Merknaam 'D-reizen' weer in eigen handen II Crypto-indexen komen naar handelsvloeren Wall Street ECONOMIE 17 AMSTERDAM Cryptomun- ten als bitcoin en ethereum krijgen meer toegang tot de traditionele handelsvloeren. S&P Dow Jones Indices maakte bekend nieuwe cryp- tocurrency-indexen te lance ren, waarmee de digitale mun ten naar de handelsvloeren van Wall Street worden ge bracht. Het plan voor een crypto-in- dex stamt uit december vorig jaar. Toen zei S&P Dow Jones dat zijn indexen meer dan 550 van de meest verhandelde munten wil omvatten. Vol gens het hoofd strategie van S&P Dow Jones Indices, Peter Roffman, zijn traditionele fi nanciële markten en digitale activa niet langer 'elkaar uit sluitende markten'. Bitcoin, de populairste digi tale munt, heeft de laatste maanden stevig aan waarde gewonnen. De digitale munt ether brak onlangs voor het eerste door de grens van 3000 dollar heen. De op één na grootste cryptomunt na bitcoin is momenteel zo'n drie keer meer waard als aan het begin van jaar. D-reizen, met 285 reisbureaus en ruim 1100 medewerkers een van de grootste reisorganisaties van Nederland, werd begin april fail liet verklaard. Door de coronacri sis kwam het reisbedrijf in finan ciële problemen. Ook de vertra ging van het voucherfonds leidde tot een onoverkomelijke situatie. De curatoren doen nog nader onderzoek naar de twee voorma lige directeuren. Zij zouden de merknaam van D-reizen vlak voor het faillissement van moe derbedrijf D-RT Groep naar hun privébedrijf hebben overgehe veld. Mogelijk hebben de eigena ren illegaal gehandeld, aldus de curatoren. Spoorloos Bovendien zouden er tientallen miljoenen euro's aan vooruitbe taalde vakanties spoorloos zijn bij D-reizen. Zo zou van tourope rator TUI circa 9 miljoen euro 'kwijt' zijn, zo berichtte De Tele graafvorige week. Ook kleinere reisbedrijven zouden de klos zijn. Dat geld zou onder meer ge bruikt zijn voor het aflossen van kredieten aan aandeelhouders, adviseurs, huur van panden en personeel. In hun verslag schrijven de cu ratoren uitgebreid onderzoek te doen naar de kort vóór het faillis sement doorgevoerde herstruc turering en naar alle geldstromen die bij de moedermaatschappij van D-reizen hebben plaatsge vonden, vanaf maart vorig jaar, toen de eerste vouchers wer den uitgegeven. De curatoren verwachten in de loop van deze week meer duide lijkheid te geven over een moge lijke doorstart. Er is veel belang stelling, meldde de curator eer der. Een van die potentiële ko pers, TUI, trok zich vorige week terug, omdat het bij nader inzien toch geen toegevoegde waarde zag in het reisbedrijf. Ook Prijsvrij Vakanties en Hillman Travel hadden zich gemeld. Hoe een doorstart uit pakt voor het personeel, is nog ongewis. ,,Dat zal afhankelijk zijn van welke partij het wordt en wat diens plannen zijn'', zei Marlies Possel van vakbond FNV eerder. gebruiken we nu voor On Track. Maar we doen het niet alleen. We werken samen met andere bedrijven en organisaties als Microsoft, Randstad en Unilever. Zij zorgen onder meer voor con tent en investeren ook in het platform. Want het is niet de bedoeling dat iemand hiervoor gaat betalen, On Track is gratis en Ronald Giphart geeft geen les hoe je een boek schrijft, maar op welke manieren je een boek kunt lézen voor iedereen toegankelijk. We zijn nu volop aan het ontwikke len en vanaf september gaan we live.'' ,,We hebben onder duizend per sonen een onderzoek gedaan, welke onderwerpen vinden ze interessant? Op welk vlak willen ze meer leren? Hieruit kwam naar voren dat een meerderheid meer wil weten op het gebied van persoonlijke carrière, de digitale wereld, maar ook koken en tuinieren zijn populair. We hebben uiteindelijk twaalf rubrieken gemaakt waarin deze