Lang leve de Koningin
Effect van versoepelingen
Over Maxima raak je niet uitgelezen
ECONOMIE 17
©transav
toren en iedere piloot maakt mini
maal één vlucht per week. Het is
niet als fietsen dat je nooit verleert;
vliegen is een heel technisch be
roep dat regelmatig moet worden
beoefend om het goed te kunnen
blijven verrichten.
Melkert is ervan overtuigd dat het
vliegverkeer in het rijke Westen
zonder incidenten weer kan wor
den opgestart. ,,Maar in andere de
len van de wereld zouden rare din
gen kunnen gebeuren. De financi
ële nood waarin veel maatschap
pijen verkeren, is een potentieel ri
sico. Eind vorig jaar zagen we al een
raar ongeluk in Pakistan. Daar zaten
piloten op de kist die geen geldig
brevet meer hadden, dat heeft een
hoop mensenlevens gekost. Ze gin
gen landen zonder dat het onder
stel uit was. Ze stegen weer op,
maar bij de tweede poging zijn ze
op een woonwijk neergestort. Dat
had ermee te maken dat de piloten
niet meer goed getraind waren.''
Extra trainingen in de simulator
kunnen dat voorkomen. ,,Echt
daadwerkelijk vlieguren maken
hoeft niet. In een simulator kun je
veel meer oefenen op onverwachte
dingen, zoals storingen.'' Standaard
krijgen piloten al elke drie maan
den training in een simulator.
80 procent
Luchtvaartmaatschappijen volgen
het opheffen van reisrestricties op
de voet. Ze zitten te springen om
inkomsten. Transavia vliegt maar
20 procent van de reguliere vluch
ten. Met andere woorden: van de 40
vliegtuigen staan er 32 aan de
grond. Er wordt druk gewerkt om
'tegen de zomer' weer op 80 pro
cent (vergeleken met 2019) van de
capaciteit te vliegen. Transavia
hoopt dat vanaf half mei veel be
stemmingen qua coronagevaar van
oranje naar geel gaan verkleuren.
Melkert: ,,Het gaat enorm beroerd
in de luchtvaartsector. Veel bedrij
ven zijn technisch failliet en wor
den door overheidssteun in de
lucht gehouden. Gelukkig is er
zicht op betere tijden. Ik denk dat
de klanten heel snel terug zullen
komen. Iedereen zit te wachten om
op vakantie te kunnen.''
Als het vliegverkeer weer naar
normale niveaus gaat, zijn de geld
zorgen voor de maatschappijen niet
in een keer verdwenen. KLM bij
voorbeeld moest 3,4 miljard euro
lenen van de staat en de banken om
het hoofd boven water te houden.
,,Wereldwijd was, voor de pande-
mie losbarstte, de gemiddelde
winst op een ticket minder dan een
tientje. De marges waren al erg dun.
Het KLM-steunpakket ging ge
paard met de opdracht: 'het moet
kleiner en goedkoper' én de steun is
bovendien geleend geld dat een
keer moet worden terugbetaald.''
De effecten van de versoepelingen
sinds 28 april zijn bij veel winkels
wel zichtbaar, maar de meest op
vallende stijging is te zien bij de
modezaken, constateert ING-eco-
noom Marten van Garderen.
Van Garderen legde de pin-
transacties van 28 april, de dag dat
de versoepelingen van kracht wer
den, tot en met afgelopen zondag
naast die van dezelfde periode een
week eerder. Bij kledingwinkels,
waar overigens al op afspraak kon
worden geshopt, was bijna een
verdubbeling te zien in de pinom-
zet ten opzichte van dezelfde da
gen een week eerder. ,,Op zich is
dat logisch, want we kunnen na
tuurlijk nu ook weer meer. Bij
modezaken is de stap wel het dui
delijkst zichtbaar."
Terrassen
Ook bij bouwmarkten, tuincentra
en woonwinkels en bij winkels in
vrijetijdsspullen was die toename
te zien. Volgens de ING-cijfers
werd daar 36 procent meer omzet
uit pinbetalingen aan de kassa ge
haald. Bij winkels in vrijetijds-
spullen ging het om een stijging
van 48 procent. In cafés en restau
rants, die sinds vorige week
woensdag de terrassen beperkt
open mogen hebben, werd voor
40 procent extra gepind. Die laat
ste groep moest het wat betreft
pinnen eerder nog vooral hebben
van mensen die bestellingen kwa
men afhalen.
Dat het aantal pintransacties
toeneemt, wil niet zeggen dat het
nu 'fantastisch gaat', benadrukt
Van Garderen. De ING-econoom
keek namelijk ook naar de cijfers
van voor de crisis. Afgezet daarte
gen liggen de pintransacties nu op
veel plekken nog altijd ver onder
wat 'normaal' is. Zo staan mode-
Bij modezaken
is de stap wel het
duidelijkst zichtbaar
winkels nog altijd 7 procent in de
min, bij winkels in vrijetijdsspul-
len gaat het om min 4 procent.
Restaurants en cafés zitten nog al
tijd 50 procent onder 'normaal'.
Dat er weer meer gepind wordt,
leidde er overigens wel toe dat be
talingen via iDeal wat afnamen:
het aandeel van onlineaankopen
daalde van 40 naar 37 procent.
,,Online heeft iets ingeleverd en
dat is op zich logisch", zegt Van
Garderen. ,,Het is een misverstand
dat online alle verkopen in de fy
sieke winkels blijvend zal weg
drukken."
Nu in de winkel, of bestel op LossebLaden.nl
50 JAAR
donderdag 6 mei 2021
GO
Pinomzet in
winkels fors
Dat sommige consumenten erg
blij zijn dat ze weer zonder af
spraak naar de winkels kunnen,
blijkt wel uit de waarde van de
pintransacties. Vooral in de fy
sieke kledingwinkels schoot de
pinomzet omhoog, zo blijkt uit
cijfers van ING. Ook restau
rants en cafés zagen de pinbe
talingen aardig stijgen.
Natasja de Groot
Amsterdam
JAi
- Marten van Garderen,
econoom ING
Vliegtuigen van Transavia zijn bij de motoren, het landingsge
stel en snelheidsmeters ingepakt met plastic om ongedierte bui
ten te houden. foto transavia
W1ETS
DEMUJLW
,AT.HTKR„
het teounr
Minima
Mt/.IEh