II Bevrijdend bevrijdingsfestival? 10 ZEELAND MUSEUM VEERE STAALKAART AAN BENADERINGEN Wat moet je in coronatijd als museum? In Veere hebben ze er een aardig antwoord op gevonden. Monnikenwerk De winkel mag open en de belendende 'beel denzaal' ook. Daar richtte men een ten toonstelling in van kunstenaars uit de regio, met werk dat op corona is geïnspireerd. De zaal is eigenlijk niet geschikt als kunstexpositieruimte, dus er zijn schotten geregeld. Er is een zitje gemaakt met informatie. Daar kun je ook de catalogus inzien, met een afbeelding van de werken, elk voorzien van een korte tekst die de relatie met de coronaperikelen uit de doeken doet. Een deel van de 29 kunstenaars die na een op roep werk instuurden is amateur. Het resultaat is een bonte verza meling werk, rijp en groen. Het ontbreken van een gemeenschap pelijke artistieke noemer heeft ook een voordeel. De expositie biedt een staalkaart aan benaderingen, van hyperrealistisch tot geome trisch abstract. Je merkt dat er geen selectie heeft plaatsgevon den. De deelnemers reageren heel verschillend op corona. De angst komt naar voren, de verplichte af stand, het verlangen naar aflei ding, naast het zoeken naar plek ken waar het virus afwezig lijkt te zijn of het noodgedwongen ont dekken van nieuwe mogelijkhe den en plaatsen waar je normaal niet komt. Anderen gaan juist on verstoorbaar door waarmee ze be zig waren, zijn geraakt door stille straten of memoreren een belang rijke persoonlijke ervaring. Er zijn ook exposanten die nieuwe in zichten verwierven of oude ver diepten, zoals de onlosmakelijke, maar in praktijk vaak ontkende wisselwerking tussen mens en Er zijn ook exposanten die nieuwe inzichten verwierven of oude verdiepten aarde. Die treffend vorm kreeg in het beeld van Betsy de Jonge De aarde dat zijn wij. Er zijn meer overtuigende wer ken. Marion Crezée startte in 2019 een serie tekeningen met de wolf als onderwerp. Natuurgetrouw, maar toch open tekende ze een huilende wolf op een wit vlak. Bo ven in de compositie zijn zwarte vlekken te zien, als vallende rots blokken die voor even stil in de lucht hangen. Een aangrijpende herinnering aan het verdriet om een verloren partner en een over leden vriendin. Werk dat het per soonlijke verbindt met het univer sele leed dat het coronavirus te- Komende woensdag, is er tóch een bevrijdingsfestival in Zeeland. Met een puik online programma en van 15 tot 16 uur een dialoog over hoe vooroor delen onze vrijheid beknotten. Deelnemers zijn Donovan Olijf veld (rapper Donson), Marjan Rui ter (Zeeuws Museum), Muriël van Halen (ondernemer) en Steffen Brinkhaus (documentairemaker). Houdt de vrijheid van de één even veel vrijheid in voor de ander? Of gooit onze koloniale geschiedenis roet in het eten? Sinds het aprilnummer van AdRem op de mat viel blijf ik er over denken. Het thema van dit tijdschrift van de Remonstranten is 'Door mijn schuld'. Niet echt iets waar vrijzinnige christenen om be kend staan, bezig zijn met schuld. Het thema schuld wordt nadrukke lijk verkend aan de hand van het Nederlandse slavernijverleden. In Zeeland kun je daar niet omheen. Gebouwen die herinneren aan de West-Indische Compagnie, de re gisters die in het Zeeuws Archief te vinden zijn en de verhalen die bo ven komen. Verhalen die niet al leen meer vanuit 'zwart' perspec tief worden verteld. In de podcast- serie 'De plantage van onze voor ouders' die in AdRem werd aanbe volen is er ook een Zeeuwse con nectie. En afgelopen weekend stond in Trouw het verhaal van Flip van Doorn, die ontdekte dat zijn voorvader Frederik Woutman als