OZCAN AKYOL Elizabeth viert haar verjaardag met lunch II 6 Manifest hamert op verkeersveiligheid Column De twee winnaars van de vorige verkiezingen, Mark Rutte (VVD) en Sigrid Kaag (D66), deden allebei onlangs, op hun eigen manier, een glas heldere belofte over de toekomst. De demissionaire premier, de man die nog jokt als hij fluit, be loofde eigenhandig de bestuurs cultuur te verbeteren, want inder daad, het kon zo niet langer. Hij was weliswaar zelf verant woordelijk voor wat politieke lis ten, werkte parlementariërs als Omtzigt tegen én ook liet zijn geheugen hem telkens in de steek op cruciale momenten, tóch wist hij zeker dat hij de juiste persoon zou zijn voor een betere en trans parantere overheid. Nee, dan Sigrid Kaag, die tijdens de campagne elke dag benadrukte dat zij voor nieuw leiderschap stond, want wat de kabinetten daarvoor allemaal hadden laten zien - ook toen zij als minister erin zat - was natuurlijk ronduit schandalig. De verbijstering was daarom groot toen RTL Nieuws met een gedegen reconstructie kwam van wat er in de ministerraad rond het toeslagenschandaal werd besproken. Alle ministers stemden in met het voorstel om de Tweede Kamer niet volledig te informeren over de wanpraktijken, gedre ven door loyaliteit aan bewindsperso nen en topambte naren die het leven van tienduizenden gedupeerden heb- ben verziekt met een hetze. Dat ze begrijpen dat dit eigenlijk niet kan, blijkt wel uit deze pas sage: 'Een minister vraagt zich hardop af of het kabinet dit onge straft zou kunnen doen. Toch wordt dan formeel besloten de in formatie met te geven.' Later ver telde Rutte dat er geen verslagen waren. Afijn, daar zijn we mooi klaar mee. Deze mensen willen we derom ons land gaan regeren, zo genaamd met hernieuwde inzich ten, waardoor alles beter gaat wor den. Maar als dit de moraliteit van Rutte en Kaag is, hebben straks nog meer kwetsbare burgers heel wat te vrezen van een nieuwe overheid. Ze hebben bewezen on betrouwbaar te zijn en democrati sche processen te saboteren. Hoe kan een parlement de con trolerende functie uitvoeren als er sabotage wordt gepleegd? Dat er überhaupt steen en been werd ge klaagd over kritische Kamerleden zegt al genoeg over de opvattingen die in onze bestuurlijke toplaag le ven. Het ergste is: de ministers die denken dat ze zich dit soort gedrag kunnen per mitteren, zullen ook geen last van hun geweten heb ben als het gaat om de toekomst, zelfs nu we steeds meer ontdekken over hun dubieuze ethiek. Narcisme boven landsbe lang. Brrr. Het paleis vormt vanaf nu de uitvalsbasis van koningin Elizabeth, ter wijl ze haar werkzaam heden langzaam af bouwt. De kans is groot dat ze nooit meer een voet zet in Buckingham Palace. Journalist en royalty-expert An drew Morton voorziet een ver schuiving. „Windsor Castle zal veranderen in een Britse versie van Vaticaanstad, een enclave van roy als'', zei hij tijdens een presentatie van zijn nog te verschijnen boek Elizabeth Margaret: The intimate world of the Windsor sisters, over de koningin en haar inmiddels overle den jongere zus. Volgens Morton, adviseur van de serie The Crown, zullen prins Char les en prins William steeds meer taken van haar overnemen, terwijl andere leden van de familie 'in de buurt zijn om haar bezig te hou den, haar te vermaken en er voor haar te zijn in de toe- X komst'. Prins Andrew, die op VJ een paar kilometer af stand in de Royal Lodge i woont, staat zijn moeder al op deze wijze bij. „Hij heeft twee puppy's voor de koningin gekocht'', vertelde Morton. ,,Hij heeft geen baan en alle tijd.'' Prinses Anne, kleindoch ter Zara Phillips en haar echtgenoot Mark Tindall, en de gravin van Wessex, de vrouw van prins Ed ward, ondersteunen hem daarbij. De koningin zal volgens Morton in geen geval aftreden. Investeren in verkeersveiligheid scheelt niet alleen veel leed, maar is ook financieel slim. Dat betogen de initiatief nemers achter een nieuw manifest voor