Houd je aan de verkeersregels en heb respect voor
Stop met momshaming en support elk
22
Gedragscode
van de NTFU
verschillende
snelheden zitten
elkaar nogal eens
in de weg op het
fietspad. Welke
gedragsregels
horen daarbij?
Tijd voor goede
afspraken.
Al die fietsen met
GA NAAR KEKMAMA.NL/MOMBRA
II et is een doordeweekse
I lentedag en ik rijd op
1 mijn racefiets over de
I Utrechtse Heuvelrug.
I Snelheid: zo'n 30 kilo
meter per uur. Voor me, op het
vrijliggende fietspad naast een
N-weg, trapt een stel op een
e-bike. Er is ruimte, maar het
houdt niet over. Dus bel ik, om
mijn inhaalmanoeuvre aan te
kondigen. Geen reactie. Ook een
tweede keer bellen heeft geen zin.
Dan maar m'n mond gebruiken
en toch een beetje in de remmen
knijpen. 'Pardon!' Hij kijkt ver
schrikt om, zwiept een tikkie naar
links, om uiteindelijk ruimte te
maken. 'Idioot!' schreeuwt hij.
Wie vaak op de racefiets zit,
herkent deze situatie ongetwij
feld. Eigengereide wielrenners
willen hierna nog weleens om
draaien om, ietwat opgefokt, de
discussie aan te gaan. De e-bikers
uit bovenstaande scène hebben
dus misschien een punt, want het
imago van racefietsers is niet al te
best: ze hebben vaak geen bel,
schreeuwen, willen liefst geen
snelheid minderen en denken
soms inderdaad dat de weg van
hen is. Kan het ook anders? Hoe
komt er wederzijds begrip?
Drie toverwoorden
Fietsfanaat en etiquettedeskun-
dige Reinildis van Ditzhuyzen,
auteur van de klassieker Hoe hoort
het eigenlijk?, schrikt zich ook vaak
een hoedje wanneer wielrenners
bijna geluidloos voorbijrazen. ,,Ze
komen niet zelden uit het niets en
hebben meestal niet door hoe
hard ze eigenlijk gaan. Stel, ik pak
even iets uit mijn tas en schiet een
beetje naar links. Er zal op dat
moment maar zo'n wielrenner
voorbijkomen. Dan donder je dus
tegen elkaar aan. Ik vind bellen
een beetje dwingend, maar het is
toch de beste manier om duidelijk
te maken dat je er als wielrenner
aan komt.''
De 73-jarige Van Ditzhuyzen
trapt naar eigen zeggen zelf ook
aardig door. Ze heeft vier fietsen:
twee normale, een vouwfiets en
een e-bike. Een auto heeft ze niet
en wil ze niet. Afhankelijk van de
fiets waar ze op zit, passeert Van
Ditzhuyzen voortdurend andere fiet
sers. ,,Dan bel ik of roep 'tingelinge-
ling!' Als dat niet werkt, kun je het
beste vaart minderen en rustig passe
ren. Dat raad ik wielrenners ook aan,
ze onderschatten hun snelheid en
het schrikeffect bij andere wegge
bruikers.
Weet u wat het is? Vroeger bestond
er maar één fiets: de normale. Dat
was in alle opzichten overzichtelijk.
Tegenwoordig heb je allerlei soorten,
met verschillende snelheden. En het
is drukker geworden. Stapelen kan
niet en alle fietspaden verbreden
evenmin. Regel 1 is wat mij betreft:
houd rekening met elkaar. Regel 2:
wees duidelijk, laat je horen. En dan
heb je nog drie toverwoorden: 'dank
jewel', 'alstublieft' en 'sorry'. Gebruik
ze, wanneer het kan. Goed gedrag
kost niks.''
Wegkapitein
Wielrenners in grote groepen kun
nen zelfs ronduit intimiderend zijn,
weet ook de 70-jarige wielrenner
Roelof de Jonge. Hij is fietstrainer en
verzorgt meerdaagse fietsevenemen-
ten in het buitenland. Namens de
Nederlandse Toer Fiets Unie (NTFU)
geeft hij als consulent veiligheid
sinds 2015 de eendaagse cursus
wegkapitein bij verschillende vereni
gingen in Drenthe en Groningen.
De NTFU raadt aan om bij groepen
vanaf vijf personen een groepsleider
aan te wijzen. Een wegkapitein
draagt een gele aanvoerdersband om
de linkerarm en is verantwoordelijk
voor de groep. Ook wijst hij een
assistent aan, die helemaal achteraan
JEROEN KREULE
DAT ZOU BIJ MIJ NOOIT GEBEUREN. JE KUNT OOK GEWOON NEE ZEGGEN. NIEUWE BAAN? GA JE EINDELIJK
GEDRAAGT ZE ZICH WEL. WAT HEEFT JOUW KIND EEN OUDE MOEDER. IK VIND DAT MEER EEN NAAM VOOR
WAS OP DIP I FFFTI ID WFI 7INDFI I JK WAAROM GEEF JE GEEN BORSTVOEDING^ WAT 7IFI IO VOOR IF KIND
ZATERDAG 17 APRIL 2021 GO
Fietsetiquette: zo
houden we het leuk
Houd je aan de
verkeersregels.
Houd zichtbaar
rekening met anderen.
Gebruik een fietsbel.
Geef richting aan.
Blijf altijd beleefd.
Gebruik het aan
gegeven fietspad.
Passeer een ander op
gepaste snelheid.
MOM BRAC