Rentree
Evenepoel
in de Giro
Kijker raakt spoor bijster, ditmaal door zogeheten 'track limits'
30
25
Max Verstappen verloor afgelopen weekeinde in
Portugal een poleposition en een bonuspunt voor de
snelste raceronde door zogeheten track limits. Rond die regel
heerst verwarring en onbegrip. Vijf vragen en antwoorden.
Zijn ploeg Deceuninck-Quick-
Step heeft het 21-jarige toptalent
opgenomen in de ploeg voor de
Giro, die op 8 mei begint met
een korte tijdrit in Turijn.
Evenepoel is hersteld van de
verwondingen die hij opliep
door zijn zware val in de Ronde
van Lombardije vorig jaar au
gustus. Bij die crash, waarin hij
in een afdaling over een muurtje
het ravijn in viel, liep hij onder
meer een bekkenbreuk en een
kneuzing aan zijn rechterlong
op. Voorafgaand aan de Itali
aanse klassieker had de Belg alle
vier de etappekoersen die hij in
2020 reed op zijn naam geschre
ven.
,,Ik ben heel blij dat ik weer
kan koersen'', aldus Evenepoel.
,,Ik heb hard gewerkt om klaar te
zijn voor mijn eerste grote
ronde. Aangezien het zo lang ge
leden is dat ik een koers heb ge
reden, is het afwachten hoe mijn
lichaam erop zal reageren.''
Taco van der Hoorn en Wesley
Kreder maken evenals hun
ploeg Intermarché-Wanty-Go-
bert hun debuut in de komende
Giro.
KEUKEN KAMPIOEN
DIVISIE "Z"
Uitslagen
Programma
Stand
g
Simpel gezegd: de witte lijnen
aan beide kanten van de baan die
het circuit markeren. Zoals op de
A2, om de rijbaan te scheiden van
de vluchtstrook. In de basis, zo luidt
het reglement, moeten coureurs al
tijd hun uiterste best doen om óp
de baan blijven. Twee wielen over
de witte lijn mag, bijvoorbeeld om
over de kerbstones te rijden. Met
vier banden buiten de witte lijnen
is niet de bedoeling.
Om een bocht af te snijden bijvoor
beeld. Maar ook bij het uitkomen
van een bocht kan het voordeel op
leveren. Je zou denken: wie daar
'wijd' gaat, maakt alleen maar meer
meters. Maar door niet te hoeven
remmen of de bandenwrijving te
beperken door minder scherp te
sturen, is het soms toch voordelig.
Max is een racezege,
een poleposition en
een snelste ronde
afgenomen. Hopelijk
is het nu klaar
Daarom wordt op veel circuits op
een aantal plekken gehandhaafd.
Met sensoren en camera's en kij
kend naar (sector)tijden wordt ge-
monitord wie profijt heeft van het
verlaten van de baan.
Max Verstappen klokte op zaterdag
in de kwalificatie eigenlijk de snel
ste ronde: poleposition. Maar de tijd
werd hem afgenomen voor het ver
laten van de baan bij bocht 4. Want
in principe wordt bij elke over
schrijding van de track limits de ron
detijd geschrapt. Ook al had Ver
stappen hier in dit geval geen
(tijd)voordeel.
Een dag later leek hij op verse
banden met succes de rapste race
ronde te rijden, goed voor een bo-
nuspunt in het wereldkampioen
schap. Maar bij het uitkomen van
bocht 14 was hij buiten de lijnen
gekomen. Pas bij drie van deze fou
ten in de race wordt de wedstrijd
leiding ingeseind, maar de ronde
tijd vervalt altijd. Weg bonuspunt,
dus.
Tot ergernis van Red Bull-top-
man Helmut Marko. ,,Max is nu een
racezege, poleposition en snelste
ronde afgenomen. Hopelijk is het
nu klaar.'' Marko doelde met de
zege op de GP van Bahrein, waar
Verstappen bij het inhalen van Le
wis Hamilton in het slot van de race
buiten de baan was gegaan en op
advies van zijn team direct de lei
dende positie - en daarmee de po
tentiële winst - teruggaf aan de
Brit. Ook de coureurs hebben de af
gelopen jaren bijna allemaal ge
klaagd over de track limits. Zo was
Verstappen zondag niet op de
hoogte van de regel rond bocht 14,
die ook pas zaterdag was toege
voegd.
Deels omdat teams en coureurs zijn
overgeleverd aan de interpretatie
van de stewards, optredend als een
soort VAR. Een inhaalactie buiten
de baan, zoals Verstappen bij Ha
milton in Bahrein, is helder: voor
deel halen uit het verlaten van het
circuit is strafbaar. Maar wat bleek:
Hamilton was op datzelfde punt
liefst 29 keer buiten de baan gegaan
in de race. Weliswaar niet verwik
keld in een duel, maar hij had er
wel elke keer een beetje voor
deel van.
