Stoere banken vertellen digitaal
het verhaal van levendig Breskens
Paviljoen en beeld op dijk bij Griete
Brug bij Sas drie dagen
dicht wegens werken
6
Centen versus leefbaarheid
Het staat er, zwart-op-wit, en nog
wel in een officieel stuk van de ge
meente Sluis over toeristische
streekpromotie en gastheerschap.
Dit komt niet uit de lucht vallen.
Toerisme is de kurk waar Sluis op
drijft. Maar her en der schuurt het.
Lasten die inwoners
ervaren van het
groeiende aantal
toeristen nemen toe
Inwoners beginnen te klagen. Want
hoeveel toeristen kan Sluis aan?
Een aantal bewoners van de
West-Zeeuws-Vlaamse kust
richtte eind vorig jaar niet voor
niets de actiegroep Toerisme uit
Balans op. Er is in Sluis onder de ei
gen bevolking nog altijd genoeg
draagvlak voor toerisme, maar dat
staat wel onder de druk.
Een enquête in 2019 wijst dit uit.
De resultaten staan in de visie over
toeristische streekpromotie en
gastheerschap. Bij zes van de tien
inwoners is (nog) draagvlak voor
toerisme, maar met kanttekenin
gen over drukte, verkeersproble
men, zwerfafval en prijsstijgingen.
Inwoners vrezen ook voor nog
meer groei en bebouwing van het
open landschap.
Dat toerisme van groot belang is
voor Sluis, staat buiten kijf. Sluis
telde in 2019 ruim vier miljoen
overnachtingen. De bestedingen
vanuit verblijfstoerisme bedroegen
161 miljoen euro. Het toerisme was
goed voor ruim 1600 banen.
Het voorzieningenniveau in Sluis
zou zonder vakantiegangers ook
nooit zo hoog zijn. Kijk maar naar
het aantal supermarkten in Oost
burg. Inwoners zien die voordelen,
maar, wordt in de beleidsvisie toe
ristische promotie en gastheer
schap aangegeven, 'het draagvlak
begint zich op een kantelpunt te
begeven'.
De Sluise gemeenteraad stelde
deze week de beleidsvisie vast,
waarbij met name PvdA-raadslid
Robert Evers wees op 'het afkalven
van draagvlak onder de bevolking'.
Maar Sluis kan niet zonder toe
risme. De gemeenteraad ging
daarom ook akkoord met de oprich
ting van een nieuwe streekpromo-
tieorganisatie, ter vervanging van
de per 1 januari opgeheven VVV.
Zonder slag of stoot ging dat niet.
Niet alleen de gemeente moet dit
betalen, maar ook (toeristische) on
dernemers moeten bijdragen, al
dus Evers, anders maar niet. Dat
ging een raadsmeerderheid te ver.
Wethouder Peter Ploegaert kreeg
met dertien stemmen voor en vijf
tegen wel de opdracht het komend
jaar met ondernemers te gaan pra
ten over een bijdrage van hun kant.
Wilma Valk
Breskens
,,Het eerste bankje werd gemaakt
van overgebleven balken van werk
aan de visserssteiger en de kaaimu
ren in 2017", weet hij nog. ,,Ik had
goede contacten met de aannemer
en mocht nog bruikbare meerpalen
gebruiken.Ongemerkt werden het
steeds meer, en wie weet? Ik heb
nog wel een paar ideeën. Het moet
in overleg met gemeente en Rijks-
waterstaat." Toestemming is ver
leend omdat de banken niet zoge
naamd 'nagelvast' staan. Ze kunnen
altijd (tijdelijk) verwijderd worden.
Eind van dit voorjaar staan er ne
gentien bankjes vanaf Port Scaldis
Toestemming is
verleend omdat de
banken niet
zogenaamd
'nagelvast' staan
tot aan Fort Fredrik Hendrik en
vooral rond de haven en langs
de looplijn. Ze vormen samen een
beleefroute. Ieder bankje heeft
straks tevens een QR-code: ,,Via
deze code kan je met je smartphone
luisteren en kijken naar uitleg over
de plek en het uitzicht, plus een
beetje geschiedenis. De korte ver
halen worden door Bressiaanders
in hun eigen woorden verteld."
Breskens leeft
De circa drie minuten lange clips
werden afgelopen dagen opgeno
men en zijn gemaakt door Joël
Duinkerke: ,,Ik woon in Goes, maar
ken Breskens een beetje van mijn
werk voor RTV Scheldemond. Ik
ben de plaats meer gaan waarderen,
vooral de mensen. Er was vaak veel
afleiding tijdens het filmen. Bres-
kens leeft, er gebeurt hier van alles.
We hebben gemiddeld vier afleve
ringen per dag kunnen opne
men." De officiële ingebruikname
van de route is gepland voor eind
juni.
