II
Als paparazzi in de sloot
8 ZEELAND
PETER NICOLAI AFSCHEID VAN DE KRANT
Op zijn 72ste bergt Peter
Nicolai zijn camera op. De
Bressiaander was 'een jaar of
36' fotograaf van deze krant.
Peter had veel over voor het
perfecte plaatje. Hij vertelt over
zijn meest memorabele foto's.
een blauwe walm. Dat zag je ook
op de foto's, maar met contrastpa
pier kreeg ik ze vaak nog wel goed.
Ik heb toen ook Isaac GSlvez gefo
tografeerd. Een dag later veronge
lukte hij."
Zo heeft Peter meer memora
bele momenten meegemaakt. De
Terneuzense schippersstaking van
1993 staat hem helder voor de
geest. „Schippers blokkeerden de
sluizen en het Kanaal van Gent
naar Terneuzen. Ik werd erheen
gestuurd om foto's te maken. De
dagen ervoor hadden schippers al
op beeld in de krant gestaan en
daar waren ze niet blij mee. Ik was
op mijn hoede. Ik zette mijn auto
op de Schependijk en maakte een
foto met mijn telelens, zodat ik
niet te dichtbij hoefde te komen.
Een groep schippers op de kaai zag
me en kwam naar me toe. Ze wa
ren met een man of tien. De schip
pers kwamen rond me staan, heel
bedreigend. 'We donderen je ca
mera in het kanaal!', riepen ze. Ik
heb ze uiteindelijk m'n filmrolle
tje gegeven, wie weet wat ze me
anders hadden aangedaan."
Altijd met een verhaal
De fotografie is in al die jaren flink
veranderd. De grootste omslag
was de verandering naar digitaal.
,,Ik was toen al 54 en had niks met
computers. Mijn zoon heeft me
toen alles geleerd. Ik heb toch op
die computer lopen foeteren.
Hoe vaak ik dat ding niet uit het
raam wilde donderen." Nu gaat
Peter Nicolai de grootste verande
ring van zijn leven in. Hij gaat met
pensioen. ,,Ik ben 72, het is mooi
geweest." Wat hij nu gaat doen?
Fietsen, vooral veel fietsen. En
schilderijen van zijn vader André
inlijsten. ,,Ik hoef me niet te verve
len." Zijn vrouw Anneke vindt het
jammer dat Peter stopt. ,,Niet om
dat hij nu vaker thuis is hoor, maar
als fotograaf van de krant kwam
hij altijd met een verhaal thuis."
Peter Nicolai is niet ie
mand die altijd maar ja
en amen zegt. Als het
hem een goede foto kan
opleveren, is de Bressi
aander een tikkeltje brutaal. „On
langs nog, toen Thierry Baudet
naar Sluis kwam. Het terrein was
helemaal afgezet, overal liepen be
veiligers. Ik moest zowel Baudet
als het publiek fotograferen. Ik kon
natuurlijk vriendelijk aan de be
veiliging vragen of ik vanaf het po
dium een foto kon maken, of ik
kon er gewoon zelf opkruipen. Na
een tijdje merkte een beveiliger
me op. 'Hey, ga daar eens af!'. Dat
deed ik, maar had wel mooi m'n
foto's."
Onder de slagboom door
Het typeert Peter Nicolai, die op
zijn 72ste stopt als fotograaf van de
pZc en BN DeStem. Als het moet,
zoekt hij het randje op. Dat was al
in zijn vroege jaren als fotograaf
zo. Peter moest toen zijn foto's
meegeven met de veerboot van
Breskens naar Vlissingen van 19.20
uur. ,,Soms moest ik zoveel foto's
ontwikkelen, dat ik een minuutje
te laat was. Dan kroop ik gewoon
onder de slagboom van de boot
door om mijn foto's af te geven.
Aan boord stond een kist met een
hangslot, waar ik de sleutel van
foto's op tijd in Vlissingen te krij
gen."
Handwerk
Hoe lang Peter precies voor de
kranten op pad is geweest, weet hij
niet. ,,Ik denk een jaar of 36." Daar
voor was hij coördinator van het
Centrum Beroepsoriëntatie en Be
roepsoefening (CBB) in Terneu-
zen. ,,Daar heb ik langdurig werk
lozen opgeleid om terug te keren
in de maatschappij." Nadat de sub
sidie voor het CBB werd terugge
draaid, ging Peter aan de slag als
fotograaf van De Stem, het latere
BN DeStem. ,,Na een jaar of tien
ben ik overgestapt naar de PZC."
Fotograferen was toen, nog
meer dan nu, een ambacht. ,,Op
een fotorolletje pasten 36 foto's.
Zo'n rolletje was tijdens een voet
balwedstrijd zo vol, dus dan moest
er een nieuwe in. Ik ontwikkelde
de negatieven in mijn donkere ka
mer, in een droogkast met een
föhn erboven." Het was echt
handwerk. ,,Daarna moest ik van
die negatieven foto's maken. Dat
gebeurde in een ontwikkelaar.
Daarna gingen de foto's in een
fixeerbad om ze te kunnen bewa
ren. Mijn vrouw Anneke droogde
ze met een zeem en een föhn."
Dreiging in Terneuzen
Peter maakte vooral graag sportfo-
to's, van voetbal- of wielerwed
strijden. Met oud-sportjournalist
Frits Bakker ging hij overal heen.
De Ronde van Vlaanderen, Amstel
Gold Race, Driedaagse De Panne
of de Zesdaagse in het Kuipke in
Gent. ,,Bij die Zesdaagse werd ge
rookt, niet normaal! Het was daar
één blauwgrijze massa, ook omdat
ze daar hamburgers stonden te
bakken. Die renners reden door
had. Daar gingen de foto's in. In
Vlissingen werden de foto's opge
haald en naar de redactie ge
bracht." Dat was nog in het ana
loge tijdperk, voordat de fotogra
fen overgingen op digitale ca-
Vroeger moest ik mijn
foto's meegeven
met de veerboot van
Breskens naar
Vlissingen
mera's. ,,Een keer was het zo mis
tig op de Westerschelde, dat de
boot niet voer. Toen ben ik hele
maal omgereden via Antwerpen
en Bergen op Zoom, om mijn
woensdag 28 april 2021
'Voor een goede foto moet je
soms het randje opzoeken'
Bob Maes
Breskens
Peter Nicolai
stopt als foto
graaf voor de
krant.
FOTO CAMILE
SCHELSTRAETE
-Peter Nicolai
,,Ik was één keer een
echte paparazzi. Wil-
lem-Alexander jaagt
regelmatig in de buurt
van Kloosterzande en
we kregen de tip dat
hij weer op dat land
goed was. Je kunt
daar niet zomaar
naartoe rijden en vra
gen of je een foto
mag maken, want Wil-
lem-Alexander zit na
tuurlijk niet op publici
teit te wachten. Toch
ben ik erheen gegaan.
Ik ben een dijkje op
gereden en ja hoor,
daar was Willem-
Alexander. Omdat ze
me niet mochten op
merken, ging ik in een
struik zitten. Ik had
zijn blonde kop zo op
de foto. De kolf van
het geweer hing
tegen zijn schouder.
Na een tijdje werd ik
toch ontdekt en
moest ik weg. Ik ben
toen een stukje ver
der gereden en in een
droge sloot gedoken.
Daar heb ik hem met
een telelens alsnog
gefotografeerd."