OZCAN AKYOL
Elizabeth viert haar
verjaardag met lunch
II
6
Manifest hamert op verkeersveiligheid
Column
De twee winnaars van de
vorige verkiezingen, Mark
Rutte (VVD) en Sigrid
Kaag (D66), deden allebei onlangs,
op hun eigen manier, een glas
heldere belofte over de toekomst.
De demissionaire premier, de
man die nog jokt als hij fluit, be
loofde eigenhandig de bestuurs
cultuur te verbeteren, want inder
daad, het kon zo niet langer.
Hij was weliswaar zelf verant
woordelijk voor wat politieke lis
ten, werkte parlementariërs als
Omtzigt tegen én ook liet zijn
geheugen hem telkens in de steek
op cruciale momenten, tóch wist
hij zeker dat hij de juiste persoon
zou zijn voor een betere en trans
parantere overheid.
Nee, dan Sigrid Kaag, die tijdens
de campagne elke dag benadrukte
dat zij voor nieuw leiderschap
stond, want wat de kabinetten
daarvoor allemaal hadden laten
zien - ook toen zij als minister
erin zat - was natuurlijk ronduit
schandalig.
De verbijstering was daarom
groot toen RTL Nieuws met een
gedegen reconstructie kwam
van wat er in de ministerraad
rond het toeslagenschandaal
werd besproken.
Alle ministers stemden in
met het voorstel om de
Tweede Kamer niet volledig
te informeren over de
wanpraktijken, gedre
ven door loyaliteit
aan bewindsperso
nen en topambte
naren die het leven
van tienduizenden
gedupeerden heb-
ben verziekt met een hetze.
Dat ze begrijpen dat dit eigenlijk
niet kan, blijkt wel uit deze pas
sage: 'Een minister vraagt zich
hardop af of het kabinet dit onge
straft zou kunnen doen. Toch
wordt dan formeel besloten de in
formatie met te geven.' Later ver
telde Rutte dat er geen verslagen
waren.
Afijn, daar zijn we mooi klaar
mee. Deze mensen willen we
derom ons land gaan regeren, zo
genaamd met hernieuwde inzich
ten, waardoor alles beter gaat wor
den.
Maar als dit de moraliteit van
Rutte en Kaag is, hebben straks
nog meer kwetsbare burgers heel
wat te vrezen van een nieuwe
overheid. Ze hebben bewezen on
betrouwbaar te zijn en democrati
sche processen te saboteren.
Hoe kan een parlement de con
trolerende functie uitvoeren als er
sabotage wordt gepleegd? Dat er
überhaupt steen en been werd ge
klaagd over kritische Kamerleden
zegt al genoeg over de opvattingen
die in onze bestuurlijke toplaag le
ven.
Het ergste is: de ministers
die denken dat ze zich dit
soort gedrag kunnen per
mitteren, zullen ook geen
last van hun geweten heb
ben als het gaat om
de toekomst, zelfs
nu we steeds meer
ontdekken over
hun dubieuze
ethiek. Narcisme
boven landsbe
lang. Brrr.
Het paleis vormt vanaf
nu de uitvalsbasis van
koningin Elizabeth, ter
wijl ze haar werkzaam
heden langzaam af
bouwt. De kans is groot
dat ze nooit meer een voet
zet in Buckingham Palace.
Journalist en royalty-expert An
drew Morton voorziet een ver
schuiving. „Windsor Castle zal
veranderen in een Britse versie van
Vaticaanstad, een enclave van roy
als'', zei hij tijdens een presentatie
van zijn nog te verschijnen boek
Elizabeth Margaret: The intimate
world of the Windsor sisters, over de
koningin en haar inmiddels overle
den jongere zus.
Volgens Morton, adviseur van de
serie The Crown, zullen prins Char
les en prins William steeds meer
taken van haar overnemen, terwijl
andere leden van de familie 'in de
buurt zijn om haar bezig te hou
den, haar te vermaken en er
voor haar te zijn in de toe-
X komst'.
Prins Andrew, die op
VJ een paar kilometer af
stand in de Royal Lodge
i woont, staat zijn moeder
al op deze wijze bij. „Hij
heeft twee puppy's voor de
koningin gekocht'', vertelde
Morton. ,,Hij heeft geen baan en
alle tijd.'' Prinses Anne, kleindoch
ter Zara Phillips en haar echtgenoot
Mark Tindall, en de gravin van
Wessex, de vrouw van prins Ed
ward, ondersteunen hem daarbij.
De koningin zal volgens Morton in
geen geval aftreden.
Investeren in
verkeersveiligheid
scheelt niet alleen
veel leed, maar is ook
financieel slim. Dat
betogen de initiatief
nemers achter een
nieuw manifest voor
de verkeersveiligheid.
is misgegaan.
