100 km/u op Philipsdam duurder dan 80 Goese Kelvin (28) grijpt naast de titel Mooiste man 4 VLEKKEN REDDER IN NOOD Help! Een glas rode wijn over het tapijt. Of junior door de bocht met z'n smurfenijs op de nieuwe bank. Geen nood. Dan bel je De Stofdokter. ,,Hoe viezer hoe beter." Als jonge vader met twee kleine kinderen weet Quinten Schnitzler (27) uit het Schouwse Seroos kerke ook dat een ongeluk in een klein hoekje zit. In zijn riante stof fen hoekbank waren her en der wat vlekken ontstaan. ,,Die bank is amper vier jaar oud. Dan is het wel zonde om, puur omdat die vies is geworden, al een nieuwe te kopen. Dus ben ik gaan zoeken naar een schoonmaakbedrijf." Schnitzler kwam na twee bedrij ven in Middelburg ('de één zag het niet zitten, de ander was te veel te duur') uit bij een autocleaner in Roosendaal. ,,Die is anderhalf uur bezig geweest. Toen ik hem zo be zig zag, dacht ik: dat kan ik toch ook? Ik heb zo'n apparaat gekocht via internet en ben hier en daar gratis wat banken gaan schoonma ken om te oefenen. Dat ging goed en zo is het balletje eigenlijk gaan rollen. Ik merk nu wel dat het flink op gang begint te komen. Ik zit al tot eind juni volgepland." Voorlopig stapt Schnitzler alleen twee avonden in de week en op za- terdag in het pak van de superheld. Overdag is hij gewoon automon teur bij een garage in Hellevoet- sluis. ,,Het is heel dankbaar werk. Je blaast zo'n bank een tweede le ven in. Je ziet altijd blije gezich ten." In principe kan hij alles aan wat van van stof is. ,,Dus ook auto- en eetkamerstoelen of een wand- bekleding. Matrassen kan ook. Hoe viezer hoe beter. Ik vind het zelf gewoon heel leuk als ik merk dat het werkt en opknapt. Ik gebruik een doorzichtig mondstukje, zo kan je goed zien wat er allemaal aan viezigheid uit komt", lacht de Stofdokter. ,,Dan heb je écht eer van je werk." De truc zit in het 'diepreinigen', legt Schnitzler uit, met een sproei- extractiemachine. ,,In combinatie met een reinigingsmiddel zorgt dat ervoor dat het vuil naar boven komt. Bijna alle vlekken krijg ik er zo uit. Behalve verfstoffen, die Toen ik hem zo bezig zag, dacht ik: dat kan ik toch ook? hechten zich vast. Net als nagellak en sommige stiften." Voor banken geldt wél: de eerste tien uur niet op zitten, zegt de Stofdokter. ,,Het meeste vocht haal ik er natuurlijk gelijk met het reinigen weer uit. Dan is het zitvlak aan de opper vlakte wel droog, maar vanbinnen is het nog nat. Dat verdampt ge woon in de uren daarna. Ga je daar te snel op zitten, dan kan je krin gen krijgen." Nu doen vooral particulieren een beroep op de Stofdokter, maar hij heeft ook laten zien dat hij vlekkenproblemen in zorginstel lingen de baas kan. Pas nog kreeg hij een 'spoedje' bij iemand die was gevallen, waardoor op de vloerbedekking een bloedspoor lag. ,,Daar zie je nu niks meer van. Ik wil proberen zorginstellingen en hotels als basis te krijgen. En dan verder particuliere opdrach ten. Maar dat blijf ik wel naast mijn baan als automonteur doen." De portretfoto van zijn drie jaar oude dochtertje en zoontje van negen maanden aan de muur, zegt waarom. ,,Dat biedt zekerheid. Dit is extra." Inmiddels stromen de aanvra gen voor modellenwerk bij de Goesenaar binnen. De 'Mooiste man van Nederland' verkiezing heeft Kelvin Doene letterlijk 'in the picture' gezet. ,,Jammer dat ik naast de titel heb gegrepen, maar het traject was een gewel dige ervaring." De verkiezing, die alleen via internet werd uitgezon den, ver liep van- I wege de corona maatrege len zonder publiek. De 44 deelnemers presenteerden zich in smoking en zwembroek. Na een paar rondes bleven er nog tien kandidaten over die naar de finale gingen. Zover schopte de Goesenaar het niet. Enige Zeeuw Wel was hij de enige Zeeuw die deelnam aan de landelijke ver kiezing 'Mooiste man van Ne derland'. Meedoen aan een mis- terverkiezing stond niet op zijn planning, maar hij werd een