5 Basisscholen nemen tussen vandaag en half mei de digitale eindtoets af bij hun leerlingen. De papieren versie staat voor morgen en overmorgen gepland. Is dat wel te doen voor scholen? En trekken de leerlingen het? e zijn voorbereid op een onmid dellijke lock- down'', vertelt zorgcoördinator Titia Kemper op het IKC VanKampen in Vlaardingen. Mocht een leerling op haar basisschool de papieren eind toets bijvoorbeeld door ziekte niet kunnen maken, dan is er in overleg met toetsaanbieder IEP een uitwijk- datum. ,,Maar we hopen dat we ge woon zonder kleerscheuren deze week doorkomen.'' Volgens Kemper heeft de mentor of leraar, zeker in coronatijd, de leerling het beste in beeld. ,,Maar de eindtoets is toch een bevestiging voor ons en de ouders.'' Tijdens het vorige schooljaar be sloot minister voor Onderwijs Arie Slob nog de eindtoets te annuleren. De eerste coronamaatregelen waren toen net van kracht. De minister gaf scholen de mogelijkheid om voor rang te geven aan het opstarten van de opvang van leerlingen en de orga nisatie van onderwijs op afstand. Dit jaar zijn basisscholen weer verplicht om bij hun leerlingen in groep 8 de eindtoets af te nemen. In de richtlijnen voor scholen staat dat in de normering rekening wordt gehouden met opgelopen achterstan den als gevolg van de scholensluiting vorig jaar en dit jaar. Leerlingen krij gen ook een toetsadvies dat 'past bij hun potentie in het vervolgonder wijs'. De eindtoets biedt ook inzicht in de beheersing van taal en rekenen. Zo krijgen scholen een goed idee van waar hun leerlingen staan. Volgens meester Joost Rothuis van de Utrechtse basisschool De Cirkel gaan zijn leerlingen rustig de eind toets tegemoet. ,,We staan er hier al lemaal heel relaxed in en zeggen: maak die eindtoets gewoon en we zien wel. Ze hebben immers al een minimumadvies op zak en weten naar welke school ze gaan. Dat mo ment bezorgt kinderen vooraf de meeste stress. Dus we krijgen niet zo veel vragen over de eindtoets, al houd je er natuurlijk rekening mee dat leerlingen ziek kunnen worden.'' Als een leerling inderdaad thuis komt te zitten vanwege ziekte of qua rantaine, of als een school dicht is vanwege besmettingen, dan is de af spraak dat de toetsaanbieder in over leg een alternatief zoekt. Dat kan bij voorbeeld een afname op een andere datum binnen de wettelijke periode zijn, of een digitale versie. Mocht er echt niets te regelen zijn, dan heeft een leerling of school altijd nog de Centrale Eindtoets van de overheid als optie om op terug te vallen. Vroeger was dat de Cito-toets, maar sinds 2015 mogen meerdere aanbieders de verplichte eindtoets verstrekken aan scholen. Sommige leveren een digitale toets, andere een test op papier. Zo werken zo'n 2400 van de 6700 basisscholen met de IEP Eindtoets. Leerkrachten geven daar vóór al een eindadvies, dit keer was dat uiterlijk op 15 maart. Dat doen ze op basis van wat een leerling al acht jaar op de basisschool laat zien. Verder kijken ,,Een leerkracht kijkt verder dan al leen taal en rekenen en neemt juist de 'zachtere vaardigheden' van een leerling ook mee, bijvoorbeeld met het IEP Leerlingvolgsysteem", zegt Irene Fokkens van Bureau ICE, dat ook achter de IEP Eindtoets zit. Een goed voorbeeld is de sociaal-emotio nele ontwikkeling van een kind. ,,Minstens zo belangrijk als taal en rekenen.'' ,,De eindtoets is een second opi nion", zegt Fokkens' collega Janneke Helsloot. „Daarnaast kun je iets zin vols doen met de resultaten van de eindtoets, zeker in deze tijd. Het maakt duidelijk waar je de komende Leerlingen hebben al een minimum advies op zak en weten naar welke school ze gaan maanden met leerlingen nog aan dacht aan kunt besteden, richting het voortgezet onderwijs. We willen in zichtelijk maken waar de leerling het beste op zijn of haar plek is.'' Anko van Hoepen, vicevoorzitter van de PO-Raad, sectororganisatie voor het primair onderwijs: ,,De eindtoets is een kansenvergroter, en kwetsbare kinderen profiteren daar normaal gesproken het meest van. De kans bestaat dat zij de eindtoets dit jaar minder goed maken. De PO- Raad heeft daarom dit jaar gepleit voor een kansrijk schooladvies in groep 8 en kansrijk plaatsen in het voortgezet onderwijs.'' Met 'kansrijk' wordt bedoeld dat rekening wordt gehouden met talenten en vaardig heden van leerlingen onder normale omstandigheden. Volgens Van Hoepen is een omme zwaai nodig naar een flexibeler stel sel met latere selectie. ,,Er ligt te veel nadruk op de overgang van het pri mair onderwijs naar het voortgezet onderwijs.'' Vorige week stelde de Onderwijsraad al voor om het mo ment van de keuze voor een onder- wijsrichting uit te stellen tot na een brede driejarige brugperiode. Het nieuwe kabinet moet daar een beslis sing over nemen. Betrouwbaar De komende jaren is de eindtoets er nog. Het ministerie van Onderwijs noemt deze toets 'een belangrijk in strument voor kansengelijkheid in de overgang van primair naar voort gezet onderwijs'. ,,Dat de eindtoets vorig schooljaar niet kon doorgaan, was ontzettend vervelend voor leer lingen, leraren en scholen. Er is geen reden de eindtoets dit jaar te annule ren. Met de toetsaanbieders zijn af spraken gemaakt over een betrouw bare afname, ook in coronatijd.'' maandag 19 april 2021 GO Opperste concentratie tijdens het maken van de eindtoets. foto anp 'We zeggen: maak de eindtoets gewoon en dan zien we wel' Edwin van der Aa Den Haag -■ - Joost Rothuis, meester M Blokken op een reken- opgave. FOTO ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 5