Voor de bouw van het dijkpavil-
joen is onlangs toestemming gege
ven door het Terneuzense college
van B en W. De eigenaren van café
De Griete hadden de aanvraag in
gediend. Zij zijn al enige tijd bezig
met dit nieuwe initiatief. Wanneer
de uitspanning aan de Wester-
schelde, op een ideale fietsafstand
van Terneuzen, er daadwerkelijk
komt en hoe die eruit zal zien, is
niet duidelijk. Wouter Ebbing van
café De Griete wil er (nog) niets
over zeggen.
Het standbeeld van de Poolse
generaal Maczek dat bij Griete zal
verrijzen, is een geschenk van de
Het standbeeld van
de Poolse generaal
Maczek komt op de
Westerscheldedijk
bij Griete
Poolse ambassadeur in Nederland.
Hij bood het eind augustus 2019
aan oud-burgemeester Jan Lonink
aan, tijdens de landelijke startma
nifestatie van de viering van 75 jaar
vrijheid in Terneuzen. Een locatie
moest toen nog worden gevonden.
De keuze is op Griete gevallen
op voorspraak van de Axelse histo
ricus Piet de Blaeij. Hij is kenner
van de geschiedenis van de bevrij
ding van Oost-Zeeuws-Vlaande-
ren. Poolse troepen hadden de op
dracht, vertelt hij, om met Cana
dezen het door de Duitsers bezette
gebied tussen Boulogne en Ant
werpen 'schoon te vegen'. De
Westerscheldedijk bij Griete was
voor de eerste Poolse pantserdivi
sie het eindpunt van die expeditie.
Vanaf de dijk beschoten de Po
len Duitse militairen die over de
Westerschelde probeerden te ont
komen. Ze wisten vier transport
vaartuigen tot zinken te brengen.
Het standbeeld van Maczek moet
daar straks aan herinneren.
De stremmingen hebben te maken
met werkzaamheden. De gemeente
Terneuzen laat 8 mei door aanne
mingsbedrijf H4A Infratechniek de
westelijke toegangsweg naar de
brug, aan de kant van Sas van Gent,
opnieuw asfalteren. Het fietspad
blijft dan beschikbaar, tot zondag
ochtend 9 mei om 6.00 uur.
Die zondag gaat Rijkswaterstaat
met de draaibrug aan de slag. De
brug bij Sas van Gent wordt gereed
gemaakt voor bediening op afstand.
Daar wordt zowel zondag 9 mei als
zondag 16 mei aan gewerkt. Rijks
waterstaat meldt dat de ombouw
van de brug bij Sas van Gent en ook
die bij Sluiskil naar verwachting
zomer 2022 gereed is.
De bediening op afstand zal
plaatsvinden vanuit de nautische
verkeerscentrale aan de Wester-
schelde bij Terneuzen
zaterdag 1 mei 2021
Sluis vreest
tanen liefde
voor toerist
Toerisme is superbelangrijk voor
Sluis, maar wanneer wordt het
een last voor de eigen inwo
ners? Sluis moet oppassen om
'de spreekwoordelijke kip met
gouden eieren niet te slachten'.
En dat is zo eenvoudig nog niet.
'We moeten daarvoor met elkaar
balanceren tussen de economi
sche betekenis van toerisme
enerzijds en de leefbaarheid an
derzijds'.
Harmen van der Werf
Sluis
-Beleidsvisie streekpromotie
Ineens stond het er, het eerste
bankje aan het einde van de
Westhavendam in Breskens.
Vragen werden er niet gesteld,
er werd gelijk gebruik van ge
maakt. Bedenker, maker en uit
eindelijke schenker van de
unieke bankjes is scheepstim
merman Rinus Meeusen.
Bij de Terneuzense buurtschap
Griete aan de Westerschelde
komen een dijkpaviljoen en een
standbeeld van de Poolse ge
neraal Stanistaw Maczek
(Szczerzec, 1892-Edinburgh,
1994).
Harmen van der Werf
Griete
De brug over het Kanaal Gent-
Terneuzen bij Sas van Gent is de
komende tijd drie dagen ge
stremd voor het wegverkeer,
van zaterdag 8 mei om 7.00 uur
tot maandag 10 mei om 6.00 uur
en zondag 16 mei vanaf 6.00 uur
tot maandag 17 mei om 6.00 uur.
Fietsers kunnen 8 mei de brug
wel passeren, de andere strem-
mingsdagen niet.
Harmen van der Werf
Sas van Gent
■HniHf
Filmopnamen voor de bankjesroute in Breskens met filmer Joël Duinkerke, actrice Suzan Boersma
en assistent Jan Albregtse. De bankjes zijn van de hand van scheepstimmerman Rinus Meeusen.
FOTO ANNE HANA