jaar geleden via social media gescout. Na enig twijfelen besloot hij om mee te doen. Doene, die werkzaam is bij de aftersales van Jaguar-Landrover, kwam vorig jaar al fluitend door de casting, de voorrondes van de verkiezing. Daar deden toen 125 jonge mannen aan mee. Win naar Tjardo Vollema mag mee doen aan de verkiezing 'Man of the World'. Niet alleen de schatkist van de pro vincie en de verkeersveiligheid heb ben baat bij verlaging van de snel heid. Ook de natuur rond de dam profiteert ervan doordat auto's min der stikstof uitstoten. Provinciale weg N257 over de dam tussen Sint Philipsland en de Gre- velingendam is toe aan een gron dige opknapbeurt. In het asfalt zit ten scheuren en delen van het weg dek zijn verzakt. De weg is er zo slecht aan toe dat een deel van de fundering aan vervanging toe is. Dat was aanleiding om na te gaan of de in 1988 geopende route over de Phi- lipsdam nog aan de hedendaagse veiligheidseisen voldoet. Niet veilig genoeg Nee dus, is de conclusie van het da gelijks provinciebestuur. Handha ving van de 100 km per uur zonder de inrichting van de weg aan te pas sen kan niet volgens Gedeputeerde Staten. Het groot onderhoud niet aangrijpen om óf de snelheid te ver lagen óf de weg anders in te richten is 'bestuurlijk en juridisch niet te verantwoorden'. Er is immers sprake van een 'reëel veiligheidsri sico', ofwel de weg is niet veilig ge noeg om er met 100 per uur over heen te rijden. Vorig jaar zei gedeputeerde Harry van der Maas dat wat hem betreft de keuze op 80 valt. Na bezwaren van de gemeente Tholen en vragen in Provinciale Staten werden drie va rianten nader bekeken: een 80 km- weg met voor elke rijrichting één rijstrook gescheiden door een streep op de weg. Zo is de weg nu inge richt. Varianten zijn een 80 km- of 100-weg met één rijstrook per rich ting gescheiden door een midden berm. Bij een 100 km-weg is een bredere rij- en uitwijkstrook nodig. De weg simpelweg opknappen, een rotonde aanleggen en aanpas- sen van de fietsoversteek kost 2,8 miljoen euro. De weg voldoet dan aan de minimale eisen voor een 80 km-weg. De duurdere, maar ook veiliger 80 km-variant (bredere weg met middenberm) kost 9,6 miljoen euro. Het inrichten van de weg vol gens hedendaagse minimumeisen voor een 100 km-weg zou een in- Het is vooral gevoelswaarde waardoor men een verlaging van de maximumsnelheid negatief zal beleven vestering vergen van 14,2 miljoen euro. Overigens kan niet over de hele weg 100 per uur worden gereden. Bij het sluizencomplex en kruisin gen is de maximumsnelheid 70. Het verschil in reistijd tussen maximaal 80 of 100 is maximaal anderhalve minuut, schrijft de werkgroep die de drie varianten heeft bekeken. Als de brug over de Krammersluis om hooggaat, sta je al minimaal een kwartier te wachten. Dat effect is vele malen groter dan wat langza mer rijden. Het nadeel van het ver lagen van de snelheid naar 80 km per uur zit vooral tussen de oren, stelt de werkgroep: ,,Het is vooral gevoelswaarde waardoor men een verlaging van de maximumsnel heid negatief zal beleven." maandag 3 mei 2021 BE Stofdokter schiet te hulp: 'Hoe viezer hoe beter' Marcel Modde Serooskerke Stofdokter Quinten Schnitzler schrikt niet van vieze banken of smoezelige tapijten. foto katja van noort - Stofdokter Quinten Schnitzler De 28-jarige Kelvin Doene (foto) uit Goes greep zater dagavond in Amsterdam naast de titel 'Mooiste man van Nederland'. Die ging naar Tjardo Vollema (21) uit Put ten. In totaal deden er 44 deelnemers aan de verkiezing mee. Timo van de Kasteele Goes Behoud van de weg over Philips dam als 100 km-weg is 10,6 mil joen euro duurder dan verlaging van de maximumsnelheid naar 80 km per uur. Zonder kostbare aanpassingen is het handhaven van maximaal 100 per uur on verantwoord, stelt het dagelijks provinciebestuur. Theo Giele Middelburg -Werkgroep

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 47