Stoere banken vertellen digitaal het verhaal van levendig Breskens Paviljoen en beeld op dijk bij Griete Brug bij Sas drie dagen dicht wegens werken 6 Centen versus leefbaarheid Het staat er, zwart-op-wit, en nog wel in een officieel stuk van de ge meente Sluis over toeristische streekpromotie en gastheerschap. Dit komt niet uit de lucht vallen. Toerisme is de kurk waar Sluis op drijft. Maar her en der schuurt het. Lasten die inwoners ervaren van het groeiende aantal toeristen nemen toe Inwoners beginnen te klagen. Want hoeveel toeristen kan Sluis aan? Een aantal bewoners van de West-Zeeuws-Vlaamse kust richtte eind vorig jaar niet voor niets de actiegroep Toerisme uit Balans op. Er is in Sluis onder de ei gen bevolking nog altijd genoeg draagvlak voor toerisme, maar dat staat wel onder de druk. Een enquête in 2019 wijst dit uit. De resultaten staan in de visie over toeristische streekpromotie en gastheerschap. Bij zes van de tien inwoners is (nog) draagvlak voor toerisme, maar met kanttekenin gen over drukte, verkeersproble men, zwerfafval en prijsstijgingen. Inwoners vrezen ook voor nog meer groei en bebouwing van het open landschap. Dat toerisme van groot belang is voor Sluis, staat buiten kijf. Sluis telde in 2019 ruim vier miljoen overnachtingen. De bestedingen vanuit verblijfstoerisme bedroegen 161 miljoen euro. Het toerisme was goed voor ruim 1600 banen. Het voorzieningenniveau in Sluis zou zonder vakantiegangers ook nooit zo hoog zijn. Kijk maar naar het aantal supermarkten in Oost burg. Inwoners zien die voordelen, maar, wordt in de beleidsvisie toe ristische promotie en gastheer schap aangegeven, 'het draagvlak begint zich op een kantelpunt te begeven'. De Sluise gemeenteraad stelde deze week de beleidsvisie vast, waarbij met name PvdA-raadslid Robert Evers wees op 'het afkalven van draagvlak onder de bevolking'. Maar Sluis kan niet zonder toe risme. De gemeenteraad ging daarom ook akkoord met de oprich ting van een nieuwe streekpromo- tieorganisatie, ter vervanging van de per 1 januari opgeheven VVV. Zonder slag of stoot ging dat niet. Niet alleen de gemeente moet dit betalen, maar ook (toeristische) on dernemers moeten bijdragen, al dus Evers, anders maar niet. Dat ging een raadsmeerderheid te ver. Wethouder Peter Ploegaert kreeg met dertien stemmen voor en vijf tegen wel de opdracht het komend jaar met ondernemers te gaan pra ten over een bijdrage van hun kant. Wilma Valk Breskens ,,Het eerste bankje werd gemaakt van overgebleven balken van werk aan de visserssteiger en de kaaimu ren in 2017", weet hij nog. ,,Ik had goede contacten met de aannemer en mocht nog bruikbare meerpalen gebruiken.Ongemerkt werden het steeds meer, en wie weet? Ik heb nog wel een paar ideeën. Het moet in overleg met gemeente en Rijks- waterstaat." Toestemming is ver leend omdat de banken niet zoge naamd 'nagelvast' staan. Ze kunnen altijd (tijdelijk) verwijderd worden. Eind van dit voorjaar staan er ne gentien bankjes vanaf Port Scaldis Toestemming is verleend omdat de banken niet zogenaamd 'nagelvast' staan tot aan Fort Fredrik Hendrik en vooral rond de haven en langs de looplijn. Ze vormen samen een beleefroute. Ieder bankje heeft straks tevens een QR-code: ,,Via deze code kan je met je smartphone luisteren en kijken naar uitleg over de plek en het uitzicht, plus een beetje geschiedenis. De korte ver halen worden door Bressiaanders in hun eigen woorden verteld." Breskens leeft De circa drie minuten lange clips werden afgelopen dagen opgeno men en zijn gemaakt door Joël Duinkerke: ,,Ik woon in Goes, maar ken Breskens een beetje van mijn werk voor RTV Scheldemond. Ik ben de plaats meer gaan waarderen, vooral de mensen. Er was vaak veel afleiding tijdens het filmen. Bres- kens leeft, er gebeurt hier van alles. We hebben gemiddeld vier afleve ringen per dag kunnen opne men." De officiële