'Weg door het dorp is niet meer van deze tijd
'HAP dicht in
de nacht om
jonge artsen
te trekken'
6
Fietsers die rakelings worden
gepasseerd door vrachtverkeer en
auto's die met een te hoge snelheid door
het dorp denderen. Kuitaart kampt
inmiddels al jaren met een verkeers-
onveilige situatie. „Het is tijd voor actie!"
OVERLAST VERKEER
De verkeersonveiligheid
in Kuitaart is allesbe
halve nieuw, al jaren
trekt de dorpsraad er
over aan de bel. In 2015
werd de doorgaande weg daarom
heringericht: er kwamen versmal
lingen en drempels. De situatie is
echter nog steeds gevaarlijk. Op
veel stukken ligt het fietspad tegen
de rijbaan aan. De huizen staan
daarnaast dicht bij de weg en au
to's kunnen niet uitwijken. Over
de verkeersdrempel wordt te hard
gereden, wat voor overlast zorgt.
In een half uur tijd posten langs
de doorgaande weg, zie je in Kui
taart van alles gebeuren. Perso
nenauto's die letterlijk voorbij
scheuren, heel veel zwaar verkeer
en als klap op de vuurpijl een
vrachtwagen die zich door het
Dreefken perst dat uitkomt op de
provinciale weg. Vervolgens blok
keert de wagen met manoeuvre
ren de volledige weg en het fiets
pad. Zwaar verkeer mSg niet eens
door het Dreefken rijden, maar het
gebeurt wel.
Vorig jaar leek een oplossing in
zicht: gedeputeerde Harry van der
Maas kwam poolshoogte nemen
en de conclusie was dat de Hul-
sterweg op korte termijn veiliger
moet worden. Er zou ook worden
gekeken wat er als definitieve op
lossing mogelijk is. De weg ligt er
zo'n tien maanden later nog on
veranderd bij. Het tempo is voor
de fractie van Groot Hontenisse
aanleiding om een punt te maken:
,,We kunnen de onveilige situatie
op Kuitaart niet langer accepte
ren'', schrijft de fractie aan het col
lege en de gemeenteraad. In sa
menspraak met de dorpsraad zijn
alle problemen en mogelijke op
lossingen uitgebreid op papier ge
zet.
Groot Hontenisse gaat het Hul
ster college en de raadsleden vra
gen om zich achter de noodkreet
te scharen en in gesprek te gaan
met de provincie. ,,Na jaren erover
te praten is het nu tijd voor actie."
De dorpsraad en Groot Honte-
nisse pleiten alvast voor een rond-
weg, omdat aanpassingen op de
bestaande weg het probleem niet
op kunnen lossen: de weg is im
mers niet breder.
Klap op drempel
Een rondje door het dorp leert dat
veel inwoners daar ook zo over
denken. Cindy woont vlak bij de
verkeersdrempel en schrikt regel
matig van de klap die het geeft als
er te hard overheen gereden
wordt. ,,Alsof ze bij mij naar bin
nen rijden." Het zware verkeer
heeft zelfs voor scheuren in de
muur en vloeren van haar huis ge
zorgd, vertelt ze. ,,Ze rijden hier
als een gek. Ik weet niet of het te
realiseren is, maar een rondweg
zou ideaal zijn."
ZEVENTIG KILOMETER PER UUR
Wil West-Zeeuws-Vlaanderen
over vijf tot tien jaar nog vol
waardige huisartsenzorg heb
ben, dan moet er iets verande
ren. Daarom onderzoekt huis
artsencoöperatie Nucleus Zorg
of de huisartsenpost (HAP) in
Oostburg tussen middernacht
en 8.00 uur kan sluiten. Jonge
dokters zouden zich dan sneller
in de regio willen vestigen.