onderwerpen zijn onder gebracht. Uit het onderzoek bleek ook dat het vinden van vacatures op dit platform ook gewenst is. Dus onderzoeken we of niet alleen de vacatures van onze bedrijven, maar ook die van onze partners op een over zichtelijke wijze in de app kun nen worden gezet.'' ,,Dat is divers. We hebben des kundigen die op het gebied van techniek, voeding, lifestyle of digitale vaardigheden afleverin gen zullen maken. Maar we wer ken ook samen met BN'ers zoals Katja Schuurman, Typhoon en Ronald Giphart. Zij willen vooral inspirerende tracks ma ken, dus verwacht bij Katja geen form veilig is. We testen de tracks uitgebreid bij onze mede werkers en die van onze part ners. Los van het logistieke en technische verhaal: de presenta ties moeten wel een bepaalde diepgang hebben, de bedoeling is echt dat je er wat van opsteekt. De tracks duren gemiddeld een kwartier, maar zijn wel verdeeld over meerdere afleveringen. En het is de bedoeling dat er continu nieuwe inhoud wordt aangeleverd. Voor mij is het een succes als het een structureel iets wordt, dus absoluut geen eendagsvlieg." ,,Er zullen altijd sceptici zijn. Maar wij vinden het belangrijk een Europees platform te bou wen waar mensen inspiratie vinden en waarmee we impact hebben. Dat is onze insteek. Prijzen zijn ook erg belangrijk, maar dat is een ander onder werp." Retailers als Hema en ook Blokker kenden zware tijden en hadden kritiek op hoe jullie dochterbedrijf Albert Heijn zich opstelde met bijvoorbeeld de verkoop van non-food- artikelen. Is de relatie slechter geworden door de crisis? ,,Nee hoor, we zijn on speaking terms. We kennen elkaar ook door en door. Tjeerd Jegen, ceo van Hema, komt bij ons van daan. Die weet ook dat Albert Heijn bij wijze van spreken al honderd jaar ook non-food verkoopt. Natuurlijk hebben we meteen met elkaar gesproken toen hij via LinkedIn een boos berichtje plaatste over onze bo nusactie met handdoeken. We hebben met hem meegedacht hoe we dat konden indammen, ik begreep zijn sentiment ook. Aan de andere kant: als straks weer alles open is, gaat iedereen weer los. Zie het als een soort safetycar die nu voor ons rijdt, zoals in de Formule 1. Als die car weg is, gaan de Blokkers en Hema's van deze wereld volop actievoeren met producten die ook in de supermarkten worden verkocht.'' acteerles maar hoe ontwikkel je je zelfvertrouwen. En bij Giphart geen les over hoe je een boek schrijft, maar op welke manieren je juist een boek kunt lézen. De komende weken zullen er onge twijfeld nog meer namen bijko men, het is een grote proeftuin.'' ,,Ik heb geen vergelijkingsmate riaal, dus in die zin is het span nend wat we gaan doen. Ook gooien we onze deuren open, het zal voor iedereen zichtbaar zijn. Daarbij gaan we natuurlijk niet over één nacht ijs. Onze it-afdeling kijkt mee of het plat- woensdag 5 mei 2021 GO Start van de Hamsterweken bij Albert Heijn. foto gerald van daalen Het failliete D-reizen maakt kans op een doorstart. foto hh De merknaam 'D-reizen' is weer in handen van het failliete D-reizen. Dat melden de cura toren in hun eerste faillisse- mentsverslag. Over een even tuele doorstart verwachten ze later deze week duidelijkheid te kunnen geven. Natasja de Groot Hoofddorp IÉ Bij D-Reizen zou 9 miljoen euro van TUI kwijt zijn. Wat kunnen we precies verwachten? Wie gaan deze masterclasses verzorgen? Sommigen zullen zeggen: 'Maak de boodschappen liever wat goedkoper. Daar heb ik meer aan dan aan deze app.' Typhoon, Katja Schuurman en Ronald Giphart maken masterclasses voor On Track, het educatieve platform van Ahold Delhaize. FOTO'S ANP, BRUNOPRESS Wat als het niet aanslaat? Bent u niet bang voor imago schade?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 17