O O O lil 16 ECONOMIE Luchtvaartmaatschappijen staan in de startblokken om de aan de grond gekluisterde vliegtuigen weer veilig de lucht in te krijgen. Want als er weer volop kan worden gevlogen, telt elke euro omzet om weer uit de schulden te komen. LUCHTVAART PARAAT Kort Benzineprijs naar record Voor een liter E10 (Euro95) moest gisteren een adviesprijs van 1,897 per liter betaald worden, meldt consumentenorganisatie UnitedConsumers. Daarmee is de benzine prijs uitgekomen op de hoogste stand ooit. UnitedConsumers houdt sinds begin deze eeuw dagelijks de brandstofprijzen bij op basis van de adviesprijzen van de vijf groot ste oliemaatschappijen. De stijging hangt onder meer samen met wereldwijde ont wikkelingen. Zo stijgt de olieprijs weer na berichten dat de Amerikaanse voorraden van olie en benzine zouden zijn afgenomen, omdat de bedrijvigheid in de VS toeneemt. Mogelijk doorstart D-Reizen De nieuwe reisorganisatie Hillman Travel wil graag verder met vijftig tot zestig reisbu reaus van het failliete D-Reizen. Daarover had Franz Bergman senior, de zakenman achter Hillman Travel, eerder al contact ge zocht met de curatoren. Maar omdat hij daar niets meer van heeft gehoord, is de onder nemer gesprekken begonnen met de ver huurders van de panden. De ondernemer is niet geïnteresseerd in het overnemen van de merknaam D-Reizen. Als de plannen van Bergman slagen, kan het huidige personeel van de betreffende reisbureaus van D-Rei- zen straks aan de slag in de filialen van Hill- man Travel. 'Chiptekort nog nijpender' Volgens Autoconcern Stellantis, het bedrijf achter automerken als Peugeot, Opel, Fiat en Jeep, zullen de productieproblemen door het wereldwijde chiptekort in het tweede kwartaal groter zijn dan in de eerste drie maanden van dit jaar. Toen produceerden de verschillende merken van Stellantis 190.000 auto's minder dan gepland. In de huidige periode zal de productie nog verder achter lopen. Door chiptekorten hebben verschil lende Amerikaanse en Europese automer ken al meerdere keren fabrieken stil moeten leggen. Autofabrikanten schroefden aan het begin van de coronacrisis hun productie en hun bestellingen terug. Signify Wolters Kluwer Just Eat Takeaway Air France KLM Volgende week dinsdag komt het kabinet met een reisadvies voor de komende maanden. Tot nu toe worden vakantiereizen naar het buitenland afgeraden. Al maanden zijn alleen noodzakelijke reizen toegestaan. Dat hakt er economisch ongenadig hard in bij luchtvaart maatschappijen. Nu de deur op een kier komt te staan - ook de Euro pese Commissie wil vakanties in Europa toestaan - worden vliegtui gen die al lange tijd stilstaan, klaar gemaakt om zodra het weer kan geen vliegdag te missen. Luchtvaartdeskundige J oris Mel- kert van de TU Delft zegt dat er strenge regels gelden bij het weer vliegklaar maken van een toestel. ,,Er is voor zowel de toestellen als de piloten voorgeschreven wat j e moet doen in geval van korte- en lange- termijnopslag. Op Rotterdam Air port staat een aantal Boeing 737's van Transavia stil. Maar met enige regelmaat worden de motoren ge start en wordt er even mee gereden om te voorkomen dat de banden ovaal worden. Bij vliegtuigen heb ben nogal wat dieren de neiging om binnen te kruipen. Insecten maar ook ratten en muizen die aan de be kabeling gaan knagen. Dus alles moet worden dichtgemaakt om dat te voorkomen. En de snelheidsme ters moeten hoesjes krijgen, want daar gaan insecten in zitten. Dat heeft in het verleden tot catastro fale ongelukken geleid. Als een in sect die doorstroom blokkeert en je hebt het als piloot niet op tijd door, kan dat heel vervelende gevolgen hebben'', zegt Melkert. Bij Transavia kunnen ze de pro cedure inmiddels dromen. Moto ren, kleppen, sensoren, alle gaten en openingen in de Boeing 737's zijn hermetisch afgedekt met plas tic en tape om aantasting door de elementen, knaagdieren of insecten te voorkomen. Elke tien dagen wor den geparkeerde toestellen 'uitge pakt'. ,,Dan kunnen de motoren weer even draaien en kunnen er verschillende testen worden uitge- Alles moet dicht om te voorkomen dat ratten en muizen aan de bekabeling knagen voerd op de bewegende delen, zoals de diverse stuurvlakken'', zegt Claudia Metz van Transavia. Na die test gaat het plastic er weer voor tien dagen overheen. ,,Als een toe stel dat niet operationeel is geweest de afgelopen weken, weer gaat vlie gen, volgt na het uitpakken een uit gebreide controle van alle systemen zoals het pneumatische systeem, het brandstofsysteem en wederom alle stuurvlakken. Zo zorgen we er voor dat onze toestellen altijd in goede conditie zijn en blijven.'' Een deel van de vloot (veertig toestellen) maakt af en toe een vlucht. Transavia zit maar op 20 procent van het aantal vluchten van voorjaar 2019. ,,We hopen deze zo mer op 80 procent te komen.'' Bij KLM zijn momenteel 21 van de 160 vliegtuigen geparkeerd. Acht Boeings op Groningen Airport Eelde, en elf Boeings en twee Air bussen op Schiphol. De Boeings staan maximaal drie weken aan de grond, daarna worden ze vliegklaar gemaakt en gaat een ander toestel in het plastic. De Airbussen - de grootste vliegtuigen van KLM, voor intercontinentale vluchten - staan wel al maanden aan de grond. Het gaat per toestel 200 uur kosten om ze weer vliegklaar te maken. Airbus en Boeing stellen strenge eisen aan het weer in bedrijf stellen van de vliegtuigen. En ook de Internatio nal Air Transport Association (IATA) heeft dikke checklisten sa mengesteld om toestellen na de co- ronaparkeertijd weer veilig in de lucht te krijgen. Het is veel erger geweest. Een jaar geleden stond 80 procent van de vloot aan de grond. Nu lijkt er licht op te doemen aan de horizon. KLM neemt vanaf volgende maand stap voor stap - nu de reisbeperkingen worden verlicht - weer meer toe stellen in gebruik. In juli verwacht en hoopt de luchtvaartmaatschap pij alles weer de lucht in te krijgen. Vlieguren Niet alleen de software vergt ander onderhoud, nu de toestellen lan gere tijd stilstaan. Het is ook lastig om piloten voldoende vlieguren te laten maken. Bij Transavia wordt vaker gebruikgemaakt van simula- 1,897 PER LITER HILLMAN TRAVEL WIL DEEL OVERNEMEN AUTOPRODUCENT SLAAT ALARM o •rn Verlichtingsbe- drijf in de plus na koopadvies van ING. donderdag 6 mei 2021 GO Informatieleve rancier herhaal de in tussentijds handelsbericht winstverwach ting voor dit jaar. Rode cijfers na bericht dat con currentie op thuisbezorg- markt zal toe nemen. m Daling in aanloop naar bekendma king kwartaalre sultaten. Ton Voermans Schiphol -Joris Melkert, TU Delft E o c

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 16