Dubbele beloning voor een goede daad 10 ZEELAND Monnikenwerk EXPOSITIE DE VLEESHAL 'I Think I Look More like the Chrysler Building' verzucht een personage in de komedie The Producersvan Mel Brooks. De Vleeshal gaf die titel aan een tentoonstelling, met als centrale vraag: hoe verhouden wij ons tot de stedelijke ruimte? Je kunt de stad zien als een lichaam. We gebrui ken zelfs begrippen uit architectuur en steden bouw om aspecten van ons bestaan te benoemen, zoals 'bouwen aan de toekomst' en 'het glazen plafond doorbreken'. Meer dan de helft van de wereld bevolking leeft in steden. Op de slums van metropolen na worden ze meestal niet door de bewoners gebouwd. De stedelijke structuur komt van bovenaf tot stand en be paalt in sterke mate het bestaan en de identiteit van de bewoners. De vijf kunstenaars die door gastcura- tor Julia Mullié samen zijn ge bracht onderzoeken manieren om zich op een persoonlijke manier te verhouden tot hun omgeving. Diane Simpson maakt geome trische sculpturen die het midden houden tussen kledingstukken en gebouwen. Ze zijn subtiel van vorm en afwerking. Alsof de aan nemer de bouwvakkers heeft ver vangen door coupeuses. Haar beel den zijn op zich spannend, maar ook een liefdevol pleidooi voor een menselijke stad, met gebouwen die je passen als een jas. Een archi- tectuur die geborgenheid en be scherming paart aan identiteit en verrassing. Midden in de hal staan drie hui zen op perspex sokkels. Lena Henke goot ze in klei en gaf ze elk een primaire kleur. Ze zijn geïn spireerd op het 'scheve huis' (1552) dat in het Monsterspark in Bom- arzo(It.) staat. De transparante sokkels hebben een helling. Dat geeft de huizen iets van een droombeeld. Hoewel hun vorm gelijk is, verschilt hun kleur. Zo krijgen ze een eigen identiteit, die wordt benadrukt door de rich ting van de sokkels. Het is alsof elk huis een andere kant op kijkt. Het verlangen naar een persoonlijke relatie met de omgeving krijgt ook vorm in de straatnaamborden die Henke aan kettingen ophing. In plaats van zeehelden of plan tensoorten lees ik bijvoorbeeld 'Ourcruelcrossing'.Het ensemble van Henke doet het prachtig in de De nagebouwde oude schakelkasten herinneren aan het overbruggen van tijd, plaats en ruimte ruimte. De tentoonstelling is so wieso mooi en evenwichtig inge richt. Persoonlijke sporen Kasper Bosmans bouwde twee schakelkasten na, waarmee telefo nistes in de vroege 20ste eeuw abonnees met elkaar konden ver binden. Ze herinneren aan het overbruggen van tijd, plaats en ruimte. Kleine sporen van het per soonlijke, een vel met kleur, een foto of gedroogde bloemen zie ik als tekens van diegenen die de ver bindingen faciliteerden. Daarop doordenkend kom ik ook op de spanning tussen anonimiteit en identiteit. Achter elk stekkergat zaten in principe men sen. Via de schakelkasten zochten ze elkaar op en deelden ze per soonlijke verhalen. Dat doen wij ook nog, maar we hebben er mo gelijkheden bij gekregen: sociale media, een unieke en soms ver woestende combinatie van per soonlijk en anoniem. Win McCarthy en Annelies Planteijdt presenteren beiden werk op het platte vlak. In de colla ges van McCarthy draait het om een gevoel van leegte, het je verlo ren voelen in de stad. Foto's, ad vertenties, lijsten van namen en tekeningen van sloten en deur klinken zijn echo's van het gemis aan houvast. In haar ontwerpen voor al dan niet draagbare objec ten gaat Planteijdt uit van binnen ruimtes en vantuinen. Met kleine ingrepen, zoals het aanbrengen van kleur op een deel van de lijnen van haar ontwerp, geeft ze het ontwerp én de ruimte waarnaar het verwijst een eigen identiteit. Ik zie haar objecten als de mani festatie van de mogelijkheid om binnen de structuur waarin je je bevindt iets van jezelf