Het nieuwe kabinet moet een
stap extra zetten om het aantal
verkeersdoden te halveren, vindt
directeur Peter van der Knaap van
onderzoeksbureau SWOV. Vol
gens recent onderzoek van de
planbureaus zou het gaan om
4,5 miljard euro voor wegen en
fietspaden. ,,Wij kwamen uit op
5 miljard, dus dat klopt wel. Je
moet alles uit de kast halen, met
één maatregel ben je er niet.''
ANWB-topvrouw Marga de
Jager spreekt over 'slimmer inves
teren'. ,,We zien vaak dat bij in-
fraprojecten niet altijd alle ver-
keersveiligheidsaspecten meteen
worden meegenomen. Dat kan
echt beter. En doordat we be
schikken over steeds meer data,
kunnen we ook veel gerichter
knelpunten oplossen.''
Een betere weginrichting kan
jaarlijks tientallen dodelijke on
gevallen en honderden ernstige
gewonden schelen. Denk aan het
plaatsen van obstakels (drempels,
wegversmallingen) waardoor be
stuurders in woonwijken echt
niet harder dan 30 kilometer per
uur kunnen rijden. Of maak al
leen nog maar aparte fietspaden
op 50 kilometerwegen. En richt
de beruchte provinciale 'doden
wegen' zo in dat mensen niet ge
lijk verongelukken als ze van de
weg af raken.
Verder kunnen
nieuwe techno
logieën in
auto's
bijdra-
gen aan minder slachtoffers. Bij
nieuwe auto's moeten van Brus
sel al toepassingen zoals nood
remsystemen en een intelligente
snelheidsassistent worden inge
bouwd. Maar het verouderde Ne
derlandse wagenpark kent deze
snufjes niet. Dus moet de consu
ment beter worden geïnfor
meerd. Ook kunnen fiscale voor
delen (vrijstelling van de aan-
schafbelasting (BPM), geen bijtel
ling voor veiligheidsvoorzienin
gen) mensen stimuleren veiligere
auto's te kopen of technische
snufjes te omarmen.
Al die ingrepen hebben echter
geen zin als de bestuurder zich
onveilig gedraagt op de weg.
Campagnes zoals Mono kunnen
gedrag verbeteren, maar techniek
in voertuigen en op telefoons (zo
als apps die je telefoon uitschake
len als de auto rijdt) en vooral ook
Met steeds meer
data kunnen we
knelpunten veel
gerichter oplossen
- Marga de Jager, ANWB
handhaving zetten pas zoden aan
de dijk. De verkeershandhaving
moet daarom weer 'op niveau' ko
men, staat in het manifest. Door
een persoonlijke aanpak van
overtreders, oplopende boetes in
gevaarlijker situaties en het ge
bruik van apparatuur voor bij
voorbeeld trajectcontrole.
Prent uitdelen
En gewoon vaker een prent uitde
len helpt ook: het aantal bekeu
ringen na staandehouding is van
2008 tot 2016 fors gedaald: van
meer dan 1,4 miljoen naar minder
dan 242.000. Het aantal liep
daarna weer op, maar is nog lang
niet op het oude niveau. 'De poli
tie heeft tal van andere prioritei
ten, maar moet in staat worden
gesteld verkeershandhaving de
prioriteit te geven die nodig is',
valt te lezen in het manifest.
Tot slot moet de registratie van
verkeersongevallen beter. Met
name bij de ruim 21.000 ernstig
gewonden in het verkeer is
onvoldoende bekend wat de oor
zaak en de toedracht zijn geweest
van de ongevallen, en of de ver
keersveiligheid verbeterd dient te
worden. Ook voertuigdata zelf
moeten worden benut. De initia
tiefnemers willen dat de overheid
onderzoek gaat doen naar een
'zwarte doos' in iedere auto, zoals
in vliegtuigen. Met een zwarte
doos kan in de toekomst na
een ongeluk sneller en
preciezer duidelijk
worden waar het
donderdag 22 april 2021
GO
y @OzcanAkyol
Moraal
Weg beter inrichten
kan levens redden
Koningin Elizabeth vierde giste
ren haar 95ste verjaardag met
een lunch met enkele familiele
den in Windsor Castle, waar
haar man prins Philip zaterdag
werd bijgezet in de koninklijke
crypte van St George's Chapel.
Geert Langendorf
Londen
Edwin van der Aa
M Nieuwe
technolo
gieën kunnen
ook verkeers
slachtoffers
voorkomen.
FOTO GETTY IMAGES
Den Haag
De aanleg van fietsstroken en 1
dodelijke ongevallen voorkomen
Irempels kan jaarlijks tientallen
FOTO VAN ASSENDELFT FOTOGRAFIE