II 'Vestig arbeidsmigranten op veerplein' 100 km op Philipsdam miljoenen duurder 4 SKATEBAAN HEROPENING Die rocket air ging niet helemaal zoals het moet. Maar wat maakt het uit, Owen Glansdorp is allang superblij dat skate park Wim weer open is. ,,We kunnen weer!" MIDDELBURG Behoud van de weg over Philipsdam als 100 km- weg is 10,6 miljoen euro duurder dan verlaging van de maximum snelheid naar 80 km per uur. Zonder kostbare aanpassingen is het handhaven van maximaal 100 per uur onverantwoord, stelt het dagelijks provinciebestuur. Provinciale weg N257 over de dam tussen Sint Philipsland en de Grevelingendam is toe aan een grondige opknapbeurt. In het asfalt zitten scheuren en de len van het wegdek zijn verzakt. De weg is er zo slecht aan toe dat een deel van de fundering aan vervanging toe. Dat was aanlei ding om na te gaan of de in 1988 geopende route over de Philips- dam nog aan de hedendaagse veiligheidseisen voldoet. Nee dus, is de conclusie van het dagelijks provinciebestuur. Het groot onderhoud niet aan grijpen om óf de snelheid te ver lagen óf de weg anders in te rich ten is 'bestuurlijk en juridisch niet te verantwoorden'. De weg is niet veilig genoeg om er met 100 per uur overheen te rijden. Drie varianten voor de dam werden nader bekeken: een 80 km-weg met voor elke rijrich ting één rijstrook gescheiden door een streep op de weg. Zo is de weg nu ingericht. Varianten zijn een 80 km- of 100-weg met één rijstrook per richting ge scheiden door een middenberm. Bij een 100 km-weg is een bre dere rij- en uitwijkstrook nodig. De weg simpelweg opknap pen, een rotonde aanleggen en aanpassen van de fietsoversteek kost 2,8 miljoen euro. De weg voldoet dan aan de minimale ei sen voor een 80 km-weg. De duurdere, maar ook veiliger 80 km-variant (bredere weg met middenberm) kost 9,6 miljoen euro. Het inrichten van de weg volgens hedendaagse mini mumeisen voor 100 km-weg zou een investering vergen van 14,2 miljoen euro. Geen officieel tintje, geen wethouder, geen feestje. Vrijdagmiddag zijn de borden wegge haald en zaterdag kon den de skaters er gewoon weer op. Vanaf het middaguur wordt het gezellig druk op de skatebaan, maar tegen elf uur is het nog rustig en dat bevalt Owen Glansdorp wel. ,,Ik kom altijd vroeg, want als er tien, twintig man is, heb je te veel kruisend verkeer. Nu zijn er nog open lijnen om te skaten." Elk weekeinde Owen (22) is geen skateboarder, geen stepper, maar een inline ska ter. ,,Mijn vader was dat ook en ik heb het van hem geleerd." Hij komt al vanaf de opening op skate- park Wim. Door een blessure was hij er een tijd minder vaak te vin den, maar nu hij hersteld is en de baan weer tijdelijk open is? ,,Vanaf nu kom ik hier elk weekeinde." Roos Varenkamp (12) zal er nog veel vaker zijn. Zij komt er met een groepje steppers bijna elke dag wel. ,,Het skatepark is veel leuker dan de straat. Ik step nu ongeveer twee Owen Glansdorp doet een indie grab op het weer tijdelijk geopende skatepark. foto lex de meester jaar. Op straat ben ik niet zo goed, maar op het skatepark oefen ik veel trucjes. Ik heb altijd wat te doen, ik verveel me nooit." Steppen bevalt Roos beter dan skaten. ,,Omdat het wat makkelij ker is. Althans, het voelt veiliger omdat ik een stuur vast heb." Om tien uur dicht Op de skatebaan staat nog één groot bord. Eigenlijk staat het enorm in de weg, omdat het in de uitloop staat waar skaters na trucs op hoge snelheid hun vaart minde ren. Maar dat bord blijft staan, als een soort publicatiebord, zegt wet houder Chris Dekker. ,,Daar komen de instructies op waaraan iedereen zich moet hou den. Bijvoorbeeld dat de baan 's avonds om tien uur gesloten is. Dan moet iedereen stoppen. Die afspraak hebben we gemaakt met de omwonenden." Het skatepark is veel leuker dan de straat. Op straat ben ik niet zo goed, maar op het