wellicht een tikkeltje pretentieus en Van Duin zal het, bescheiden als hij is, lachend verwerpen. Maar dat is wel precies wat hij is. Hij is als geen ander in staat een figuurlijke arm om het land te slaan als we dat nodig hebben. Ook als we zelf nog niet besef fen dat het zo is. Maar in die rol van Vader des Vaderlands zit ook iets wederkerigs. Wij moeten op onze beurt ook hém koesteren en op hem letten. Maar dat lijkt me niet meer dan vanzelfsprekend na alles wat hij ons gege ven heeft. Quote van de dag TV Netflix stopt 'Irregulars' Tevreden met testen Het weer is prut, de lockdown is nog steeds een feit, buiten en op sociale media demonstreren de zogenaamde vrijheidsstrijders, is er een betere tijd om binnen te blijven en een serie te bingen? Nee. Maar of The Handmaid's Tale nu de beste escape uit onze wonderlijke werkelijkheid is? Integendeel, vindt schrijfster Saskia Noort. ooit lag ik zo vaak wakker van een serie, dacht ik zo veel na over het ontstaan van een fic tieve staat, sloeg mijn hart zo vaak over bij de hartverscheu rende nagelbijtscènes. Sommi gen noemen het leedporno, an deren kunnen de dramatische blikken van Elisabeth Moss, die hoofdpersoon June speelt, niet meer aan, maar The Handmaid's Tale laat niemand onberoerd. Voor de enkeling die nog nooit gehoord heeft van de verfilming van Margaret Atwoods roman, die al in 1985 verscheen, een korte samenvatting: In een dys- topische, nabije toekomst is het geboortecijfer door seksueel overdraagbare aandoeningen en milieuvervuiling enorm ge daald. De VS is tot op het bot verdeeld, en na een burgeroorlog grijpt een groep christelijke fun damentalisten, genaamd Gilead, de macht. Ze vormen het land om tot een zeer religieuze sa menleving, geleid door een mannelijke elite. De vruchtbare vrouwen moeten als handmaid dienen, wat erop neerkomt dat zij kinderen baren voor de bevel hebbers en hun onderdanige echtgenotes. Deze kinderen worden door verkrachting ver wekt, en dienen na de bevalling te worden afgestaan aan de meester en zijn vrouw. June Os- born, de hoofdpersoon, probeert in eerste instantie te vluchten met haar man en dochter, maar deze poging mislukt. Haar doch ter wordt haar ontnomen en ze eindigt als Offred, de handmaid bij Serena en Fred Waterford. En dan begint de ellende, die weliswaar schitterend gestyled en gefilmd is, maar juist daar door zo ijzingwekkend beklem mend. Ellende bovendien die ver van ons bed lijkt, maar eigenlijk verdomd dichtbij blijkt. Alles wat in The Handmaid's Tale met VOORDRACHT 4 MEI A - tusse Een naam die mij de vrijheid geeft om te zweven links, rechts, boven en onder. Die past bij de 'X' die ik in mijn paspoort wil krijgen donderdag 6 mei 2021 GO Koesteren Volkskomiek? Hij is Vader des Vaderlands. Het De Sherlock Holmes-serie The Irregulars verdwijnt na één seizoen van Netflix. De streamingser- vice gaat niet verder met de show over een groepje straat schoffies dat soms wordt in gehuurd door Dr. Watson. CULTUUR De cultuur branche vindt testbewijzen voor concerten en festivals een goede maatre gel. De testen zijn in te zetten tijdens periodes waarin het be smettingsrisico hoog is en om eerder de 1,5 metermaatregel los te laten. 3 ■o Amara van der Elst (19) is na haar voor dracht tijdens de Na tionale Dodenherden king op de Dam een nationale bekendheid. De Haagse wordt ver geleken met de jonge vrouwelijke dichter die de wereld raakte bij de inauguratie van de Amerikaanse president Biden. Die dichter, de Amerikaanse Amanda Gorman (23), werd door de hele wereld in de armen gesloten en scoort nu met haar poëzie. ,,Die vergelij king is eervol'', zegt de jonge gesproken woordkunstenaar Van der Eist. „Gorman betekent heel veel voor de gesproken- woordscene. Maar ik ben gewoon mijn eigen persoon met mijn eigen bood schap.'' Dat zij in de ogen van anderen verschilde van de gemiddelde Hol landse kaaskop ont- dekte ze pas toen an deren haar daarop wezen. Want voor haar waren haar opa en oma, die uit het voormalige Nederlands- Indië kwa men, onder deel van haar leven. Ze refe reerde eraan in de voordracht op de Dam met haar veelgeci teerde uitspraak: 'Ik leerde half en half maken heel mooi'. Dat veel mensen nog niet hadden gehoord over het bestaan van de kunst van het ge sproken woord - spo ken word - is haar ook opgevallen. ,,Het komt uit de rapscene, waarin een aantal rap pers genoeg hadden van het rappen over geld en vrouwen. Ze haalden de beat onder hun teksten weg en begonnen verhalen te vertellen.'' Maaike Kraaijeveld - Presentator/artiest gaat voortaan door het leven als Raven van Dorst

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 24