kapitein van het schip Zeeuws Welvaren tussen Ghana en de Cariben had gevaren. Met mensen als handelswaar. Het artikel sluit hij af met de woorden "Het maakt dat ik voortaan met geen mogelijk heid onverschillig kan blijven als het Nederlandse slavernijverleden ter sprake komt. Het is er en het is een monster dat we in de bek zul len moeten kijken. Om het te kun nen overwinnen en om richting te kunnen geven aan onze toekomst." Het gesprek aangaan is lastig. Wat kun je veranderen aan de kleur van je huid of je familiegeschiedenis? Als je 'wit' bent, kun je dan wit pri vilege van je afschudden of uittrek ken als een jas? Zoals een vis geen weet heeft van water, omdat het hem altijd omgeeft, is het ook don ders moeilijk om wit privilege te herkennen. Je vanzelfsprekende voordeel onder ogen zien is even lastig als je vooroordeel onder ogen zien. Zo had ik eens een afspraak voor een interview met een marke tingmanager uit de geneesmidde lenindustrie. We hadden afgespro ken in een grand café in Almere. Ik ben het grand café twee keer in en twee keer uitgelopen. Mijn afspraak was er niet, dacht ik. Ik belde de vrouw, ze zat binnen, zei ze. Weer binnen stond er nu een vrouw met een donkere huid op om me te be groeten. Het was niet in mijn hoofd opgekomen dat ik met hddr een af spraak had. Zo simpel dus, maar je moet je er eerst bewust van wor den. Het lijkt mij goed het gesprek aan te gaan, thuis bijvoorbeeld met de vragen uit AdRem. Maar ook op 5 mei tijdens het bevrijdingsfestival. Een dialoog biedt ruimte om naar elkaars ervaringen te luisteren. Stel dat we leren erkennen wat de ge volgen zijn van wat er in het verle den is fout gedaan. Daar oog voor krijgen, bereid zijn te leren, ons te verbeteren. Kunnen we dan vrij heid herverdelen, zodat we bevrij ding echt samen kunnen vieren? De dialoog meemaken? Volg stream 3 op bevrijdingsfestival- zeeland.nl weeg heeft gebracht en nog steeds doet. Ramon de Nennie schilderde een wachtende vrouw, met mond kapje, in een desolate omgeving. De voorstelling gaat wat mij be treft tevens over het lange wach ten op het einde van ongelijkheid op basis van etniciteit. Hoop komt ook aan bod: in de expressieve por tret dat Christina de Vos maakte van een jonge vrouw van wie het hart zichtbaar is. En in het speelse object van hoedenont- werpster Hanny Mallekote waarin kla vertjes- vier door de ruimte dansen. Er is een aan tal land schappen waarbij dat van Lilith de Jonge mij het meest over tuigt. Op zijn wij. de grens van figuratie en abstractie schilderde zij een klein zeegezicht, dat opvalt door een sterke verfbe- handeling. Het roept een plek op waar je alles wat triviaal is achter je kunt laten. Addie Veldhorst ver werkte het landschap in een draagbaar landschap, samenge steld uit allerlei typen glas. Zo deelt zij haar herinnering aan haar lockdown-fietstochten. Opvallend zijn ook de gestempelde symboli sche tuinen van Yvette Lardinois, op papier dat ze schepte van planten uit haar eigen omgeving. Het zijn plekken die voortko men uit de ontmoe ting van waarne ming en verbeel ding, plekken waar je in gedachten naar toe kunt gaan. Dat soort werk maakt deze tentoon stelling de moeite waard. zaterdag 1 mei 2021 Kunst die coronatijd reflecteert Yvette Lardinois, Tuin. Nico Out Recensie Ramon de Nennie, Geduld. fotos nico out José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk afspraak even bellen 0118 - 501744. Betsy de Jonge, De aarde dat T/m 30/5. Winkel Museum Veere, Kaai 25-27. Dage lijks 10.00 17.00 uur. Voor

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 38