O
O
O
lil
16 ECONOMIE
Luchtvaartmaatschappijen staan in de startblokken om
de aan de grond gekluisterde vliegtuigen weer veilig de lucht in
te krijgen. Want als er weer volop kan worden gevlogen, telt elke
euro omzet om weer uit de schulden te komen.
LUCHTVAART PARAAT
Kort
Benzineprijs naar record
Voor een liter E10 (Euro95) moest gisteren
een adviesprijs van 1,897 per liter betaald
worden, meldt consumentenorganisatie
UnitedConsumers. Daarmee is de benzine
prijs uitgekomen op de hoogste stand ooit.
UnitedConsumers houdt sinds begin deze
eeuw dagelijks de brandstofprijzen bij op
basis van de adviesprijzen van de vijf groot
ste oliemaatschappijen. De stijging hangt
onder meer samen met wereldwijde ont
wikkelingen. Zo stijgt de olieprijs weer na
berichten dat de Amerikaanse voorraden
van olie en benzine zouden zijn afgenomen,
omdat de bedrijvigheid in de VS toeneemt.
Mogelijk doorstart D-Reizen
De nieuwe reisorganisatie Hillman Travel
wil graag verder met vijftig tot zestig reisbu
reaus van het failliete D-Reizen. Daarover
had Franz Bergman senior, de zakenman
achter Hillman Travel, eerder al contact ge
zocht met de curatoren. Maar omdat hij daar
niets meer van heeft gehoord, is de onder
nemer gesprekken begonnen met de ver
huurders van de panden. De ondernemer is
niet geïnteresseerd in het overnemen van de
merknaam D-Reizen. Als de plannen van
Bergman slagen, kan het huidige personeel
van de betreffende reisbureaus van D-Rei-
zen straks aan de slag in de filialen van Hill-
man Travel.
'Chiptekort nog nijpender'
Volgens Autoconcern Stellantis, het bedrijf
achter automerken als Peugeot, Opel, Fiat en
Jeep, zullen de productieproblemen door
het wereldwijde chiptekort in het tweede
kwartaal groter zijn dan in de eerste drie
maanden van dit jaar. Toen produceerden de
verschillende merken van Stellantis 190.000
auto's minder dan gepland. In de huidige
periode zal de productie nog verder achter
lopen. Door chiptekorten hebben verschil
lende Amerikaanse en Europese automer
ken al meerdere keren fabrieken stil moeten
leggen. Autofabrikanten schroefden aan het
begin van de coronacrisis hun productie en
hun bestellingen terug.
Signify
Wolters
Kluwer
Just Eat
Takeaway
Air France
KLM
Volgende week dinsdag komt het
kabinet met een reisadvies voor de
komende maanden. Tot nu toe
worden vakantiereizen naar het
buitenland afgeraden. Al maanden
zijn alleen noodzakelijke reizen
toegestaan. Dat hakt er economisch
ongenadig hard in bij luchtvaart
maatschappijen. Nu de deur op een
kier komt te staan - ook de Euro
pese Commissie wil vakanties in
Europa toestaan - worden vliegtui
gen die al lange tijd stilstaan, klaar
gemaakt om zodra het weer kan
geen vliegdag te missen.
Luchtvaartdeskundige J oris Mel-
kert van de TU Delft zegt dat er
strenge regels gelden bij het weer
vliegklaar maken van een toestel.
,,Er is voor zowel de toestellen als de
piloten voorgeschreven wat j e moet
doen in geval van korte- en lange-
termijnopslag. Op Rotterdam Air
port staat een aantal Boeing 737's
van Transavia stil. Maar met enige
regelmaat worden de motoren ge
start en wordt er even mee gereden
om te voorkomen dat de banden
ovaal worden. Bij vliegtuigen heb
ben nogal wat dieren de neiging om
binnen te kruipen. Insecten maar
ook ratten en muizen die aan de be
kabeling gaan knagen. Dus alles
moet worden dichtgemaakt om dat
te voorkomen. En de snelheidsme
ters moeten hoesjes krijgen, want
daar gaan insecten in zitten. Dat
heeft in het verleden tot catastro
fale ongelukken geleid. Als een in
sect die doorstroom blokkeert en je
hebt het als piloot niet op tijd door,
kan dat heel vervelende gevolgen
hebben'', zegt Melkert.