de verkeersveiligheid. is misgegaan. Het nieuwe kabinet moet een stap extra zetten om het aantal verkeersdoden te halveren, vindt directeur Peter van der Knaap van onderzoeksbureau SWOV. Vol gens recent onderzoek van de planbureaus zou het gaan om 4,5 miljard euro voor wegen en fietspaden. ,,Wij kwamen uit op 5 miljard, dus dat klopt wel. Je moet alles uit de kast halen, met één maatregel ben je er niet.'' ANWB-topvrouw Marga de Jager spreekt over 'slimmer inves teren'. ,,We zien vaak dat bij in- fraprojecten niet altijd alle ver- keersveiligheidsaspecten meteen worden meegenomen. Dat kan echt beter. En doordat we be schikken over steeds meer data, kunnen we ook veel gerichter knelpunten oplossen.'' Een betere weginrichting kan jaarlijks tientallen dodelijke on gevallen en honderden ernstige gewonden schelen. Denk aan het plaatsen van obstakels (drempels, wegversmallingen) waardoor be stuurders in woonwijken echt niet harder dan 30 kilometer per uur kunnen rijden. Of maak al leen nog maar aparte fietspaden op 50 kilometerwegen. En richt de beruchte provinciale 'doden wegen' zo in dat mensen niet ge lijk verongelukken als ze van de weg af raken. Verder kunnen nieuwe techno logieën in auto's bijdra- gen aan minder slachtoffers. Bij nieuwe auto's moeten van Brus sel al toepassingen zoals nood remsystemen en een intelligente snelheidsassistent worden inge bouwd. Maar het verouderde Ne derlandse wagenpark kent deze snufjes niet. Dus moet de consu ment beter worden geïnfor meerd. Ook kunnen fiscale voor delen (vrijstelling van de aan- schafbelasting (BPM), geen bijtel ling voor veiligheidsvoorzienin gen) mensen stimuleren veiligere auto's te kopen of technische snufjes te omarmen. Al die ingrepen hebben echter geen zin als de bestuurder zich onveilig gedraagt op de weg. Campagnes zoals Mono kunnen gedrag verbeteren, maar techniek in voertuigen en op telefoons (zo als apps die je telefoon uitschake len als de auto rijdt) en vooral ook Met steeds meer data kunnen we knelpunten veel gerichter oplossen - Marga de Jager, ANWB handhaving zetten pas zoden aan de dijk. De verkeershandhaving moet daarom weer 'op niveau' ko men, staat in het manifest. Door een persoonlijke aanpak van overtreders, oplopende boetes in gevaarlijker situaties en het ge bruik van apparatuur voor bij voorbeeld trajectcontrole. Prent uitdelen En gewoon vaker een prent uitde len helpt ook: het aantal bekeu ringen na staandehouding is van 2008 tot 2016 fors gedaald: van meer dan 1,4 miljoen naar minder dan 242.000. Het aantal liep daarna weer op, maar is nog lang niet op het oude niveau. 'De poli tie heeft tal van andere prioritei ten, maar moet in staat worden gesteld verkeershandhaving de prioriteit te geven die nodig is', valt te lezen in het manifest. Tot slot moet de registratie van verkeersongevallen beter. Met name bij de ruim 21.000 ernstig gewonden in het verkeer is onvoldoende bekend wat de oor zaak en de toedracht zijn geweest van de ongevallen, en of de ver keersveiligheid verbeterd dient te worden. Ook voertuigdata zelf moeten worden benut. De initia tiefnemers willen dat de overheid onderzoek gaat doen naar een 'zwarte doos' in iedere auto, zoals in vliegtuigen. Met een zwarte doos kan in de toekomst na een ongeluk sneller en preciezer duidelijk worden waar het donderdag 22 april 2021 GO y @OzcanAkyol Moraal Weg beter inrichten kan levens redden Koningin Elizabeth vierde giste ren haar 95ste verjaardag met een lunch met enkele familiele den in Windsor Castle, waar haar man prins Philip zaterdag werd bijgezet in de koninklijke crypte van St George's Chapel. Geert Langendorf Londen Edwin van der Aa M Nieuwe technolo gieën kunnen ook verkeers slachtoffers voorkomen. FOTO GETTY IMAGES Den Haag De aanleg van fietsstroken en 1 dodelijke ongevallen voorkomen Irempels kan jaarlijks tientallen FOTO VAN ASSENDELFT FOTOGRAFIE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 6