skatepark oefen ik veel trucjes Een andere afspraak is dat de ge bruikers de skatebaan netjes ach terlaten. Schoon dus, zonder rom mel. En harde muziek mag ook niet, zegt Dekker. Allemaal regels die ervoor moe ten zorgen dat de baan de ko mende maanden gebruikt kan worden zonder dat de buurt er te veel last van heeft. Want overlast is immers de reden dat de skatebaan dicht moet en er een ander skate- park moet komen. Nieuw skatepark Skaters, welzijnswerkers en andere betrokkenen overleggen al inten sief over hoe een nieuw skatepark eruit moet zien, zegt Mick Jansen, die op sociale media de ontwikke lingen rondom het park publiceert. ,,Ik hoop dat het een plek wordt voor skaters, die ook kan uit groeien tot veel meer. Urban sport is belangrijk, maar je kunt ook iets met muziek doen." De twee oppositiepartijen zijn het met burgemeester en wethouders eens dat duizenden arbeidsmigran ten 'fatsoenlijke huisvesting verdie nen'. Dat ook in Vlissingen aan die behoefte moet worden tegemoet gekomen, snappen ze ook. Maar de drie locaties die nu in beeld zijn, hebben veel onrust veroorzaakt, waardoor elk draagvlak voor groot- schalige wooncomplexen ont breekt. Een pas op de plaats zou rust kunnen brengen en tijd bieden om aan een oplossing te werken, den ken de twee partijen. De drie raadsleden van POV (Pim Kraan en Ruud Kleefman) en CDA (Coen Bertijn erkennen dat de ge meenteraad twee jaar terug op dracht heeft gegeven 'vorm te ge ven aan complexgewijze huisves ting van (inter)nationale werkne mers'. Maar destijds is niet gespro ken over de grootte en de vesti gingsplaatsen van de appartemen tencomplexen. Ook is niets gezegd over het zoeken van geschikte loca ties door exploitanten van de wooncomplexen en de 'tijdelijke vestiging' van vijftien jaar. Juist die termijn zorgt voor pro- blemen vinden de oppositiepar tijen. Want vijftien jaar wordt door burgemeester en wethouders aan- De periode is zo lang dat het feitelijk neerkomt op permanente vestiging gemerkt als tijdelijk, terwijl de pe riode zo lang is dat 'het feitelijk neerkomt op permanente vesti ging'. Als de gemeenteraad eerst een besluit over de drie voorgeno- men plaatsen neemt, kan eventueel worden overgegaan tot bestem mingsplanwijziging voor die loca ties. Omwonenden hebben daar door meer kans om bezwaren ken baar te maken en voelen zich meer serieus genomen, betogen POV en CDA. Motie De twee oppositiepartijen dienen tijdens de volgende raadsvergade ring in juni een motie in om een onderzoek te doen naar de moge lijkheid van grootschalige vestiging van arbeidsmigranten 'aan de oost kant van het spoorterrein, op het voormalige opstelterrein van de PSD'. Op die plek kan makkelijk een aantal tijdelijke woonunits worden neergezet, dat zonder veel problemen kan worden uitgebreid of weer ingekrompen, verwachten de twee partijen. Ook de grootste gemeenteraad fractie, Partij Souburg-Ritthem constateert dat het 'niet gelukt lijkt' om draagvlak te creëren. De PSR stelt (nog) geen eisen, maar wil van het college onder meer weten hoe met belangen van inwoners wordt omgegaan. De grootste fractie vraagt om cij fers over de - door werkgevers aan gegeven - woonbehoefte. Ook wil de partij weten of de inspraakmo gelijkheden voor inwoners duide lijk zijn, of tegenstanders worden gehoord én wil ze 'keiharde garan ties' dat de grootschalige woon complexen niet langer dan vijftien jaar blijven staan. maandag 3 mei 2021 WA 'We kunnen weer! Vanaf nu kom ik elk weekeinde' Maurits Sep Middelburg - Roos Varenkamp (12) Onderzoek of een plek op het voormalige veerplein een goede locatie voor huisvesting van honderden internationale werk nemers kan zijn. Dat voorstel doen de raadsfracties van POV en CDA. René Hoonhorst Vlissingen - Drie raadsleden POV en CDA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 24