5
Basisscholen
nemen tussen
vandaag en half
mei de digitale
eindtoets af bij
hun leerlingen. De
papieren versie
staat voor morgen
en overmorgen
gepland. Is dat wel
te doen voor
scholen? En
trekken de
leerlingen het?
e zijn voorbereid
op een onmid
dellijke lock-
down'', vertelt
zorgcoördinator
Titia Kemper op het IKC VanKampen
in Vlaardingen. Mocht een leerling
op haar basisschool de papieren eind
toets bijvoorbeeld door ziekte niet
kunnen maken, dan is er in overleg
met toetsaanbieder IEP een uitwijk-
datum. ,,Maar we hopen dat we ge
woon zonder kleerscheuren deze
week doorkomen.'' Volgens Kemper
heeft de mentor of leraar, zeker in
coronatijd, de leerling het beste in
beeld. ,,Maar de eindtoets is toch een
bevestiging voor ons en de ouders.''
Tijdens het vorige schooljaar be
sloot minister voor Onderwijs Arie
Slob nog de eindtoets te annuleren.
De eerste coronamaatregelen waren
toen net van kracht. De minister gaf
scholen de mogelijkheid om voor
rang te geven aan het opstarten van
de opvang van leerlingen en de orga
nisatie van onderwijs op afstand. Dit
jaar zijn basisscholen weer verplicht
om bij hun leerlingen in groep 8 de
eindtoets af te nemen.
In de richtlijnen voor scholen staat
dat in de normering rekening wordt
gehouden met opgelopen achterstan
den als gevolg van de scholensluiting
vorig jaar en dit jaar. Leerlingen krij
gen ook een toetsadvies dat 'past bij
hun potentie in het vervolgonder
wijs'. De eindtoets biedt ook inzicht
in de beheersing van taal en rekenen.
Zo krijgen scholen een goed idee van
waar hun leerlingen staan.
Volgens meester Joost Rothuis van
de Utrechtse basisschool De Cirkel
gaan zijn leerlingen rustig de eind
toets tegemoet. ,,We staan er hier al
lemaal heel relaxed in en zeggen:
maak die eindtoets gewoon en we
zien wel. Ze hebben immers al een
minimumadvies op zak en weten
naar welke school ze gaan. Dat mo
ment bezorgt kinderen vooraf de
meeste stress. Dus we krijgen niet zo
veel vragen over de eindtoets, al houd
je er natuurlijk rekening mee dat
leerlingen ziek kunnen worden.''
Als een leerling inderdaad thuis
komt te zitten vanwege ziekte of qua
rantaine, of als een school dicht is
vanwege besmettingen, dan is de af
spraak dat de toetsaanbieder in over
leg een alternatief zoekt. Dat kan bij
voorbeeld een afname op een andere
datum binnen de wettelijke periode
zijn, of een digitale versie. Mocht er
echt niets te regelen zijn, dan heeft
een leerling of school altijd nog de
Centrale Eindtoets van de overheid
als optie om op terug te vallen.
Vroeger was dat de Cito-toets,
maar sinds 2015 mogen meerdere
aanbieders de verplichte eindtoets
verstrekken aan scholen. Sommige
leveren een digitale toets, andere een
test op papier. Zo werken zo'n 2400
van de 6700 basisscholen met de IEP
Eindtoets. Leerkrachten geven daar
vóór al een eindadvies, dit keer was
dat uiterlijk op 15 maart. Dat doen ze
op basis van wat een leerling al acht
jaar op de basisschool laat zien.
Verder kijken
,,Een leerkracht kijkt verder dan al
leen taal en rekenen en neemt juist
de 'zachtere vaardigheden' van een
leerling ook mee, bijvoorbeeld met
het IEP Leerlingvolgsysteem", zegt
Irene Fokkens van Bureau ICE, dat
ook achter de IEP Eindtoets zit. Een
goed voorbeeld is de sociaal-emotio
nele ontwikkeling van een kind.
,,Minstens zo belangrijk als taal en
rekenen.''
,,De eindtoets is een second opi
nion", zegt Fokkens' collega Janneke
Helsloot. „Daarnaast kun je iets zin
vols doen met de resultaten van de
eindtoets, zeker in deze tijd. Het
maakt duidelijk waar je de komende
Leerlingen
hebben
al een
minimum
advies
op zak en
weten naar
welke
school
ze gaan
maanden met leerlingen nog aan
dacht aan kunt besteden, richting het
voortgezet onderwijs. We willen in
zichtelijk maken waar de leerling het
beste op zijn of haar plek is.''
Anko van Hoepen, vicevoorzitter
van de PO-Raad, sectororganisatie
voor het primair onderwijs: ,,De
eindtoets is een kansenvergroter, en
kwetsbare kinderen profiteren daar
normaal gesproken het meest van.
De kans bestaat dat zij de eindtoets
dit jaar minder goed maken. De PO-
Raad heeft daarom dit jaar gepleit
voor een kansrijk schooladvies in
groep 8 en kansrijk plaatsen in het
voortgezet onderwijs.'' Met 'kansrijk'
wordt bedoeld dat rekening wordt
gehouden met talenten en vaardig
heden van leerlingen onder normale
omstandigheden.
Volgens Van Hoepen is een omme
zwaai nodig naar een flexibeler stel
sel met latere selectie. ,,Er ligt te veel
nadruk op de overgang van het pri
mair onderwijs naar het voortgezet
onderwijs.'' Vorige week stelde de
Onderwijsraad al voor om het mo
ment van de keuze voor een onder-
wijsrichting uit te stellen tot na een
brede driejarige brugperiode. Het
nieuwe kabinet moet daar een beslis
sing over nemen.
Betrouwbaar
De komende jaren is de eindtoets er
nog. Het ministerie van Onderwijs
noemt deze toets 'een belangrijk in
strument voor kansengelijkheid in
de overgang van primair naar voort
gezet onderwijs'. ,,Dat de eindtoets
vorig schooljaar niet kon doorgaan,
was ontzettend vervelend voor leer
lingen, leraren en scholen. Er is geen
reden de eindtoets dit jaar te annule
ren. Met de toetsaanbieders zijn af
spraken gemaakt over een betrouw
bare afname, ook in coronatijd.''
maandag 19 april 2021
GO
Opperste concentratie tijdens het maken van de eindtoets. foto anp
'We zeggen: maak de eindtoets
gewoon en dan zien we wel'
Edwin van der Aa
Den Haag
-■
- Joost Rothuis,
meester
M Blokken
op een reken-
opgave.
FOTO ANP