De jonge ISABEL ALLENDE was zo kwaad over de scheve man-vrouwverhoudingen in het Chili van de jaren 60, dat haar moeder dacht dat er iets mis was met haar. In Wat wij willen schrijft Allende over haar leven als strijdbare vrouw. 'Ik stop mijn boosheid nog steeds in mijn werk, maar op persoonlijk vlak ben ik zachtmoediger geworden.' Toen Isabel Allende opgroeide bestond de term 'feminisme' nog niet in haar land. In het uiterst katholieke, conserva tieve en patriarchale Chili hadden vrouwen weliswaar kiesrecht, maar gelijke behandeling van de seksen stond verder niet op de agenda. Isabel Allende (78) was dus niet feministisch in de bekende zin van het woord. Wat ze wél was, was kwaad. Heel kwaad, de hele tijd. 'Ik zag hoe oneerlijk het leven was voor vrouwen als mijn moeder,' zegt ze. 'Mijn vader had haar achtergelaten met drie kleine kinderen, ze was volko men afeankelijk van mijn opa en ooms, had zelf geen enkele inkomstenbron en moest als aantrekkelijke jonge vrouw ook nog haar reputatie bewaken. Ik aanbad mijn moeder, maar wilde nooit worden zoals zij.' De scheve verhoudingen om haar heen, maakten Isabel Allende opstandig en koppig. Ze wilde haar eigen keuzes maken en niet voorbestemd zijn iemands vrouw en moeder te worden. 'Ik zette overal vraagtekens bij. Bij wat mijn leraren vertelden, bij het verbod op echtscheiding, bij het geloof, en het idee dat God een man is. Mijn moeder dacht dat er iets mis was met me: hoe kwam haar dochter zo tegendraads? Ze was bezorgd, want op die manier zou ik nooit een echtgenoot strikken.' Haar eigen grootvader stond voor het machismo waar Isabel Allende zo tegen ageerde, maar toch was ze dol op hem. Haar wereldberoemde debuutroman, Het huis met de geesten, kwam voort uit de brieven die ze hem schreef. 'Onze relatie was ambivalent,' zegt ze. 'Zijn opvattingen over de positie van de vrouw stonden lijnrecht tegenover de mijne, maar we waren close en ik bewonderde hem als mens. Op zijn beurt vond hij het tegen natuurlijk dat ik hetzelfde wilde kunnen als mannen, maar hij accepteerde mijn rebelsheid. Hij begreep dat afeankelijkheid niet bij mij paste. Toen ik trouwde met mijn eerste man, waarschuwde hij me zelfs: wie betaalt, bepaalt. En tegen mijn aanstaande echt genoot zei hij: je zult haar moeten temmen als een paard. Haha, stel je voor!' Ze moet er nu nog om lachen. 'Alsof mijn man, een keurige, vriendelijke jongen, dat had gekund of zelfs maar gewild!' Toen eind jaren 60 het feminisme ook in Chili zijn intrede deed en Isabel Allende voor het progres sieve vrouwenmagazine Paula ging schrijven, had ze eindelijk een plek waar ze haar woede kwijt kon. 'Nu kon ik die kanaliseren, door 'm te richten op specifieke thema's als abortus, scheiding, huiselijk geweld, prostitutie - dingen waar nog nooit eerder over was geschreven in Chili. Let wel, dit was in een tijd waarin niemand het woord vagina uitsprak; je zei het niet eens tegen je dokter. Dat was een van de taboes waar Paula over publiceerde. In zes jaar tijd heeft het blad in Chili de manier van denken over man-vrouw verhoudingen drastisch veranderd.' Hoe ze destijds 'met het mes tussen de tanden' artikelen schreef, wordt duide lijk in haar nieuwste boek. Wat wij willen is een persoonlijk verhaal over haar leven als strijdbare vrouw. Het laat zich lezen als een ode aan het feminisme en als aanmoediging van de jongste genera tie om te blijven vechten voor gelijke rechten. 'We hebben al veel bereikt, maar we zijn er nog lang niet,' zegt ze. 'Wereldwijd hebben vrouwen nog steeds te maken met systematische onderdruk king, psychisch en fysiek. Waarom is er wel een war on drugs en geen war on violence against women? We zullen die zelf moeten veroorzaken, de mannen doen het niet. Vrouwen moeten zich verenigen tot ze een kritische massa vormen die het patriarchaat kan vervan gen door een vredelievend systeem.' Dat verenigen is ook op kleine schaal 36 Schrijven met het mes tussen de tanden O 1 O LU co LU I

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 116