Directeur van Nucleus Zorg,
Anouchka van Miltenburg
praatte gisteravond de gemeen
teraad van Sluis bij over de proef
met de nachtelijke sluiting van
de HAP in Oostburg. Dat onder
zoek is ingegeven door de vele
diensten die West-Zeeuws-
Vlaamse huisartsen in de avond,
nacht en in het weekend op de
HAP hebben. Dat zijn er volgens
Van Miltenburg twee keer zoveel
als in de rest van Nederland.
Jonge huisartsen staan daardoor
niet te springen zich in de ge
meente Sluis te vestigen.
Maar er
Van de
negen
huisartsen
zijn er vijf
60-plus
zijn meer
problemen,
schetste de
directeur.
,,In West
Zeeuws-
Vlaanderen
zijn negen
huisartsen.
Daarvan
zijn er vijf
60-plus. Er
heeft nog
niemand aangekondigd te stop
pen, maar we kunnen aannemen
dat dat de komende jaren wel ge
beurt. Dan is er een risico dat er
geen opvolger komt. Het scenario
dat er over tien jaar nog maar vier
huisartsen zijn, is realistisch."
Nucleus Zorg wil dat voorko
men. De algemene ledenverga
dering (ALV) heeft daarom de
pilot over de nachtelijke sluiting
van de HAP op tafel gelegd. In de
hoop dat de dienstendruk ver
mindert en huisartsen eerder
een praktijk in de regio willen
starten. Van Miltenburg bena
drukte dat de kwaliteit van de
zorg behouden moet blijven en
dat er rekening wordt gehouden
met het toeristenseizoen en de
beperkte mobiliteit in West-
Zeeuws-Vlaanderen.
Gemengde reacties
Dat de HAP 's nachts sluit, is nog
geen uitgemaakte zaak. Maar er
moet iets gebeuren. Van Milten
burg: ,,We kunnen huisartsen
niet dwingen zich hier te vesti
gen of dat ze niet met pensioen
mogen gaan." De toelichting
leidde tot gemengde reacties.
Leen Kamphuis (CDA), Lia Flik-
weert (Onafhankelijk West),
Conny Tanghe (Nieuw Ge
meentebelang) en VVD'er Raoul
du Fossé waren blij dat Nucleus
een oplossing zoekt, maar zijn
ook bezorgd over de mogelijke
sluiting. Van Miltenburg deelde
die zorgen. ,,Huisartsen zijn ook
belangrijk voor de leefbaarheid.
Daarom moet er iets gebeuren."
woensdag 21 april 2021
VL
Alleen rondweg brengt
verkeersrust in Kuitaart
Sophie Stockman
Kuitaart
,,Een doorgaande weg
die dwars door een
dorp loopt, is niet meer
van deze tijd", zegt
George de Cock
(foto). Hij woont
samen met zijn
vrouw Mariette al
jaren in Kuitaart.
Ze weten niet an
ders dan dat het
druk is op
de Hul-
ster-
weg
en er vaak te hard
wordt gereden. „Soms
wordt er hier zeventig
kilometer per uur gere
den en halen ze el
kaar nog in
ook." Als ze
van hun oprit
de straat op
draaien met de
auto, is het altijd
oppassen ge-
■k blazen. In
jaren
zeventig mocht er zelfs
zeventig kilometer per
uur worden gereden,
vertelt George. „Maar
na een actie is dat te
ruggebracht naar vijf
tig." Niet dat iedereen
zich daaraan houdt,
vooral het geluid van
hardrijders horen ze
goed: de klap als auto's
te hard over de ver
keersdrempel dende
ren.
De verkeersstromen
van en naar het veer
Perkpolder-Kruiningen
zijn sinds 2003 verle
den tijd, maar druk is
het nog steeds. Ma-
riette: ,,Soms is het
echt een racebaan."
George deed al eerder
navraag naar de moge
lijkheden van een in-
haalverbod of het te
rugbrengen van de
snelheid tot dertig.
,,Een rondweg zou de
beste oplossing zijn."
Bob Maes
-Anouchka
van Miltenburg
Veel ruimte voor verkeersmaatregelen is er niet in Kuitaart. foto camile schelstraete