II Als paparazzi in de sloot 8 ZEELAND PETER NICOLAI AFSCHEID VAN DE KRANT Op zijn 72ste bergt Peter Nicolai zijn camera op. De Bressiaander was 'een jaar of 36' fotograaf van deze krant. Peter had veel over voor het perfecte plaatje. Hij vertelt over zijn meest memorabele foto's. een blauwe walm. Dat zag je ook op de foto's, maar met contrastpa pier kreeg ik ze vaak nog wel goed. Ik heb toen ook Isaac GSlvez gefo tografeerd. Een dag later veronge lukte hij." Zo heeft Peter meer memora bele momenten meegemaakt. De Terneuzense schippersstaking van 1993 staat hem helder voor de geest. „Schippers blokkeerden de sluizen en het Kanaal van Gent naar Terneuzen. Ik werd erheen gestuurd om foto's te maken. De dagen ervoor hadden schippers al op beeld in de krant gestaan en daar waren ze niet blij mee. Ik was op mijn hoede. Ik zette mijn auto op de Schependijk en maakte een foto met mijn telelens, zodat ik niet te dichtbij hoefde te komen. Een groep schippers op de kaai zag me en kwam naar me toe. Ze wa ren met een man of tien. De schip pers kwamen rond me staan, heel bedreigend. 'We donderen je ca mera in het kanaal!', riepen ze. Ik heb ze uiteindelijk m'n filmrolle tje gegeven, wie weet wat ze me anders hadden aangedaan." Altijd met een verhaal De fotografie is in al die jaren flink veranderd. De grootste omslag was de verandering naar digitaal. ,,Ik was toen al 54 en had niks met computers. Mijn zoon heeft me toen alles geleerd. Ik heb toch op die computer lopen foeteren. Hoe vaak ik dat ding niet uit het raam wilde donderen." Nu gaat Peter Nicolai de grootste verande ring van zijn leven in. Hij gaat met pensioen. ,,Ik ben 72, het is mooi geweest." Wat hij nu gaat doen? Fietsen, vooral veel fietsen. En schilderijen van zijn vader André inlijsten. ,,Ik hoef me niet te verve len." Zijn vrouw Anneke vindt het jammer dat Peter stopt. ,,Niet om dat hij nu vaker thuis is hoor, maar als fotograaf van de krant kwam hij altijd met een verhaal thuis." Peter Nicolai is niet ie mand die altijd maar ja en amen zegt. Als het hem een goede foto kan opleveren, is de Bressi aander een tikkeltje brutaal. „On langs nog, toen Thierry Baudet naar Sluis kwam. Het terrein was helemaal afgezet, overal liepen be veiligers. Ik moest zowel Baudet als het publiek fotograferen. Ik kon natuurlijk vriendelijk aan de be veiliging vragen of ik vanaf het po dium een foto kon maken, of ik kon er gewoon zelf opkruipen. Na een tijdje merkte een beveiliger me op. 'Hey, ga daar eens af!'. Dat deed ik, maar had wel mooi m'n foto's." Onder de slagboom door Het typeert Peter Nicolai, die op zijn 72ste stopt als fotograaf van de pZc en BN DeStem. Als het moet, zoekt hij het randje op. Dat was al in zijn vroege jaren als fotograaf zo. Peter moest toen zijn foto's meegeven met de veerboot van Breskens naar Vlissingen van 19.20 uur. ,,Soms moest ik zoveel foto's ontwikkelen, dat ik een minuutje te laat was. Dan kroop ik gewoon onder de slagboom van de boot door om mijn foto's af te geven. Aan boord stond een kist met een hangslot, waar ik de sleutel van foto's op tijd in Vlissingen te krij gen." Handwerk Hoe lang Peter precies voor de kranten op pad is geweest, weet hij niet. ,,Ik denk een jaar of 36." Daar voor was hij coördinator van het Centrum Beroepsoriëntatie en Be roepsoefening (CBB) in Terneu- zen. ,,Daar heb ik langdurig werk lozen opgeleid om terug te keren in de maatschappij." Nadat de sub sidie voor het CBB werd terugge draaid, ging Peter aan de slag als fotograaf van De Stem, het latere BN DeStem. ,,Na een jaar of tien ben ik overgestapt naar de PZC." Fotograferen was toen, nog meer dan nu, een ambacht. ,,Op een fotorolletje pasten 36 foto's. Zo'n rolletje was tijdens een voet balwedstrijd zo vol, dus dan moest er een nieuwe in. Ik ontwikkelde de negatieven in mijn donkere ka mer, in een droogkast met een föhn erboven." Het was echt handwerk. ,,Daarna moest ik van die negatieven foto's maken. Dat gebeurde in een ontwikkelaar. Daarna gingen de foto's in een fixeerbad om ze te kunnen bewa ren. Mijn vrouw Anneke droogde ze met een zeem en een föhn." Dreiging in Terneuzen Peter maakte vooral graag sportfo- to's, van voetbal- of wielerwed strijden. Met oud-sportjournalist Frits Bakker ging hij overal heen. De Ronde van Vlaanderen, Amstel Gold Race, Driedaagse De Panne of de Zesdaagse in het Kuipke in Gent. ,,Bij die Zesdaagse werd ge rookt, niet normaal! Het was daar één blauwgrijze massa, ook omdat ze daar hamburgers stonden te bakken. Die renners reden door had. Daar gingen de foto's in. In Vlissingen werden de foto's opge haald en naar de redactie ge bracht." Dat was nog in het ana loge tijdperk, voordat de fotogra fen overgingen op digitale ca- Vroeger moest ik mijn foto's meegeven met de veerboot van Breskens naar Vlissingen mera's. ,,Een keer was het zo mis tig op de Westerschelde, dat de boot niet voer. Toen ben ik hele maal omgereden via Antwerpen en Bergen op Zoom, om mijn woensdag 28 april 2021 'Voor een goede foto moet je soms het randje opzoeken' Bob Maes Breskens Peter Nicolai stopt als foto graaf voor de krant. FOTO CAMILE SCHELSTRAETE -Peter Nicolai ,,Ik was één keer een echte paparazzi. Wil- lem-Alexander jaagt regelmatig in de buurt van Kloosterzande en we kregen de tip dat hij weer op dat land goed was. Je kunt daar niet zomaar naartoe rijden en vra gen of je een foto mag maken, want Wil- lem-Alexander zit na tuurlijk niet op publici teit te wachten. Toch ben ik erheen gegaan. Ik ben een dijkje op gereden en ja hoor, daar was Willem- Alexander. Omdat ze me niet mochten op merken, ging ik in een struik zitten. Ik had zijn blonde kop zo op de foto. De kolf van het geweer hing tegen zijn schouder. Na een tijdje werd ik toch ontdekt en moest ik weg. Ik ben toen een stukje ver der gereden en in een droge sloot gedoken. Daar heb ik hem met een telelens alsnog gefotografeerd."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 40