II
'Vestig arbeidsmigranten op veerplein'
100 km op
Philipsdam
miljoenen
duurder
4
SKATEBAAN HEROPENING
Die rocket air ging
niet helemaal zoals
het moet. Maar wat
maakt het uit, Owen
Glansdorp is allang
superblij dat skate
park Wim weer
open is. ,,We kunnen
weer!"
MIDDELBURG Behoud van de
weg over Philipsdam als 100 km-
weg is 10,6 miljoen euro duurder
dan verlaging van de maximum
snelheid naar 80 km per uur.
Zonder kostbare aanpassingen is
het handhaven van maximaal
100 per uur onverantwoord, stelt
het dagelijks provinciebestuur.
Provinciale weg N257 over de
dam tussen Sint Philipsland en
de Grevelingendam is toe aan
een grondige opknapbeurt. In
het asfalt zitten scheuren en de
len van het wegdek zijn verzakt.
De weg is er zo slecht aan toe dat
een deel van de fundering aan
vervanging toe. Dat was aanlei
ding om na te gaan of de in 1988
geopende route over de Philips-
dam nog aan de hedendaagse
veiligheidseisen voldoet.
Nee dus, is de conclusie van
het dagelijks provinciebestuur.
Het groot onderhoud niet aan
grijpen om óf de snelheid te ver
lagen óf de weg anders in te rich
ten is 'bestuurlijk en juridisch
niet te verantwoorden'. De weg
is niet veilig genoeg om er met
100 per uur overheen te rijden.
Drie varianten voor de dam
werden nader bekeken: een 80
km-weg met voor elke rijrich
ting één rijstrook gescheiden
door een streep op de weg. Zo is
de weg nu ingericht. Varianten
zijn een 80 km- of 100-weg met
één rijstrook per richting ge
scheiden door een middenberm.
Bij een 100 km-weg is een bre
dere rij- en uitwijkstrook nodig.
De weg simpelweg opknap
pen, een rotonde aanleggen en
aanpassen van de fietsoversteek
kost 2,8 miljoen euro. De weg
voldoet dan aan de minimale ei
sen voor een 80 km-weg. De
duurdere, maar ook veiliger 80
km-variant (bredere weg met
middenberm) kost 9,6 miljoen
euro. Het inrichten van de weg
volgens hedendaagse mini
mumeisen voor 100 km-weg zou
een investering vergen van 14,2
miljoen euro.
Geen officieel tintje,
geen wethouder, geen
feestje. Vrijdagmiddag
zijn de borden wegge
haald en zaterdag kon
den de skaters er gewoon weer op.
Vanaf het middaguur wordt het
gezellig druk op de skatebaan,
maar tegen elf uur is het nog rustig
en dat bevalt Owen Glansdorp wel.
,,Ik kom altijd vroeg, want als er
tien, twintig man is, heb je te veel
kruisend verkeer. Nu zijn er nog
open lijnen om te skaten."
Elk weekeinde
Owen (22) is geen skateboarder,
geen stepper, maar een inline ska
ter. ,,Mijn vader was dat ook en ik
heb het van hem geleerd." Hij
komt al vanaf de opening op skate-
park Wim. Door een blessure was
hij er een tijd minder vaak te vin
den, maar nu hij hersteld is en de
baan weer tijdelijk open is? ,,Vanaf
nu kom ik hier elk weekeinde."
Roos Varenkamp (12) zal er nog
veel vaker zijn. Zij komt er met een
groepje steppers bijna elke dag wel.
,,Het skatepark is veel leuker dan
de straat. Ik step nu ongeveer twee
Owen Glansdorp doet een indie grab op het weer tijdelijk geopende skatepark. foto lex de meester
jaar. Op straat ben ik niet zo goed,
maar op het skatepark oefen ik veel
trucjes. Ik heb altijd wat te doen, ik
verveel me nooit."
Steppen bevalt Roos beter dan
skaten. ,,Omdat het wat makkelij
ker is. Althans, het voelt veiliger
omdat ik een stuur vast heb."
Om tien uur dicht
Op de skatebaan staat nog één
groot bord. Eigenlijk staat het
enorm in de weg, omdat het in de
uitloop staat waar skaters na trucs
op hoge snelheid hun vaart minde
ren. Maar dat bord blijft staan, als
een soort publicatiebord, zegt wet
houder Chris Dekker.
,,Daar komen de instructies op
waaraan iedereen zich moet hou
den. Bijvoorbeeld dat de baan 's
avonds om tien uur gesloten is.
Dan moet iedereen stoppen. Die
afspraak hebben we gemaakt met
de omwonenden."