De FIA had coureurs
laten weten in die be
wuste bocht op zon
dag niet te monito
ren, in die zin
deed Hamilton
niets onwet
tigs. Maar hal
verwege de
race verander
den de stewards
de regel en
werd ook
Hamilton
verteld L-
dat hij op
zijn tellen moest passen. En werd
later dus tegen Verstappen wel op
getreden.
Zo zijn er veel meer voorbeelden
van niet of halfslachtig handelen
van de FIA. Met een elastieken re-
gelboek dat per racedag kan veran
deren en richting de televisiekijker
slecht wordt gecommuniceerd, is
de gemiddelde volger het spoor
bijster.
Vaak gehoord: leg grindbak
ken naast het asfalt. Geen coureur
die dan peinst om over de lijn te
gaan, want dat wordt afgestraft: fors
tijdverlies en een auto vol steentjes
is nog een gunstig scenario. Het
probleem met grindbakken is dat er
ook zware crashes kunnen ont
staan, als een auto over de steentjes
gaat stuiteren en over de kop slaat
bijvoorbeeld. Veiligheid is deze
eeuw topprioriteit geworden voor
de Formule 1. Een ander aspect: veel
circuits worden het hele jaar door
gebruikt, bijvoorbeeld door recre
anten. Voor hen is een uitloop-
strook van asfalt wel zo veilig.
Een ander alternatief: maak de
regel echt zwart-wit. Schaf de track
limits helemaal af, of logischer:
bestraf élke overtreding. In
dat laatste geval moet uiter
aard rekening worden gehou
den met situaties waarbij
coureurs van de baan
worden gedrukt, of
door problemen
over de lijnen
gaan.
Want zolang
het gebied bui
ten de baan net
zo grijs is als
het asfalt zelf,
houden we deze
discussie elke grand
prix.
dinsdag 4 mei 2021
PC
ROTTERDAM De Belg Remco
Evenepoel maakt in de ko
mende Ronde van Italië zijn
rentree in het wielerpeloton.
SPEELRONDE
NEC - NAC
0- 2
Jong PSV - TOP Oss
x- x
Vrijdag
20.00 uur
20.00 uur
20.00 uur
20.00 uur
20.00 uur
20.00 uur
20.00 uur
20.00 uur
20.00 uur
20.00 uur
FC Dordrecht - Cambuur
Go Ahead Eagles - NEC
NAC - MVV
Roda JC - FC Eindhoven
FC Den Bosch - Telstar
Helmond Sport - TOP Oss
Jong Ajax - De Graafschap
Jong Utrecht - Almere City
Jong PSV - FC Volendam
Jong AZ - Excelsior
gespeeld
w
v
pt
(v-t)
1 Cambuur
36
27
5
4
86
105-34
2 Graafschap
36
23
6
7
75
66-46
3 Go Ahead Eagles36
21
8
7
71
59-24
4 Almere
36
21
8
7
71
71-46
5 NAC
36
21
7
8
70
71-38
6 NEC
36
19
6
11
63
65-42
7 FC Volendam
36
17
9
10
60
76-51
8 RodaJC
36
14
12
10
54
65-58
9 Excelsior
36
14
6
16
48
64-63
10 Helmond Sport
36
11
10
15
43
50-67
11 TOP Oss
36
12
7
17
43
37-56
12 MVV
36
12
7
17
43
47-69
13 Telstar
36
10
11
15
41
55-55
14 Jong PSV
36
10
9
17
39
53-63
15 FC Eindhoven
36
10
9
17
39
47-58
16 Jong Ajax
36
9
9
18
36
52-69
17 Jong AZ
36
10
5
21
35
53-89
18 Jong Utrecht
36
11
1
24
34
50-72
19 FC Den Bosch
36
7
8
21
29
54-81
20 FC Dordrecht
36
8
3
25
27
35-94
zeker van plaats In de play-offs
promotie
VAR in F1 doet ook
aan interpretatie
Rik Spekenbrink
Rotterdam
IWat zijn track limits?
2 Waarom zou je als coureur
überhaupt buiten de lijnen
gaan?
- Helmut Marko (topman RB)
3 Wat gebeurde er in Portu
gal?
4 Regels zijn regels, vanwaar
de onvrede?
5 Wat zijn de alternatieven?
Verstappen
achtervolgt
Hamilton, die
nog net binnen
de witte lijn blijft.
FOTO REUTERS