100 km/u op Philipsdam duurder dan 80
Goese Kelvin
(28) grijpt
naast de titel
Mooiste man
4
VLEKKEN REDDER IN NOOD
Help! Een glas
rode wijn over het
tapijt. Of junior door
de bocht met z'n
smurfenijs op de
nieuwe bank. Geen
nood. Dan bel je De
Stofdokter. ,,Hoe
viezer hoe beter."
Als jonge vader met
twee kleine kinderen
weet Quinten
Schnitzler (27) uit het
Schouwse Seroos
kerke ook dat een ongeluk in een
klein hoekje zit. In zijn riante stof
fen hoekbank waren her en der
wat vlekken ontstaan. ,,Die bank is
amper vier jaar oud. Dan is het wel
zonde om, puur omdat die vies is
geworden, al een nieuwe te kopen.
Dus ben ik gaan zoeken naar een
schoonmaakbedrijf."
Schnitzler kwam na twee bedrij
ven in Middelburg ('de één zag het
niet zitten, de ander was te veel te
duur') uit bij een autocleaner in
Roosendaal. ,,Die is anderhalf uur
bezig geweest. Toen ik hem zo be
zig zag, dacht ik: dat kan ik toch
ook? Ik heb zo'n apparaat gekocht
via internet en ben hier en daar
gratis wat banken gaan schoonma
ken om te oefenen. Dat ging goed
en zo is het balletje eigenlijk gaan
rollen. Ik merk nu wel dat het flink
op gang begint te komen. Ik zit al
tot eind juni volgepland."
Voorlopig stapt Schnitzler alleen
twee avonden in de week en op za-
terdag in het pak van de superheld.
Overdag is hij gewoon automon
teur bij een garage in Hellevoet-
sluis. ,,Het is heel dankbaar werk.
Je blaast zo'n bank een tweede le
ven in. Je ziet altijd blije gezich
ten." In principe kan hij alles aan
wat van van stof is. ,,Dus ook auto-
en eetkamerstoelen of een wand-
bekleding. Matrassen kan ook. Hoe
viezer hoe beter. Ik vind het zelf
gewoon heel leuk als ik merk dat
het werkt en opknapt. Ik gebruik
een doorzichtig mondstukje, zo
kan je goed zien wat er allemaal
aan viezigheid uit komt", lacht de
Stofdokter. ,,Dan heb je écht eer
van je werk."
De truc zit in het 'diepreinigen',
legt Schnitzler uit, met een sproei-
extractiemachine. ,,In combinatie
met een reinigingsmiddel zorgt
dat ervoor dat het vuil naar boven
komt. Bijna alle vlekken krijg ik er
zo uit. Behalve verfstoffen, die
Toen ik hem zo bezig
zag, dacht ik: dat kan
ik toch ook?
hechten zich vast. Net als nagellak
en sommige stiften." Voor banken
geldt wél: de eerste tien uur niet op
zitten, zegt de Stofdokter. ,,Het
meeste vocht haal ik er natuurlijk
gelijk met het reinigen weer uit.
Dan is het zitvlak aan de opper
vlakte wel droog, maar vanbinnen
is het nog nat. Dat verdampt ge
woon in de uren daarna. Ga je daar
te snel op zitten, dan kan je krin
gen krijgen."
Nu doen vooral particulieren
een beroep op de Stofdokter, maar
hij heeft ook laten zien dat hij
vlekkenproblemen in zorginstel
lingen de baas kan. Pas nog kreeg
hij een 'spoedje' bij iemand die
was gevallen, waardoor op de
vloerbedekking een bloedspoor
lag. ,,Daar zie je nu niks meer van.
Ik wil proberen zorginstellingen
en hotels als basis te krijgen. En
dan verder particuliere opdrach
ten. Maar dat blijf ik wel naast mijn
baan als automonteur doen." De
portretfoto van zijn drie jaar oude
dochtertje en zoontje van negen
maanden aan de muur, zegt
waarom. ,,Dat biedt zekerheid. Dit
is extra."
Inmiddels stromen de aanvra
gen voor modellenwerk bij de
Goesenaar binnen. De 'Mooiste
man van Nederland' verkiezing
heeft Kelvin Doene letterlijk 'in
the picture' gezet. ,,Jammer dat
ik naast de titel heb gegrepen,
maar het traject was een gewel
dige ervaring."
De verkiezing, die alleen via
internet werd
uitgezon
den, ver
liep van-
I wege de
corona
maatrege
len zonder
publiek. De 44
deelnemers presenteerden zich
in smoking en zwembroek. Na
een paar rondes bleven er nog
tien kandidaten over die naar de
finale gingen. Zover schopte de
Goesenaar het niet.
