D
SUL =llüm
Klapper en een middelvinger
3
en Hamilton: 'Het gaat nu écht om marginale verschillen'
Goed voorteken voor Max?
Britten
VOLGENDE RACE GP VAN PORTUGAL (2 MEI)
Evenveel als Villeneuve
bijna zijn titelkansen voor een deel
begroef in het Italiaanse grind,
peurde hij er uit geslagen positie
met kunde en wat mazzel toch nog
een tweede plek uit. Én een bonus-
punt voor de beste ronde. Zo leidt
Hamilton ook na slag 2 nog steeds
nipt de titelrace: 44 om 43 punten.
Steentjes
,,Die 19 punten die ik scoor, ze voe
len zo enorm waardevol'', telt Ha
milton zijn zegeningen. Seconden-
lang stond hij te malen in de Itali
aanse steentjes, tot hij in de achter
uit grip kreeg. ,,Was ik niet meer
weggekomen, dan had ik 25 punten
verloren. Maak dat maar eens goed
in een gevecht waarin het zó close
is en waarin Red Bull voor het eerst
in lange tijd weer een kampioens
auto heeft. Dat was héél lastig ge
worden."
Voor de amusementswaarde is de
wonderbaarlijke heropstanding
van Hamilton, die zijn ronde ach
terstand zag verdampen bij de
tweede safetycar-situatie, geen
ramp. Zo blijft de spanning - een
element dat Fi veel te lang gemist
heeft - om te snijden. ,,Na twee
races begin ik al een patroon te zien
van twee coureurs én twee auto's
die hun eigen sterke en zwakke
punten hebben, maar bovenal ex-
treem dicht op elkaar zitten'', ana
lyseert Verstappens teambaas
Christian Horner. ,,Het gaat nu écht
om marginale verschillen.''
Formule 1 is in 2021 stuivertje
wisselen op kruissnelheid en dat
belooft wat voor de komende races
in Portugal, Spanje en Monaco. ,,Dit
is genieten, natuurlijk", ervaart ook
Verstappen. ,,Veel leuker dan om
bijvoorbeeld positie 10 rijden. We
hebben nu een auto die enorm
FORMULE 1
SPEKTAKEL
Dit is genieten,
natuurlijk. Veel leuker
dan om bijvoorbeeld
positie 10 rijden
competitief is en waarmee we twee
races op rij kunnen vechten met
Mercedes. Veelbelovend. En tegelij
kertijd biedt het nul garanties."
Geen garanties nee, maar voor
zolang als het duurt is de Formule 1
de grote winnaar. Hamilton: ,,We
houden allemaal van een battle, nu
hebben we ook een battle. Ik denk
dat we ons nog op heel veel toffe
races mogen verheugen.''
Uitslagen
ÏMff
maandag 19 april 2021
GO
Voor het eerst sinds 2013 was de tweede
race van het seizoen een prooi voor Red Bull
In dat jaar werd toen ook de wereldtitel
veroverd door Sebastian Vettel, zijn vierde
op rij. Een goed voorteken voor Verstappen?
Twee Britten op het podium
(Hamilton 2de, Norris 3de),
dat is voor het eerst sinds de
Grand Prix van China in 2012
(Button 2de, Hamilton 3de).
De zege van Verstappen was de elfde
in zijn carrière. Daarmee komt hij op de
gedeeld 27ste plaats aller tijden, samen
met Rubens Barrichello, Felipe Massa
en Jacques Villeneuve.
- Max Verstappen
GP VAN EMILIA-ROMAGNA
1. Verstappen (Ned/RB) 2.02.34.598 25 pt
2. Hamilton (GBr/Mer)
+22.000
19 pt
3. Norris (GBr/McL)
+23.702
15 pt
4. Leclerc (Mon/Fer)
+25.579
12 pt
5. Sainz jr. (Spa/Fer)
+27.036
10 pt
6. Ricciardo (Aus/McL)
+51.220
8 pt
7. Stroll (Can/Ast)
+51.909
6 pt
8. Gasly (Fra/AT)
+52.818
4 pt
9. Raikkönen (Fin/Alf)
+64.773
2 pt
10.Ocon (Fra/Alp)
+65.704
1 pt
11. Alonso (Spa/Alp) +66.561, 12. Pérez
(Mex/RB) +67.151, 13. Tsunoda (Jap/AT)
+73.184, 14. Giovinazzi (Ita/Alf) +1 ronde,
15. Vettel (Dui/Ast) +2 ronden en niet gefi
nisht, 16. Schumacher (Dui/Haa) +2 ron
den, 17. Mazepin (Rus/Haa) +2 ronden.
Uitgevallen: Bottas (Fin/Mer), Russell
(GBr/Wil), Latifi (Can/Wil).
Snelste ronde: Hamilton.
WK-stand
Constructeurs
1. Hamilton
44
1. Mercedes
60
2. Verstappen 43
2. Red Bull
53
3. Norris
27
3. McLaren
41
4. Leclerc
20
4. Ferrari
34
5. Bottas
16
5. Aston Martin
7
6. Sainz jr.
14
6. Alpha Tauri
6
7. Ricciardo
14
7. Alfa Romeo
2
8. Pérez
10
8. Alpine
1
9. Stroll
7
9. Williams
0
10. Gasly
4
10. Haas
0
IMOLA Doodzonde dat het ook
in Imola weer zonder publiek
moest, want de Formule 1 te
kende voor een spektakelstuk.
Zelfs voor de tv kwam de volger
ogen en oren tekort om te regis
treren wat er allemaal gebeurde
op het in coronatijd weer met
liefde geadopteerde historische
circuit. In natte omstandigheden
zagen de coureurs twee keer de
safetycar en een rode vlag van
een halfuur. Die eerste vanwege
een klapper van Nicholas Latifi,
de tweede omdat George Rus
sell en Valtteri Bottas elkaar tot
afgrijzen van Mercedes-team-
baas Toto Wolff op volle snel
heid uit de wedstrijd werkten. De
Fin hield het bij een middelvinger
naar de Britse jonkie, die op zijn
stoeltje aast. Russell klopte na
het incident met zijn vuist eens
op de helm van Bottas en vroeg
wat hem bezielde en of hij le
vensmoe is ('Wil je ons soms
dood hebben?'). Wie van de
twee fout zat? Daar kwamen ze
in Imola nog niet meteen uit.
M ML 3HL gjja ;y
h ïo fL' '.T 39
Russell en Bottas na hun
zware crash. foto ziggo sport
Russell wilde de Mercedes-cou-
reur, die een dramatisch week
end draaide, voorbij en vond dat
hij niet genoeg ruimte kreeg.
Bottas meende dat hij gewoon
verdedigde en dat Russell dui
delijk de controle over zijn Willi
ams verloor. ,,Toen raakte hij me
en was het game over. Ik heb
geen idee waar hij het verder
over heeft'', aldus Bottas. Rus
sell hield vol dat de Fin hem naar
het gras dirigeerde. ,,Je mag ver
dedigen, maar houd dan wel re
kening met de snelheid en de
condities van de baan