ECONOMIE 15 De winkels De slechte jaren Interne twisten, pijnlijke sa neringen, verkeerde keuzes. De onderneming weet geen antwoord te geven op de opkomst van prijsstun- ters als Action en webwinkels als bol.com en Coolblue. Al snel blijkt dat er jarenlang door de zuinige Jaap Blokker te weinig is geïnvesteerd in de winkels en ict. Meerdere red dingsplannen moeten het tij keren, waaronder een flinke reorganisatie in 2015, die hon derden medewerkers hun baan kost. Dat jaar maakt het concern ook voor het eerst in de historie verlies, en nog steeds worden geen zwarte cijfers geschreven. Ketens die de gebroeders Blokker sinds de jaren 80 overnamen, bij voorbeeld Xenos en Bart Smit, worden verkocht of op geheven. Ook in het buiten land is de winkel uit het straatbeeld verdwenen. Wie gaat winkelketen Blokker redden? Die vraag wordt in december 2018 actueel als de familie Blokker (lees: Ab en zijn schoonzus Els Blokker) besluit de winkels van de hand te doen. In april 2019, zo'n 123 jaar nadat Jacob Blok ker in Hoorn met zijn ijzer winkeltje de basis had gelegd van de keten, verkoopt de fa milie de holding aan Michiel Witteveen (67). Aan hem de taak het bedrijf weer financi eel gezond te krijgen. Het is een kleine opsom ming van opvallende artike len die bij Blokker als warme broodjes over de toonbank gingen. Maar het is ook de winkel van schuursponsjes, stofzuiger- zakken, servies, tuinmeu belen, speelgoed, droogrek- ken en staafmixers. De defi nitie van een Blokker-win kel is lastig te geven; middle of the road komt wellicht nog het meest in de buurt. Jaap en Ab Blokker beschre ven het 25 jaar geleden als volgt: 'Blokker was ooit een typische plattelandszaak. Maar het is ook een echte Amsterdamse winkel ge weest. Blokker was chic en bon ton. En ook weer volks. Nu is het een winkel die in bijna ieders woonomgeving aanwezig is, zodat er van een specifiek etiket nauwe lijks meer sprake is.' In 2016 ging het roer om en werd een reclamecampagne ge lanceerd met de Ameri kaanse Sex and the City-ac trice Sarah Jessica Parker. Tegelijkertijd werden de winkels verbouwd en volge stopt met veel duurdere spullen van merken die de Bijenkorf ook verkoopt. Het werd een fiasco. ,,Onze klant wil kwaliteit voor een Blokker-prijs. Dus dan moet je niet met dure spullen aankomen, dat werkt niet. Neem bijvoorbeeld onze koffiecupmachine en de bij behorende cupjes die we sinds kort onder eigen naam verkopen. Prima koffie voor een lage prijs'', noemt top vrouw Jeanine Holscher een recent succes. Volgens haar gaat het om de ideale mix van huishoudelijke artike len en inspelen op de laatste trends. ,,Daarbij kijken we nadrukkelijker naar woon decoratie. Van huis uit zit ons hart in functionele spullen, maar onze klant wil ook worden verrast en geïnspireerd. We willen het thuis gezelliger maken. Dus niet alleen een handig was- rek, maar ook dat leuke kus sentje.'' Volgens haar is het de bedoeling dat meer pro ducten onder eigen naam worden ontworpen en ver kocht. ,,Zo houden we alles in eigen hand en kunnen we de prijs ook laag hou den.'' De toekomst De jaarcijfers over 2020 zijn nog niet bekend, maar volgens Holscher ziet het er goed uit voor Blokker en zusterbedrijven BCC, Intertoys, Miniso en Big Bazar (allen vallen onder de Mirage Group). Over 2019 leed het concern 144 miljoen euro verlies, 200 miljoen minder dan in 2018. Of de rode cijfers verleden tijd zijn, kan de Blokker-baas nog niet zeg gen. ,,Ondanks de sluiting van de winkels hebben we onze omzetcijfers op peil kunnen houden. Omdat de tweede lockdown strenger was en zo veel langer duurde, hadden we geen andere keus dan toch NOW-steun aan te vragen. Andere soorten steun hebben we niet aangevraagd, omdat deze ontoerei kend zijn voor het grootwinkelbedrijf. Wij voeren nu al maanden gesprekken met Den Haag, maar in te genstelling tot onze franchisenemers, hebben wij tot op heden nog geen steun ontvangen voor onze vaste lasten.'' Om de klanten toch te bedienen, tuigde de keten begin dit jaar een eigen bezorgdienst op. ,,Dat smaakt naar meer, we werken aan een structurele be- zorgservice die vanuit de winkels de bestellingen snel bij de mensen thuis aflevert.'' Wie Holscher hoort praten, krijgt het idee dat het lek boven is. ,,Het bruist bij ons. De winkels zien er fris uit, op het gebied van online en data hebben we grote stappen gezet. We hebben ons na 125 jaar opnieuw uitgevonden. Ik heb veel ontzag voor de bol.coms van deze wereld, maar ze hebben geen fysieke winkels. Wij hebben een on- lineplatform, waarop ook externe partijen verkopen én we hebben een groot netwerk van ruim vierhon derd winkels. Het maakt niet uit waar onze klant be stelt en hoe hij het wil: wij kunnen het bieden.'' Dit jaar zijn er alweer zes nieuwe Blokkers geopend of verhuisd naar een betere locatie. ,,Die openen we vooral in winkelcentra in de wijk. Dat is onze plek. Daar doe je je boodschappen en spring je ook bij een Blokker binnen.'' Geen reorganisatieplannen dus, volgens Holscher hoeven de vijfduizend werknemers daar niet bang voor te zijn. ,,Ik denk dat we later dit jaar zelfs extra mensen zullen aannemen.'' Het 125-ja- rige jubileum vindt plaats in de week dat de winkels weer klanten mogen ontvangen zonder afspraak. ,,Een perfecte timing.'' zaterdag 24 april 2021 GO FOTO'S BLOKKER WWW» Blokker zette de bezorg dienst Blokker Express op. A De eerste winkel van Blokker, de Goedkope IJzer- en Houtwinkel, werd geopend in Hoorn. Na het overlijden van sterke man Jaap Blokker in 2011 gaat het snel bergafwaarts. Jeanine Holscher is sinds oktober 2020 ceo van Blokker. De lijf spreuk van de broers Jaap en Ab Blok ker. Kogelasbakken, boeren bontservies, tuinkabou ters en oranje brulshirts.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 15