Bij Transavia kunnen ze de pro
cedure inmiddels dromen. Moto
ren, kleppen, sensoren, alle gaten
en openingen in de Boeing 737's
zijn hermetisch afgedekt met plas
tic en tape om aantasting door de
elementen, knaagdieren of insecten
te voorkomen. Elke tien dagen wor
den geparkeerde toestellen 'uitge
pakt'. ,,Dan kunnen de motoren
weer even draaien en kunnen er
verschillende testen worden uitge-
Alles moet dicht om
te voorkomen dat
ratten en muizen aan
de bekabeling knagen
voerd op de bewegende delen, zoals
de diverse stuurvlakken'', zegt
Claudia Metz van Transavia. Na die
test gaat het plastic er weer voor
tien dagen overheen. ,,Als een toe
stel dat niet operationeel is geweest
de afgelopen weken, weer gaat vlie
gen, volgt na het uitpakken een uit
gebreide controle van alle systemen
zoals het pneumatische systeem,
het brandstofsysteem en wederom
alle stuurvlakken. Zo zorgen we er
voor dat onze toestellen altijd in
goede conditie zijn en blijven.''
Een deel van de vloot (veertig
toestellen) maakt af en toe een
vlucht. Transavia zit maar op 20
procent van het aantal vluchten van
voorjaar 2019. ,,We hopen deze zo
mer op 80 procent te komen.''
Bij KLM zijn momenteel 21 van
de 160 vliegtuigen geparkeerd. Acht
Boeings op Groningen Airport
Eelde, en elf Boeings en twee Air
bussen op Schiphol. De Boeings
staan maximaal drie weken aan de
grond, daarna worden ze vliegklaar
gemaakt en gaat een ander toestel
in het plastic. De Airbussen - de
grootste vliegtuigen van KLM, voor
intercontinentale vluchten - staan
wel al maanden aan de grond. Het
gaat per toestel 200 uur kosten om
ze weer vliegklaar te maken. Airbus
en Boeing stellen strenge eisen aan
het weer in bedrijf stellen van de
vliegtuigen. En ook de Internatio
nal Air Transport Association
(IATA) heeft dikke checklisten sa
mengesteld om toestellen na de co-
ronaparkeertijd weer veilig in de
lucht te krijgen.
Het is veel erger geweest. Een jaar
geleden stond 80 procent van de
vloot aan de grond. Nu lijkt er licht
op te doemen aan de horizon. KLM
neemt vanaf volgende maand stap
voor stap - nu de reisbeperkingen
worden verlicht - weer meer toe
stellen in gebruik. In juli verwacht
en hoopt de luchtvaartmaatschap
pij alles weer de lucht in te krijgen.
Vlieguren
Niet alleen de software vergt ander
onderhoud, nu de toestellen lan
gere tijd stilstaan. Het is ook lastig
om piloten voldoende vlieguren te
laten maken. Bij Transavia wordt
vaker gebruikgemaakt van simula-
1,897 PER LITER
HILLMAN TRAVEL WIL DEEL OVERNEMEN
AUTOPRODUCENT SLAAT ALARM
o
•rn
Verlichtingsbe-
drijf in de plus
na koopadvies
van ING.
donderdag 6 mei 2021
GO
Informatieleve
rancier herhaal
de in tussentijds
handelsbericht
winstverwach
ting voor dit jaar.
Rode cijfers na
bericht dat con
currentie op
thuisbezorg-
markt zal toe
nemen.
m
Daling in aanloop
naar bekendma
king kwartaalre
sultaten.
Ton Voermans
Schiphol
-Joris Melkert, TU Delft
E
o
c