28 MEDIA CULTUUI ANGELA KIJKT TV Quote van de dag ONDERZOEK SCHILDERKUNST Na Meisje met de parel worden nog zes andere schilderijen van Johannes Vermeer in Nederland onderzocht met de laatste 'spectaculair goede' technieken. Alles om dichterbij de werkwijze van de mysterieuze meester te komen. Het Rijksmuseum kwam op het idee om de zeven Vermeers in Nederland samen te onderzoeken Ik heb weleens een heel pak stroopwafels tijdens een opname gegeten om een 'tv- momentje' te creëren Wie dacht dat we met haar voortijdige ver trek bij Opi van Talitha Muusse af waren, moet ik teleurstellen. Ze heeft de aange boren gave om steeds weer als een duveltje uit een doosje omhoog te komen. Nu is er het nieuws dat ze werkt aan een boek over hoe het er achter de schermen aan toegaat bij Op1, waar ze begin dit jaar zonder enige journalistieke ervaring drie fantasti sche dagen mocht beleven als stagiaire naast Sven Kockelmann. Van de inhoud geeft ze alvast een voorproefje in de nieuwste editie van de Podcast over Media van Alexander Klöpping. Handenwrijvend zat ik klaar voor de smeuïge details. Spoileralert: dat viel best tegen. Ik moest me heen worstelen door holle ter men als 'moreel kader' en 'normatief ideaal', die ze miste bij de dagelijkse talkshow. Wel noteerde ik snel de uitspraak 'ook geen ervaring is een kwali teit' als quote van de maand. Ja, zo lust ik ook peul tjes, zou mijn moeder zeggen. Daarna klaagde ze dat de redactie van Opi en de journalistiek in het algemeen te veel op schoot zit van Den Haag, er geen ruimte was voor tegenge luid op het coronabeleid en een onderzoeksredac- tie ontbrak die voor haar de uitspraken van Ab Os- terhaus controleerde, waardoor ze hem geen kriti sche vragen kon stellen. Goh, toch gek dat Sven Kockelmann met dat laatste opmerkelijk weinig moeite had. Maar wellicht las die zich gewoon goed in, googelde een rondje en pakte hij de telefoon om zich door bronnen bij te laten praten. Dat is namelijk wat journalisten en de echt goede presentatoren doen. En het lijkt me eerlijk gezegd ook dat wanneer je, zoals Talitha, maar één uitzen ding per week hoeft te doen voor een salaris van 72.000 euro per jaar (wat meer is dan de gemid delde tv-redacteur verdient) je daar ook best tijd voor hebt. Maar ja, daardoor is ze waarschijnlijk zo geschikt als 'millennialexpert'. Ze belichaamt pre cies elk vooroordeel dat ik heb over die generatie: ze hebben amper iets gezien en gedaan, maar preten deren exact te weten hoe de wereld in elkaar zit en als ze falen is het altijd de schuld van een ander. Ik mag hopen dat er een paar omroepbazen zijn die de podcast met schaamrood op de kaken luiste ren. Want het verhaal van Talitha maakt pijnlijk duidelijk dat er maar één criterium hoort te zijn om iemand aan de kop van een belangrijke talkshow tafel te plaatsen, en dat is ERVARING. En niet de afweging of iemand handig in een of ander diversi teitshokje past om bepaalde quota te halen of een leuk koppie en een vlotte babbel heeft. Dus bij deze ook meteen de vraag: wanneer komt Sven terug? Netflixdocu over WOII Einde 5 mei met concert e verwach tingen in Ne derland zijn hooggespan nen. In Dres den wordt dit jaar een gerestaureerd schilderij van Johannes Vermeer (1632-1675) gepresenteerd waarvan de ach tergrond spectaculair veranderd is. Onder de volledig witte muur achter een brieflezende vrouw bleek oorspronkelijk een groot schilderij van een cupido schuil te gaan. Het Rijksmuseum en het Mauritshuis hebben hun krach ten nu gebundeld om ook in Nederland allerlei raadsels rond Vermeers materiaalgebruik en werkwijze op te lossen. Met behulp van de allerlaatste beeld en scantechnieken en digitale microscopie gaat men op zoek naar Vermeers penseelvoering, gebruik van pigmenten en de manier waarop hij zijn schilde rijen opbouwde. Het Rijksmuseum heeft vier Vermeers in de collectie: Het melkmeisje, Brieflezende vrouw, Het straatje en De liefdesbrief. Het Mauritshuis bezit er drie: Meisje met de parel, Gezicht op Delft en Diana en haar nimfen. Dat zijn tegelijk alle zeven Vermeers in Nederland. Edwin Buijsen, hoofd collec tie en wetenschap van het Mau- ritshuis: ,,We zijn