Lang leve de Koningin Effect van versoepelingen Over Maxima raak je niet uitgelezen ECONOMIE 17 ©transav toren en iedere piloot maakt mini maal één vlucht per week. Het is niet als fietsen dat je nooit verleert; vliegen is een heel technisch be roep dat regelmatig moet worden beoefend om het goed te kunnen blijven verrichten. Melkert is ervan overtuigd dat het vliegverkeer in het rijke Westen zonder incidenten weer kan wor den opgestart. ,,Maar in andere de len van de wereld zouden rare din gen kunnen gebeuren. De financi ële nood waarin veel maatschap pijen verkeren, is een potentieel ri sico. Eind vorig jaar zagen we al een raar ongeluk in Pakistan. Daar zaten piloten op de kist die geen geldig brevet meer hadden, dat heeft een hoop mensenlevens gekost. Ze gin gen landen zonder dat het onder stel uit was. Ze stegen weer op, maar bij de tweede poging zijn ze op een woonwijk neergestort. Dat had ermee te maken dat de piloten niet meer goed getraind waren.'' Extra trainingen in de simulator kunnen dat voorkomen. ,,Echt daadwerkelijk vlieguren maken hoeft niet. In een simulator kun je veel meer oefenen op onverwachte dingen, zoals storingen.'' Standaard krijgen piloten al elke drie maan den training in een simulator. 80 procent Luchtvaartmaatschappijen volgen het opheffen van reisrestricties op de voet. Ze zitten te springen om inkomsten. Transavia vliegt maar 20 procent van de reguliere vluch ten. Met andere woorden: van de 40 vliegtuigen staan er 32 aan de grond. Er wordt druk gewerkt om 'tegen de zomer' weer op 80 pro cent (vergeleken met 2019) van de capaciteit te vliegen. Transavia hoopt dat vanaf half mei veel be stemmingen qua coronagevaar van oranje naar geel gaan verkleuren. Melkert: ,,Het gaat enorm beroerd in de luchtvaartsector. Veel bedrij ven zijn technisch failliet en wor den door overheidssteun in de lucht gehouden. Gelukkig is er zicht op betere tijden. Ik denk dat de klanten heel snel terug zullen komen. Iedereen zit te wachten om op vakantie te kunnen.'' Als het vliegverkeer weer naar normale niveaus gaat, zijn de geld zorgen voor de maatschappijen niet in een keer verdwenen. KLM bij voorbeeld moest 3,4 miljard euro lenen van de staat en de banken om het hoofd boven water te houden. ,,Wereldwijd was, voor de pande- mie losbarstte, de gemiddelde winst op een ticket minder dan een tientje. De marges waren al erg dun. Het KLM-steunpakket ging ge paard met de opdracht: 'het moet kleiner en goedkoper' én de steun is bovendien geleend geld dat een keer moet worden terugbetaald.'' De effecten van de versoepelingen sinds 28 april zijn bij veel winkels wel zichtbaar, maar de meest op vallende stijging is te zien bij de modezaken, constateert ING-eco- noom Marten van Garderen. Van Garderen legde de pin- transacties van 28 april, de dag dat de versoepelingen van kracht wer den, tot en met afgelopen zondag naast die van dezelfde periode een week eerder. Bij kledingwinkels, waar overigens al op afspraak kon worden geshopt, was bijna een verdubbeling te zien in de pinom- zet ten opzichte van dezelfde da gen een week eerder. ,,Op zich is dat logisch, want we kunnen na tuurlijk nu ook weer meer. Bij modezaken is de stap wel het dui delijkst zichtbaar." Terrassen Ook bij bouwmarkten, tuincentra en woonwinkels en bij winkels in vrijetijdsspullen was die toename te zien. Volgens de ING-cijfers werd daar 36 procent meer omzet uit pinbetalingen aan de kassa ge haald. Bij winkels in vrijetijds- spullen ging het om een stijging van 48 procent. In cafés en restau rants, die sinds vorige week woensdag de terrassen beperkt open mogen hebben, werd voor 40 procent extra gepind. Die laat ste groep moest het wat betreft pinnen eerder nog vooral hebben van mensen die bestellingen kwa men afhalen. Dat het aantal pintransacties toeneemt, wil niet zeggen dat het nu 'fantastisch gaat', benadrukt Van Garderen. De ING-econoom keek namelijk ook naar de cijfers van voor de crisis. Afgezet daarte gen liggen de pintransacties nu op veel plekken nog altijd ver onder wat 'normaal' is. Zo staan mode- Bij modezaken is de stap wel het duidelijkst zichtbaar winkels nog altijd 7 procent in de min, bij winkels in vrijetijdsspul- len gaat het om min 4 procent. Restaurants en cafés zitten nog al tijd 50 procent onder 'normaal'. Dat er weer meer gepind wordt, leidde er overigens wel toe dat be talingen via iDeal wat afnamen: het aandeel van onlineaankopen daalde van 40 naar 37 procent. ,,Online heeft iets ingeleverd en dat is op zich logisch", zegt Van Garderen. ,,Het is een misverstand dat online alle verkopen in de fy sieke winkels blijvend zal weg drukken." Nu in de winkel, of bestel op LossebLaden.nl 50 JAAR donderdag 6 mei 2021 GO Pinomzet in winkels fors Dat sommige consumenten erg blij zijn dat ze weer zonder af spraak naar de winkels kunnen, blijkt wel uit de waarde van de pintransacties. Vooral in de fy sieke kledingwinkels schoot de pinomzet omhoog, zo blijkt uit cijfers van ING. Ook restau rants en cafés zagen de pinbe talingen aardig stijgen. Natasja de Groot Amsterdam JAi - Marten van Garderen, econoom ING Vliegtuigen van Transavia zijn bij de motoren, het landingsge stel en snelheidsmeters ingepakt met plastic om ongedierte bui ten te houden. foto transavia W1ETS DEMUJLW ,AT.HTKR„ het teounr Minima Mt/.IEh

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 17