te belicha men. Dat geeft hoop. Vorige week vrijdag bood een jeugdgroep van baptisten gemeente de Fontein uit Middelburg dominee Jaap van der Zeeuw een taart aan. Maar niet voordat hij een rebus had opgelost. Een prijswinnende actie, bleek. De jeugdgroep had de meest origi nele invulling gegeven aan de eer ste challenge van operatie Prikpo- sitief! Als beloning mag de groep - als het weer kan - bij een fastfood keten gaan eten en kregen de le den een gevarieerd pakket met on der meer een hoody. Tineke de Carpentier, jeugdlei der van de groep, vertelt: ,,Het be denken en tekenen van de rebus 'klus geklaard dan krijg je een lek kere taart' bezorgde tieners veel plezier en het trok nogal wat be- langstelling toen we in een slinger met rebus in de Prinsenlaan voor de deur van de dominee stonden. Een filmpje en foto's van onze ac tie werden echt op het allerlaatste moment op de site prikpositief geüpload en op zondagmorgen bleek tot hilariteit van de jongeren dat we deze challenge hadden ge wonnen." Wat houdt prikpositief in? ,,Met 'Operatie #prikpositief worden jeugdgroepen, clubs, scholen en (stu dentenverenigingen uitgedaagd con crete, positieve acties te ondernemen die het isolement doorbreken en de wereld om hen heen een beetje mooier maken", staat te lezen op de site. Het waarom laat zich eenvoudig beantwoorden: ,,Ben jij het al zat, die lockdown? Nou, je bent niet de enige... We zijn er allemaal wel klaar mee. Lekker om niet naar school of je werk te hoevenfietsen, maar elke dag in je pyjamabroek achter je laptop is het toch ook niet. Daarom is er nu Operatie #prikpositief! Wij dagen je uit om weer echte dingen met echte mensen te gaan doen." Tineke: ,,Als jeugdleiders in onze gemeente zijn we blij met dit initiatief. Het is lastig om steeds weer iets te bedenken wat jonge ren coronaproof kunnen doen. Door deel te nemen aan de chal- lenges tussen Pasen en Pinksteren, hoeven we daar nu zelf even ons hoofd niet over te breken." Jonge ren uit heel Nederland strijden om de eer en leuke prijzen door sSmen in actie te komen. Op dit moment doen in Zeeland zeven groepen mee aan de actie. Landelijk zijn dat 126 tienergroepen en 28 groepen met 18-plussers en het aantal groeit. Een soort kick Dat prikpositief voor jongeren een goed idee is, wordt ondersteund door onderzoek naar prosociaal gedrag van jongeren tijdens de pandemie (Erasmus Universiteit Rotterdam, Sync lab). Iets voor an deren doen heeft een positief ef fect op het welzijn van jongeren. Hoe dan? Het brengt iets in de her senen teweeg, een soort kick, die vraagt om herhaling. Uit langlo pend onderzoek blijkt dat jonge ren zo empathie ontwikkelen en zelf veerkrachtiger worden. Prikpositief brengt jongeren sa men, daagt ze uit om iets goeds te doen en levert een positieve bij drage aan hun ontwikkeling, waardoor ze tijdens de coronacri sis beter staande blijven. Hoe spectaculair of grootschalig een fieldlab-evenement ook is, na een paar uur sta je weer op straat, is het virus er nog steeds, net zoals je mondkapje. Hoezo een kater? Ter wijl even makkelijk gekozen kan worden voor iets wat bewezen ef fectief is. Laat jongeren zelf dat maar flink op de kaart zetten! zaterdag 24 april 2021 GO Pleidooi voor een menselijke stad Nico Out Recensie M Drie huizen 4 op perspex sokkels van Lena Henke. T/m 20/6. Vleeshal, Markt 1, Middelburg. Nu gesloten, maar men verwacht binnenkort weer open te gaan. Zie: vleeshal.nl. José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk Meer info op: prikpositief.nl en eur.nl/essb/het-jongerenbrein- de-coronacrisis Diane Simpson maakt geometrische sculpturen die het midden houden tussen kledingstukken en gebouwen. fotos nico out

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 38