LUCINDA RILEY eenmaal weet over welke periode en welk land ik wil schrijven, lees ik alles wat los en vast zit. Maar het belangrijkste zijn mijn reizen en mijn gesprekken met de mensen ter plekke. Zij hebben ouders, grootouders en overgrootouders die een bepaalde tijd doorleefd heb ben, en werkelijk weten hoe het dagelijks leven destijds was. Zo kom ik verhalen tegen die ik in de geschie denisboeken over de belang rijke figuren nooit zou vinden. En dat biedt vaak stof voor personages in mijn boeken. Ik heb altijd geweten dat het laatste deel van mijn Zeven zussen in Ierland moest spelen, waar ikzelf geboren ben. Ik heb geluk gehad, want toen de reisbeperkingen van wege corona begonnen, was ik al in Ierland, waar ik een huis heb. Ik heb toen iedereen die ik kende opgebeld. Vrienden, familie, van iedereen wilde ik weten wat voor verhalen zij over de onafeankelijkheidsstrijd hadden. Ik ben door zo veel men sen op sleeptouw genomen! Een vriend nam me mee naar een afgelegen kerkhof op een landgoed. Het was daar fantastisch mooi, als mijn tijd voorbij is zou ik er graag begraven worden. Er stond een groot Keltisch kruis. 'Wil je weten wat daaronder zit?' vroeg hij. Daar bleek een ruimte te zijn waar een tijdje een hoge Britse officier gegijzeld zat. Die ondergrondse ruimte komt terug in mijn boek.' 'Ik was geobsedeerd door het idee dat ik ballerina zou worden, ik zette alles op alles om dat te bereiken. Ik had geen ruimte in mijn hoofd voor andere ambities. Maar op mijn 16de kreeg ik een knieblessure en vervloog mijn droom. Vrijwel tegelijkertijd kreeg ik een grote rol in een jeugdserie van de BBC. Ik acteerde al een poosje, ik kom namelijk uit een creatieve familie. Mijn moeder was actrice, net als mijn oudtante. En mijn oma was operazangeres. Acteren vond ik leuk, maar ik hield er niet van zoals ik van ballet gehouden had. En toen kreeg ik een zeldzaam virus dat me aan bed kluisterde. Andere mensen zouden misschien gaan borduren of breien; ik begon een boek te schrijven. Dat was fantastisch. Omdat ik zwak was, kon ik nergens heen. Mijn fantasie trok me de slaap kamer uit, de wereld in. Uiteindelijk had ik 600 vellen papier. Een vriendin die op bezoek was zag die stapel liggen en vroeg me ernaar. Ik vertelde dat dat mijn boek was, dat het waarschijnlijk troep was, maar dat het schrijven me veel vreugde had gebracht. Ze vroeg of ze het mocht lezen. Dat mocht niet. Ze luisterde niet en deed het toch. De volgende dag klopte ze weer aan en gooide ze de stapel op mijn bed. 'Dit is briljant,' zei ze. Ze wilde het aan haar vader laten lezen, die een boek had gepubliceerd en een agent had. Schoorvoetend stemde ik toe. Niet veel later had ik een contract voor drie boeken. Vanaf dat moment was ik schrijver. Hoewel ik altijd creatief werk heb gedaan, ben ik geen wild, artistiek type. Integendeel, ik ben juist supergeorganiseerd en dat kan ook niet anders, want ik heb een groot gezin en draai een groot huishouden. Iemand heeft een keer mijn geboorte horoscoop getrokken. Daaruit bleek dat ik altijd zoek naar balans. Van de ene kant ben ik heel huise lijk, van de andere heb ik mijn creatieve uitlaatklep nodig. Door te schrijven kan ik een perfect dubbel leven leiden. Ik ben in de weer met boodschappen lijstjes en daarnaast is er altijd de geheime wereld in mijn hoofd.' PASPOORT Lucinda Riley, pseudoniem van Lucinda Edmonds, werd in 1968 in het Ierse Lisburn geboren. Ze woont in Engeland met haar man Stephen, haar vier kinderen en drie stiefkinderen. Na haar studie dramaturgie, een paar rollen als acteur en reizen naar voornamelijk het Verre Oosten, schreef ze ruim twintig boeken, waarvan er zeventien in het Nederlands zijn vertaald. Haar schrijverschap is een familiezaak. Haar man Stephen is haar manager, haar stiefdochter Olivia werkt als haar persoonlijk assistent en met haar zoon Harry schreef ze twee jeugdboeken. Als kind wilde u danseres worden. Hoe bent u bij het schrijven en het vertellen over geschiedenis uitgekomen? 32

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 112