5 De Vegetarische Slager is een mooi voorbeeld van een boer die het roer in 2010 drastisch omgooide. Nu liggen zijn plantaardige vleesvervangers in het supermarktschap. Zo'n radicale innovatie is eerder uitzondering dan regel in het midden- en kleinbedrijf, zegt Ageeth van Maldegem van de HZ University of Applied Sciences. „Het mkb weet nog te weinig van de toekomstige behoeften van klanten." VERNIEUWING IN MIDDEN- EN KLEINBEDRIJF ONDERZOEK/ Ageeth van Maldegem (53), coördinator van het kenniscentrum Ondernemen en Inno veren van de HZ Uni versity of Applied Sciences, pro moveerde onlangs aan de Cran- field University in het Verenigd Koninkrijk. Ze onderzocht of mkb-bedrijven tot op de draad weten wie hun (toekomstige) klanten zijn en waaraan die nu en straks behoefte hebben. En of ze die kennis gebruiken om vernieu wende producten en diensten te ontwikkelen. Van Maldegem lichtte hiervoor zes bedrijven uit de landelijke MKB Top 100 door. Daar zaten ook twee Zeeuwse be drijven bij. Van Maldegem: ,,Na- men mag ik niet noemen. Er zitten ook mislukkingen tussen. Bedrij ven hangen die niet graag aan de grote klok." Smartphone Zonder wat Van Maldegem 'radi cale innovatie' noemt, hadden we nu geen smartphones, Netflix en kipstuckjes van de Vegetarische Slager. ,,Klantinzicht is super be langrijk als je een product ontwik kelt dat nog niet bestaat. Ze zijn moeilijk te maken omdat je als on dernemer geen enkel referentie punt hebt en de klant geen benul heeft van wat hij met een innova tief product kan en of hij het wel nodig heeft. Daarom falen zoveel radicale innovaties. Tegelijkertijd kun je er als bedrijf een enorm concurrentievoordeel mee beha len. Daarom is het van belang dat het midden- en kleinbedrijf er wel mee aan de slag gaat." Gevoel De meerderheid van die zes on derzochte bedrijven acteert in de informatie- en communicatie technologie. Wat signaleert Van Maldegem? ,,Een conclusie is dat grote bedrijven, bijvoorbeeld mul tinationals, heel goed weten wat de toekomstige wensen van klan ten zijn. Zij steken daar veel geld en menskracht in. In het mkb den ken ondernemers dat ze weten hoe het moet. Ondernemers gaan vooral op hun gevoel af of ze ne men zichzelf als referentiepunt. Dat blijkt echter vaak weinig re presentatief voor de grote groep toekomstige klanten. Een gebrek aan kennis over de latente wensen van hun klanten is de achilleshiel van het midden- en kleinbedrijf." Geldgebrek hoeft mkb-bedrijven niet in de weg te staan, zegt Van Maldegem. „Er zijn voorbeelden van kleine bedrijven die succesvol innoveren. In veel gevallen hebben ze verkoopmedewerkers toege voegd aan hun onderzoek- en ont wikkelingsteam. Dat zijn dikwijls mensen die informatie over hun (toekomstige) klanten kunnen ver zamelen en beoordelen. Dat is de basis om nieuwe producten te ont wikkelen. Mijn advies aan het mkb, zeker dat in Zeeland, is: haal die kennis in huis!" Als voorbeeld noemt Van Malde gem het bedrijfVitro Plus en doch teronderneming Vivi in Burgh- Haamstede, overigens een bedrijf dat ze niet heeft onderzocht voor dit onderzoek. Vitro Plus/Vivi won in 2016 de Zeeuwse Pioniersprijs. Het bedrijf wist onder led-lampen een krop sla te kweken zonder be strijdingsmiddelen en met slechts een halve liter water in plaats van de gebruikelijke veertig. „Van oor sprong is John Bijl een traditionele plantenkweker. Hij ging experi menteren met verticale landbouw onder kunstlicht en paste een uit gekiende marketingstrategie toe." MoederbedrijfVitro Plus is inmid dels een wereldspeler op het gebied van weefselkweek van varens en past deze unieke expertise ook toe op groenten en kruiden. LEGO Weten wat de latente behoefte van de klant is, kan een faillisse ment voorkomen, onderstreept Van Maldegem. Soms moet je je zelf daarvoor opnieuw uitvinden. In 2003 zat bijvoorbeeld de Deense speelgoedfabrikant LEGO aan de grond in een wereld die kids on derdompelde met elektronisch speelgoed, videogames en verlei delijke internetuitdagingen. Het bedrijf had 800 miljoen euro schuld. Ruim tien jaar later maakte het 600 miljoen euro winst Hoe flikte LEGO dat? Van Maldegem: „LEGO ging terug naar de oorsprong. Het bedrijf her stelde de band met zijn doelgroep - kinderen/gezinnen - en ontwik kelde er communities en nieuwe, interactieve producten voor. De Deense blokjes werden weer van belang voor de ontwikkeling en het welzijn van jonge mensen." Masterclass Van Denemarken naar Zeeland. Hoe staat het met de innovatiek racht van het Zeeuwse midden- en kleinbedrijf? Van Maldegem ziet wel pareltjes, maar heeft geen idee hoe slim en innovatief het to tale Zeeuwse mkb eigenlijk is. Dus ook niet of mkb-bedrijven hun klantenkring optimaal bedienen. Van Maldegem: „Ik heb er geen beeld van. Om daarachter te ko men, is een onderzoek nodig. Dat zou ik graag nog eens willen doen. Ik ga in elk geval mijn promo tieonderzoek delen met de regio. Bijvoor beeld via een we binar of een mas terclass. Onder nemers en stu denten kun nen er hun voordeel mee doen." zaterdag 24 april 2021 Wat willen de klanten straks? Frank Balkenende Vlissingen Ageeth van Maldegem van de HZ University of Applied Sci ences: „Klantin zicht is super belangrijk als je een product ontwikkelt dat nog niet be staat." FOTO HZ

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 33