Enige Zeeuw
Wel was hij de enige Zeeuw die
deelnam aan de landelijke ver
kiezing 'Mooiste man van Ne
derland'. Meedoen aan een mis-
terverkiezing stond niet op zijn
planning, maar hij werd een jaar
geleden via social media gescout.
Na enig twijfelen besloot hij om
mee te doen.
Doene, die werkzaam is bij de
aftersales van Jaguar-Landrover,
kwam vorig jaar al fluitend door
de casting, de voorrondes van de
verkiezing. Daar deden toen 125
jonge mannen aan mee. Win
naar Tjardo Vollema mag mee
doen aan de verkiezing 'Man of
the World'.
Niet alleen de schatkist van de pro
vincie en de verkeersveiligheid heb
ben baat bij verlaging van de snel
heid. Ook de natuur rond de dam
profiteert ervan doordat auto's min
der stikstof uitstoten.
Provinciale weg N257 over de dam
tussen Sint Philipsland en de Gre-
velingendam is toe aan een gron
dige opknapbeurt. In het asfalt zit
ten scheuren en delen van het weg
dek zijn verzakt. De weg is er zo
slecht aan toe dat een deel van de
fundering aan vervanging toe is. Dat
was aanleiding om na te gaan of de
in 1988 geopende route over de Phi-
lipsdam nog aan de hedendaagse
veiligheidseisen voldoet.
Niet veilig genoeg
Nee dus, is de conclusie van het da
gelijks provinciebestuur. Handha
ving van de 100 km per uur zonder
de inrichting van de weg aan te pas
sen kan niet volgens Gedeputeerde
Staten. Het groot onderhoud niet
aangrijpen om óf de snelheid te ver
lagen óf de weg anders in te richten
is 'bestuurlijk en juridisch niet te
verantwoorden'. Er is immers
sprake van een 'reëel veiligheidsri
sico', ofwel de weg is niet veilig ge
noeg om er met 100 per uur over
heen te rijden.
Vorig jaar zei gedeputeerde Harry
van der Maas dat wat hem betreft de
keuze op 80 valt. Na bezwaren van
de gemeente Tholen en vragen in
Provinciale Staten werden drie va
rianten nader bekeken: een 80 km-
weg met voor elke rijrichting één
rijstrook gescheiden door een streep
op de weg. Zo is de weg nu inge
richt. Varianten zijn een 80 km- of
100-weg met één rijstrook per rich
ting gescheiden door een midden
berm. Bij een 100 km-weg is een
bredere rij- en uitwijkstrook nodig.
De weg simpelweg opknappen,
een rotonde aanleggen en aanpas-
sen van de fietsoversteek kost 2,8
miljoen euro. De weg voldoet dan
aan de minimale eisen voor een 80
km-weg. De duurdere, maar ook
veiliger 80 km-variant (bredere weg
met middenberm) kost 9,6 miljoen
euro. Het inrichten van de weg vol
gens hedendaagse minimumeisen
voor een 100 km-weg zou een in-
Het is vooral
gevoelswaarde
waardoor men een
verlaging van de
maximumsnelheid
negatief zal beleven
vestering vergen van 14,2 miljoen
euro.
Overigens kan niet over de hele
weg 100 per uur worden gereden.
Bij het sluizencomplex en kruisin
gen is de maximumsnelheid 70. Het
verschil in reistijd tussen maximaal
80 of 100 is maximaal anderhalve
minuut, schrijft de werkgroep die
de drie varianten heeft bekeken. Als
de brug over de Krammersluis om
hooggaat, sta je al minimaal een
kwartier te wachten. Dat effect is
vele malen groter dan wat langza
mer rijden. Het nadeel van het ver
lagen van de snelheid naar 80 km
per uur zit vooral tussen de oren,
stelt de werkgroep: ,,Het is vooral
gevoelswaarde waardoor men een
verlaging van de maximumsnel
heid negatief zal beleven."
maandag 3 mei 2021
BE
Stofdokter schiet te hulp:
'Hoe viezer hoe beter'
Marcel Modde
Serooskerke
Stofdokter Quinten Schnitzler schrikt niet van vieze banken of smoezelige tapijten. foto katja van noort
- Stofdokter Quinten Schnitzler
De 28-jarige Kelvin Doene
(foto) uit Goes greep zater
dagavond in Amsterdam
naast de titel 'Mooiste man
van Nederland'. Die ging naar
Tjardo Vollema (21) uit Put
ten. In totaal deden er 44
deelnemers aan de verkiezing
mee.
Timo van de Kasteele
Goes
Behoud van de weg over Philips
dam als 100 km-weg is 10,6 mil
joen euro duurder dan verlaging
van de maximumsnelheid naar
80 km per uur. Zonder kostbare
aanpassingen is het handhaven
van maximaal 100 per uur on
verantwoord, stelt het dagelijks
provinciebestuur.
Theo Giele
Middelburg
-Werkgroep