Rentree Evenepoel in de Giro Kijker raakt spoor bijster, ditmaal door zogeheten 'track limits' 30 25 Max Verstappen verloor afgelopen weekeinde in Portugal een poleposition en een bonuspunt voor de snelste raceronde door zogeheten track limits. Rond die regel heerst verwarring en onbegrip. Vijf vragen en antwoorden. Zijn ploeg Deceuninck-Quick- Step heeft het 21-jarige toptalent opgenomen in de ploeg voor de Giro, die op 8 mei begint met een korte tijdrit in Turijn. Evenepoel is hersteld van de verwondingen die hij opliep door zijn zware val in de Ronde van Lombardije vorig jaar au gustus. Bij die crash, waarin hij in een afdaling over een muurtje het ravijn in viel, liep hij onder meer een bekkenbreuk en een kneuzing aan zijn rechterlong op. Voorafgaand aan de Itali aanse klassieker had de Belg alle vier de etappekoersen die hij in 2020 reed op zijn naam geschre ven. ,,Ik ben heel blij dat ik weer kan koersen'', aldus Evenepoel. ,,Ik heb hard gewerkt om klaar te zijn voor mijn eerste grote ronde. Aangezien het zo lang ge leden is dat ik een koers heb ge reden, is het afwachten hoe mijn lichaam erop zal reageren.'' Taco van der Hoorn en Wesley Kreder maken evenals hun ploeg Intermarché-Wanty-Go- bert hun debuut in de komende Giro. KEUKEN KAMPIOEN DIVISIE "Z" Uitslagen Programma Stand g Simpel gezegd: de witte lijnen aan beide kanten van de baan die het circuit markeren. Zoals op de A2, om de rijbaan te scheiden van de vluchtstrook. In de basis, zo luidt het reglement, moeten coureurs al tijd hun uiterste best doen om óp de baan blijven. Twee wielen over de witte lijn mag, bijvoorbeeld om over de kerbstones te rijden. Met vier banden buiten de witte lijnen is niet de bedoeling. Om een bocht af te snijden bijvoor beeld. Maar ook bij het uitkomen van een bocht kan het voordeel op leveren. Je zou denken: wie daar 'wijd' gaat, maakt alleen maar meer meters. Maar door niet te hoeven remmen of de bandenwrijving te beperken door minder scherp te sturen, is het soms toch voordelig. Max is een racezege, een poleposition en een snelste ronde afgenomen. Hopelijk is het nu klaar Daarom wordt op veel circuits op een aantal plekken gehandhaafd. Met sensoren en camera's en kij kend naar (sector)tijden wordt ge- monitord wie profijt heeft van het verlaten van de baan. Max Verstappen klokte op zaterdag in de kwalificatie eigenlijk de snel ste ronde: poleposition. Maar de tijd werd hem afgenomen voor het ver laten van de baan bij bocht 4. Want in principe wordt bij elke over schrijding van de track limits de ron detijd geschrapt. Ook al had Ver stappen hier in dit geval geen (tijd)voordeel. Een dag later leek hij op verse banden met succes de rapste race ronde te rijden, goed voor een bo- nuspunt in het wereldkampioen schap. Maar bij het uitkomen van bocht 14 was hij buiten de lijnen gekomen. Pas bij drie van deze fou ten in de race wordt de wedstrijd leiding ingeseind, maar de ronde tijd vervalt altijd. Weg bonuspunt, dus. Tot ergernis van Red Bull-top- man Helmut Marko. ,,Max is nu een racezege, poleposition en snelste ronde afgenomen. Hopelijk is het nu klaar.'' Marko doelde met de zege op de GP van Bahrein, waar Verstappen bij het inhalen van Le wis Hamilton in het slot van de race buiten de baan was gegaan en op advies van zijn team direct de lei dende positie - en daarmee de po tentiële winst - teruggaf aan de Brit. Ook de coureurs hebben de af gelopen jaren bijna allemaal ge klaagd over de track limits. Zo was Verstappen zondag niet op de hoogte van de regel rond bocht 14, die ook pas zaterdag was toege voegd. Deels omdat teams en coureurs