18 ECONOMIE Met de lancering van Crocs met plateauzolen en zelfs een knalroze stiletto, hielp modemerk Balenciaga een paar jaar geleden flink mee aan de comeback van de rubberen klomp. Maar vooral de huidige coronapandemie maakt het comfortabele schoeisel populairder dan ooit. Uitglijden kan niet et bedrijf achter Crocs heeft een recordkwartaal achter de rug en zette tijdens de eerste drie maanden van dit jaar 381 miljoen euro om. Dat is 64 procent meer dan de 233 miljoen euro van vorig jaar. De winst steeg navenant: van 9,1 miljoen naar 81,4 miljoen euro. Voor het volledige boekjaar verwacht het bedrijf een omzetgroei van 40 tot 50 procent. Sleutel tot het succes van het merk dat tijdens de kredietcrisis in 2008 meer dood dan levend was, is met name het vele thuiswerken. Veel thuiswerkers zullen nog versteld staan hoeveel collega's 's morgens op Crocs aanschuiven tijdens de digitale vergadering. Ze zitten comfortabel, je glijdt niet uit door de antisliplaag, ze lijken onverslijtbaar, zijn niet duur en - ook niet onbelangrijk - je krijgt niet snel zweetvoeten. Kortom, ide aal voor zowel binnen als buiten. Regenbogen Toch zijn er weinig merken die zulke uiteenlopende reacties uitlokken als Crocs. Waar de één ze spuuglelijk vindt en nog niet dood gevonden wil worden met een paar comfy plastic klompen aan zijn of haar voeten (deze conclusie trok onder meer Vic toria Beckham op haar Instagram Stories toen ze een paar lila Crocs kreeg van Justin Bieber), vindt de an der ze juist grappig én zelfs hip. VISSERS Dat merken ze ook in de Crocs Store in Rotterdam. ,,Het gaat hard met de verkoop. Zowel onder kinderen als volwassenen, Crocs zijn niet gebon den aan een bepaalde leeftijd. Vooral de zogeheten Jibbitz (een soort speldjes die in de gaten van de klom pen passen, red.) doen het goed. Daarmee maak je je Crocs persoon lijk en dat vinden klanten leuk. Hou je van pizza? Dan kun je een Jibbitz in de vorm van een stuk pizza kopen. Net als regenbogen, uni corns en tientallen andere varianten", aldus de winkelme dewerker. Ze heeft ook mindere tijden meegemaakt. Na de opkomst van Crocs vanaf 2002, ging het in 2008 snel bergafwaarts met het merk. De al gemene tendens was datje het eigen lijk niet langer kon maken om in het openbaar met de lompe plastic schoenen rond te lopen. De krediet crisis deed de rest. Crocs leed tiental len miljoenen verlies en ontsloeg in 2008 tweeduizend werknemers. Toch herpakte het bedrijf zich, on der meer door nog steviger te sane ren én door samen te werken met de mode-industrie, influencers en be roemdheden als Justin Bieber, Ariane Grande en Pharrell. Tijdens de uitrei king van de Oscars, vorige week, liep muzikant Questlove over de rode lo per in gouden Crocs. Voor het Ameri kaanse bedrijf ongetwijfeld een hoogtepunt, deze promotie van cam ping- en ziekenhuisschoeisel naar een evenement waar de outfits van de gasten (bijna) net zo belangrijk zijn als de films. En er waren meer successen. Zo als de deal met de Schotse ontwerper Christopher Kane en niet te vergeten het van oorsprong Spaanse modehuis Balenciaga. De 600 euro kostende Ba- lenciaga-crocs met plateauzolen wa ren in een mum van tijd uitver kocht. Het was de opmaat naar het model met ver hoogde zolen. „Vooral jongeren en millennials kopen deze vari ant", meldt de verkooper van de Crocs Store. Maar volgens haar blijven de klassieke klompmodellen toch de grootste troef. „Stiekem vinden we ze verschrikkelijk, maar ondertus sen heeft bijna iedereen een paar Crocs in huis." Dat de zaken ook in Europa goed gaan, blijkt uit de opening van een groot distributiecentrum in Dor drecht, afgelopen maart. Het ge bouw heeft een grootte van 35.000 vierkante meter en be dient de Europese markt. Het pand wordt gebruikt voor de opslag voor de web winkels en fysieke fi lialen, maar ook voor de afhandeling van retourzendingen. Het gebouw is drie keer zo groot als het vorige centrum in het Botlek gebied en dat betekent dat er ruimte is voor de nodige groei. Toch zal de omzetpiek op een gegeven moment afvlak ken, verwacht mode-expert Marjolein Stor- mezand. „De trend van de laatste jaren is 'hoe lomper hoe beter', maar het is niet voor niets een trend. Het wordt een keer minder, ook voor Crocs. Zeker als het massaal thuis werken straks verleden tijd is.'' Daarnaast ziet ze de verschijning van Crocs tijdens de Oscaruitreiking mogelijk als kantelpunt. ,,Zeker een moment voor dit schoenenmerk, maar het kan ook zo zijn dat de trendsetters in de modewereld I nu afstand gaan nemen en Crocs laten vallen. Eerst was het een manier om anders te zijn en viel je op met ge- pimpte Crocs. Maar als er zo veel aandacht komt, is het vaak snel klaar met het hippe karakter." Toch denkt Stormezand dat het merk inmiddels wel tegen een stootje kan. „Dat hebben ze eerder laten zien. En vergeet niet dat Crocs een grote groep klan ten heeft die de schoenen draagt vanwege het comfort. Die verlies je niet zo snel.'' 1 dinsdag 4 mei 2021 GO Sanne Schelfaut Rotterdam BROOMFIELD Het Amerikaanse be drijf Crocs werd in 2002 opgericht door drie vrien den. Ze introdu ceerden hun aller eerste model 'Beach' in dat jaar tijdens een boten- show in de VS. De drie gingen graag vissen, maar kon den hiervoor nooit comfortabele schoenen vinden. De antislipzolen van Crocs zorgden voor meer grip wanneer je in een bootje stapt; de perfecte oplossing voor het probleem. Het eerste model zorgde toen al voor zeer uiteenlopende reacties. Inmiddels zijn er meer dan 250 modellen in omloop, van klom pen tot slippers, laarzen, sandalen en sneakers. Questlove (onder) arriveert op gouden Crocs op het Oscargala. De klomp is er in vele uitvoeringen. FOTO'S REUTERS EN GETTY IMAGES

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 18