Het skatepark is veel
leuker dan de straat.
Op straat ben ik niet
zo goed, maar op het
skatepark oefen ik
veel trucjes
Een andere afspraak is dat de ge
bruikers de skatebaan netjes ach
terlaten. Schoon dus, zonder rom
mel. En harde muziek mag ook
niet, zegt Dekker.
Allemaal regels die ervoor moe
ten zorgen dat de baan de ko
mende maanden gebruikt kan
worden zonder dat de buurt er te
veel last van heeft. Want overlast is
immers de reden dat de skatebaan
dicht moet en er een ander skate-
park moet komen.
Nieuw skatepark
Skaters, welzijnswerkers en andere
betrokkenen overleggen al inten
sief over hoe een nieuw skatepark
eruit moet zien, zegt Mick Jansen,
die op sociale media de ontwikke
lingen rondom het park publiceert.
,,Ik hoop dat het een plek wordt
voor skaters, die ook kan uit
groeien tot veel meer. Urban sport
is belangrijk, maar je kunt ook iets
met muziek doen."
De twee oppositiepartijen zijn het
met burgemeester en wethouders
eens dat duizenden arbeidsmigran
ten 'fatsoenlijke huisvesting verdie
nen'. Dat ook in Vlissingen aan die
behoefte moet worden tegemoet
gekomen, snappen ze ook. Maar de
drie locaties die nu in beeld zijn,
hebben veel onrust veroorzaakt,
waardoor elk draagvlak voor groot-
schalige wooncomplexen ont
breekt. Een pas op de plaats zou rust
kunnen brengen en tijd bieden om
aan een oplossing te werken, den
ken de twee partijen.
De drie raadsleden van POV (Pim
Kraan en Ruud Kleefman) en CDA
(Coen Bertijn erkennen dat de ge
meenteraad twee jaar terug op
dracht heeft gegeven 'vorm te ge
ven aan complexgewijze huisves
ting van (inter)nationale werkne
mers'. Maar destijds is niet gespro
ken over de grootte en de vesti
gingsplaatsen van de appartemen
tencomplexen. Ook is niets gezegd
over het zoeken van geschikte loca
ties door exploitanten van de
wooncomplexen en de 'tijdelijke
vestiging' van vijftien jaar.
Juist die termijn zorgt voor pro-
blemen vinden de oppositiepar
tijen. Want vijftien jaar wordt door
burgemeester en wethouders aan-
De periode is zo lang
dat het feitelijk
neerkomt op
permanente
vestiging
gemerkt als tijdelijk, terwijl de pe
riode zo lang is dat 'het feitelijk
neerkomt op permanente vesti
ging'. Als de gemeenteraad eerst
een besluit over de drie voorgeno-
men plaatsen neemt, kan eventueel
worden overgegaan tot bestem
mingsplanwijziging voor die loca
ties. Omwonenden hebben daar
door meer kans om bezwaren ken
baar te maken en voelen zich meer
serieus genomen, betogen POV en
CDA.
Motie
De twee oppositiepartijen dienen
tijdens de volgende raadsvergade
ring in juni een motie in om een
onderzoek te doen naar de moge
lijkheid van grootschalige vestiging
van arbeidsmigranten 'aan de oost
kant van het spoorterrein, op het
voormalige opstelterrein van de
PSD'. Op die plek kan makkelijk
een aantal tijdelijke woonunits
worden neergezet, dat zonder veel
problemen kan worden uitgebreid
of weer ingekrompen, verwachten
de twee partijen.
Ook de grootste gemeenteraad
fractie, Partij Souburg-Ritthem
constateert dat het 'niet gelukt lijkt'
om draagvlak te creëren. De PSR
stelt (nog) geen eisen, maar wil van
het college onder meer weten hoe
met belangen van inwoners wordt
omgegaan.
De grootste fractie vraagt om cij
fers over de - door werkgevers aan
gegeven - woonbehoefte. Ook wil
de partij weten of de inspraakmo
gelijkheden voor inwoners duide
lijk zijn, of tegenstanders worden
gehoord én wil ze 'keiharde garan
ties' dat de grootschalige woon
complexen niet langer dan vijftien
jaar blijven staan.
maandag 3 mei 2021
WA
'We kunnen weer! Vanaf
nu kom ik elk weekeinde'
Maurits Sep
Middelburg
- Roos Varenkamp (12)
Onderzoek of een plek op het
voormalige veerplein een goede
locatie voor huisvesting van
honderden internationale werk
nemers kan zijn. Dat voorstel
doen de raadsfracties van POV
en CDA.
René Hoonhorst
Vlissingen
- Drie raadsleden POV en CDA