ingebruikname van de route is gepland voor eind juni. Voor de bouw van het dijkpavil- joen is onlangs toestemming gege ven door het Terneuzense college van B en W. De eigenaren van café De Griete hadden de aanvraag in gediend. Zij zijn al enige tijd bezig met dit nieuwe initiatief. Wanneer de uitspanning aan de Wester- schelde, op een ideale fietsafstand van Terneuzen, er daadwerkelijk komt en hoe die eruit zal zien, is niet duidelijk. Wouter Ebbing van café De Griete wil er (nog) niets over zeggen. Het standbeeld van de Poolse generaal Maczek dat bij Griete zal verrijzen, is een geschenk van de Het standbeeld van de Poolse generaal Maczek komt op de Westerscheldedijk bij Griete Poolse ambassadeur in Nederland. Hij bood het eind augustus 2019 aan oud-burgemeester Jan Lonink aan, tijdens de landelijke startma nifestatie van de viering van 75 jaar vrijheid in Terneuzen. Een locatie moest toen nog worden gevonden. De keuze is op Griete gevallen op voorspraak van de Axelse histo ricus Piet de Blaeij. Hij is kenner van de geschiedenis van de bevrij ding van Oost-Zeeuws-Vlaande- ren. Poolse troepen hadden de op dracht, vertelt hij, om met Cana dezen het door de Duitsers bezette gebied tussen Boulogne en Ant werpen 'schoon te vegen'. De Westerscheldedijk bij Griete was voor de eerste Poolse pantserdivi sie het eindpunt van die expeditie. Vanaf de dijk beschoten de Po len Duitse militairen die over de Westerschelde probeerden te ont komen. Ze wisten vier transport vaartuigen tot zinken te brengen. Het standbeeld van Maczek moet daar straks aan herinneren. De stremmingen hebben te maken met werkzaamheden. De gemeente Terneuzen laat 8 mei door aanne mingsbedrijf H4A Infratechniek de westelijke toegangsweg naar de brug, aan de kant van Sas van Gent, opnieuw asfalteren. Het fietspad blijft dan beschikbaar, tot zondag ochtend 9 mei om 6.00 uur. Die zondag gaat Rijkswaterstaat met de draaibrug aan de slag. De brug bij Sas van Gent wordt gereed gemaakt voor bediening op afstand. Daar wordt zowel zondag 9 mei als zondag 16 mei aan gewerkt. Rijks waterstaat meldt dat de ombouw van de brug bij Sas van Gent en ook die bij Sluiskil naar verwachting zomer 2022 gereed is. De bediening op afstand zal plaatsvinden vanuit de nautische verkeerscentrale aan de Wester- schelde bij Terneuzen zaterdag 1 mei 2021 Sluis vreest tanen liefde voor toerist Toerisme is superbelangrijk voor Sluis, maar wanneer wordt het een last voor de eigen inwo ners? Sluis moet oppassen om 'de spreekwoordelijke kip met gouden eieren niet te slachten'. En dat is zo eenvoudig nog niet. 'We moeten daarvoor met elkaar balanceren tussen de economi sche betekenis van toerisme enerzijds en de leefbaarheid an derzijds'. Harmen van der Werf Sluis -Beleidsvisie streekpromotie Ineens stond het er, het eerste bankje aan het einde van de Westhavendam in Breskens. Vragen werden er niet gesteld, er werd gelijk gebruik van ge maakt. Bedenker, maker en uit eindelijke schenker van de unieke bankjes is scheepstim merman Rinus Meeusen. Bij de Terneuzense buurtschap Griete aan de Westerschelde komen een dijkpaviljoen en een standbeeld van de Poolse ge neraal Stanistaw Maczek (Szczerzec, 1892-Edinburgh, 1994). Harmen van der Werf Griete De brug over het Kanaal Gent- Terneuzen bij Sas van Gent is de komende tijd drie dagen ge stremd voor het wegverkeer, van zaterdag 8 mei om 7.00 uur tot maandag 10 mei om 6.00 uur en zondag 16 mei vanaf 6.00 uur tot maandag 17 mei om 6.00 uur. Fietsers kunnen 8 mei de brug wel passeren, de andere strem- mingsdagen niet. Harmen van der Werf Sas van Gent ■HniHf Filmopnamen voor de bankjesroute in Breskens met filmer Joël Duinkerke, actrice Suzan Boersma en assistent Jan Albregtse. De bankjes zijn van de hand van scheepstimmerman Rinus Meeusen. FOTO ANNE HANA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 133