allebei instel lingen in Nederland die zich met materiaaltechnisch onder zoek bezighouden. Het Rijks museum heeft heel veel appara tuur en mensen in dienst. Wij als Mauritshuis zijn wat kleiner, hebben een specialistische col lectie en richten ons vooral op de Hollandse 17de eeuw.'' Het project loopt tot 2025, het jaar van de 350ste sterfdag van Vermeer. Dan zullen de onder zoeksresultaten bekend worden gemaakt. Vorig jaar rondde het Maurits- huis een onderzoek af naar Meisje met de parel. Een interna tionaal team van wetenschap pers vond onder andere dat de achtergrond van het schilderij ook hier niet zomaar een don kere ruimte is. Vermeer schil derde het meisje voor een groen gordijn, dat in de loop der eeu wen verdwenen is door het ont- kleuren van de verf. Microsco pen en macro-XRF-scanners lie ten zien dat er plooien van een doek hadden gezeten, maar bij voorbeeld ook dat het meisje wimpers had. De bruine streep jes verf zijn niet meer met het blote oog te zien, omdat de pig menten zo goed als verdwenen zijn. Zoals bekend doet het Rijks museum ondertussen onder zoek naar Rembrandts Nacht wacht, om dat schilderij te kun nen restaureren. Buijsen: ,,Toen kwamen zij op het idee om onze krachten te bundelen en de zeven Vermeers in Nederland uitgebreider te onderzoeken met de allernieuwste onder zoekstechnieken.'' Zo'n vijftien onderzoekers en restauratoren van het Rijksmuseum en Mau- ritshuis komen maandelijks digitaal bij elkaar om de voort gang te bespreken en om gege vens uit te wisselen. Vermeers werk is geliefd, maar tegelijk is relatief weinig over hem bekend. Niet voor niets staat hij bekend als de Sfinx van Delft. Hij wordt samen met Rembrandt en Frans Hals beschouwd als de top drie van de Nederlandse schilders uit de 17de eeuw. Maar details over zijn leven zijn relatief schaars. Zo is het onduidelijk bij wie hij in de leer ging. Over zijn motieven en opdrachtgevers is weinig tot niets bekend. Zijn werkwijze is onderwerp geweest van verhitte debatten - niemand weet hoe het echt zit. Rabiaat Een van de hete hangijzers in het onderzoek naar de werk wijze van Vermeer is het ge bruik van de camera obscura, een hulpmiddel om de werke lijkheid nauwkeurig over te kunnen nemen op hun doek. Er zijn in het verleden kampen ge weest van Vermeerdeskundigen die zweren dat de schilder een camera obscura of andere appa raten moet hebben gebruikt. Een film als Tim's Vermeer brengt steekhoudende argu menten voor dat idee naar vo ren. Maar er zijn ook rabiate tegenstanders van deze opvat ting. Binnen de groep van vijf tien onderzoekers worden alle feiten op een rij gezet om te kij ken of Vermeer optische hulp middelen heeft gebruikt. Dat ligt volgens Pieter Roelofs, hoofd schilder- en beeldhouw kunst van het Rijksmuseum, wel voor de hand, maar over de Talitha woensdag 5 mei 2021 GO SERIE Netflix brengt volgend jaar een elfdelige documentaire serie uit over de bevrijding van Europa met en kele rollen voor bekende Neder landers. Elke af levering van Voices of Libe ration wordt be geleid door mensen die een familaire con nectie hebben met de Tweede Wereldoorlog. Een van hen is acteur Géza Weisz. Zijn grootvader stierf in concen tratiekamp Auschwitz. Ook Bella Hay en de Vlaming Bart Peeters doen aan de reeks mee. De regie is in handen van Koen Mortier, bekend van de film Ex Drum mer De serie neemt de kijker verder mee naar de grootste mili taire operaties uit de geschie denis als D-Day en de Slag om de Schelde. Over die laatste mijlpaal ver schijnt binnen kort ook een speelfilm in de bioscopen. MUZIEK Bevrijdingsdag wordt vandaag feestelijk afge sloten met het 5 mei-concert. Er zijn optre dens van onder anderen André van Duin en Claudia de Breij. Vanwege de coronamaat regelen treden de artiesten bin nen op, in de grote zaal van Carré. De NOS zendt het con cert live uit op NPO 1. Schilderijen van Vermeer onder de loep: welke details zien we al eeuwen over het hoofd? Kees Keijer 44 —Edwin Buijssen, hoofd collec tie en wetenschap Mauritshuis - Op tv zijn ze dol op 'eet- momentjes', concludeert Maarten van Rossem in de Varagids.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 28