zijn overgeleverd aan de interpretatie van de stewards, optredend als een soort VAR. Een inhaalactie buiten de baan, zoals Verstappen bij Ha milton in Bahrein, is helder: voor deel halen uit het verlaten van het circuit is strafbaar. Maar wat bleek: Hamilton was op datzelfde punt liefst 29 keer buiten de baan gegaan in de race. Weliswaar niet verwik keld in een duel, maar hij had er wel elke keer een beetje voor deel van. De FIA had coureurs laten weten in die be wuste bocht op zon dag niet te monito ren, in die zin deed Hamilton niets onwet tigs. Maar hal verwege de race verander den de stewards de regel en werd ook Hamilton verteld L- dat hij op zijn tellen moest passen. En werd later dus tegen Verstappen wel op getreden. Zo zijn er veel meer voorbeelden van niet of halfslachtig handelen van de FIA. Met een elastieken re- gelboek dat per racedag kan veran deren en richting de televisiekijker slecht wordt gecommuniceerd, is de gemiddelde volger het spoor bijster. Vaak gehoord: leg grindbak ken naast het asfalt. Geen coureur die dan peinst om over de lijn te gaan, want dat wordt afgestraft: fors tijdverlies en een auto vol steentjes is nog een gunstig scenario. Het probleem met grindbakken is dat er ook zware crashes kunnen ont staan, als een auto over de steentjes gaat stuiteren en over de kop slaat bijvoorbeeld. Veiligheid is deze eeuw topprioriteit geworden voor de Formule 1. Een ander aspect: veel circuits worden het hele jaar door gebruikt, bijvoorbeeld door recre anten. Voor hen is een uitloop- strook van asfalt wel zo veilig. Een ander alternatief: maak de regel echt zwart-wit. Schaf de track limits helemaal af, of logischer: bestraf élke overtreding. In dat laatste geval moet uiter aard rekening worden gehou den met situaties waarbij coureurs van de baan worden gedrukt, of door problemen over de lijnen gaan. Want zolang het gebied bui ten de baan net zo grijs is als het asfalt zelf, houden we deze discussie elke grand prix. dinsdag 4 mei 2021 PC ROTTERDAM De Belg Remco Evenepoel maakt in de ko mende Ronde van Italië zijn rentree in het wielerpeloton. SPEELRONDE NEC - NAC 0- 2 Jong PSV - TOP Oss x- x Vrijdag 20.00 uur 20.00 uur 20.00 uur 20.00 uur 20.00 uur 20.00 uur 20.00 uur 20.00 uur 20.00 uur 20.00 uur FC Dordrecht - Cambuur Go Ahead Eagles - NEC NAC - MVV Roda JC - FC Eindhoven FC Den Bosch - Telstar Helmond Sport - TOP Oss Jong Ajax - De Graafschap Jong Utrecht - Almere City Jong PSV - FC Volendam Jong AZ - Excelsior gespeeld w v pt (v-t) 1 Cambuur 36 27 5 4 86 105-34 2 Graafschap 36 23 6 7 75 66-46 3 Go Ahead Eagles36 21 8 7 71 59-24 4 Almere 36 21 8 7 71 71-46 5 NAC 36 21 7 8 70 71-38 6 NEC 36 19 6 11 63 65-42 7 FC Volendam 36 17 9 10 60 76-51 8 RodaJC 36 14 12 10 54 65-58 9 Excelsior 36 14 6 16 48 64-63 10 Helmond Sport 36 11 10 15 43 50-67 11 TOP Oss 36 12 7 17 43 37-56 12 MVV 36 12 7 17 43 47-69 13 Telstar 36 10 11 15 41 55-55 14 Jong PSV 36 10 9 17 39 53-63 15 FC Eindhoven 36 10 9 17 39 47-58 16 Jong Ajax 36 9 9 18 36 52-69 17 Jong AZ 36 10 5 21 35 53-89 18 Jong Utrecht 36 11 1 24 34 50-72 19 FC Den Bosch 36 7 8 21 29 54-81 20 FC Dordrecht 36 8 3 25 27 35-94 zeker van plaats In de play-offs promotie VAR in F1 doet ook aan interpretatie Rik Spekenbrink Rotterdam IWat zijn track limits? 2 Waarom zou je als coureur überhaupt buiten de lijnen gaan? - Helmut Marko (topman RB) 3 Wat gebeurde er in Portu gal? 4 Regels zijn regels, vanwaar de onvrede? 5 Wat zijn de alternatieven? Verstappen achtervolgt Hamilton, die nog net binnen de witte lijn blijft. FOTO REUTERS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 25